Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor ofte spiser man under ritt?

Hvor ofte spiser man under ritt? #1436198 01/07/2012 19:07
C
caad10 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Som overskriften antyder, har jeg ikke syklet mange ritt. Ingen sålangt, men planlegger å sykle Sarperittet eller Kråketråkket for første gang i år. Hvilket intervall bør jeg legge meg på i forhold til matinntak, og hvor lenge før rittet bør jeg spise?

Er det forresten noen andre som skal sykle et av disse ritta, eller har gjort det tidligere, og kan kommentere hvordan det var?

Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: caad10] #1436203 01/07/2012 19:18
S
ss40 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Pleier å drikke hvert 15.min og spise hvert 30.min fra starten går. Viktig å ikke vente med spise før man er tom. Da kan man nesten glemme å klare å få inn nok energi igjen. Spis som vanlig,gjerne litt ekstra med karbo 2-3 timer før. Pleier å spise en banan en time før start og en god bit med energibar rett før start.
Drikke litt ekstra,men ikke så mye at man går rundt å må tisse hele tiden.

Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: caad10] #1436225 01/07/2012 19:54
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: caad10
Som overskriften antyder, har jeg ikke syklet mange ritt. Ingen sålangt, men planlegger å sykle Sarperittet eller Kråketråkket for første gang i år. Hvilket intervall bør jeg legge meg på i forhold til matinntak, og hvor lenge før rittet bør jeg spise?

Er det forresten noen andre som skal sykle et av disse ritta, eller har gjort det tidligere, og kan kommentere hvordan det var?

Har syklet begge. Det er flate ritt. Sørg for å drikke nok og ha spist nok før start. Det er så korte ritt at det neppe er nødvendig å spise så mye underveis.

Kråketråkken er det bare å gi full gass hele veien og glemme å spise. 7 mil på landeveien går fort unna.

Sarperittet er vel litt over 10 mil. Der er det matstasjon i Svindal, tror jeg. Der får du bananer både på vei fra og til Kalnes (start/mål). Har du tid til å stoppe og ta en halv banan der ville jeg ha gjort det begge gangene. Hvis ikke så tar du medbragt banan/sportsbar fra lomma omtrent på matstasjonene.

Når det gjelder min opplevelse av rittene: Sarperittet er det kjedeligste rittet jeg har syklet. Kråketråkken var skikkelig godstemning med sin rundbane-variant med 4 ganger innom start/målområdet.

Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: caad10] #1436341 01/07/2012 22:39
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du sykler hardt nok så begrenser matinntaket seg på en naturlig måte. Min regel er at jeg spiser når det er anledning.

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: caad10] #1436361 01/07/2012 23:53
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Vann: Hvert kvarter eller når det passer.
Gel: Hver halvtime (men må passe med terreng o.l.)

Tar et beger sportsdrikk i farta på matstasjon hvis det passer.
Fastere føde enn gel klarer ikke magen min i ritt...

With light parts come great responsibility
Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: caad10] #1436402 02/07/2012 06:54
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo lengre ritt, jo større behov for fast føde. For min del vil det ikke funke å sykle UltraBirken på kun gel og sportsdrikk.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Hvor ofte spiser man under ritt? [Re: ss40] #1436412 02/07/2012 07:18
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ss40
Pleier å drikke hvert 15.min og spise hvert 30.min fra starten går. Viktig å ikke vente med spise før man er tom. Da kan man nesten glemme å klare å få inn nok energi igjen. Spis som vanlig,gjerne litt ekstra med karbo 2-3 timer før. Pleier å spise en banan en time før start og en god bit med energibar rett før start.
Drikke litt ekstra,men ikke så mye at man går rundt å må tisse hele tiden.

Spis karbohydratrik mat dagen før. Ikke overspis. Sørg for å få i deg nok drikke dagen før slik at du tisser blankt. På morgenen rittdagen spiser no en normal frokost med noe du liker. For sent å karboloade på frokost. Underveis tar du en munnfull bar hver halvtime. Drikk litt hele tiden ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'

Moderator  support