I går hadde min svoger invitert oss på en bedre restaurant i Oslo. Da vi skulle ta toget hjem så jeg to sykler stå på perrongen. En fulldempa Kona og en Ridley Phaeton.
Det som fanget min umiddelbare mistanke på at noe ikke stemte var ikke det faktum at eieren(e) ikke var i umiddelbar nærhet av disse ulåste syklene, men at det var plassert et
setepolstringstrekk på en fulldemper i 30.000++ kroners-klassen!!
Satte oss inn i vogna og fulgte med på hvem som plukket med seg syklene. Det kom en person og tok med seg begge syklene inn i samme vogn som vi var i. Han var ikke en type med knekk i knærne men var heller ingen typisk syklist ut fra hvordan han håndterte syklene på vei inn i vogna.
Nå er min svoger politimann, så jeg var snar å påpeke at dette neppe var syklenes rettmessige eier.
Etter at toget dro fra Oslo S måtte jeg jo bort å "slå av en sykkelprat", men første gangen kom ikke "eieren" bort selv om jeg var svært opptatt av begge syklene. Han var mer opptatt av å rote i en svær bag.
Litt senere så jeg han var bortom syklene og jeg gikk til han og skrøt av en flott fulldemper. Det første han gjorde var å tilby meg å kjøpe den, den koster 37.000,- i butikk påstod han. Jeg sa at jeg ikke kunne kjøpe sykkel midt på natta men at jeg kunne være svært interessert senere og lurte på hvor han bodde. Da bekreftet han at han bodde i Ski (endestasjonen for toget) og skulle av på samme stasjon som min svoger.
Han påstod at han var medlem av FolloSK, men selv om jeg sitter i styret hadde jeg aldri sett denne mannen. Jeg la også merke til rittbrikken som satt på gaffelen til Ridley-sykkelen og spurte hvilket ritt som var det neste han skulle delta på. Men neida han sykla ikke ritt, drev bare på mosjonistnivå. Da jeg pekte på rittbrikken og spurte hva den da var for så svarte han at den var senderen til sykkelkcomputeren...
Min svoger sa han skulle ta seg av resten på Ski stasjon og min kone og meg gikk av på vår stasjon.
20 minutter senere ringte min svoger å fortalte at personen var anholdt og overlatt til to politibetjenter som stod på stasjonen. I den store baggen fant de en flett ny dress med prislappen på. Mannen hadde selvfølgelig ingen kvittering på dress eller fornftige forklaringer på hvorfor han kom med to sykler.
Syklene ble inndratt og befinner seg nå på Politistasjonen i Ski. Håper Politiet tar seg brydet med å spore opp eieren(e) av syklene.
Dersom det er noen som savner en Kona Fulldemper eller Ridley Phaeton så kan man ta kontakt der.
Min svorger har forøvrig hatt en opplevelsesrik uke: Det var han som kjørte passaten som torpederte denne Jeepen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/1...ml#.T-cxFY541BE