|
Hjelp til å redde data fra HD
|
Hjelp til å redde data fra HD
28/06/2012 18:42
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
En Lacie ekstern HD tok kvelden på en måte i går. Antok at det var noe elektrisk og at selve disken var OK, så jeg brøt den ut av boksen og registrerte at det var en tilsynelatende standard IDE-disk. Jeg rotet fram en gammel PC med XP fra loftet og plugget den inn. Lykke - disken ble gjenkjent som Lacie (samme navn som før via USB) og alle data lå der. Kona trengte noen bilder som hun kopierte over på en minnepinne og alle var lykkelige. Da jeg skrudde maskinen på igjen i dag, så var Lacie borte og plutselig erstattet med D:. Når jeg prøver å åpne får jeg beskjed om at den må formateres. Jeg skjønner ikke hva som kan ha skjedd her sånn plutselig. Disken er koblet til samme IDE-kontroller som en anne disk som satt der fra før. Nå virker det plutselig som om disse er slått sammen til D:. Når jeg går inn i BIOS, så finner den bare den disken som satt der fra før, som er master. Ingen slave.
Når jeg kobler fra disken som satt der fra før, så får jeg diskerror under oppstart (sogar på fransk...), men XP starter. D: er fremdeles ikke tilgjengelig. Når jeg kjører et program som TestDisk, så gjenkjenner dette disken og finner den med riktig størrelse. Den kan altså leses. Kjører nå diagnostikk på denne med dette programmet.
Tips til løsninger mottas med stor takk!
|
|
|
Re: Hjelp til å redde data fra HD
[Re: KenR]
28/06/2012 21:10
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Tipper MBR(Master boot record) / Partition Table har blitt skadet = windows finner ikke noe data på disken. Har selv hatt disker som bare har blitt borte og windows gir meg beskjed om å formatere. Dette er ikke nødvendig. Du kan prøve følgende: fixmbr d: ellers så finnes det masse informasjon på google ang dette problemet 
|
|
|
[Re: Alexr80]
29/06/2012 06:15
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Nå har jeg prøvd å redde mesteparten av dataene med et progam som heter Recover my files. Ser ut som om at de fleste kommer til rette. Skal forsøke fixmbr etterpå, takk for tips.
|
|
|
29/06/2012 07:18
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Dette er grunnen til at du må ha back-up. En harddisk er en mekanisk innretning som vil slutte å fungere til slutt. Det er bare et spørsmål om tid. Det kan ta 2 år eller det kan ta 20, poenget er at det kan du aldri vite. Svært kjedelig å bruke tusenvis av kroner hos en professjoenell for å få tilbake uerstattelige bilder og filmer.
|
|
|
[Re: Ketle]
29/06/2012 07:29
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tips når uhellet faktisk er ute: Gjensidige innboforsikring dekker data recovery!
Ellers er jo både sky-tjenester for backup og ekstra disker kjekt å ha, men som det sies over her: det er aldri snakk om HVIS en disk ryker, det er alltid snakk om NÅR en disk ryker.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/06/2012 07:32
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Hvis ikke du skjønte Alex over. Start i dos, eller commandline, dette gjør du ved å trykke F8 som en galning mens dataen starter. Når XP logoen kommer opp er du for sent ute.
Så skriver du "fixmbr" og starter dataen på nytt. Har du sjekket at diskene ikke er satt opp med master og cable select, eller begge på cable select?
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Cervin]
29/06/2012 07:43
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Hvis det er snakk om disker der en må velge master/cable select/slave, ville jeg byttet ut ganske mye innmat i EDB-apparatet ganske raskt. Det er en stund siden parallell-ATA var hipt, urbant og trendy - og de fleste slike disker begynner nok å ryke nå hvis de ikke har gjort det allerede.
|
|
|
[Re: Ketle]
29/06/2012 07:50
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette er grunnen til at du må ha back-up. En harddisk er en mekanisk innretning som vil slutte å fungere til slutt. Det er bare et spørsmål om tid. Det kan ta 2 år eller det kan ta 20, poenget er at det kan du aldri vite. Svært kjedelig å bruke tusenvis av kroner hos en professjoenell for å få tilbake uerstattelige bilder og filmer. Jepp, men nå har det seg slik at jeg har en backup. Problemet er bare at den er også korrumpert  . Vet ikke hvor alvorlig det er. Har en NAS med 4 disker som kjører raid5. Hadde en snørrunge på besøk som fant boksen og hadde stått å trykket av/på en god stund og plutselig sa boksen bare piiiiiiip. Når jeg skrudde den på igjen fikk jeg beskjed om diskfeil... Har ikke orket å ta tak i dette enda, aner ikke hvor jeg skal starte eller hvor alvorlig det er/kan være. Er det slik at denne atferden fra snørrungen kan knekke diskene? NASen er en Synology et etllerannet.
Redigert av KenR; 29/06/2012 07:51.
|
|
|
[Re: Cervin]
29/06/2012 08:01
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvis ikke du skjønte Alex over. Start i dos, eller commandline, dette gjør du ved å trykke F8 som en galning mens dataen starter. Når XP logoen kommer opp er du for sent ute.
Så skriver du "fixmbr" og starter dataen på nytt. Har du sjekket at diskene ikke er satt opp med master og cable select, eller begge på cable select? Skjønte det  . Har vært inne i BIOS og kikket, men skjønner ikke alt. Nå har jeg koblet ut den ene IDE disken som satt der og har bare min korrumperte disk på denne kontrolleren. OS'et ligger på en SATA-disk. Så vidt jeg skjønner, så er blir begge disse automatisk satt opp som master på hver sin kontroller, det er i det minste slik det ser ut i BIOS. Cable select vet jeg ikke hva er....
|
|
|
29/06/2012 11:18
|
SturlaS
Avhengig
|
Avhengig
NASen er en Synology et etllerannet.
Herjing med strøm osv på NAS'et bør ikke berøre brukerdata på diskene men kanskje OS/GUI har fått seg en trøkk for mye.. Får du opp GUI/web-IF til NAS'et? Jeg har en Synology 207+ som fikk lignende symptomer etter strømbrudd (muligens flere). Jeg prøvde å resette NAS'et til fabrikk-konfig (se bruksanvisning) men fikk fortsatt ikke kontakt med den. Da reinstallerte jeg programvaren (DSM) og vips var alt på plass igjen.
|
|
|
[Re: SturlaS]
29/06/2012 18:28
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg får kontakt med GUI, men den finner ikke diskene. Jeg skal forsøke reinstallasjon, takk for tips.
|
|
|
29/06/2012 18:51
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Eldre Lacie disker er kjent for å plutselig dø. Har selv hatt Lacie disk som har daua. Tror dette er pga dårlig / manglende kjøling av disk.
Alle IDE disker krevet at man setter master / slave / cable select En IDE kontroller kan styre 4 disker, men krevet 2 ide tilkoblinger på hovedkort. På hver av disse kan du ha 2 disker. På hver kabel så må en disk være master og en slave uavhegig av plassering på kabel. Cable select derimot krevet at du du kobler 1 disk til master connector på ide kabel og den andre på slave connector.
Hadde du satt dette feil så ville ikke disk dukket opp på maskinen / bios overhode.
Sata disker / kontrollere har alt dette innebygd så man ikke trenger å bry seg om det = en disk pr port.
Det er garantert MBR som har blitt ødelagt, noe som er et vanlig problem på usb disker om man bare drar ut usb kabel uten å avmontere disken eller ved at strømmen går.
Dette kan fikses, så ville ikke formatert disken om det er data der du trenger.
Problemet er at dataene er på disken, men det er ikke noen index som sier hvor / hva filene er når mbr er korrupt.
|
|
|
[Re: SturlaS]
05/07/2012 07:00
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
NASen er en Synology et etllerannet.
Herjing med strøm osv på NAS'et bør ikke berøre brukerdata på diskene men kanskje OS/GUI har fått seg en trøkk for mye.. Får du opp GUI/web-IF til NAS'et? Jeg har en Synology 207+ som fikk lignende symptomer etter strømbrudd (muligens flere). Jeg prøvde å resette NAS'et til fabrikk-konfig (se bruksanvisning) men fikk fortsatt ikke kontakt med den. Da reinstallerte jeg programvaren (DSM) og vips var alt på plass igjen. Kort oppdatering. Programmet Recover my files har klart å hente ut nesten alle filene fra Lacie-disken som krasjet. Alt som er reddet havner en i en folder med kryptiske filnavn, så det vil være en gigantjobb å rydde opp i dette. MEN: Forsøkte som tipset om i tråden å oppdatere DSM til Synology-boksen min. Dette fungerte desverre ikke. Fortsatte å google litt rundt dette og fant endel tips hos Synology som ikke fungerte. Snublet også over en support-link der, som jeg forøvrig har sett før men droppet da jeg har medium erfaring med slik support. Men hos Synology var det orden i syskrinet! Sendte forespørsel sent på tirsdag kveld, fikk svar utpå natta om at jeg måtte åpne noen porter på routeren min og gi tilgang for Telnet/SSH og ende dem et temp adminpassord til NAS'en. Gjorde dette ASAP og 30 minutter senere fikke jeg epost om at saken var avsluttet og NAS'en min fungerte 100%! Og han kunne ikke du seg Antoine på support: "Your NAS crashed more than a year ago, what took you so long?". Da ble jeg egentlig svar skyldig. Summasummarum, nå trenger jeg ikke det rotet som Recover my files har reddet for meg, fordi jeg har en fullstendig backup av dette på NAS'en. Ti tomler opp for Synology, minst! EDIT: Fikk ikke kjørt fixmbr da det ikke er mulig å boote XP i rent dos-mode ser det ut til. Safe-mode med command prompt er et nærmeste. Har er repair-boot-cd et eller annnet sted som sikkert kunne fikset det , men gidder ikke å styre med det nå når alt er reddet. Forøvrig takk for all tips og råd!
Redigert av KenR; 05/07/2012 07:03.
|
|
|
|
|