Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening etter fraktur i bekken

Trening etter fraktur i bekken #1434972 29/06/2012 10:17
T
Thomasen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Har fått et brudd (knusningskade) på fremsiden av bekken/hoftekam.

Er oppegående i kortere perioder m. avlastning(krykke)14 dager etter skade.

Noen med erfaring på gjenopptrening etter slik skade. Event. når en kan forvente seg å kunne være på sykkelen igjen?

Re: Trening etter fraktur i bekken [Re: Thomasen] #1435323 29/06/2012 19:45
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
I denne tråden finner du et CT bilde av min skade.

Jeg lå ca 1 uke rett ut for deretter sykemeldt i 3 måneder. Hadde vel min første forsiktige joggetur i september ( skade juni). Syklet ikke så mye den gangen.

Generelt sett er det best å komme seg i aktivitet så fort som mulig. Vanskelig å si noe konkret da du kom med litt knapt med informasjon.
Har du fått flyttet noen av muskelfesten? I hoftekammen sitter det en del fester til muskler, både fra rygg og lår. Er dette skjedd, begrenser det seg selv. Da du da sikkert vil kjenne smerte i korsrygg ved aktivitet. Jeg kan ennå kjenne smerter i rygg ved hard trening og typisk ved ritt på høyre side pga skaden min.

Et brudd gror jo stort sett i løpet av 4-8 uker, så forsiktig trening i denne perioden er vel mulig. Så lenge du klarer å tråkke rundt. Du har helt sikkert blødningskader og disse bør være mer eller mindre borte før jeg ville ha satt meg på sykkelen å tråkket hard. Forsiktig uten den store belastningen er bra for heling av blødningsskader.

Har du væskende sår, må disse tas med i betraktningen før trening starter. Disse kan gro senere ved for mye bevegelse. Jeg hadde en fistel ( sårkanal som kan gå ganske langt innover) som ikke grodde før rundt juletider.

Ville ikke ha syklet ute før jeg var sikker på at alt som skal gro er grodd. Et fall på sykkel før ting er fiks ferdig grodd er nok ikke å anbefale.

Ortopeden jeg gikk hos sa det sånn : Det er nå opp til deg om du skal bli som du var. Så fortere opp og ut å trene jo fortere bedre og sannsynligheten for senskader reduseres.

Redigert av paalbn; 29/06/2012 19:46.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

Moderator  support