|
Hvorfor strekker de ikke på bena frue?
|
Hvorfor strekker de ikke på bena frue?
05/07/2012 17:59
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
På vei hjem fra jobb ser jeg til stadighet damer - beklager generaliseringen, men jeg kommer bare på damer - som har en posisjon på sykkelen som jeg ellers kun har sett hos BMX- og DH syklister. Med setet langt nede og knea like under haka med andre ord Jeg har så lyst å gi dem et vennlig tips, dette er jo damer som sykler til og fra jobben hver dag og i relativt dryge bakker (vestoppfarten, Trondheim), men skal man gi slike tips eller er det bare dust å sykle opp på siden og spørre "unnskyld frue, men vil de ta imot et tips? De sitter for lavt". Jeg antar at mange av dem har setet så lavt fordi at det kjennes tryggere, og jeg mener ikke at alle skal sityte i racing posisjon, men når foten ikke er halvveis strukket ut en gang så vrir det seg litt inni meg. Så: Gir man slike tips til fremmede eller er det slikt man ikke skal bry seg med?
|
|
|
Re: Hvorfor strekker de ikke på bena frue?
[Re: erikskon]
05/07/2012 18:47
|
Audit
Entusiast
|
Entusiast
Har også sett dette, gjelder også noen eldre menn, til info.
Jeg så også noen, både damer og menn, som bedrev høye kneløft på sykkel under nordsjørittet. Kan neppe være godt å sykle 9 mil med en slik sittestilling.
error
|
|
|
05/07/2012 19:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes jeg ofte ser jenter/kvinner med for høyt sete også. De sitter og strekker seg etter pedalene og vugger fra side til side på setet.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/07/2012 19:09
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
/Are Nicolai
|
|
|
05/07/2012 19:20
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Joda, noen er for høye og noen for lave. Litt av grunnen til at jeg henger meg opp i disse damene er at jeg sykler sammen med dem nesten hver dag og jeg får slik litt "medfølelse" med dem. Det er typisk voksne damer, som sikkert er ganske nye som "syklister", og jeg har så lyst til å gi dem et tips slik at de får en enda bedre opplevelse. Det er jo så utrolig flott at godt voksne folk finner tilbake til sykkelen. Noen av dem kan sikkert forbedre farten/opplevelsen utrolig mye, jeg vet selv hvor både tungt og kjipt det er å sykle i feil posisjon nå som heve-senke pinnen min er gåen.
Altså: Skal man gi slike "tips" til vilt fremmede eller oppfattes man da som en dust som legger seg opp i ting man ikke har noe med?
|
|
|
05/07/2012 19:33
|
FrodM
Fersking
|
Fersking
Det viktigste er vi ser dem.......
|
|
|
[Re: nicolai]
05/07/2012 20:15
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
|
|
|
06/07/2012 05:20
|
Trillebår
Ivrig
|
Ivrig
hvorfor ikke? gjør deres sykkel opplevelse til en bedre greie:) kanskje tillogmed tilby deg og hjelpe til med innstilling? jeg var forøvrig 2 sec unna og stoppe da jeg passerte en med racer syklist pga akkurat samme, han satt aaaaltfor lavt, men jeg turte ikke, for den mannen kikka på meg som om jeg var satan sjøl, om blikk kunne gjort ting så ville jeg halta videre derfra har forøvrig sagt til 3 personer 3 forskjellige ganger att hjelm er og anbefale, passerte en kar i en slak nedover bakke, jeg hadde ca 60kmt og seig såvidt forbi, sa hei du, kanskje hjelm hadde vært en ting og setta på handle lista? Hans smilte tilbake og takka for omtanken og att hjelm var bestilt for han hadde velta sist helg og ødelagt hjelmen, hmm kanskej en ide og vente til ny hjelm var ankommet tenkte jeg høyt oppi hue mtt:P  om man ikke brauter fram men tar det piano når man framstiller ett hjelpende/godt ment tips så tar folk det gjerne med god fatning, selv damer på pike sykkel
Redigert av Trillebår; 06/07/2012 05:25.
|
|
|
[Re: Trillebår]
06/07/2012 05:57
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal sørge for å ha umbrakosettet klart når/om jeg først starter på dette korstoget mot for lave seter. Om jeg virkelig vil hjelpe så må jeg jo hjelpe med skruinga også
|
|
|
06/07/2012 06:28
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Ikke noe problem. Kjør på. Jeg gjorde noe tilsvarende for 18 år siden, men på langrennsski. Gikk bak ei jente med bakglatte ski. Tilbød meg å smøre skiene hennes. Nå er vi gift på tolvte året, og har 3 barn. Så den unbrakoen kan være nøkkelen til den store kjærleiken!
Big wheels keep on turning
|
|
|
06/07/2012 06:43
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Strekk ut bena, frue, så skal jeg heve pinnen".
Jau jau, noe til sjekketriks.
Redigert av Øyvind V; 06/07/2012 06:43.
|
|
|
06/07/2012 06:44
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du kan jo hinte høyt og støyende til disse damene. Sykl forbi og snakk til deg selv om hvor "("#()/&"#" fantasisk du sitter på ditt perfekt justerte sete - kanskje tar de hintet.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/07/2012 06:53
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
"Strekk ut bena, frue, så skal jeg heve pinnen".
Jau jau, noe til sjekketriks. For flere år siden glemte jeg mobiltelefon og solbriller ved stolbena på et to-personers-bord på Fru Hagen. Det var så lite plass på selve bordet at det var lurest å legge fra seg dette ved bordbena inntil veggen vi satt ved. Etter at vi hadde gått derifra kom jeg på brøleren og gikk tilbake. Da jeg kom inn på Fru Hagen satt det to jenter ved bordet og drakk sin latte. Uten å tenke meg noe spesielt om gikk jeg resolutt bort til bordet deres, satte meg på huk og utbrøt de bevingede ord:"Unnskyld, men kan jeg ta mellom beina deres?", mens jeg fomlet med hånden på jakt etter det gjenglemte. Takk og pris at telefon og solbriller låg der fortsatt, ellers hadde det blitt en noe klein episode. Vel, damene gliste og lo, så dette gjorde visst dagen for de.. Det slo meg først etterpå at det muligens hadde vært lurt å forklare saken for damene før jeg begynte fomle mellom beina deres....
Redigert av tmork; 06/07/2012 06:54.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
06/07/2012 07:02
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Det er vell fordi syklene er designet til å ha styre høyere enn setet. Neida, hvis du snakker med dem, si ifra. Ikke stopp dem for å fortelle dem det, da virker du mere som en besserwisser. Tror forøvrig det er mere naturlig for mange å tenke på å sitte rettere i ryggen, og ikke tenke på at beina skal strekkes helt ut.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
06/07/2012 07:45
|
mojo
Avhengig
|
Avhengig
Og de har en tendens til å sykle på det tyngste giret også. Det er så viiidt de kommer opp bakken.
|
|
|
06/07/2012 07:49
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så: Gir man slike tips til fremmede eller er det slikt man ikke skal bry seg med?
Tror strengt tatt ikke det vil bli satt pris på, og at de heller vil forsøke å bli kvitt deg så fort som mulig.
|
|
|
06/07/2012 07:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg prøvde å stoppe en kvinne på en sykkel med dempergaffelen bak-fram en gang. Hun holdte på å sykle av veien og ble så sjokkert at hun ikke turte å sykle videre.
Jeg hadde verken tid eller utstyr der og da til å rette opp i fadesen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Stein]
06/07/2012 07:57
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så: Gir man slike tips til fremmede eller er det slikt man ikke skal bry seg med?
Tror strengt tatt ikke det vil bli satt pris på, og at de heller vil forsøke å bli kvitt deg så fort som mulig. Nei, for erfaringene fra denne tråden viser jo at man kan bli gift og få barn av slikt.  Vil forøvrig anbefale å holde seg til frøkner om man skal holde på med pinnetriks ...
Redigert av Garpen; 06/07/2012 07:58. Rediger grunn: og/å? skjerpings!
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
06/07/2012 08:02
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Tror strengt tatt ikke det vil bli satt pris på, og at de heller vil forsøke å bli kvitt deg så fort som mulig. Vi møtte en gang ei dame på Kikut. Vi syklet tre stk sammen og alle tre la merke til at hun satt alt for høyt på sykkelen sin. Vugget karakteristisk fram og tibake mens hun dro i styret. Vi syklet opp på siden av henne og fortalte henne på en rolig måte at hun nok satt litt for høyt og lot henne samtidig se nøye på hvordan vi satt i forhold til henne. Hun fortalte at det var hennes mann som hadde stilt inn setet slikt. Vi justerte setet ned for henne og lot henne sykle litt sammen med oss. Hun var meget takknemlig og sa at hun satt mer komfertabelt på setet og at hun fikk utnyttet tråkket bedre. Det neste vi påpekte var at hun nok ville tjene på å bruke sykkesko og ordentlige pedaler, men da var det visst nok gode råd.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
06/07/2012 08:13
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Er det tilsvarende lov å antyde overfor disse (nesten uten unntak) herrene som permanent har henda på sine lange-som-horn barends at det kanskje kan være en ide å heve styret litt?
Siden det nå en gang ser ut til å være den høyden de faktisk er komfortable med å ha henda i.
|
|
|
[Re: Radival]
06/07/2012 08:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Er det tilsvarende lov å antyde overfor disse (nesten uten unntak) herrene som permanent har henda på sine lange-som-horn barends at det kanskje kan være en ide å heve styret litt? Barends skal peke fremover, og maksimalt peke oppover i samme vinkel som stemmet, så "styret" blir ikke høyere av å holde på barends hvis de ikke er montert HELT cowboy. I sånne tilfeller er du nok heller pliktig til å takle vedkommende ut i grøfta, tvangsdemontere barends-ene og deretter kaste dem i nærmeste vulkan! 
|
|
|
06/07/2012 08:46
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Her om dagen passerte jeg en fyr som hadde bar-endsene pekende nedover, samt vinklet litt bakover.
Fattigmanns-reserstyre?
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
06/07/2012 08:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"styret" blir ikke høyere av å holde på barends hvis de ikke er montert HELT cowboy. Monteringen trenger ikke være helt kugutt for at det skal bli litt rart heller. I intervallbakken min ser jeg til stadighet voksne menn med 700mm-ish bredt styre og lange barends (tydelig at bredt er moten), og selv om vinkelen i og for seg er riktig så ser det snålt ut. Sitter rimelig godt framoverbøyd med armene godt ut til siden, og i kombinasjon med knær som peker ut til sida blir det fullkomment. Sett bakfra ser de litt ut som en sjøstjerne, med armer og bein til alle kanter.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
06/07/2012 08:59
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå tror jeg at de damene jeg tenker på allerede har fått de barna de skal ha og jeg har allerede ei feiende flott dame som vet å fortelle meg at jeg er henne (sykkel)helt. Slik vet hun at jeg alltid er overivrig på å skru og fikse på sykkelen hennes. Det er utrolig hvor mye motivasjon det ligger i et imponert sukk og litt blunking med dådyrvippene  Jeg setter nok strek ved seteposisjonen og vil ikke utvide korstoget i en mer stilpolitiske retning. Dersom jeg skal gi noen et tips så blir det nok i form av å sykle opp på siden og "slå av en prat".
|
|
|
06/07/2012 09:13
|
Raskall
More than words
|
More than words
Dette kommer vel litt an på hvilken type syklist det er. Jeg har påpekt dette et par ganger overfor kjentfolk jeg har syklet sammen med og det var faktisk et bevisst valg. De følte seg utrygge når de ikke nådde skikkelig ned på bakken med en eller begge føttene mens de satt på setet. De ville rett og slett kunne sette ned en fot når de stoppet for rødt lys, fotgengere, whatever.
Ergonomiske og effektmessige argumenter hadde ingen betydning for de to damene jeg "konfronterte". De samme trivdes også bedre med en kadens på 50-60 og nektet å prøve å øke den til 80-90.
Redigert av Raskall; 06/07/2012 09:15.
|
|
|
[Re: Raskall]
06/07/2012 09:18
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det å kunne sette ned føttene er et vanlig og saklig argument for et lavere sete. Jeg syklet selv med setet "alt" for lavt nettopp på grunn av dette, men det er jo først og fremst en vanesak. Jeg tror nok at det som er villig til å prøve setet litt høyere vil bli motivert for å bli vent til denne mulige ulempen når foten skal i bakken.
|
|
|
06/07/2012 09:19
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde verken tid eller utstyr der og da til å rette opp i fadesen. Har du ikke alltid utstyret med deg?
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
06/07/2012 10:40
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Da jeg og samboer var i date-fasen så syklet vi en del turer sammen. Jeg oppdaga jo med en gang at hun hadde setet veldig lavt, og langt bak. Da jeg på 3. turen vår sammen kommenterte dete så påpekte hun at slik var sykkelen satt opp på sportslageret, av folk som kunne det, og slik skulle det være! Etter litt forsiktig argumentering så fikk jeg lov å stille på setet hennes. De første metrene så var hun veldig uvant og syntes dette var rart. Jeg ba henne pent om å gi det en sjangs. Etter 15 km tok vi sjokoladepause, og da vi gikk på syklene igjen etterpå utbrøt hun "dette er riktig sitteposisjon, alt er lettere".
For øvrig har jeg ikke troa på at å opplyse fremmede om slike feil er noe smart trekk, såfremt det ikke er åpenbare farer forbundet med det (ref. Øyvind og gaffelen). Noen ganger er det beviste valg, andre ganger er det stilt slik av "proffer", og er pr def. rett. I begge disse tilfellene vil sannsynligheten for å bli oppfattet som en besserwisser være veldig stor. Hjelp heller de du kjenner, og la folk som ønsker det leve i uvitenhet.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
06/07/2012 11:02
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da jeg og samboer var i date-fasen så syklet vi en del turer sammen. Jeg oppdaga jo med en gang at hun hadde setet veldig lavt, og langt bak. Da jeg på 3. turen vår sammen kommenterte dete så påpekte hun at slik var sykkelen satt opp på sportslageret, av folk som kunne det, og slik skulle det være! Etter litt forsiktig argumentering så fikk jeg lov å stille på setet hennes. De første metrene så var hun veldig uvant og syntes dette var rart. Jeg ba henne pent om å gi det en sjangs. Etter 15 km tok vi sjokoladepause, og da vi gikk på syklene igjen etterpå utbrøt hun "dette er riktig sitteposisjon, alt er lettere".
For øvrig har jeg ikke troa på at å opplyse fremmede om slike feil er noe smart trekk, såfremt det ikke er åpenbare farer forbundet med det (ref. Øyvind og gaffelen). Noen ganger er det beviste valg, andre ganger er det stilt slik av "proffer", og er pr def. rett. I begge disse tilfellene vil sannsynligheten for å bli oppfattet som en besserwisser være veldig stor. Hjelp heller de du kjenner, og la folk som ønsker det leve i uvitenhet. Tror nok du har rett i det du skriver her. Jeg er jo ikke så motivert at jeg gidder å bli sett på som tullingen/idioten i bakken. Dette er jo et strekk jeg sykler hver dag...
|
|
|
06/07/2012 14:44
|
HeidiF
Entusiast
|
Entusiast
Noen dager i måneden vil du kanskje bli sett på som både tulling og idiot, andre dager vil du, av de samme damene, bli sett på som en vennlig sykkelnerd, og sykkelnerder er jo bare koslig  Se det an litt...det skader jo ikke å komme med noen råd. Jeg ser mye av det samme som du beskriver...noen damer sitter veldig lavt, men det ser ut til at de smiler og har det hyggelig, så da er det vel greit. Forøvrig har jeg veldig ofte fått gode råd fra kjente og ukjente knyttet til min manglede bruk av sykkelsko. De forteller meg hvor genialt det er, og hvor mye bedre tråkk jeg får. Jeg har aldri tatt dette ille opp, men forteller at jeg ikke tør. Veldig praktisk å plutselig kunne sette en fot i bakken, både i skogen, ved en uforutsett trafikksituasjon, eller kaste meg av sykkelen "hver gang" jeg blir påkjørt, hehe...
|
|
|
|
|