Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utstyr til ny sykkel

Utstyr til ny sykkel #1435425 30/06/2012 01:17
A
AmunMin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Jeg skal kjøpe min første racer. Og jeg driver å vurderer økonomien.

Hva slags utstyr er "must", og hva koster det stort sett. Skal matche sykkel
i prisklassen 10-13000 (ikke innkjøpt.

Pedaler, bukse (shorts? med skulder stropper?), sko mm.
Har hjelm og jakke som holder godt. Men ellers kun greier til MTB.

Greit å vite ca hva jeg har å rutte med. Vil svært gjerne ha det som trengs til å
komme godt igang :-)

se også http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1434445#Post1434445
Om noen har en mening om sykkelvalg.

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435432 30/06/2012 02:58
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Om du har gode mtb-sko, så kan du gå for spd-pedaler og bruke de samme skoa på begge syklene. Shimano M540 eller XT for SPD eller Shimano sine 105 om du vil ha rene landeveipedaler (SPD-SL). Ca 500,- og oppover. Vil du ha landeveipedaler (SPD-SL, Speedplay etc) trenger du egne landeveisko. Regn med rundt 1000,- og oppover.

Du trenger vel ikke noe egen bukse (BIB) til landeveien, men ei god bukse er uansett ikke å forakte. Regn med rundt 800,- og oppover. Sykkelbukser bør generelt ha stropper, og ha god polstring med sømmer som ikke gnisser.

Flaskeholdere er helt klart et must. Trenger ikke være karbon. Kjør enkelt med King Cage i stål eller Elite Custom Race i vinyl. Koster fra rundt 100,- pr holder.

Har du skjerm på hjelmen din, så ta den av når du setter deg på landeveisykkelen. Ellers vil du kneise veldig med nakken pga sikt, samt at det er dårlig stil på racer ICON_TONGUE

Har du sykkelcomputer til terrengsykkelen, se om du kan få tak i ny "dockingstasjon" til raceren, så flytter du bare computeren mellom syklene.

Det var vel en slags start?

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435434 30/06/2012 05:46
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Barbersaker til beina hører også med. ICON_SMILE

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435459 30/06/2012 07:34
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Begynner du først med disse landeveisgreiene blir du fort hekta - kostnadene kommer snikende etterhvert, og innen året er omme vil diverse netbutikkhamstringer ha gjort et betydelig innhogg i privatøkonomien - sånn er det bare. Men, du kan trøste deg med at uansett hvor dyrt det kan virke, er faktisk sykling ikke en spesielt dyr hobby sammenlignet med mye annet - og den er definitivt sunnere enn det meste annet.

Av klær/utstyr, ville jeg prioritert å legge mest penger i en god sykkelbukse - med seler selvsagt.
Sykler du mye/ofte, vil du ha god bruk for mer enn en bukse.
Assos er svindyrt, men verdt hver krone. Det finnes mange "like gode" alternativer, men generelt får du den kvaliteten/komforten betaler for.
Når bukse er på plass er det også viktig å finne et sete som passer ræva - det er slett ikke sikkert det som følger med sykkelen er optimalt for deg.

Resten tar du etterhvert. At sokkene ikke matcher styretapen er ikke verdens undergang - du risikerer i verste fall forenklet forelegg fra Stilpolitiet. Om du imidlertid drister deg ut på landeveien med hår på beina, børe du ihvertfall være sikker på å kunne sykle fortere enn Stilpolitiet ICON_WINK - men det går nok bra, for de må ta stadige pause for å skrive ut forelegg.

MTB sko og pedaler går greit (selv om det selvsagt er et svært alvorlig lovbrudd) - men, om du sykler mye på både MTB og landevei vil du slite ut skoene over tid, og det totale antall sko du må kjøpe inn blir i praksis det samme som om du kjøper et dedikert par til landevei. Jeg synes uansett det er greit å ha et eget par til MTB, da disse (med mitt bruk) blir fort(ere) stygge, møkkete og utslitt. Om ikke du skal skru hver gang du skal bytte sykkel trenger du uansett 2 par pedaler, og landeveispedaler er ikke noe dyrere enn MTB (i samme kvalitetsklasse).

Skjerm av hjelmen, som nevnt over, er lurt/praktisk - det forstår du når du prøver.
Du trenger ikke å sette den på igjen heller - å sykle MTB uten skjerm er helt i orden.
Dette er en lett og rask modifisering av utstyret som med en gang plasserer deg over gjennomsnittet med hensyn til stil på landevei (- hjelm med skjerm på landevei fremkaller smil og kremting i hardbarka miljø - tar du den av får du automatisk +2 poeng.)

Forøvrig ang. sykkel (ref din andre tråd), er jeg enig i at Caad10 virker som et sinnsykt bra kjøp - men dette forutsetter at du sitter bra på denne sykkelen - det er ikke sikkert = du må prøve.
Om du skulle synes den ikke er helt optimal (kanskje for aggressiv) ville jeg prøvd en Caad8, som er snillere i geometrien, og som jeg vil mene er et like godt kjøp med hensyn til pris/kvalitet.
Det finnes helt klart folk hos Anton som vill kunne gi deg god hjelp - men det finnes (dessverre også der) noen selgere som ikke er så flinke på sykkelgreier.
Forøvrig vil jeg tro Trek3.1 også en god ramme. Jeg har en 4.5, og jeg tror den har omtrent samme geometri(?). Jeg testet mange forskjellige sykler, og fant meg best til rette på den.

Redigert av thamg; 30/06/2012 07:37.
Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435474 30/06/2012 08:33
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg synes dette er en nobrainer, hvis du skal holde deg innenfor 13000 så vil kjøpet av en Cannondale gi deg 3000 til overs som du kan bruke til kjøp av nødvendig utstyr. Det er egentlig ikke så veldig mye. Forutsatt at du sitter bra på sykkelen. Hvis du har et utstyrsbudsjett i tillegg til de 13000 hadde jeg fremdeles valgt Cannondalen og kjøpe et (lite)brukt hjulsett her inne for de siste 3001 kronene.

Når det gjelder tilpasning av sykkel bør butikken være behjelpelig med å sette den opp så den passer. De bør kunne bytte stem og evt sete for deg hvis det er nødvendig.

1. Kjøp landeveispedaler og sko med en gang. Når jeg leser det du skriver er jeg 112% sikker på at du uansett kommer til å kjøpe det.

2. Bukse og skjorte må du ha. Hansker, både korte og lange. Rimelig tettsittende skjorte er best uansett om man har noen kilo man skal skjule. Skal du sykle litt mer enn på varme dager trenger du løse armer, knær eller bein i tillegg. Skotrekk er også smart når tempen synker. Når det gjelder bukser har de over her til en viss grad rett, men jeg sykler like ofte med de billige Giordana-buksene mine som med Assos-buksa. Ballekrem er nesten like viktig spør du meg. Samt det å alltid starte med ren bukse. Hvis jeg sykler mer enn 3-4 timer har jeg mer igjen for Assos-buksa.

3. Pumpe, slange, dekkspaker og kanskje en unbrako må du ha med på tur. Kanskje en bitteliten seteveske så slipper du å ha alt på i rygglommene?

4. Flaskestativ og flaske(r) må du ha.

Det ryker fort på endel utgifter her i tillegg til sykkelen....

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435508 30/06/2012 10:11
Synzygus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ta med det dine 13000 til butikken. Sei at du skal ha landevegssykkel med alt utstyr og har eit budsjett på 12000. Då er dei ofte villige til å gi ein bra pakkepris. Eg betalte 12000 for min sykkel inkl shorts, trøye, computer, sko, pedaler og flaske med holder. Sykkelen kosta 11000.

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435541 30/06/2012 12:19
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Virker som om det er mye rimelig og pent brukt å få tak i på kjøp og salg-delen av forumet. Følg med litt der, og du kan gjøre snytkjøp på sko, pedaler, hjul, GPS-computer og muligens klær.

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435548 30/06/2012 12:27
A
AmunMin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Gode tilbakemeldinger her altså. Takk for det:-)

Har sånn noenlunde inne hva slags utstyr som trengs. Blir nok ett par sko til raceren.
De til MTB er veldig grove.

Jeg er veldig usikker på sykkelvalget. Men det løser seg nok :-) Stikker til
Anton Sport i dag og hører om jeg kan få prøvd og innstillt den.
Hvis ikke så gidder jeg ikke legge igjen penger der på sykkel.

Budskjettet er ikke satt opp slik at jeg har 13000 maks å bruke. Jeg har bare tenkt at
10000 er en "normal" sum å bruke på en første sykkel. Og så får jeg ta utstyr litt etterhvert.
Jeg økte til 13`,- når jeg så den Gavia Carbon Ultegra eller noe sånn på bikeshop.
Men finner nada om merket.

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435654 30/06/2012 18:08
A
AmunMin Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Da har jeg kjøpt sykkel. Ble den CAAD10 hos Anton Sport.

Pluss diverse utstyr. Bukse med stropper, pedaler, flaskeholdere og flasker, en billig computer
(vurderer en med gps og puls senere), og til dels gode racersko i mine øyne.

Jeg var litt skeptisk på å kjøpe sykkel i en kjedebutikk på ett storsenter(Sandvika),
men jeg tror jeg traff rett svenske.
Fikk ta med meg sykkelen ut, bare la igjen en legitimasjon, for å teste sittestilling og slikt.
For med som rookie så kjentes det bra ut. Han styra voldsomt, på og av med noen brukte pedaler og slikt.
Målte beinlengde osv. Ikke sikkert det var riktig alt, men for meg så føltes det fint:-)

Eneste jeg "mangler" er da barbersaker til leggene, og det kommer ikke til å bli innkjøpt, samt evt verktøy og dekkspaker.
Men jeg har div til MTB så jeg må se hva som jeg har fra før.

Tror forøvrig jeg var litt drømmekunde også. Jeg skal ha en sykkel, og jeg tror det blir den :-P

Takk for tilbakemeldingene.

-AI

Redigert av AmunMin; 30/06/2012 18:09.
Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435661 30/06/2012 18:20
josse Offline
Sitat: AmunMin
Eneste jeg "mangler" er da barbersaker til leggene, og det kommer ikke til å bli innkjøpt, samt evt verktøy og dekkspaker.
Men jeg har div til MTB så jeg må se hva som jeg har fra før.

Jeg synes ihvertfall det er veldig greit å ha et eget sett med dekkspaker, verktøy og pumpe (som gir høyt nok trykk) som står klar på landeveissykelen. Da slipper jeg å stå 10 mil hjemmefra og finne ut at jeg har glemt miniverktøyet i Camelbacken. Ikke spør meg hvordan jeg vet det. ICON_SMILE

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435715 30/06/2012 19:35
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Gratulerer med sykkel.
Det er meldt ganske fint vær på formiddagen i morgen, så da kan du få deg en lang og fin prøvetur.

Re: Utstyr til ny sykkel [Re: AmunMin] #1435733 30/06/2012 20:02
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Gratulerer med fin sykkel! Enig med josse, ordne nødvendig verktøy. Punga selv i dag. 200 meter hjemmefra. Kjørte i en litt skarp kant med bittelitt lavt dekktrykk. Det var nok.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Moderator  support, Valentino