Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder)

Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) #1432347 26/06/2012 08:42
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
syklet L-O og fikk krampe på Køfta, tok der rolig et stykke før Frogner der jeg tok igjen en kar. Han la seg på hjul noe som jeg synes er helt greit. Da vi kom til Frognerbakkene fikk jeg litt Cola langing, så jeg sa ha kunne sykle forbi. Tok han igjen rett før Skedsmokorset, han klistrer seg igjen på bakhjulet og jeg dro han med meg i god fart nedover Østre akervei. Når vi kom til toppen av bakken ved Løren hva tror du fyren gjorde???????
Grrrrrrr

Rolig oppover, full gass bortover og nedover.
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432356 26/06/2012 08:51
olechr Offline
More than words
More than words
Nå er det sykkelritt du er med i da. Ikke kult gjort, men samtidig så er det litt av å kjøre ritt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432396 26/06/2012 09:18
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Du må nok bare innse at han kjørte mye mye bedre taktisk enn deg... Du skulle nok heller ha vinglet frem og tilbake i veibanen, stoppet helt opp og balansert på sykkelen og lokket ham fram mye tidligere.
På grunn av din hodeløse kjøring spurtet han deg selvfølgelig i senk - han er nok skikkelig stolt av bragden sin.. ICON_WINK

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432400 26/06/2012 09:18
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KEEP CALM
han klistrer seg igjen på bakhjulet og jeg dro han med meg i god fart nedover Østre akervei. Når vi kom til toppen av bakken ved Løren hva tror du fyren gjorde???????
Grrrrrrr

Hehe, du fikk vel kjenne litt på hvordan konkurrentene til Petter Northug må føle det også ;-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432437 26/06/2012 10:15
T
thotor Offline
Medlem
Medlem
T
Dette har jeg lurt på, hva er "folkeskikk" når det gjelder å henge på, skal man spørre først, skal man tilby å bytte etter en tid?! Er disse uskrevne reglene også gjeldene feks på Tour de Finance på vei til jobb?

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432456 26/06/2012 10:31
KEEP CALM Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nå snakker vi om et ritt for (super)mosjonister, mulig han "kun" hadde syklet fra Eidsvoll også. Hadde det vært snakk om NC poeng hadde jeg selvfølgelig latt han dra opp over Djupdalen for så og tråkket fra han inn til Økern :-)
Er mer på det thotor tenker på. Det er vel god folkeskikk å dele litt på å dra. Dette gjelder (for meg) også hjem fra jobb langs RV4, når samme guljakke har hengt på meg på 3 dagen, stoppet jeg helt opp ved Grorud med utfallet at jeg nesten fikk en DBS opp der det er aller mørkest.

Rolig oppover, full gass bortover og nedover.
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432458 26/06/2012 10:34
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
På et ritt må det jo være helt ok. Men på trening/transport bør jo den som henger seg på i hvertfall spørre først - da det medfører større risiko å ha noen på hjul.

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: thotor] #1432464 26/06/2012 10:40
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: thotor
Dette har jeg lurt på, hva er "folkeskikk" når det gjelder å henge på, skal man spørre først, skal man tilby å bytte etter en tid?! Er disse uskrevne reglene også gjeldene feks på Tour de Finance på vei til jobb?

Dette har vært diskutert i en annen tråd, (noen finner sikkert en lenke..?)
Jeg mener at i et ritt er det selvsagt lov å henge - men når man ikke sloss om toppplasseringer mener jeg man må bør avstå fra å spurte fra en som har gjort mesteparten av jobben (som trådstarters eksempel). Det er jo selvsagt lov, men det er repsektløst og helt meningsløst. I dette tilfelle burde han bak heller ha syklet opp på siden, et halvt sykkelhjul bak, og takket for drahjelpa når han kom over mål, (det ville iallefall jeg gjort).
Har man krefter igjen, bør man posjonere de ut litt tidligere, ved å ta noen korte føringer - ikke spare de siste kreftene for å spurtslå han foran (for dermed å komme på plass nr. 1134 istedet for plass nr. 1135).

På treningsturer (eks i Mariadalen) synes jeg det er helt meningsløst å "henge" på folk man ikke sykler sammen med. Det bør man avstå fra, (bør ikke en gang spørre).

På transportetapper (eks til jobb langs frognerstranda e.l.) - der det uansett er masse folk som sykler samme vei, og i nesten samme tempo - synes jeg personlig det er greit å henge litt, forutsatt at man holder god avstand (dvs minst 1 meter), og er skikkelig obs på forholdene og hva som skjer foran. Når man ankommer kryss, uoversiktlige situasjoner etc. må man selvsagt løse opp formasjonen, slik at ikke noe farlig skjer dersom noen må bremse litt.
Personlig er det sjeldent jeg henger på noen - kanskje bare noen hundre meter, hvis jeg blir forbisyklet av noen som sykler bare bittelittegrann fortere. Vanligvis har jeg bestemt meg for hvilken intensitet jeg skal kjøre med til jobben, og da holder jeg meg til det - hvis det går for sakte i front, sykler jeg forbi, hvis det går for fort slipper jeg.
Personlig bryr jeg meg ikke om noen henger på meg - de behøver ikke "spørre om lov", men jeg setter pris på at de gjør seg til kjenne, så jeg vet de er der (skrangler litt ekstra, peser litt, kommer litt opp på siden i bunnen av motbakker for så å gli på plass bak igjen, eller noe sånt.)

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432501 26/06/2012 11:16
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Ritt er ritt, så det er helt innenfor.

Er også enig i at det er helt meningsløst, men han følte seg sikkert kjempe god som rykket i bakken.

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1432502 26/06/2012 11:18
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Henger aldri så lenge det ikke er ritt, dårligere utbytte av treningen mener nå jeg.
Unntak når det er snakk om rulletrening.

I ritt må man kunne forvente at det skjer. Liker man det ikke har man to valg.
Sykle ifra eller legge seg bak og la noen andre dra,

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1433208 27/06/2012 08:13
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
I dag på vei til jobb så ble jeg forbi kjørt av en. Han syklet forbi og la seg mer eller mindre rett foran meg. Jeg syklet videre med samme intensitet, med den følge at jeg ble liggende 1-2 meter bak han. Han begynte å signalisere at han ville ha meg lenger bakover, så jeg gav han en meter til. Han fortsatte å signalisere at han ville ha meg enda lenger bak, men det gadd jeg ikke. Hvis han skal forbi og vil ha stor luke, så får han gi gass.

Det er hans ansvar å skape luken.

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: Dexter] #1433296 27/06/2012 09:14
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
I dag på vei til jobb så ble jeg forbi kjørt av en. Han syklet forbi og la seg mer eller mindre rett foran meg. Jeg syklet videre med samme intensitet, med den følge at jeg ble liggende 1-2 meter bak han. Han begynte å signalisere at han ville ha meg lenger bakover, så jeg gav han en meter til. Han fortsatte å signalisere at han ville ha meg enda lenger bak, men det gadd jeg ikke. Hvis han skal forbi og vil ha stor luke, så får han gi gass.

Det er hans ansvar å skape luken.

Hvordan signaliserte han dette?
Om det var kommunikasjon ville jeg bedt han om å gasse på, eller ta seg en bolle.
Er du sikker på at han ikke prøvde å inviterte deg til litt vennskapelig rullekjøring - det hender det er noen som vil dette også?
Helt enig i at hvis han ikke vil ha deg på hjul må han nødvendigvis sykle fortere enn deg - men det er ofte folk blir lurt av tempoet når de ligger bak - synes det går for seint, og sykler forbi - men klarer aldri å sykle fra (når de selv må ta vinden).

Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: olechr] #1447735 22/07/2012 16:26
ScottRacing Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr
Nå er det sykkelritt du er med i da. Ikke kult gjort, men samtidig så er det litt av å kjøre ritt.

På de fem-seks rittene jeg har vært med på synes
jeg medsyklister stort sett har oppført seg eksemplarisk.
(i motsetning til fx bedriftfotball der det kan virke
som at det er om å gjøre å skade konkurenter frown )

Jeg tilhører breddenivået/listefyllet og starter samtidig
med andre på nitt nivå. Jeg har sålangt ikke opplevd
så mange tog som det går an å henge seg på, ei heller
noen for samkjøring.
På birken sykler alle hver for seg, med god spredning.

Når jeg bli lei av folk som bare snylter og nekter og dra,
reiser jeg meg, legger meg uten til siden og tar ti-tolv
kjappe tråkk for å bli kvitt dem.

For de som jager plassering er det en del av konkuransen og
kjøre taktisk - men for oss som først & fremst skal fullføre
så bør det vel være mulig å ligge foran og dra for alle ?

Redigert av ScottRacing; 22/07/2012 16:27.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: ] #1447874 22/07/2012 19:30
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Sitat: pedaIglipp
Huff, denne dra-eller-ikke-diskusjonen.

Det er helt legitimt å ikke dra, særlig når du er på stålet og har mer enn nok med å henge med.

Det er 10 ganger verre med folk som blir med i ruller men ikke kjører, dvs bare dasser når de skal ha føring, sånn at han stakkarene som akkurat har hatt føring blir sittende med vind i trynet og han karen bak slappfisken ikke får kommet opp å gjort jobben. Arrrggghhh.

Men å drive å spare seg for å spurtslå en kar for en tre-firesifret plassering er jo meningsløse greier og tyder på mangelfulle kognitive evner. Ødelegge for seg sjøl på bikerank gjør du også :-)

Det er ikke alltid like lurt å være med å dra, har opptil flere ganger blitt "lurt" til å dra, når det er igjen 1 km til neste terreng parti (gjerne av folk som kjenner løpa godt), med det resultat at er helt utslitt når man kommer inn i terrengpartiet, og mistet gruppa der.. Etter dette 2 ganger, bestemte jeg meg for å ikke dra noe særlig mer ICON_SMILE

Feit og i dårlig form..
Re: Folkeskikk i sykkelritt :-) ( og andre steder) [Re: KEEP CALM] #1447953 22/07/2012 21:00
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er gjerne med å dra, men har så dårlig kjørestyrke at jeg sliter med å bare sitte i rulla. Men jeg gir beskjed om det, tar korte drag og faller av. Likevel gir jeg alt i spurten. Selvsagt. Bare for egen følelse, plasseringen er nesten uviktig. For meg er det derfor ikke et valg å kjøre hardere tidligere. Noen blir sure, dem om det - jeg gir alt jeg kan.

Men: Folk som roper og skriker når de vil forbi på de dummeste steder - det kan jeg spare meg for. Om noen opplever at jeg gjør sånt så gi meg kjeft!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no

Moderator  support