Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening?

Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? #1435510 30/06/2012 10:19
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hallois!

I høst ble jeg lurt til å melde meg på Ultrabirken. Det har gitt overraskende treningsmotivasjon, men etter at løypa ble annonsert annonsert har det gått opp for meg at det er ganske snart og gruingen har satt inn for alvor.

Situasjonen min, som småbarnspappa med begrenset tid, er at jeg får klemt inn tre økter i uken fram til UB. Foreløpig har jeg kjørt et skikkelig lapskausopplegg med stisykling, intervaller og langturer(som nok er litt for harde). Treningsmengden bikker meget sjeldent ti timer i uken, så jeg er ikke redd for restitusjonen, men føler at jeg bør trene litt smart om jeg skal overleve 124km med rimelig grei stil.

Om meg selv kan jeg si at jeg er uendelig mye bedre teknisk enn jeg er i form, men bakgrunn i stisykling og utfor. Trøkk i pedalene i kneiker o.l. er det greit med, men jeg merker at kjørestyrken på grus ikke er den beste og med vitale mål 187cm/89kg er jeg ingen klatregeit.

Til nå har jeg kjørt følgende tre økter i løpet av uken når jeg har hatt tid:
1. Intervaller. Fra gang til gang har jeg variert mellom 4x4 og 9x3, mest basert på de bakkene jeg har til rådighet og som jeg liker å trene i.
2. Langtur 40-60km. Antakeligvis langt over sone 1 og 2 i bakkene og jeg er ganske god og sliten når jeg har syklet 60km(1000garmin-høydemetere). Det bruker jeg omtrent 3 timer på, dvs. litt under 20km/t i snitt, men har nok ikke nubb til å holde det tempoet i 124km...
3. Stitur med greit tempo.
I uker med lite tid har jeg kjørt en variant av opplegget over, men med bare to økter i uken hvorav en tilfeldig økt droppes.

Så, ærede forum, hvordan bør jeg trene fremover? Jeg får trent tre ganger i uken fremover og kan klemme inn fire ganger i uken i noen perioder. Da må den tredje og fjerde være ganske korte økter. Mye langkjøring i juli og masse hardt i august? Omvendt? Mer variert? Bare hardt?

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1435727 30/06/2012 19:55
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Synes dette ser bra ut jeg. Jeg ligger på det halve i trening i uken og vet at jeg klarer fint å fullføre ultrabirken på det. Spørs hva som er ditt mål er. Jeg ville ikke trent kjempehardt i hele august, kanskje hatt en kjempe hard uke tre uker før rittet. Nå er jo det blitt 500 mindre høydemetere så dette blir "lett" ICON_WINK

Slapp av og kos deg med en video http://m.youtube.com/watch?v=X8eXijmXnVY

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: rog] #1435844 01/07/2012 06:07
anerz Offline
Veteran
Veteran
Du burde kanskje legge på noen få langturer i sommer på opp mot 10 mil, slik at kroppet blir vant med å tråkke lengden du skal i gjennom. Har du pulsklokke kan det være smart og passe på at du holder deg i sone1 på disse turene.
Alternativt lange stiturer på noen timer, både morsomt og bra trening. Får som regel masse gratis interval trening på slike økter.

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1435878 01/07/2012 08:40
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Legg inn et par lange turer i sommer på opp mot 6-7 timer. Gjerne i terreng som minner litt om UB. Spis og drikk slik du har tenkt på UB. Pakk sekk og kle deg slik du ser for deg er smart. Fin trening som gjør at kroppen skjønner hva som er på gang, og du får nyttig erfaring med hva som funker.

Du kan med fordel også kjøre noen sone 3 drag på 10-15 min.

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1435944 01/07/2012 11:08
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for gode tips!

Jeg tenker jeg kjører noen skikkelige langturer slik dere foreslår. Har en Edge 800, så jeg bør nok klare å holde et øye med pulsen underveis. Et tilleggsmoment blir nok å øve på spising og drikking og å sjekke at magen/kroppen tåler det jeg dytter i meg.

Sone 3-drag synes jeg det er vanskelig å få til uten å gå for høyt i puls. Må nok rett og slett øve meg og kanskje finne litt mindre bratte bakker.

Det er bare å kjøre på med tips, særlig om hvordan jeg får tidenes form og superfølelse i bena den aktuelle fredagen ICON_WINK

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1436011 01/07/2012 12:56
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Det er godt å se at jeg ikke er alene. Jeg var eplekjekk og synes vanlig Birken var litt kjedelig så meldte meg på UB i år. Morsomt å se hvor likt grunnlag vi har. Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg og får tid til ca 3 økter i uken, litt stiturer, litt bakkedrag/intervall og noen rolige langturer. Pulsen min synker på sti og stiger på grus så akkurat samme der også. Nå begynner jeg å få kalde føtter. Dvs jeg får kalde føtter når jeg tenker på det, så går jeg inn her og blir motivert til å holde meg til planen.

Vi får hooke opp på Rena, be til høyere makter om pent vær og dra hverandre over ICON_SMILE

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: kebr] #1436527 02/07/2012 09:18
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: kebr

Vi får hooke opp på Rena, be til høyere makter om pent vær og dra hverandre over ICON_SMILE

Det må vi absolutt få til! Det kommer nok til å være viktig å ha noen med omtrent samme hastighet å sykle sammen med. Vi skal tross alt være ute en stund ICON_WINK

Blir moro å høre hvordan folk synes formen kommer seg mot UB, særlig de med forskjellige treningsmengder.

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1439728 06/07/2012 16:57
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Yes, sender deg mobnr mitt på PM jeg så kan vi ringes på Rena, evnt. kvelden før.

Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jens fredrik] #1441251 09/07/2012 21:41
J
jontheman Offline
Medlem
Medlem
J
Jeg tror du burde trene mer og hardere. Er altfor mange som prøver å ta snarveier i dagens samfunn! Bare mine to cent. Selv har jeg trent ca. 80-90 timer imåneden det siste halve året for å takle ultrabirken 2012.

jeanclaude
Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jontheman] #1441382 10/07/2012 08:53
A
alex rae Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: jontheman
Jeg tror du burde trene mer og hardere. Er altfor mange som prøver å ta snarveier i dagens samfunn! Bare mine to cent. Selv har jeg trent ca. 80-90 timer imåneden det siste halve året for å takle ultrabirken 2012.
Les hva han skriver da mann. Begrenset med tid. Veldig få mennesker har mulighet til å trene 20 timer i uka. Folk flest har et liv.

-Fuji SLM 3.0 2011
-Scott Addict R3 2011
Re: Under to mnd. til Ultrabirken. Tips til trening? [Re: jontheman] #1441634 10/07/2012 18:03
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: jontheman

Ikke mer? Høres litt snaut ut - husk det er et tøft ritt.

Del stien, skru av Strava

Moderator  support