Hallois!
I høst ble jeg lurt til å melde meg på Ultrabirken. Det har gitt overraskende treningsmotivasjon, men etter at løypa ble
annonsert annonsert har det gått opp for meg at det er ganske snart og gruingen har satt inn for alvor.
Situasjonen min, som småbarnspappa med begrenset tid, er at jeg får klemt inn tre økter i uken fram til UB. Foreløpig har jeg kjørt et skikkelig lapskausopplegg med stisykling, intervaller og langturer(som nok er litt for harde). Treningsmengden bikker meget sjeldent ti timer i uken, så jeg er ikke redd for restitusjonen, men føler at jeg bør trene litt smart om jeg skal overleve 124km med rimelig grei stil.
Om meg selv kan jeg si at jeg er uendelig mye bedre teknisk enn jeg er i form, men bakgrunn i stisykling og utfor. Trøkk i pedalene i kneiker o.l. er det greit med, men jeg merker at kjørestyrken på grus ikke er den beste og med vitale mål 187cm/89kg er jeg ingen klatregeit.
Til nå har jeg kjørt følgende tre økter i løpet av uken når jeg har hatt tid:
1. Intervaller. Fra gang til gang har jeg variert mellom 4x4 og 9x3, mest basert på de bakkene jeg har til rådighet og som jeg liker å trene i.
2. Langtur 40-60km. Antakeligvis langt over sone 1 og 2 i bakkene og jeg er ganske god og sliten når jeg har syklet 60km(1000garmin-høydemetere). Det bruker jeg omtrent 3 timer på, dvs. litt under 20km/t i snitt, men har nok ikke nubb til å holde det tempoet i 124km...
3. Stitur med greit tempo.
I uker med lite tid har jeg kjørt en variant av opplegget over, men med bare to økter i uken hvorav en tilfeldig økt droppes.
Så, ærede forum, hvordan bør jeg trene fremover? Jeg får trent tre ganger i uken fremover og kan klemme inn fire ganger i uken i noen perioder. Da må den tredje og fjerde være ganske korte økter. Mye langkjøring i juli og masse hardt i august? Omvendt? Mer variert? Bare hardt?