Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Sko til sti sykling

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1439950 07/07/2012 08:48
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Jeg synes det er like viktig med gode klikkpedaler som gode sko. Med noen gode shimano pedaler feks xt får du et lett utklikk. Med noe billig ræl bare for å teste kan du risikere å få pedaler som plutselig henger og ikke vil slippe skoa før du går løs på pedalen med slegge.

En kompis hadde noen billigpedaler som enkelte ganger fungerte andre ganger satt skoa som sveist fast selv om den var stilt på letteste.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1440021 07/07/2012 12:32
7
7homas Offline
Fersking
Fersking
7
bruker shimano xt m785 pedal med Mavic Alpine XL sko og er veldig fornøyd med den kombo'n.
Skoa er super behaglige så du kan sykle til du sovner på sykkelen og må du gå litt, så er de gode til det og! de kan som de skrev i bladet, trykke litt foran anklen, men det går seg til.

nok snakk - ut å lek!
Re: Sko til sti sykling [Re: 7homas] #1440036 07/07/2012 13:13
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har brukt klikk med typ racingsko i mange år, men har kjørt flatties og shimano am41 sko i hovedsak i år, og det har i noen tilfeller vært kanonfint...men i en del tilfeller er savnet etter klikk veldig tilstede! Så nå kjører jeg spec rime sko med noen slitne xt klikk... Nye 785 pedaler er i bestilling.. ICON_SMILE

Re: Sko til sti sykling [Re: baronKanon] #1440044 07/07/2012 13:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: baronKanon
Sitat: pblind
Shimano mt43 er ypperlige stisko.
Istemmes

Ved siden av tidligere nevnte MT91 så kan MT71 føres opp på listen og. Er du med foten nede i bekken så er det ikke helt digg med gore tex, men under vanlige våte forhold så er det faktisk veldig behagelig med vanntette sommersko. Sommerturer som før garantert førte til blaute sokker er nå rene koseturer for føttene.

Nå er jeg ute etter gummigamasjer (som tetter godt rundt ankelen) som jeg kan trekke over åpningen slik at jeg kan bruke dem i regnvær på landeveien og .

Re: Sko til sti sykling [Re: Tange] #1440052 07/07/2012 14:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tange
Sitat: pblind
Shimano mt43 er ypperlige stisko.
Istemmes

Ved siden av tidligere nevnte MT91 så kan MT71 føres opp på listen og. Er du med foten nede i bekken så er det ikke helt digg med gore tex, men under vanlige våte forhold så er det faktisk veldig behagelig med vanntette sommersko. Sommerturer som før garantert førte til blaute sokker er nå rene koseturer for føttene.

Nå er jeg ute etter gummigamasjer (som tetter godt rundt ankelen) som jeg kan trekke over åpningen slik at jeg kan bruke dem i regnvær på landeveien og .

Hvordan er det med M087 i forhold til disse? De blir vel fort våte. Jeg endte hvertfall opp med disse som mine første sko og til variert terrengsykling virker det greit nok for meg foreløpig. Følte for å kunne prøve skoa og det var det G-sport hadde, veldig glad jeg prøvde for jeg er 2 str opp fra normalen i disse selvom jeg ser det ble dyrt. Fikk også hjelp med å sette de opp. Har det noe å si hvem cleats man bruker? Jeg har shimano kombi pedal, bør jeg da bruke shimano cleats? Fått veldig trua på dette jeg det lille jeg har fått brukt tida på å lære meg å sykle på nytt.

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1440060 07/07/2012 14:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Selv om jeg har god erfaring med miksing av cleat og pedal så ville jeg si at shimano-pedaler krever shimano-cleats. Når det er sagt så er de fleste nok enig i at kombipedaler ikke er det beste valget til terrengsykling.

Skoen dine er ikke noe å utsette på, gode terrengsko.
Grunnen hvorfor jeg heller bruker 'turskoene' til Shimano er at de har bedre grep på glatt underlag enn mange rene terrengsko og de er mye mer behaglig å gå på. Selv om jeg driver med terrengsykling har jeg flere ganger endt opp med lange gå-/trilleturer. MT-skoa kan man gå med hele dagen. Rittskoene mine stiller i samme klasse, Shimano tursko.

Re: Sko til sti sykling [Re: Tange] #1440065 07/07/2012 14:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Takk. ICON_SMILE Det med kombipedaler kan jeg godt forstå, får se det an når jeg først får lært meg å sykle igjen. ICON_SMILE Det med cleats spurte jeg også om litt fordi jeg kjenner godt at de tar nedi på flatt underlag, stein o.l. så om de sklir er det på cleats ikke såla skal vel ikke være sånn eller? Nå skjønner jeg jo at det ikke er gulv man skal gå på men likevel, aner meg at det også kan ha noe med type cleats og at de mulig sitter noe langt frem å gjøre?

Forøvrig var jeg en runde i butikkene og prøvde flere sko i samme prisklasse og under. Felles for var bare at de var rare å gå i, sånn sett var valget enkelt.

Redigert av JoachimV; 07/07/2012 14:40.

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1440309 08/07/2012 07:17
G
gae Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg handlet inn ett par Bontrager RL (x) Mtb sko for noen uker siden. Kjøpte disse da jeg ville ha sykkelsko med grov såle, som var behagelig å ha på foten og prisvennelig. Jeg har nå brukt de en periode og er strålende fornøyd. De har funket som landeveissko, Lillehammer-Oslo og jeg har i hvertfall gått ei go mil med de i ikke sykkelbare oppoverbakker. Tidligere kjørte jeg med en litt stivere sko med mindre spor i såla. Det medførte mye vonde føtter etter glipptak... For meg funker i hvertfall disse skoene bra som en allround sko og til grommere stiturer i og rundt Lillehammer.

Tror forresten jeg ga 900kr for skoa. Jeg bruker forresten exustar spd pedaler og er strålende fornøyd med det. Noen nesten ulykker har det blitt, men det går jo alltids bra:)

Dampsaga Idrettslag
Team Dampsaga
Fuji Outland 29 1.G
G-man bikes v2.0 29
Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1442127 11/07/2012 14:31
knutrs Offline
Medlem
Medlem
Siden dere nettopp har begynt å bevege dere ut på stier, kan jeg si at jeg heller ikke er noen veteran på sti, men jeg sverger også til klikk. Syns det var helt knall fra første stund! Føler jeg har mye bedre kontroll med enn uten, som nevnt før her, hovedsakelig størst fordel i utforkjøring. Da jeg ødela den ene pedalen min i en stein, ble det et par turer uten klikk igjen. Personlig syns jeg det var skikkelig guffent å miste trykket på pedalen i nedoverbakkene og fikk på nye klikk så fort som mulig igjen. Jeg bruker noen Shimano m087 og syns de er kurante sammen med noen Look Quarts pedaler.

Re: Sko til sti sykling [Re: knutrs] #1442896 12/07/2012 19:49
E
endred Offline
Avhengig
Avhengig
E
Jeg har et par slike til salgs: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=82559 ligger under kjøp og salg.

Skoen virker veldig bra, men str 42 ble litt for lang for min fot.

TrenerForLite Sykkelforening
Strava
Instagram
Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1444229 15/07/2012 22:40
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Føler jeg og vil slå et slag for flatties. Problemet med klikk er, riktignok i følge min relativt beskjedne erfaring, at det er vanskelig å komme inn i pedalene fort nok. Hvis man driver å sliter litt rundt på en knotete sti, og vil prøve om igjen på crux man ikke klarer (enda), kan det være noe herk å smette inn i pedalene hvis det er litt trangt og lite tid.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Sko til sti sykling [Re: lubb1] #1444230 15/07/2012 22:42
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: lubb1
Føler jeg og vil slå et slag for flatties. Problemet med klikk er, riktignok i følge min relativt beskjedne erfaring, at det er vanskelig å komme inn i pedalene fort nok. Hvis man driver å sliter litt rundt på en knotete sti, og vil prøve om igjen på crux man ikke klarer (enda), kan det være noe herk å smette inn i pedalene hvis det er litt trangt og lite tid.

Veldig sant....men som med alt annet....øvelse gjør mester! ICON_WINK

Re: Sko til sti sykling [Re: Raymond] #1444236 15/07/2012 23:17
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
*sukk* Er vel ofte sånn ja. Er det for øvrig stor forskjell på hvor lett det er å komme inn i forskjellige pedalmodeller?

(forfatteren innser at han ikke har øvd nok, men prøver å finne ut om han kan skylde på utstyret, noe han vet er litt usmaklig)

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1444334 16/07/2012 09:19
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Shimano XT går vel for å ha en helt upåklagelig funksjon, jeg er veldig fornøyd med mine.

Tydelig inn/utklikk og en holdbarhet som en gjennomsnitts hammer. Noen sverger til CB, men der er vel holdbarheten noe svekket i forhold til Shimano sine pedaler.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Sko til sti sykling [Re: Garpen] #1444372 16/07/2012 10:56
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjører standard XT pedaler nå, men de begynner å bli veeel slerkete, så jeg har bestilt trail varianten.. Ser for meg at "ramma" bidrar til at pedalen ikke snur seg like lett ved litt stressa innklikk, og at den sånn sett kan være enda enklere å klikke inn i når man f eks har hatt et aldri så lite fotisett i et crux e.l.... Men dette blir bare synsing fra min side..i hvert fall frem til pedalene ankommer (forhåpentligvis i morgen...) ICON_SMILE

Edit: Ser jaggu ut til at de kommer i dag!!!! ICON_LAUGH

Redigert av Raymond; 16/07/2012 10:57.
Re: Sko til sti sykling [Re: Raymond] #1444558 16/07/2012 18:23
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Høres bra ut. Gi gjerne rapport om pedalene når de har fått seg en runde eller to i skogen!

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Sko til sti sykling [Re: lubb1] #1444646 16/07/2012 21:03
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pedaler og litt annet snæcks er montert...og testsyklet en 10 minutters runde.. Første skikkelige test blir i morgen, men førsteinntrykket var veeeeldig bra....men det kan jo være ny-stæsj-følelsen som slår inn.... ICON_LAUGH

Re: Sko til sti sykling [Re: DesmoSkier] #1448788 24/07/2012 06:40
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: DesmoSkier
Jeg kjøpte disse på Rå Sport for ikke så lenge siden
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=58910

Er godt fornøyd. Gode å sykle med og gode å gå i.
Men de veier merkbart mer enn et par vanlige XC-sko.

Disse hadde jeg også til jeg klarte å "knekke" sålen. Rev ut cleatsen på en flott tur ned Hafjells løyper. Syntes de ble for myke til vanlige sti-spds, men fungerte fint med pedaler med plattform.

Etter ca to sesonger har jeg også knekt et par Mavic Alpine XL. Kjempeflott sko, og skulle gjerne kjøpt den samme igjen hvis jeg hadde fått tak i størrelsen der og da. Sålen i skoen begynte å sprekke på tvers noen mm bak cleats, og jeg kjente da pedalen litt for godt.

En merkbart stivere sko enn ovennevnte Five-Ten er Five-Ten Stealth, og i dag blir første turen med disse. Virker også å være lettere enn de andre 5-10 -skoa, og ved en enkel sammenligning så virker de å veie omtrent like mye som Mavic Alpine XL.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1449955 26/07/2012 01:35
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Har prøvd SPD tilsammens 10 timer maks. En tur i skog med XC sykkel og noen turer på asfalt, sti og grus stier på CycloCross.
En Grei shimano sko, husker ikke navn. XT pedal.

Det jeg likte:

Å ha pedalen på riktig plass hele tiden. Også når terrenget var så grovt at jeg hadde slitt med å ha riktig posisjon på vanlige pedaler.

Det jeg ikke likte:

Å slite noen sekunder med å klikke inn pedalen. Nå syklet jeg ikke noe krevendes plasser, men hadde slitt om det var på toppen av en crux eller lignende.

Utryggeten med å ikke komme seg ut av pedalene.
Særlig å dette frem over styret. Dette er dagligdags på flatties. Er som katten, lander alltid på beina. (Har arr over øyet som motbeviser det)
Likte heller ikke at skoen var pinne stiv. Kjente ikke pedalen, ga på en måte utrygghet. Er vandt med flatties, flytte rundt på foten å kjenne på grepet..

Hadde også et tryn pga spd pedaler. Ikke den vanlige ku velten, men når jeg kom i en gjørmete sving på en grussti. Hodet mitt ville ta ut en fot og subbe den i grusen for å gi ekstra sikkerhet til å ha mer fart gjennom svingen. Tenkte ikke over klikkpedalene, og prøvde å dra ut foten som om det var flatties. Når jeg da satt fast i pedalen stivnet jeg helt i svingen og kjørte til skogs ICON_TONGUE

Re: Sko til sti sykling [Re: tmork] #1450502 26/07/2012 22:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tmork
En merkbart stivere sko enn ovennevnte Five-Ten er Five-Ten Stealth
Mener du Maltese Falcon? Alle Five-Ten er jo stealth (Sålen heter stealth ICON_WINK )

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1450505 26/07/2012 22:28
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en høyrefot som ikke funker helt som den skal sideveis etter en hodeskade som 12-åring. Jeg har satsa på pattformpedaler med masse pigger, men lurer litt på spd og sånt. Hva sier folket?

Re: Sko til sti sykling [Re: baronKanon] #1450577 27/07/2012 07:21
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Five ten har holdt på med dette prosjektet et par år nå, men problemet har vel vært løs hæl. Har også knekt de fleste skoa jeg har hatt, konklusjonen ble jo billigere, jo becre. MT41 varte lengst, adidas (mavic) kortest. Det burde ikke være vanskelig å få en sko som både er stiv, og god å gå med, de fleste alpine fjellstøvler er jo det..

Bare til å smøre seg med tålmodighet..

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Sko til sti sykling [Re: baronKanon] #1450619 27/07/2012 08:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tmork
En merkbart stivere sko enn ovennevnte Five-Ten er Five-Ten Stealth
Mener du Maltese Falcon? Alle Five-Ten er jo stealth (Sålen heter stealth ICON_WINK )

Du har så rett så rett, hva vet jeg om skoa til Five-Ten, navnet Maltese Falcon var noe godt gjemt, og skoen hadde stealth over hele seg.

Dog merker jeg at Five-Ten fortsatt har noe å lære når det gjelder såle-stivhet og Alpine XL er fortsatt vinneren.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Sko til sti sykling [Re: Ynot] #1450663 27/07/2012 09:35
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ynot
Det burde ikke være vanskelig å få en sko som både er stiv, og god å gå med

Jeg har da anbefalt Northwave Expedition GTX mange ganger allerede, jjeg.

Selvsagt ikke XC-karbonsålestiv, men hvis den nå skal være gpd å gå med også, så funker rett og slett ikke det.

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1450940 27/07/2012 19:00
StigB Offline
Señor
Señor

Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men jeg som andre har hatt ymse opplevelser med klikkpedaler. Jeg fikk et tips her for mange år tilbake. Hver gang du setter deg på sykkelen klikk inn/ut rundt ti ganger på hver fot etter hverandre.

For meg og de jeg har anbefalt dette videre så blir dette en refleks du ikke ofrer en tanke når noe er i ferd med å skje. Du er ute av pedalene i løpet av et brøkdels sekund.

Kjør med litt løse (enkelt å komme ut av) til å begynne med. Stram til etterhvert, plutselig er du der du skal være. Husk å justere begge sidene av pedalen.

ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Sko til sti sykling [Re: KEEP CALM] #1451238 28/07/2012 11:07
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvilken cleat bruker du da? SM-SH51 ?

Redigert av Simm; 28/07/2012 11:36.

stadig sta...
Re: Sko til sti sykling [Re: Simm] #1451357 28/07/2012 15:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Simm
Hvilken cleat bruker du da? SM-SH51 ?
Anbefaler å holde seg til standardkloss, ikke den som kan løse ut alle veier, for da kan du fort risikere å klikke ut når du skal dra til litt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sko til sti sykling [Re: baronKanon] #1451404 28/07/2012 15:58
S
Simm Offline
Entusiast
Entusiast
S
Her er nok smaken som baken..Jeg foretrekker SM-SH56 over SM-SH51 nettopp fordi jeg aldri sitter fast uansett hvor rare styrestup jeg prøver på..

At en og annen spurt mot Hushovd blir spolert kan jeg leve med..;)

stadig sta...
Re: Sko til sti sykling [Re: Simm] #1451462 28/07/2012 17:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Her er nok smaken som baken..Jeg foretrekker SM-SH56 over SM-SH51 nettopp fordi jeg aldri sitter fast uansett hvor rare styrestup jeg prøver på..

Gjør som StigB beskriver over. Det funker bare! Har 20 års erfaring nesten med klikk, og har prøvd ganske mye forskjellig.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sko til sti sykling [Re: Simm] #1451469 28/07/2012 17:18
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C

SH56 er jo dritskumle å sykle med! Kjøpte feil en gang og følte aldri jeg satt skikkelig fast, det ble uforutsigbart og nervøst da du plutselig sto løst på pedalene nedover en steinrøys.

Som det sies, gå for SH51 og få inn bailrefleksen

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support