Ok, må kanskje si jeg er fullstendig blank på dette greiene (noob?).
Med å "pinge gw" - hva mener du med det? Vet ikke om jeg har mistet noen IP under forsøkene mine (kan sjekke mellom IPA tomflaskenen på gulvet, kanskje den ligger der?

).
Jeg kan høre med de andre naboene mine som er er på samme rutern, om de opplever å ramle inn/ut. Kan også høre om ruterhaver kan skru litt av og på.
Det eneste jeg gjør er å skru av airport når jeg lukker maccen, skru den på når jeg åpner. Og så reloade nettleser. Det er da den av og til funker og av og til sier "duhakkenettvettø, dimling". Passord ligger på nøkkelring, det er altså skal altså ikke stå på det...
Takk sålangt.
mvh
g
Skru av Air Port, du mener at du slår av WiFi antennen på maskinen, hvorfor gjør du det? Dette gjør den jo fint selv.
Fra du åpner lokket til at du har nett vil det jo uansett gå litt tid fordi den skal prate med nettet osv, så hvis dette kun er en kort periode (noen sekunder) etter at lokket blir åpnet så er jo dette naturlig. Hvis tjenesten derimot faller bort og du mister tilgang til nettet mens du bruker maskinen, og "viften" er full, så tror jeg mer på at routeren til naboen trenger en restart, eventuelt reset, eller bytte.
Med ping av GW mener jeg at du ser hvilen IP maskinen din har, dvs hvilket nett den ligger i også forsøker å få kontakt med routeren til naboen ved å sende "ping".
Start terminal og skriv:
Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$ ifconfig
Du får da flere linjer men jeg har fjernet unødig informasjon.
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 70:56:81:a5:66:1d
inet6 fe80::7256:81ff:fea5:661d%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 10.0.1.5 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.1.255
media: autoselect
status: active
Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$
Her ser jeg at min maskin har IP 10.0.1.5 (Dette kan jeg også se under Nettverk -valgpanelet)
GW er da mest trolig den som har IP 10.0.1.1 og jeg kan sende en ping til denne for å se om den svarer selv om jeg ikke har internett.
Skriv da
Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$ ping 10.0.1.1 (IP til din GW)
og hvis GW er der, så svarer den slik:
PING 10.0.1.1 (10.0.1.1): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.1.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=3.929 ms
64 bytes from 10.0.1.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=3.942 ms
Dette betyr at du har WiFi selv om internettet er nede og kan bety at alle på routeren har samme problemet på grunn av feil hos leverandør. Kan også bety at router sliter med NATing, eller annet router-relatert tøys, som løser seg ved en restart.