Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mac: full "vifte" men intet nett...

Mac: full "vifte" men intet nett... #1439425 06/07/2012 08:21
Geir_Sint Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
...så plutselig nett igjen, uten at jeg gjør noe med innstillingene - noen som har opplevd dette?

Jeg har altså nett via senderen til naboleiligheten (jeg har fått passord) og vi er vel 3 andre på samme senderen. Kan det være noe antallbegrensning?

Tips anyone?

mvh
g

- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: Geir_Sint] #1439444 06/07/2012 08:41
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Får du opp tidsavbrudd?

Skål med kaffen!

-Johan

Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: Geir_Sint] #1439446 06/07/2012 08:44
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
Ah, full vifte. Da kan jeg ikke hjelpe deg... Kommer sikkert noen andre på banen om 2 min. ICON_SMILE

Ses neste helg!

Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: Geir_Sint] #1439456 06/07/2012 08:54
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Geir_Sint
...så plutselig nett igjen, uten at jeg gjør noe med innstillingene - noen som har opplevd dette?

Jeg har altså nett via senderen til naboleiligheten (jeg har fått passord) og vi er vel 3 andre på samme senderen. Kan det være noe antallbegrensning?

Tips anyone?

mvh
g

Du har full vifte som du sier, som jo betyr at det trådløse nettet er oppe. Det betyr vel å merke at du nødvendigvis ikke har tilgang til internett. Med sender mener du nok routeren til naboen, og hvis denne tilhører naboen og ikke internettleverandør, så gir den nok ut et nett som har alt mellom *.*.*.0 og *.*.*.255 som gyldige adresser der *.*.*.1 gjerne tilhører nevnte router. Ingen begrensning med andre ord, men siden man deler på båndbredden så er det ikke å anbefale mer enn ca 10 brukere per punkt.f

Får du pinget gw (naboens router) mens nettet oppleves som dødt, eller får du heller ikke kontakt med dette punktet? Mister du IP selv om viften er full, eller beholder du IP?

Har selv klart å "bruke opp" flere routere så i hovedsak vil jeg tro at det er naboens router som trenger å blir startet på nytt (og det trolig med jevne mellomrom), eller så er den i ferd med å takke for seg, og naboen din opplever tilsvarende problemer som du beskriver.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: tmork] #1439490 06/07/2012 09:33
Geir_Sint Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ok, må kanskje si jeg er fullstendig blank på dette greiene (noob?).

Med å "pinge gw" - hva mener du med det? Vet ikke om jeg har mistet noen IP under forsøkene mine (kan sjekke mellom IPA tomflaskenen på gulvet, kanskje den ligger der? ICON_WINK ).

Jeg kan høre med de andre naboene mine som er er på samme rutern, om de opplever å ramle inn/ut. Kan også høre om ruterhaver kan skru litt av og på.

Det eneste jeg gjør er å skru av airport når jeg lukker maccen, skru den på når jeg åpner. Og så reloade nettleser. Det er da den av og til funker og av og til sier "duhakkenettvettø, dimling". Passord ligger på nøkkelring, det er altså skal altså ikke stå på det...

Takk sålangt.
mvh
g

Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: Geir_Sint] #1439547 06/07/2012 11:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Geir_Sint
Ok, må kanskje si jeg er fullstendig blank på dette greiene (noob?).

Med å "pinge gw" - hva mener du med det? Vet ikke om jeg har mistet noen IP under forsøkene mine (kan sjekke mellom IPA tomflaskenen på gulvet, kanskje den ligger der? ICON_WINK ).

Jeg kan høre med de andre naboene mine som er er på samme rutern, om de opplever å ramle inn/ut. Kan også høre om ruterhaver kan skru litt av og på.

Det eneste jeg gjør er å skru av airport når jeg lukker maccen, skru den på når jeg åpner. Og så reloade nettleser. Det er da den av og til funker og av og til sier "duhakkenettvettø, dimling". Passord ligger på nøkkelring, det er altså skal altså ikke stå på det...

Takk sålangt.
mvh
g

Skru av Air Port, du mener at du slår av WiFi antennen på maskinen, hvorfor gjør du det? Dette gjør den jo fint selv.

Fra du åpner lokket til at du har nett vil det jo uansett gå litt tid fordi den skal prate med nettet osv, så hvis dette kun er en kort periode (noen sekunder) etter at lokket blir åpnet så er jo dette naturlig. Hvis tjenesten derimot faller bort og du mister tilgang til nettet mens du bruker maskinen, og "viften" er full, så tror jeg mer på at routeren til naboen trenger en restart, eventuelt reset, eller bytte.

Med ping av GW mener jeg at du ser hvilen IP maskinen din har, dvs hvilket nett den ligger i også forsøker å få kontakt med routeren til naboen ved å sende "ping".

Start terminal og skriv:

Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$ ifconfig

Du får da flere linjer men jeg har fjernet unødig informasjon.

en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
ether 70:56:81:a5:66:1d
inet6 fe80::7256:81ff:fea5:661d%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 10.0.1.5 netmask 0xffffff00 broadcast 10.0.1.255
media: autoselect
status: active
Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$

Her ser jeg at min maskin har IP 10.0.1.5 (Dette kan jeg også se under Nettverk -valgpanelet)

GW er da mest trolig den som har IP 10.0.1.1 og jeg kan sende en ping til denne for å se om den svarer selv om jeg ikke har internett.

Skriv da

Terjes-MacBook-Air:Downloads tmork$ ping 10.0.1.1 (IP til din GW)

og hvis GW er der, så svarer den slik:

PING 10.0.1.1 (10.0.1.1): 56 data bytes
64 bytes from 10.0.1.1: icmp_seq=0 ttl=255 time=3.929 ms
64 bytes from 10.0.1.1: icmp_seq=1 ttl=255 time=3.942 ms

Dette betyr at du har WiFi selv om internettet er nede og kan bety at alle på routeren har samme problemet på grunn av feil hos leverandør. Kan også bety at router sliter med NATing, eller annet router-relatert tøys, som løser seg ved en restart.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: tmork] #1439583 06/07/2012 11:54
Geir_Sint Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Blir som lyset i kjøleskapet, er du heeeeeelt sikker på at det er av?

(Jeg skrur den av etter tips fra en annen datafyr etter litt paranoia etter en hacking-episode. Har hendt jeg har åpna maskina og så dukker det opp et rødt varsel om at noen har prøvd seg, blablabla).

Takk for ytterligere info. Skal studere det litt.

Mvh
g

(skavise - hvor la jeg nå den terminalen....)

Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: tmork] #1439602 06/07/2012 12:19
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tmork

GW er da mest trolig den som har IP 10.0.1.1

Kommandoen:

route -n get default

kan brukes for å finne rett gateway.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Mac: full "vifte" men intet nett... [Re: Geir_Sint] #1439765 06/07/2012 18:39
S
s_maurseth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kanskje kjøpe egen router? Det har jeg gjort, funker bra;)

Bodø Bøddel hangaround

Moderator  support