Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Robust smarttelefon

Robust smarttelefon #1441097 09/07/2012 16:51
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Smarttelefonen fikk seg et ufrivillig bad i helga, og tok kvelden. Denne gangen vil jeg ha en som tåler slikt. Hvilken er den beste robustsmarttelefonen med Android for tiden? Er det bare Samsung, Sony og Motorola som lager slikt?

Panasonic sin Eluga (Power) skal komme "snart". Er den verdt å vente på?

Andre godbiter på vei?

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441098 09/07/2012 16:53
Mortens Offline
Ivrig
Ivrig
Eller bare kjøpe den du har mest lyst på, da må du selvfølgelig slutte å bade med de ICON_TONGUE

Strava
Cervélo R5 Red 2011
Cervélo S3 Ult Di2 2017
Canyon Speedmax CF 105 2018
Tacx NEO - Powertap - Vector 2
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441226 09/07/2012 20:55
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Kjøp en iPhone 4 og dette coveret
http://www.griffintechnology.com/armored

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441248 09/07/2012 21:37
J
jontheman Offline
Medlem
Medlem
J
Har en sony ericsson xperia active som har gått 2 ganger i asfalten + en runde i vaskemaskin, men funker fortsatt like bra! ICON_LAUGH ANBEFALES

jeanclaude
Re: Robust smarttelefon [Re: jontheman] #1441325 10/07/2012 06:51
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Hvordan er responstid, touch og menyssytem på Xperia Active? Jeg ønsker meg en telefon som oppleves som en skikkelig smarttelefon.

samuel: jeg har vanntett trekk til mobiltelefon, men det brukes aldri... (iPhone er forresten helt uaktuelt)

Mortens: ta deg en bolle.

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441332 10/07/2012 07:06
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
GPS på Xperia active er meget bra men det er for liten skjerm til mange apps. Blir knotete å bruke til hverdags men fin å ha i lomma. jeg har nå en X-Cover fra Samsung. Virker bra foreløpig. Skjermen er som de fleste andre nye telefoner, responsiv og fin men med gorillaglass. Første turen fikk en blipp på gps trackinga noe som ikke skjedde en eneste gang med xperiaen. X-Cover bygger litt og er litt tyngre så når du setter deg ned i bukken på ræsern så pass på at den ikke glir ut.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441338 10/07/2012 07:27
Dan Offline
More than words
More than words
Forrige gang jeg kjøpte telefon gikk jeg for rugged og god batteritid og syntes jeg gjorde et greit kjøp med en Samsung dumtelefon. Den var vanntett nok til å ligge i en søkkvåt ryggsekk og den tålte å bli kastet rundt og mistet i bakken. Genial til alt unntatt én liten ting: Normal bruk.

Så ble det iPhone på meg og jeg har ikke sett meg tilbake. Jeg har telefonen i en BookBook og der er den veldig godt beskyttet mot slag, fukt og riper, samtidig som den er lettilgjengelig.

Altså, velg telefon etter funksjon, ikke etter ruggedness. Kjøp heller en ømfintlig telefon og god beskyttelse til den.

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441342 10/07/2012 07:33
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg ser poenget ditt Dan, og jeg vil ikke ha en robust telefon som er trasig å bruke. Jeg har inntrykk av at de nyeste robustogsmarttelefonene er like gode som vanlige smarttelefoner (dog ikke som toppmodellene) men om det inntrykket er feil så må jeg tenke igjen. Utvalget er selvsagt også mye større med en ordinær smarttelefon. Men om en av de robuste har det jeg vil ha og er kjapp og responsivså er det kinderegg.

Kombinert telefonhylster og lommebok var jo litt smart da. Vanligvis er begge med. Men det blir en tykk ting i stedet for to slanke, usikker på om det er bra. (At den ser ut som en bok falt ikke helt i smak...)

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441345 10/07/2012 07:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Arne_And
Kombinert telefonhylster og lommebok var jo litt smart da. Vanligvis er begge med. Men det blir en tykk ting i stedet for to slanke, usikker på om det er bra.

Jeg synes det er genialt og har ikke hatt noe problem med at den blir litt tjukk. I tillegg blir den jo innslitt på samme måte som en lommebok, slik at den blir litt rund og myk rundt hjørnene.

Quote:
(At den ser ut som en bok falt ikke helt i smak...)

Det ser selvfølgelig helt idiotisk ut når man står med en oppslått bok mot øret når man snakker, men jeg er ingen storsnakker så det er ikke noe problem for meg. Det er derimot perfekt når man sitter og leser i Kindle-appen. ICON_SMILE I noen land er det i tillegg mindre tyveririsiko med en kamuflert telefon. (Da snakker vi om land hvor de stjeler telefonen mens du holder den i hånden.)

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441347 10/07/2012 07:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en Motorola Defy.

Sånn passe fornøyd. GPS'en tuller litt og telefonen må restartes etter at man har oppgradert apper, dersom man ikke restarter telefonen dann und wann kræsjer den. Utdatert Androidversjon er heller ikke noe pluss.

God batteritid (sammenlignet med for eksempel iPhone ICON_TONGUE ) og det at den tåler drukning og stump vold trekker opp.

Neste telefon blir en Samsung Xcover.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441351 10/07/2012 07:51
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg ser poenget ditt Dan, og jeg vil ikke ha en robust telefon som er trasig å bruke. Jeg har inntrykk av at de nyeste robustogsmarttelefonene er like gode som vanlige smarttelefoner (dog ikke som toppmodellene) men om det inntrykket er feil så må jeg tenke igjen. Utvalget er selvsagt også mye større med en ordinær smarttelefon. Men om en av de robuste har det jeg vil ha og er kjapp og responsivså er det kinderegg.
...

Jeg har en godt og vel 1 år gammel motorola vanntett androide. Den er ikke rask, og det hender den henger seg opp og må restartes. Men jeg er veldig fornøyd for at jeg slipper være redd for at den får en vanndråpe på seg. Ikke tar den for stor plass i lomma heller.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Robust smarttelefon [Re: Garpen] #1441362 10/07/2012 08:00
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Garpen
Jeg har en Motorola Defy.

Sånn passe fornøyd. GPS'en tuller litt og telefonen må restartes etter at man har oppgradert apper, dersom man ikke restarter telefonen dann und wann kræsjer den. Utdatert Androidversjon er heller ikke noe pluss.

Men denne får du vel ikke kjøpt lenger. Har Defy+ og er godt fornøyd med den. Har ikke hatt noen problemer med den, og synes den er kjapp og fin

Re: Robust smarttelefon [Re: Garpen] #1441363 10/07/2012 08:02
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C

Har hatt en Xcover til test i 14 dager. Er med i et prosjekt på arbeidsplassen hvor vi skal velge nettleverandør. Har hatt iPhone 4 med Ventelo, iPad med Telenor og Xcover med Telenor. Har beveget meg i områder med minimal dekning. IPhone og iPad har fungert likt og meget bra. Xcover tåler ikke dårlig signal og fungerer meget dårlig. Kan verken ringe eller surfe med Xcover på visse steder, men iPhone og iPad fungerer fint på samme område.
Har hatt med Xcover i lomma i regn og det tåler den, men batteriet tåler kun 6-10t med litt bruk.
Jeg vil ikke anbefale Samsung Xcover.

Re: Robust smarttelefon [Re: Garpen] #1441365 10/07/2012 08:04
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
God batteritid (sammenlignet med for eksempel iPhone ICON_TONGUE ) og det at den tåler drukning og stump vold trekker opp.

Problemet er at mobilen går jo ikke i stykker. Jeg får jo ikke kjøpt ny med god samvittighet ...

Redigert av Garpen; 10/07/2012 08:05.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441371 10/07/2012 08:24
M
mahe Offline
Fersking
Fersking
M
Sony Xperia Acro S ser lovende ut:

•4.3-tommers 720p (720 x 1280 piksler) Reality Display med Mobile BRAVIA Engine
•12 MP-kamera som ifølge Sony går fra dvale til knipsing på et drøyt sekund med ett tastetrykk
•Full 1080p HD-videofunksjonalitet og 720p HD frontkamera
•Ripebeskyttende mineralglasskjerm med "wet finger tracking"-teknologi
•IP55++ og IP57+++ klassifisering for støv- og vannbestandighet
•1,5 GHz dobbelkjerneprosessor
•Lanseres på Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)

Sony kommmer også med en mindre men enda mer vanntett(IP67 klassifisering) Xperia Go med 3,5-tommers skjerm.

Har forøvrig Xperia Active selv som jeg er godt fornøyd med, men kunne tenkt meg større skjerm.

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441419 10/07/2012 09:57
RaymondJ Offline
Veteran
Veteran
Motorola Defy her også, av første generasjon. Elsk/hat forhold. Virker stort sett bra, men henger og er litt treg innimellom. Elsker at den er vanntett og tåler det meste, kjører Endomondo, kartapper osv. med glans. Ikke hatt noe tull med GPS på min, men hender den blir treeeeeg hvis det er mye som skal gjøres på en gang. Og så tuller skjermen veldig hvis den blir fuktig, den tolker fukt på skjermen som tastetrykk. Så er man treningssvett og fuktig, så kan det være litt frustrerende å skulle bruke den, skrive meldinger osv.

Men altialt, en fullverdig smarttelefon som tåler "alt" samtidig som den ser "normal" ut, men virker ikke like smertefritt og sømløst som Iphone, Galaxy osv.

7/10 poeng!

Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441514 10/07/2012 12:58
Maybelline Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har en Xcover, og valget falt på denne fremfor Xperia i hovedsak på grunn av skjermstørrelse.
Xperiaen er raskere, men mindre, og som Spiff nevner, litt for liten til daglig bruk.
Xcoveren er litt treig når jeg trykker på knapper eller apps, men når den først får åpnet funksjonen, er det ingen problemer. Treighet er sånn ca 1 sekund fra trykking til det skjer noe. (Dette skjer ikke hver gang, men ganske ofte).
Bortsett fra dette, er jeg strålende fornøyd. Skjermen er stor og god, talekvaliteten er god, og den kjennes veldig solid og god ut.
Min forrige telefon var en Sonim, veldig vanntett og støtsikker og så videre, men en elendig daglig-telefon. Kan hende det gjør at jeg er mer fornøyd enn andre med Xcoveren min.
Noen sier det er for lite minne i den, men jeg bry meg ikke om det, da jeg har en tab i tillegg som jeg bruker til leker, spill og andre ting.

Man kommer alltids ned
Re: Robust smarttelefon [Re: Dan] #1441543 10/07/2012 14:42
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Dan
Så ble det iPhone på meg og jeg har ikke sett meg tilbake... Altså, velg telefon etter funksjon, ikke etter ruggedness. Kjøp heller en ømfintlig telefon og god beskyttelse til den.

Enig med Dan. Gikk over til iPhone for eit halvt år sidan og har ikkje opplevd problem sidan. Brukt den på topptur, i vedskogen, på sykkeltur og kalde skiturar i indre Troms. Tilogmed hatt den i badebuksa under symjing (med musikk i øyret). Alt ved hjelp av http://www.lifeproof.com/

Sig

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441699 10/07/2012 19:19
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kombinert telefonhylster og lommebok var jo litt smart da. Vanligvis er begge med. Men det blir en tykk ting i stedet for to slanke, usikker på om det er bra. (At den ser ut som en bok falt ikke helt i smak...)

Jeg har hatt Active i rundt 9 mnd. (er det vel). Det er den første robuste telefonen som fungerer som andre smarttelefoner. Responstid osv. er helt topp. Skjermen fungerer også med hansker på.

Det som er minus med telefonen er batteritid. Jeg lader den minst en gang i døgnet ved normal bruk, ofte oftere.
Noen kritiserer skjermstørrelsen. Jeg synes den er perfekt for meg. Det er jo personlige preferanser.

Du kan ikke gå feil.... jeg hadde kjøpt den igjen.... men det kommer en erstatningsmodell snart (xperia go).

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441720 10/07/2012 19:47
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Av de som finnes nå ser SE Active best ut ja, bortsett fra at jeg synes skjermstørrelsen burde vært større. Jeg er vant med den første Galaxy-en. Hadde det ikke vært for at jeg nå plages med en usedvanlig trasig gammelmobil hadde jeg definitivt ventet på noen flere valgmuligheter, jeg har trua på Pana Eluga Power. Men mobilen jeg har nå gjør meg gal. Noen som vet når Eluga Power kan forventes til landet? Eller når Sony Xperia Acro S kommer?

Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441748 10/07/2012 20:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Av de som finnes nå ser SE Active best ut ja, bortsett fra at jeg synes skjermstørrelsen burde vært større.

xpedia go er en halv tomme større (du kan jo matematikk du og skjønner derfor at det er en ganske stor økning i flate). Problemet er at det er samme oppløsning som actice. Du får mer plass til fingrene, men bildene vil se mer kornete ut (med samme avstand fra øynene). Jeg kommer nok til å vente på neste Sony-generasjon (sikkert om et år). Da kommer den sikkert med "retina"-oppløsningen.

- Voltaire
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441750 10/07/2012 20:33
skibum Offline
Besatt
Besatt
Acro S har release i Q3 i følge denne:
http://talk.sonymobile.com/message/242427

Hva med å kjøpe deg en godt brukt gammel android til en billig penge, for så å oppgradere når den du vil ha kommer?

Kjip ventetid, men det er kanskje verdt det?

Espen

NOTS!
Re: Robust smarttelefon [Re: skibum] #1441915 11/07/2012 08:15
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Bruktfon er et godt forslag, men en kjapp titt på finn viser uventet høye bruktpriser. Noen på forumet som har en eldre smartfon (android) de vil selge billig? Den må funke til telefoni, SMS, mail, kalender, surf, ellers ingen krav. Det MÅ være en Android-fon.

Re: Robust smarttelefon [Re: Husky] #1441930 11/07/2012 08:32
R
rudolfsen Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: Husky
K
Sitat: Dan
Så ble det iPhone på meg og jeg har ikke sett meg tilbake... Altså, velg telefon etter funksjon, ikke etter ruggedness. Kjøp heller en ømfintlig telefon og god beskyttelse til den.

Enig med Dan. Gikk over til iPhone for eit halvt år sidan og har ikkje opplevd problem sidan. Brukt den på topptur, i vedskogen, på sykkeltur og kalde skiturar i indre Troms. Tilogmed hatt den i badebuksa under symjing (med musikk i øyret). Alt ved hjelp av http://www.lifeproof.com/

Lifeproof er genialt. Jeg har sykkelfestet i tillegg. Jeg har kjøpt pulsbelte fra Wahoo, Blue HR, så da funker det skikkelig bra som sykkelcomputer. I tillegg er den helt vanntett. Har hatt coveret nedsenket i vann i over ett døgn.

Det er funker ikke for Android da, dessverre.

Redigert av rudolfsen; 11/07/2012 08:33.
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441962 11/07/2012 09:12
skibum Offline
Besatt
Besatt
Bruktfon er et godt forslag, men en kjapp titt på finn viser uventet høye bruktpriser. Noen på forumet som har en eldre smartfon (android) de vil selge billig? Den må funke til telefoni, SMS, mail, kalender, surf, ellers ingen krav. Det MÅ være en Android-fon.

Kanskje noe herfra kan være interessant:
http://www.amobil.no/bruktmarked/annonse/25944

Finn er forøvrig tuftet på ordtaket "Den siste idioten er ennå ikke født" og prisene er dessverre deretter...

Espen

NOTS!
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1441977 11/07/2012 09:42
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Lifeproof er sikkert fint, men jeg skal ha Android-fon. Jeg har en vanntett plastpose, men den ble aldri brukt da skjermen funket dårlig. Finnes det noe som funker til gode Android-foner? Jeg er litt skeptisk da jeg vet at alt som skaper avstand mellom skjerm og finger gjør at berøringsskjermen fungerer dårligere. Dog, hvis det er tynt nok så funker det nok ok.

Espen: takk for amobil-tips, sikkert bedre realitetsorientering der. Man kan selvsagt prute på finn-priser, men 2-4X feilprising er et vanskelig utgangspunkt.

Re: Robust smarttelefon [Re: mahe] #1442041 11/07/2012 11:31
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: mahe
Sony Xperia Acro S ser lovende ut:
(...)

Den ser nærmest perfekt ut, og mye bedre enn de som finnes i dag. Komplett får visstnok inn ganske snart. Hm...

Re: Robust smarttelefon [Re: supernalle] #1450523 27/07/2012 00:20
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: supernalle
Av de som finnes nå ser SE Active best ut ja, bortsett fra at jeg synes skjermstørrelsen burde vært større.

xpedia go er en halv tomme større (du kan jo matematikk du og skjønner derfor at det er en ganske stor økning i flate). Problemet er at det er samme oppløsning som actice. Du får mer plass til fingrene, men bildene vil se mer kornete ut (med samme avstand fra øynene). Jeg kommer nok til å vente på neste Sony-generasjon (sikkert om et år). Da kommer den sikkert med "retina"-oppløsningen.

Det jeg sa

- Voltaire
Re: Robust smarttelefon [Re: Arne_And] #1450664 27/07/2012 09:39
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Personlig synes jeg Acro ser best ut. Men siden det viste seg at det var batteriet som hadde tatt kvelden etter drukningen, ikke telefonen (i alle fall ikke så langt) så utsettes ny telefon på ubestemt tid.

Moderator  support