Som overskriften antyder, har jeg ikke syklet mange ritt. Ingen sålangt, men planlegger å sykle Sarperittet eller Kråketråkket for første gang i år. Hvilket intervall bør jeg legge meg på i forhold til matinntak, og hvor lenge før rittet bør jeg spise?
Er det forresten noen andre som skal sykle et av disse ritta, eller har gjort det tidligere, og kan kommentere hvordan det var?
Har syklet begge. Det er flate ritt. Sørg for å drikke nok og ha spist nok før start. Det er så korte ritt at det neppe er nødvendig å spise så mye underveis.
Kråketråkken er det bare å gi full gass hele veien og glemme å spise. 7 mil på landeveien går fort unna.
Sarperittet er vel litt over 10 mil. Der er det matstasjon i Svindal, tror jeg. Der får du bananer både på vei fra og til Kalnes (start/mål). Har du tid til å stoppe og ta en halv banan der ville jeg ha gjort det begge gangene. Hvis ikke så tar du medbragt banan/sportsbar fra lomma omtrent på matstasjonene.
Når det gjelder min opplevelse av rittene: Sarperittet er det kjedeligste rittet jeg har syklet. Kråketråkken var skikkelig godstemning med sin rundbane-variant med 4 ganger innom start/målområdet.