Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jeg blir litt oppgitt og skeptisk...

Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... #1431869 25/06/2012 18:03
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
http://www.dagbladet.no/2012/06/25/sport/sykkel/den_store_styrkeproven/22287016/

Ut i fra hva som står i artikkelen så skjer vist lignende saker også andre steder i Europa. Er det ikke bare i Norge det er en slik konflikt mellom bilister og syklister?
Er det et stort problem her? Eller er det i ferd med å bli det?
Jeg sykler stort sett bare sti og har i løp av 6 år ikke truffet på en sint person i skogen som har noe i mot syklister. Jeg her også det siste året begynt å sykle landevei med en nyinnkjøpt racer, men etter å lese denne artikkelen og alle de lavpanna kommentarene under er jeg litt skeptisk til å legge ut på landeveien.
Bør jeg være det? Har flere her inne mye dårlig erfaringer med andre trafikanter når dere er ute på sykkeltur? Eller er dette noe blåst opp i media som mye annet også blir. Blåst ut av proporsjoner.

Redigert av Amou; 25/06/2012 18:04.

Flyt & Nyt
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1431953 25/06/2012 19:32
Laban Offline
Veteran
Veteran
Var vell noen som valgte å henge opp en kjetting på tvers av løypen på TS rittet for noen år siden. Så finnes sure grinebitere i skogen også.
Leste artikkelen om tegnestiftene, makan til idiotskap. Kunne jo drept folk. Blir kvalm av slike folk no

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1431967 25/06/2012 19:45
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Det er skremmende at det finnes folk der ute som hater syklister så intenst og er så korttenkte at de risikerer å bli drapsmenn på grunn av det.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432030 25/06/2012 20:31
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Amou

Bør jeg være det? Har flere her inne mye dårlig erfaringer med andre trafikanter når dere er ute på sykkeltur? Eller er dette noe blåst opp i media som mye annet også blir. Blåst ut av proporsjoner.

De aller fleste (99,9%) bilister oppfører seg eksemplarisk. Men siden det er så mange som er bilister (er vi ikke alle det?) så blir 0,1% et betydelig antall.

Jeg har blitt spylt ned flere ganger.
Jeg har blitt presset av hissig en bilist.
Pungterte tidligere i vår. Når jeg skulle skifte slange fant jeg to tegnestifter i dekket.

Men det er ikke noe å bry seg om, eller irritere seg over. Bortkastet energi.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432048 25/06/2012 20:47
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Her oppe begynner turisttrafikken å bli rimelig tett nå, merker stor forskjell på nå og for noen uker siden. Det er bilister fra nær sagt alle europeiske land, og det som har overraska meg litt er at mellomeuropeere er de som er mest nærgående. Sist jeg var ute og sykla holdt jeg på å bli nedkjørt av en beligier - jeg trodde at belgierne var et "sykkelvennlig" folk?

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: traktoregg] #1432075 25/06/2012 21:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: traktoregg
Sist jeg var ute og sykla holdt jeg på å bli nedkjørt av en beligier - jeg trodde at belgierne var et "sykkelvennlig" folk?

Min teori er at folk fra mer syklisttette land er vant til å forholde seg til syklister og vant til at syklister forholder seg til dem. I det inngår at forbikjøring kan gjøres med mindre klaring enn det vi ønsker her til lands, hvor det er langt mellom både syklister og bilister.

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes en eneste turist som går inn for bevist å plage syklister i landet han kommer til. For å snu på det så tror jeg ikke en gang at den mest rabiate norske syklisthater går inn for å oppdra italienske syklister når han kjører på smale fjellveier i Italia.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432078 25/06/2012 21:12
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det er jo like mange tullinger på sykkel som det er i bil. Det største problemet i Norge er at det ikke finnes veier, hverken til bil eller sykkel. Skulle ønske de hadde like bra veistandard her som i Sverige, da hadde det faktisk vært tryggt for alle parter og fint å kjøre. Syklistene skal som regel sykle på de mest svingete veiene på de stedene bilene har høyest mulig fart også.. Hadde det ihvertfall vært en veiskulder større enn 2cm så hadde det hjulpet det også.
Hadde det vært gode veier her i landet, så hadde nok kjørekulturen endret seg drastisk også i løpet av noen år. Ser bare i Sverige, man SER faktisk at det er en nordmann som kjører på svenske veier og ikke en svenske..
Desverre så kommer det nok til å gå mange liv i trafikken før staten i det hele tatt vurderer å gjøre noe med de norske veiene, som har hjulpet alle sammen å leve i harmoni. ICON_WINK

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Arve Hanssen] #1432112 25/06/2012 21:37
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Arve Hanssen
Det er jo like mange tullinger på sykkel som det er i bil. Det største problemet i Norge er at det ikke finnes veier, hverken til bil eller sykkel. Skulle ønske de hadde like bra veistandard her som i Sverige, da hadde det faktisk vært tryggt for alle parter og fint å kjøre. Syklistene skal som regel sykle på de mest svingete veiene på de stedene bilene har høyest mulig fart også.. Hadde det ihvertfall vært en veiskulder større enn 2cm så hadde det hjulpet det også.
Hadde det vært gode veier her i landet, så hadde nok kjørekulturen endret seg drastisk også i løpet av noen år. Ser bare i Sverige, man SER faktisk at det er en nordmann som kjører på svenske veier og ikke en svenske..
Desverre så kommer det nok til å gå mange liv i trafikken før staten i det hele tatt vurderer å gjøre noe med de norske veiene, som har hjulpet alle sammen å leve i harmoni. ICON_WINK

Du tar 100% feil. Det er ikke veiene som er problemet, det er holdningene til noen av de menneskene som bruker veien. Enten i bil, til fots, på sykkel eller lastebil. Det skyldes mangel på respekt og empati samt solid overdose egoisme.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432129 25/06/2012 21:54
A
Arve Hanssen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Vel, Sverige skulle ikke være så alt for langt unna. Og bare man krysser grensa så ser man forskjell på holdninger på veien. Man merker også hvor stor forskjell på veiene det er så fort man er over grensa, trenger ikke å være merket engang..
Er det virkelig så stor forskjell på svensker og nordmenn i holdninger? Godt mulig du har rett..

Sykkeln00b
GT Fury Team
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Arve Hanssen] #1432153 25/06/2012 22:42
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ok, moderere meg til 98% feil ICON_SMILE. Med sykkelveier på kryss og tvers hadde selvsagt mye vært løst, men det skjer ikke i min levetid (ca innen 40 år).

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432186 26/06/2012 05:36
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Dan
Sist jeg var ute og sykla holdt jeg på å bli nedkjørt av en beligier - jeg trodde at belgierne var et "sykkelvennlig" folk?

Min teori er at folk fra mer syklisttette land er vant til å forholde seg til syklister og vant til at syklister forholder seg til dem. I det inngår at forbikjøring kan gjøres med mindre klaring enn det vi ønsker her til lands, hvor det er langt mellom både syklister og bilister.

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes en eneste turist som går inn for bevist å plage syklister i landet han kommer til. For å snu på det så tror jeg ikke en gang at den mest rabiate norske syklisthater går inn for å oppdra italienske syklister når han kjører på smale fjellveier i Italia.

Nei, jeg tror vel heller ikke at det kommer noen hit for å lage bøll, men ville bare si at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre sida. Jeg vil heller ha en og annet tulling som tuter og bøller litt enn at alle skal passere med en knapp meters klaring.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: traktoregg] #1432286 26/06/2012 07:56
Dan Offline
More than words
More than words
Nei, jeg tror vel heller ikke at det kommer noen hit for å lage bøll, men ville bare si at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre sida. Jeg vil heller ha en og annet tulling som tuter og bøller litt enn at alle skal passere med en knapp meters klaring.

Ikke enig. Når jeg sykler i Italia opplever jeg ofte å bli passert med skummelt liten avstand på de mer trafikerte veiene, hvor trafikken ville ha stoppet opp fullstendig hvis man skulle gi alle syklister 1,5 meters klaring. Jeg føler meg tryggere når jeg blir forbikjørt med en halvmeters klaring av en som stoler på at jeg holder min linje og samarbeider med ham i trafikken, enn når jeg blir forbikjørt av en som gir meg en meter eller mer men tuter og forteller meg at jeg er hans største fiende i trafikken og at jeg burde pelle meg vekk.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432311 26/06/2012 08:20
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Det er rart hvordan man kan høre og merke en vennligsinna bilist, slik at man tør å slippe de litt mer innpå seg.

Det hele går på planlegginga som bilisten gjør i forkant, og hvor stødig man selv viser at man er på sykkelen. Det kan gjøres om til en smooth passering hvis begge er innstilt på det.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432332 26/06/2012 08:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg føler meg tryggere når jeg blir forbikjørt med en halvmeters klaring av en som stoler på at jeg holder min linje og samarbeider med ham i trafikken, enn når jeg blir forbikjørt av en som gir meg en meter eller mer men tuter og forteller meg at jeg er hans største fiende i trafikken og at jeg burde pelle meg vekk.

100% enig.
Samtidig føler jeg i mye større grad at de "kontinentale" bilistene faktisk SER meg og bedømmer/vurderer situasjonen riktig før de foretar manøvren.
Her hjemme har jeg ofte følelsen at enkelte bilister ikke engang har registrert at de har kjørt forbi en syklist, og at mange ikke er i stand til å bedømme hastigheten til møtende/kryssende syklister.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Oystein L] #1432351 26/06/2012 08:47
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Oystein L
mange ikke er i stand til å bedømme hastigheten til møtende/kryssende syklister.

Det er de faktisk ikke heller, og derfor er det enda større grunn for trafikanter til å være oppmerksom på syklister.

Dette blir grundig poengtert under opplæringen til f.eks. motorsykkelførerkortet, at dete r svært vanskelig å bedømme farten til små, møtende objekter som motorsykler, og logisk sett i enda større grad, sykler.

Når sykler i folks bevissthet er saktegående, blir det ofte skummelt.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432362 26/06/2012 08:54
olechr Offline
More than words
More than words

Jo nordmenn gjør det. På Mallorca er det et sted på øya jeg opplever tull gang på gang. Det er inn mot alcudia. åpen stor vei, men her holder nordmenn til. Slår sjelden feil.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432401 26/06/2012 09:24
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Jeg syntes det var interessant å se at det i dag regnes som farligere å sykle sammenlignet med å kjøre MC. Både ang antall alvorlige ulykker og mht dødsulykker. Det skyldes neppe forskjell i antall utøvere, for forskjellen var betydelig og mrk det finnes nesten 100000 motorsyklister.
Hvordan har mc-folket klart å redusere farene?
Er ganske sikker på at bedre utstyr, bedre opplæring (banekjøring) og egne holdninger er hovedårsaken. Det er lite fristende å sykle med skinndress og mc-hjelm, og det er "lett" å gjøre noe med egne holdninger. Hvis man vil. Tror ikke vi kommer utenom det for å bidra til å minske konflikten.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: HM1100] #1432409 26/06/2012 09:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: HM1100

Hvordan har mc-folket klart å redusere farene?

Man kan ikke kjøre motorsykkel før man har gjennomgått obligatorisk opplæring og bevist at man er kvalifisert til å føre redskapen. Videre er sikkerhetsutstyr påbudt.

Enhver nisse kan kaste seg ut i Oslotrafikken på tråsykkel med flipflop-sandaler og skylapper.

Det tror jeg er (mye av) svaret.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: HM1100] #1432422 26/06/2012 09:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: HM1100
Jeg syntes det var interessant å se at det i dag regnes som farligere å sykle sammenlignet med å kjøre MC.

I antall drepte/skadde totalt, antall drepte/skadde per kilometer eller antall drepte/skadde per time? Mange statistiske feller å gå i når man skal sammenligne to så hastighetsmessig forskjellige aktiviteter.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432567 26/06/2012 12:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Hjemme skal belgieren forholde seg til den samme minsteavstanden (1,5m) ved passering som her på berget. Om han eller du bruker syklisterfaring som 'unskyldning' for en for trang passering blir like dumt synes nå jeg.

Mine teori (fakta) er at i mange slike fantastiske sykkelland så lever misnøye og syklisthat, om ikke i like stor grad som hos oss, i beste velgående hos en god del syklister.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Tange] #1432580 26/06/2012 12:29
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Hjemme skal belgieren forholde seg til den samme minsteavstanden (1,5m) ved passering som her på berget.

Det er lov å drømme, men det er ikke slik det funker på kontinentet. Som sagt, mange steder ville det blitt fullstendig kork i trafikken hvis syklister måtte passeres med 1,5 meters klaring. Husk at Norge er veldig glissent både når det gjelder bilister og syklister.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432606 26/06/2012 12:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Drømme?! Jeg snakker ikke om drømmer men om det som blir ansett som sosialt (traffikalt) akseptabelt i 'sykkelland'.

Og selv om du kanskje trur det så er det ikke akseptabelt å nesten kjøre ned folk (id est, passere med forlite klaring i høy fart) i slike land.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Tange] #1432688 26/06/2012 14:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Drømme?! Jeg snakker ikke om drømmer men om det som blir ansett som sosialt (traffikalt) akseptabelt i 'sykkelland'.

Og selv om du kanskje trur det så er det ikke akseptabelt å nesten kjøre ned folk (id est, passere med forlite klaring i høy fart) i slike land.

Nå trakk du plutselig inn høy fart i saken og det blir ikke det samme. Jeg mener at 1,5 meter ikke er en universalregel som gjelder overalt i alle situasjoner. Ta f eks SS1, Via Aurelia, i Italia. Det er for det meste en tofeltsvei med veldig tett trafikk, men likevel veldig populær blant syklister. Her er det ingen syklist som kan kreve at bilistene skal holde 1,5 meters avstand. Det ville være en utopi og det finnes kun tre reelle valg:
1. Følg 1,5 metersregelen og la trafikkaoset bli totalt.
2. Forby syklister i veien.
3. Lev med at bilistene passerer med mindre avstand enn 1,5 meter.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Amou] #1432766 26/06/2012 16:22
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Her oppe syns jeg egentlig at bilister generelt oppfører seg ganske bra. Sykkelklubben er stor, har bra "status", alle vet hvem alle er (også i bil), og pga dette tror jeg det er få som tør å finne på noe kødd. Derfor skvetter jeg kanskje i overkant når det kommer en tett inntil.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Dan] #1432771 26/06/2012 16:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg skal presisere til 'i forholdsvis høy fart' for din del og ellers holder jeg fast til resten. Det er tull å hive seg på at kontinentale bilister er så mye mer vant til tett sykkeltrafikk at de har en helt annen holdning til passering (nemlig tettere) av syklister enn norske bilister.
At 1,5 meters-'regelen' ikke er holdbart i hver situasjon er ikke temaet all den tid passeringen skal skje på en forsvarlig måte og det var nok langt i fra tilfellet som ga anledningen til denne diskusjonen; nemlig et traktoregg som holdt på å bli kjørt ned av en ikke sykkelvennlig belgier.

Belgieren lærte for øvrig å holde 1 meter avstand, franskmenn skal holde seg 1 meter bort fra syklisten innenfor 'byene' og 1,5 utenfor byene.
At ingen syklist i Nederland kan kreve 1,5 meter er nok dommerne (u)enig i med deg. I en sak hvor en syklist ble påkjørt (etter velt pga. sprekk i veien) av en lastebil (i forholdvis lav fart, ca. 40 km/t) kom man etter rekonstruksjonen frem til at lastebilen passerte syklisten i en avstand på ca. 90 cm. Dommerne avgjorde at sjåføren passerte syklisten på en uforsvarlig måte med for høy fart i forhold til avstanden og sjåføren fikk tildelt 100% ansvar for ulykken.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: traktoregg] #1432804 26/06/2012 17:44
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Her oppe syns jeg egentlig at bilister generelt oppfører seg ganske bra. Sykkelklubben er stor, har bra "status", alle vet hvem alle er (også i bil), og pga dette tror jeg det er få som tør å finne på noe kødd. Derfor skvetter jeg kanskje i overkant når det kommer en tett inntil.

Høres ut som et idyllisk sted for syklister. Er det mye bra stier der også? Kanskje jeg skal se etter en bolig i området ICON_WINK

Flyt & Nyt
Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Arve Hanssen] #1434114 28/06/2012 09:45
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Arve Hanssen

Er det virkelig så stor forskjell på svensker og nordmenn i holdninger?

Jeg mener det er merkbar forskjell.
Kjører en del bil over til Sverige og tar du igjen en svenske på motorveg legger han seg langt ut på siden for å hjelpe deg forbi. Her i Norge gjør mange det de kan for å forhindre deg i å kjøre forbi. Se f.eks på alle idiotene som ligger og "sperrer" i venstre felt på motorveg.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: SturlaS] #1434154 28/06/2012 10:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SturlaS

Kjører en del bil over til Sverige og tar du igjen en svenske på motorveg legger han seg langt ut på siden for å hjelpe deg forbi.

Vær obs på ulikt regelverk før du generaliserer.
I Sverige er mange sidelinjer (spesielt på brede tofelts veier) stiplede, dvs det er tillatt å kjøre på veiskuldra.
I Norge er denne normalt en heltrukket sperrelinje. Det er da IKKE tillatt å bruke veiskuldra som kjørebane.

Re: Jeg blir litt oppgitt og skeptisk... [Re: Oystein L] #1434216 28/06/2012 11:35
E
educk Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg tror han mener att i norge på motorveien er det veldig mange som ligger i venstre fil. Dette gjør de når høyre fil er fri fra biler og de har en hastighet som er under 100km/h. Jeg som svensk merker dette, visst det skjer i sverige og men ikke like mye. en annen ting som er litt gøy er att mange senker hastigheten når det kommer tunneler på motorvei.

Yeti SB-66
Focus cayo 4.0

Moderator  support