Superstar AMX Wheelset
|
Superstar AMX Wheelset
05/07/2012 21:50
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg ødela alt for mye under årets utflukt, blant annet driver hubben foran og bak og tar kvelden (Bontrager Rythem Comp) og jeg tenkte bare bytte ut hele hjulet istedenfor å bruke minst like mye penger på å bytte hub. Ble anbefalt Superstar AMX av en mekaniker hos XXL her i Gøteborg. Han hadde det selv og anbefalte det varmt. Sykkelen er en Trek Fuel EX8 2009 modell. Jeg er 96 kilo tung og kjører til tider litt hardere enn det sykkelen kanskje er ment for, tenkte derfor ha et par hjul som tåler en støyt. To spm: Vet noe/skjønner noen om disse hjulene kommer med standard 6punkt fest eller om det er centerlock eller annet jeg ikke vil ha? Andre forslag på hjul? Har tittet litt på Mavic Crosstrail som akkurat nå er på avslag (igjen) hos CRC. Min egen kunnskapsløshet slutter aldri å overraske meg, håper derfor noen andre kan bidra... Takk på forhånd!
Trek Fuel EX 8 Focus Mares Disc 2011 No Saint HT selvbygg
|
|
|
Re: Superstar AMX Wheelset
[Re: ELO73]
05/07/2012 22:33
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Høres jo ut som en superdeal, om det stemmer? Noen erfaringer med butikken? Kan heller ikke velge QR som jeg har både foran og bak via hjemmesiden .
|
|
|
[Re: SSR]
05/07/2012 23:00
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Ikke annen erfaring enn kjøp av det hjulsettet. Virker som butikkdriften er litt hobbyrelatert siden avsender vel var Gjøvik Sømsenter eller noe sånt. Uansett, hjulene kom fort og greit i posten i org.eske med alt av innhold. Helt strøkne.
Vurderte faktisk å kjøpe et sett til, men da var plutselig prisen på hjemmesiden 6500 igjen. Sendte en e-post og fikk melding dagen etter om at prisen igjen var satt ned. Du kan jo spørre om han har et par i QR igjen, selvom hjemmesidene sier noe annet.
|
|
|
06/07/2012 05:15
|
adrenaline
Entusiast
|
Entusiast
Vedr de Superstar hjulen så har jeg dårlig erfaring med navene. Dårlige lagre,frikransbosset gikk til pisas etter kort tid og nå for litt siden så røyk jammen meg bakakslingen tvert av. Alt dette i løpet av 1,5 år. Det er ikke godt nok for meg ihvertfall.
Nå blir det Hope for alle penga.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
|
|
|
[Re: adrenaline]
06/07/2012 07:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vedr de Superstar hjulen så har jeg dårlig erfaring med navene. Dårlige lagre,frikransbosset gikk til pisas etter kort tid og nå for litt siden så røyk jammen meg bakakslingen tvert av. Alt dette i løpet av 1,5 år. Det er ikke godt nok for meg ihvertfall.
Nå blir det Hope for alle penga. Uflaks. De superstarhjulene er bæng for bøkk. Lagrene som følger med er relativt bajs, men det som er så fint med det er at man da kan putte inn skikkelige SKF-lagre når lagrene tar repern. Og SKF ligger jo i Göteborg også, handle lokalt der altså. Men ellers er det jo helt greie eike-og-akselholdere. Ikke så mye muffens der. Hadde et par i fjor på utforsykkelen, der 2 av baklagrene tok kvelden etter en sesong (forventet), men bosset holdt i fortsatt og lagrene i bosset var kjempefine.. Det er kjempelett å smøre opp boss, det er supereasy å bytte boss, litt kjælkete å bytte lagre (men det er det stort sett på alle nav). For meg er det Superstar for alle penga, for det går rett og slett ikke an å forsvare dyrere ting annet enn Chris King - som rett og slett er et godt miljøvalg. (miljøvennlig produksjon og varer ekstremt lenge - mindre bruk og kast). Nå har jeg superstar-hjul på begge syklene mine (Switch eller Tank (150mm) på utforhjul og Trizoid på stisykkel). Har 7 måneder på Trizoid-settet og en drøy Hafjell-sesong på utforsettet. Så langt intet problem med boss. Felgene er jo ikke spesielt lette, men billige er dem. Tror nok de gjør nytten og vel så det. Ville kanskje gått for et custom-sett med i hvert fall AM-490 eller Mavic eller NoTubes.
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/07/2012 07:15
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Og SKF ligger jo i Göteborg også, handle lokalt der altså SKF ligger faktisk i Ole Deviks vei i Oslo også...
|
|
|
[Re: ELO73]
06/07/2012 07:24
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og SKF ligger jo i Göteborg også, handle lokalt der altså SKF ligger faktisk i Ole Deviks vei i Oslo også... Merkelig. Jeg jobber i Ole Deviks vei, men har ikke sett noe til noe SKF-utsalg der. Uansett har Momentum, men jeg kjøper heller fra www.enduroforkseals, for det er latterlig mye billigere.
|
|
|
06/07/2012 07:56
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Er vel ikke noe utsalg, men div forhandlere rundt i Oslo-området, deriblant Momentum i Stålfjæra. Ville bare nevne det iom du trakk frem GB som lokalalternativet... Kjøpte for øvrig nye pakninger til FOX RL'en min fra RWC. Billig og bra.... To tomler
|
|
|
06/07/2012 08:06
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
En ting er i alle fall sikkert: Jeg går totalt i surr i alle muligheter der ute  Mavic, hope, 135/145mm, internal ditt, flatface, 24/36 eiker... Etter litt frem og tilbake og alt for mye tid på nettet igår og idag tror jeg jeg går for Superstar, mange som er positive. BaronKanon: Hva er forskjellen på Superstar AMX Wheelset med deres "Switch hub" og "Trizoid AM 135mm/QR Wheelset"? Jeg vil ha et sett som tåler en stöyt, er da Trizoid et bedre valg? Jeg har litt vanskeligheter for å forstå hva jeg kan bruke på akkurat min sykkel (trek fuel ex9 2009)... Jeg har en 9-10mm QR aksling på bakhjulet, en sånn der akslingen går gjennom ramma. Er 135 bredden på akslingen? Er Trizoid AM-hjulet med hubben/akslingen den kommer med noen jeg kan regne med å bruke? Fordel/ulempe med Superstar AM kontra Trizoid AM?
|
|
|
06/07/2012 08:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
En ting er i alle fall sikkert: Jeg går totalt i surr i alle muligheter der ute  Mavic, hope, 135/145mm, internal ditt, flatface, 24/36 eiker... Etter litt frem og tilbake og alt for mye tid på nettet igår og idag tror jeg jeg går for Superstar, mange som er positive. BaronKanon: Hva er forskjellen på Superstar AMX Wheelset med deres "Switch hub" og "Trizoid AM 135mm/QR Wheelset"? Jeg vil ha et sett som tåler en stöyt, er da Trizoid et bedre valg? Jeg har litt vanskeligheter for å forstå hva jeg kan bruke på akkurat min sykkel (trek fuel ex9 2009)... Jeg har en 9-10mm QR aksling på bakhjulet, en sånn der akslingen går gjennom ramma. Er 135 bredden på akslingen? Er Trizoid AM-hjulet med hubben/akslingen den kommer med noen jeg kan regne med å bruke? Fordel/ulempe med Superstar AM kontra Trizoid AM? Hvis du har en vanlig sykkel med vanlige hurtigkoblinger foran og bak er det QR9 og QR10 som er dine valg. Trizoid har flere inngrepspunkter og er dyrere. Det har også IGUS-foringer istedenfor maskinlager i bosset. Jeg innbiller meg at Switch har bedre holdbarhet. 135mm er god, gammeldags bredde på sykler med QR. 142mm er nyere og stammer fra x12-standarden til Syntace og krever spesiell ramme, eller ramme med mulighet for slike dropouts. Forskjellen på AMX og f.eks. Trizoid er at det er andre felger, og andre nav. AMX har de rimeligste felgene og og standardnavene. Tech2 AM kan være et alternativ som er noe lettere, men navene er de samme (Switch).
|
|
|
06/07/2012 10:06
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
BaronKanon:
Flott, takk for oppklaring.
Hva er grunnen til at du spesifikt synes det var verdt å oppgradere felgen?
|
|
|
06/07/2012 10:12
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
BaronKanon:
Flott, takk for oppklaring.
Hva er grunnen til at du spesifikt synes det var verdt å oppgradere felgen? Vekt i første omgang.
|
|
|
06/07/2012 10:12
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Föler meg totalt lost nå, men dukket opp enda et spm når jeg satt meg ned for å "prövebestille".
På forhjul kan jeg velge både "QR adaptor" og "9mm adaptor". På bakhjul "QR adaptor" og "10mm thru axle adaptor".
Jeg hadde inntrykk av att 9mm og standard QR var det samme foran?
Mtp bakhjulet: Akslingen min går jo gjennom ramma... er det da QR eller 10mm thru jeg skal ha?
Etter å ha forsökt lese opp virker det som standard QR er det jeg skal ha bak også, men om noen kan bekrefte hadde jeg värt i himmelen...?
|
|
|
06/07/2012 10:15
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du vil ha QR. De andre krever nye hurtigkoblinger. De har nemlig 9mm gjennomgående aksling som erstatter akslingen på navet og hurtigkoblingen. Det skal/kan bli stivere, og noe tyngre.
|
|
|
06/07/2012 20:48
|
adrenaline
Entusiast
|
Entusiast
Nå blir det Hope for alle penga. Uflaks. De superstarhjulene er bæng for bøkk. Lagrene som følger med er relativt bajs, men det som er så fint med det er at man da kan putte inn skikkelige SKF-lagre når lagrene tar repern. Og SKF ligger jo i Göteborg også, handle lokalt der altså. Men ellers er det jo helt greie eike-og-akselholdere. Ikke så mye muffens der. Hadde et par i fjor på utforsykkelen, der 2 av baklagrene tok kvelden etter en sesong (forventet), men bosset holdt i fortsatt og lagrene i bosset var kjempefine.. Det er kjempelett å smøre opp boss, det er supereasy å bytte boss, litt kjælkete å bytte lagre (men det er det stort sett på alle nav). For meg er det Superstar for alle penga, for det går rett og slett ikke an å forsvare dyrere ting annet enn Chris King - som rett og slett er et godt miljøvalg. (miljøvennlig produksjon og varer ekstremt lenge - mindre bruk og kast). Nå har jeg superstar-hjul på begge syklene mine (Switch eller Tank (150mm) på utforhjul og Trizoid på stisykkel). Har 7 måneder på Trizoid-settet og en drøy Hafjell-sesong på utforsettet. Så langt intet problem med boss. Felgene er jo ikke spesielt lette, men billige er dem. Tror nok de gjør nytten og vel så det. Ville kanskje gått for et custom-sett med i hvert fall AM-490 eller Mavic eller NoTubes. Ja da må jeg ha maks uflaks. Plukka i dag av kassett, aksling og bosset. Tror du jammen ikke bosset har begynt å slå sprekker igjen. Akkurat slik som for ca 8 mmd siden. Dette er Evolution bosset. På innsiden av hver pal så kan jeg tydelig kjenne og se sprekker. Og det er store hakk i bosset mellom palene. I tillegg så er lagrene også dårlige. Vet ikke om jeg gidder bryet med en reklamasjon siden jeg har fått nok av driten uansett. Så selv om det er mye bang for the buck så trekker det fort ned når det fører med seg så mye elendighet.
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
|
|
|
[Re: adrenaline]
07/07/2012 10:08
|
SSR
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Etter å ha skulle bestille Superstarhjulene igår, men måttet avbryte pga at hjemmesiden til Superstar rett og slett tulla, har jeg jeg tittet litt mer på Ellworth All Mountain hjulet igjen ( dette ) Ellsworth AM har bare 24 engagementpunkter, noe som kommenteres som negativt i praktisk bruk i teknisk terreng. Hvor "viktig" synes dere dette blir? Jeg sykler jo en del, men er ikke akkurat i norgestoppen i teknisk sykling... I tillegg detter visst endacapsen (?) av når man forsøker å sette i hjulet. Å få ett så dyrt hjulsett til en så billig penge virker jo utrolig bra, evt for godt til å være sant. Mye av "infoen" jeg får om dette settet er fra denne testen . Blir en sånn "det er dyrt det må være bra" runde dette, men, litt sugen på å få noe til så stort avslag blir man jo...
|
|
|
|
|