Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Svekke girøre - smart eller dumt?

Svekke girøre - smart eller dumt? #1433044 26/06/2012 22:13
N
Ni liv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
På min forrige sykkel bøyde det utskiftbare girøret seg etter et lite uhell. Og det gjorde dropouten også. Aluminium. Nytt girøre måtte bøyes litt utover for å få giringen til å fungere noenlunde. Så på ny sykkel har jeg brukt baufilen, kuttet et spor halvveis gjennom girøret (sporet går omtrent parallelt med kjedestaget, på utsiden). I butikken jeg kjøpte sykkelen mente de jeg heller burde borret to-tre små hull tvers gjennom det. Uansett, de forsto hvorfor jeg gjorde det. Flere som har svekket girøret på samme måte (og eventuelt med forventet resultat etter fall), eller er det bare jeg som har fått et g(eni)alt innfall?

Re: Svekke girøre - smart eller dumt? [Re: Ni liv] #1433502 27/06/2012 12:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skjønner ikke helt - sånn at det bøyer seg lettere? Hav er fordelen med det?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Svekke girøre - smart eller dumt? [Re: Ni liv] #1433503 27/06/2012 12:35
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
At dropout/ramme/gir ikke ryker ved uhell, men at giøret ryker i stedet.

Vet ikke om jeg ville valgt den løsningen men.. Synes girøret knekker lett nok som det er.

Re: Svekke girøre - smart eller dumt? [Re: Ni liv] #1433505 27/06/2012 12:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Så lenge det ikke blir flex som går utover giring, så er det ikke noe i veien for dette. I gamle dager kjøpte jeg svake bolter for girene mine så de skulle ryke før girøret bøyde seg (stålramme og integrert girøre).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Svekke girøre - smart eller dumt? [Re: Ni liv] #1433520 27/06/2012 12:57
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Jeg valgte heller sterkere sykkel ICON_WINK

Re: Svekke girøre - smart eller dumt? [Re: baronKanon] #1433858 27/06/2012 21:45
N
Ni liv Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takker for svarene! Det å bruke svake bolter høres ut som en smart løsning i ditt tilfelle, baronKanon. På min X-Caliber er dropouten av samme tykkelse som girøret, akkurat som på Cobian jeg hadde, som fikk seg en smell mot giret. På min korte tur i dag merket jeg ingenting til flex som går utover giringen, så satser på at det går bra! Men tror likevel jeg venter med lengre turer til jeg har med meg en i reserve - kjedelig å ta feil på det området langt til skogs...
Av bildet ser man hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort. Den delen av girøret som ligger an mot rammen har halvparten av tykkelsen til resten. I likhet med dropouten. Så overrasket meg forsåvidt ikke det som skjedde i smellen... Gjennom å kutte halveis gjennom like ved festet til giret bør det være bedre mulighet for at bare girøret bøyes/knekkes, vil jeg tro!
http://www.probikekit.com/no/bikes-frame...r-hanger-6.html

Moderator  support