Søsteren min og jeg skal gi en sykkel i 60-årsgave til faren min, som har vært SAAB-fan i sikkert 30 år. Det blir en komfortracer med flatt styre basert på en Surly Pacer. Jeg tenkte at det sikkert hadde vært kult for han med en SAAB-sykkel, så da fant jeg bilder av et gammelt SAAB-emblem fra 60-tallet eller der omkring, og freste ut et aluminiumsemblem som jeg så bøyde til. Det passer ganske bra på styrerøret nå. Nå skal det lakkeres mørkeblått, og pusses slik at aluminiumen komer frem igjen. Håper det går greit å fjerne Surly-merket fra ramma. Jeg tror jeg må finne noen SAAB-dekaler til ramma også.
Emblemet er 44 mm høyt.
Re: Bygger sykkel til faren min, som er SAAB-fan.
[Re: Tor Arne]
#143101324/06/201216:51
Hvis dette skal være en skikkelig presang til en person som setter pris på en god sykkel, ville jeg foretrukket å få en ubesudlet sykkel (Surly er flott det), framfor en "god" sykkel som er omgjort til noe helt annet. Tanken er god, men jeg tror ikke jeg ville gjort dette med en klassisk sykkel som i utgangspunktet er god som den er. Da ville jeg heller bestilt en noname-ramme fra Kina, eller funnet et "vrak" (søpellfylling er et fint sted å lete) som allikevel ikke kan reddes tilbake til originalt utseende.
#143103124/06/201217:06
Huff, nei... Det var ikke meningen å disse prosjektet ditt. Leste innlegget ditt igjen, og ser du har kommet så langt at deler allerede er anskaffet. Innlegget mitt var ment som et innspill dersom du ikke allerede hadde startet prosjektet - det blir bra det her Dessuten var dette kun MINE personlige preferanser - og (u)heldigvis tenker ikke ALLE likt som meg. Emblemet ser forøvrig dritkult ut - hvor fikk du frest dette?
[Re: thamg]
#143106024/06/201217:42
Jeg lagde meg en CNC-fres i 2007, som har gjort stor nytte for seg siden. Den har produsert en del sykkeldeler. Klinger, aluminiumskassett, spacere, felgstøpeformer, og noen småting.
Jeg har lakket det marineblått nå, og skal pusse bort lakken fra toppene i morra.
[Re: kodax]
#143106724/06/201217:49
Hvis dette skal være en skikkelig presang til en person som setter pris på en god sykkel, ville jeg foretrukket å få en ubesudlet sykkel (Surly er flott det), framfor en "god" sykkel som er omgjort til noe helt annet. Tanken er god, men jeg tror ikke jeg ville gjort dette med en klassisk sykkel som i utgangspunktet er god som den er. Da ville jeg heller bestilt en noname-ramme fra Kina, eller funnet et "vrak" (søpellfylling er et fint sted å lete) som allikevel ikke kan reddes tilbake til originalt utseende.
Så et kult merke på styrerøret er å besudle sykkelen? Det er jo ikke som han prøver å lage en falsk Saab, og en ny Surly er vel strengt tatt ikke noe samlerobjekt som av museale årsaker ikke bør endres på. Om surly var et supersjeldent premiummerke som alle siklet etter, hadde jeg fremdeles ikke sett noe i veien med å personliggjøre den med en headbadge som betyr noe for mottakeren. Faktisk tror jeg han vil sett større pris på den fordi giverne har gjort noe litt ekstra i stedet for å bare drea kortet hos XXL.
Jeg er altså fullstendig uenig.
#143113024/06/201219:22
Jeg klarte selvfølgelig ikke vente til i morra, så jeg varmeherda den og pussa den ned. Det ble bedre enn forventet. JEg tror faktisk det vil bli finest dersom jeg lar resten av ramma være fri for merking, og kanskje skriver SAAB vertikalt nedover hvert setestag med små bokstaver. Fikk lyst til å lage en nøkkelknippe til sykkelen også nå.
#143114124/06/201219:29
Fantastisk prosjekt. Dette blir virkelig en 60-årsgave med omtanke.
Saab-dekaler på en sykkel blir helt riktig til en Saabentusiast. Det blir jo ikke som å sette Colnago-dekaler på en gammel DBS og gi til en Colnagoentusiasst, noe som ville blitt helt feil.
Jeg tok ingen bilder av fresingen. Det tok nok mindre enn ti minutter for maskina å frese ut denne lille plata. Det som tok mest tid var å tegne og forberede freseprogrammet. Her er en over fire år gammel video av fresen min som viser litt presisjonsarbeid. Jeg hadde ikke så mye peiling den gang, siden det var nytt for meg, og jeg freser litt mer effektivt i dag. Det er høyt lydnivå i videoen, så skru ned først:
Jeg har ramme, hjul (Aksium 2012), dekk, kassett og stem, og venter på masse bestilte komponenter før jeg kan sette den helt sammen. Jeg tar et bilde av styrerøret når jeg har limt emblemet fast.
Resultatet blir vel mørkegrønn stealth med litt lær og et rødt lys bak, litt UR-SAAB-inspirert, kanskje. Han sykler ikke så mye, mest til jobben på asfalterte gang- og sykkelveier, men trenger noe skikkelig. Den gamle sykkelen var en for stor billigterrengsykkel fra OBS som ble stjålet i fjor høst.
#143185225/06/201217:46
Kommer til å bli en flott sykkel! Er fargen Britsh Racing Green?
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
#143567530/06/201218:45
Kult prosjekt og nydelig håndverk! Har en Crosscheck uten Saab-logo som også hadde kledd en sånn lang headset spacer framfor mange 5mm. Hvor fikk du tak i den og finnes den i sølv?
#143568730/06/201218:58
Spaceren har jeg dreid selv. Den er litt tynnere enn vanlige spacere også, så den ikke skal stikke ut med større diameter enn basen til stemmet. Hvor lang trenger du? Jeg kan se om jeg har litt igjen.
Sykkelen begynner å ta form. Jeg har montert alle håndtak, gir og kabler, og holder på å tilpasse skjermene. Jeg mangler kranken, skinnholkene og Brooks-salen før jeg kan teste den. Jeg regner med at alt ankommer i løpet av en uke. Bakgiret er et gråblått Tiagra-gir, og jeg skulle virkelig ønske det var sort, for det bryter litt med utseendet til sykkelen. Mulig jeg tar det av igjen og lakkerer det.
Den ser veldig ut som en klassisk herresykkel.
#143580330/06/201222:27
Det ble liten klaring mellom skjermer og dekk med 32 mm Conti Sport Contact. Det går, men jeg er usikker på hvor sikkert det er. Jeg kjøpte et sett med 28 mm også. Jeg har en kollega som har lyst på fetere racerdekk på CX-en sin, så jeg blir alltids kvitt det settet som er til overs.
Når jeg får de siste delene skal jeg sykle en tur og ta bilder.