Svinger og tyngdekraft
|
Svinger og tyngdekraft
#1438214
04/07/2012 12:37
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 67
thotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2005
Innlegg: 67 |
Jeg føler meg stadig mer komfortabel i nedoversvinger på grusvei men merker at det er en del å gå på. Tanken på å kælve holder meg nok tilbake men hvor mye skal egentlig til før dekket glipper?
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438242
04/07/2012 13:03
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er det nok umulig å svare eksakt på. Det kommer an på underlaget, dekket, syklisten, dekktrykket, etc, etc...
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438257
04/07/2012 13:25
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 67
thotor
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: May 2005
Innlegg: 67 |
Er vel mer ute etter synse/erfaringsbasert ut i fra hva folk har opplevd etter å ha tippet over i et ivrig øyeblikk i et ritt etc.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438267
04/07/2012 13:32
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 928 |
Dette varier i såpass stor grad avhengig av hvor krapp svingen er, hvor fort det går, hvilke dekk du har, hva slags grus det er, hvor god teknisk man er og hvor sliten/konsentrert du er, at det blir fullstendig umulig å si noe som helst konkret.
Hardpakket grusvei har man ganske brukbart grep på, mens rullegrus sender deg ut i grøfta ganske mye raskere.
Det beste tipset mitt er å bare sykle mer, og kjenne litt på hvor grensene ligger.
Redigert av Jacobsen; 04/07/2012 16:37.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: ]
#1438522
04/07/2012 21:30
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Det er fort gjort å stivne litt i kroppen og få mye vekt på bakhjulet. Er du sikker på at det er en dårlig ting å ha mye vekt på bakhjulet? Det kommer nok veldig an på underlaget. På formbart underlag som knastene kan ta tak i så er det bra å ha vekt på forhjulet. På underlag som ikke knastene graver seg ned i, som asfalt og løsgrus, er det bedre å legge vekten på bakhjulet. Prinsippet her er at hjulene blir dradd utover i svingen. Dekkene har en gitt friksjon som holder imot denne utoverrettede kraften. Med mer vekt på forhjulet øker man friksjonen, men samtidig øker man også kraften som presser utover. Om underlaget er slik at friksjonen ikke øker i samme grad som utoverkraften så er det sikrest å legge vekten bakover. Hvis det derimot er en myk sti så vil friksjonen øke mer enn utoverkraften og da lønner det seg å legge vekten forover.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438591
05/07/2012 02:59
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 585 |
Det fine med grus, er at du merker når du begyner å slippe.. Etter en stund, får du "feelingen" på når nok er nok... Har personlig vært farlig nær grøfta en del ganger, men aldri snørra skikkelig 
Feit og i dårlig form..
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438674
05/07/2012 07:44
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Jeg føler meg stadig mer komfortabel i nedoversvinger på grusvei men merker at det er en del å gå på. Tanken på å kælve holder meg nok tilbake men hvor mye skal egentlig til før dekket glipper? Hvis du ikke vet det selv så kjører du ikke fort nok. Det er ikke farlig om dekket glipper litt. Så sant man ikke får panikk da. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: olechr]
#1438684
05/07/2012 07:48
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Det er ikke farlig om dekket glipper litt. Jeg pleier ligge flat på grusen sidelengs ca et halvt sekund etter fordekket glipper på grus. Får vel øve på fallteknikk.
Redigert av Rene; 05/07/2012 07:49. Rediger grunn: Skriveleif
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: Rene]
#1438689
05/07/2012 07:57
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Det er ikke farlig om dekket glipper litt. Jeg pleier ligge flat på grusen sidelengs ca et halvt sekund etter fordekket glipper på grus. Får vel øve på fallteknikk. De fleste dekk "sier fra" litt før de sklir helt ut, da. Du merker gjerne når du er på grensen av hvor mye grep du har ved at dekket "vandrer" litt. Hvis ikke, og du ønsker å kjøre fort i svinger på løsgrus, synes jeg du skulle vurdere om du bruker feil dekk eller feil trykk. Det eneste du kan trene på for å gjøre det bedre å falle ved en slik "lowside", er vel å plastre skinkene. 
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: Stein]
#1438693
05/07/2012 08:00
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Absolutt, Stein. Problemet er når dekket har sagt fra en stund at nå ligger vi på kanten, og jeg fortsatt kjører for fort i svingen. Da går jeg i bakken. Shit happens - reiser meg opp igjen, setter meg på sykkelen og trør videre. Blir ikke bedre til å finne ytterpunktet uten å trå over et par ganger, så jeg tar det som læring.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438697
05/07/2012 08:02
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Ja, Hvis du ikke har muligheten til å rette opp litt, eller har muligheten til å bremse litt på det ene hjulet, er det ofte ikke så mye å gjøre. Foten i bakken på speedway-vis, kanskje? 
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: Stein]
#1438703
05/07/2012 08:07
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Tror heller jeg skal øve på å komme inn i svingen med riktig hastighet, og unngå å bremse i sving. Er der jeg ihvertfall har mest å hente.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438708
05/07/2012 08:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Hva slags dekk er det snakk om? Det finnes muligens dekk med bedre sidegrep også?
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: Stein]
#1438724
05/07/2012 08:21
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Specialized S-Works Renegade 29x1,95 med altfor høyt lufttrykk. Gjerne over 35 psi.
Kan gjerne dra med en begrunnelse for høyt lufttrykk også; har slitt flere ganger med at det slangeløse oppsettet ikke er helt tett, og med litt høyere lufttrykk går det da litt lenger tid før det er så flatt at jeg må stoppe og pumpe med verdens verste (men letteste!) pumpe. I tillegg er jeg forbanna tung, som også gjør at jeg velger å kjøre med litt høyere trykk.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438748
05/07/2012 08:57
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
1,95 er jo ganske smalt, men du ville jo få bedre grep med lavere trykk. Nå er det lenge siden jeg har kjørt med så smale dekk, men kanskje 30psi eller mer er nødvendig i sånne? Selv bruker jeg 26x2.4", og klarer meg med 20-25 psi selv om jeg veier nesten 100 Kg.
Kanskje prøve større dekk så du slipper unna med lavere trykk?
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: Stein]
#1438755
05/07/2012 09:08
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Disse er langt fra standard 1,95" i bredde. Jeg har liten erfaring med terrengsykkel, men jeg føler disse er ca standard god-bredde ift mitt bruk som er mest grus og lite sti. Har noen Bontrager 29-0 i 1,9 eller 2,0 liggende og disse er mye smalere.
Etter hvert som vektskåla peker nedover og jeg er mer sikker på at alt er tett kan jeg prøve meg på ca 30 psi og se om det blir noen forskjell.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1438806
05/07/2012 10:07
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
I dag analyserte jeg min egen teknikk i en nedoversving på løsgrus i litt fart og oppdaget at jeg ubevisst legger an bakbremsen litt. Resultatet blir at når grepet blir for dårlig så begynner bakhjulet å slippe taket og skli ut isteden for at forhjulet gjør det. Ikke slik at det blir en ordentlig skrens av det, men nok til å redde forhjulet. Flink kropp som tenker på slikt alldeles av seg selv. 
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: ]
#1439357
06/07/2012 07:32
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Det der er jo bare en alternativ (og feig) måte å få mer trykk på framhjulet :-) Hehe, nesten riktig, hvis ikke det var for at jeg kompenserer med å flytte meg bak setet.  Målet må være å ha like mye trykk på begge hjulene, med bakovervekt for å kompensere for den lille fartssenkingen, og samtidig ha bakbremsen litt på slik at bakhjulet alltid stikker avgårde før forhjulet gjør det.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: thotor]
#1439366
06/07/2012 07:38
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 1
usbfashion
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 1 |
Resources like the one you mentioned here will be very useful to me! I will post a link to this page on my blog. I am sure my visitors will find that very useful.
|
|
|
Re: Svinger og tyngdekraft
[Re: usbfashion]
#1439672
06/07/2012 14:22
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Her er det tydeligvis en bruker som skal lukes vekk.
|
|
|
|
|