Begynner du først med disse landeveisgreiene blir du fort hekta - kostnadene kommer snikende etterhvert, og innen året er omme vil diverse netbutikkhamstringer ha gjort et betydelig innhogg i privatøkonomien - sånn er det bare. Men, du kan trøste deg med at uansett hvor dyrt det kan virke, er faktisk sykling ikke en spesielt dyr hobby sammenlignet med mye annet - og den er definitivt sunnere enn det meste annet.
Av klær/utstyr, ville jeg prioritert å legge mest penger i en god sykkelbukse - med seler selvsagt.
Sykler du mye/ofte, vil du ha god bruk for mer enn en bukse.
Assos er svindyrt, men verdt hver krone. Det finnes mange "like gode" alternativer, men generelt får du den kvaliteten/komforten betaler for.
Når bukse er på plass er det også viktig å finne et sete som passer ræva - det er slett ikke sikkert det som følger med sykkelen er optimalt for deg.
Resten tar du etterhvert. At sokkene ikke matcher styretapen er ikke verdens undergang - du risikerer i verste fall forenklet forelegg fra Stilpolitiet. Om du imidlertid drister deg ut på landeveien med hår på beina, børe du ihvertfall være sikker på å kunne sykle fortere enn Stilpolitiet

- men det går nok bra, for de må ta stadige pause for å skrive ut forelegg.
MTB sko og pedaler går greit (selv om det selvsagt er et svært alvorlig lovbrudd) - men, om du sykler mye på både MTB og landevei vil du slite ut skoene over tid, og det totale antall sko du må kjøpe inn blir i praksis det samme som om du kjøper et dedikert par til landevei. Jeg synes uansett det er greit å ha et eget par til MTB, da disse (med mitt bruk) blir fort(ere) stygge, møkkete og utslitt. Om ikke du skal skru hver gang du skal bytte sykkel trenger du uansett 2 par pedaler, og landeveispedaler er ikke noe dyrere enn MTB (i samme kvalitetsklasse).
Skjerm av hjelmen, som nevnt over, er lurt/praktisk - det forstår du når du prøver.
Du trenger ikke å sette den på igjen heller - å sykle MTB uten skjerm er helt i orden.
Dette er en lett og rask modifisering av utstyret som med en gang plasserer deg over gjennomsnittet med hensyn til stil på landevei (- hjelm med skjerm på landevei fremkaller smil og kremting i hardbarka miljø - tar du den av får du automatisk +2 poeng.)
Forøvrig ang. sykkel (ref din andre tråd), er jeg enig i at Caad10 virker som et sinnsykt bra kjøp - men dette forutsetter at du sitter bra på denne sykkelen - det er ikke sikkert = du må prøve.
Om du skulle synes den ikke er helt optimal (kanskje for aggressiv) ville jeg prøvd en Caad8, som er snillere i geometrien, og som jeg vil mene er et like godt kjøp med hensyn til pris/kvalitet.
Det finnes helt klart folk hos Anton som vill kunne gi deg god hjelp - men det finnes (dessverre også der) noen selgere som ikke er så flinke på sykkelgreier.
Forøvrig vil jeg tro Trek3.1 også en god ramme. Jeg har en 4.5, og jeg tror den har omtrent samme geometri(?). Jeg testet mange forskjellige sykler, og fant meg best til rette på den.