|
Durelyd etter bytte av kjede og kassett
|
Durelyd etter bytte av kjede og kassett
24/06/2012 14:53
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Jeg har nettopp byttet kjede og kassett på en sykkel med Shimano 105. Byttet til Ultegra kjede og kassett da prisforskjellen var relativt liten. Kjeden var veldig slitt, og kassetten likeså.
Etter at jeg gjorde dette har jeg fått en markant durelyd i drivverket når jeg sykler. Høres nesten ut som da jeg var guttunge og satte spillkort i eikene for å lage motorlyd :-) Ikke riktig så høyt, men likevel ganske irriterende. Lyden er åpenbart relatert til drivverket siden den gir seg med en gang jeg slutter å trå.
Teorien min så langt er at lyden kommer fordi fremdrevene også er slitt og ikke passer helt med den nye kjeden. Høres dette fornuftig ut?
I så fall vil jeg bytte fremdrev, ihvertfall storeskiva og da lurer jeg på om jeg i samme slengen kan bytte fra 52 til 50 tenner. Dette er altså en standard 105-krank, ikke kompakt. Det står 52-B på skiva, og så vidt jeg kan se på bikeshop.no finnes det både 50- og 52-tenners skiver av B-typen. Stemmer dette, eller er det bare kompaktkrank som kan ha 50-tenner?
|
|
|
Re: Durelyd etter bytte av kjede og kassett
[Re: tseval]
24/06/2012 15:08
|
Andreas Bidne
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du har ført kjedet riktig gjennom bakgiret?
|
|
|
[Re: Andreas Bidne]
24/06/2012 15:18
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ja, det er jeg temmelig sikker på :-)
Sykkelen fungerer egentlig helt fint, alle girene er som de skal. Det er bare den litt irriterende durelyden, og så lurer jeg som sagt litt på å sette på litt mindre skive foran.
|
|
|
24/06/2012 16:34
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Du kan sette en 50-skive på der fremme, ja.
Durelyden kan komme fra trinsehjulene også. Du kan jo sjekke hvor slitte de er?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
24/06/2012 16:44
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor ønsker du å bytte ut største drev fra 52 til 50? Dette utgjør ganske liten forskjell, og det du oppnår er jo først og fremst at du mister det tyngste giret ditt. Du får jo ingen lettere gir, ettersom minsteskiva fortsatt er 39(?). Hvis du ønsker lettere gir tror jeg du kan byte minsteskiva til 38t, men det er vel det minste som går på en standardkrank(?)
Jeg har også tro på at trinsehjulene kan være opphav til during. (Du kan jo prøve med en liten dråpe olje i trinsehjulene, som en midlertidig quick-fix.. eller du kan demontere dem, rense og smøre opp)
|
|
|
24/06/2012 16:45
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Dobbelsjekk akkurat det. Det er nemlig mulig å tre kjedet slik at det går over en tapp (mellom trinsehjulene), og det vil gi denne typen lyd. Vanskelig å tro at det er fordi klingene foran er (for) slitte i forhold til kjedet. Det vil ikke gi en slik lyd.
|
|
|
[Re: mroek]
24/06/2012 16:56
|
RaymondJ
Veteran
|
Veteran
Dobbelsjekk akkurat det. Det er nemlig mulig å tre kjedet slik at det går over en tapp (mellom trinsehjulene), og det vil gi denne typen lyd. Vanskelig å tro at det er fordi klingene foran er (for) slitte i forhold til kjedet. Det vil ikke gi en slik lyd. Som sagt, vær helt sikker på dette! Utrolig fort gjort, klarte det selv forrige gang jeg skiftet kjede, selv om jeg har gjort det en rekke ganger før.
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
|
|
|
[Re: RaymondJ]
24/06/2012 17:02
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Dobbelsjekk akkurat det. Det er nemlig mulig å tre kjedet slik at det går over en tapp (mellom trinsehjulene), og det vil gi denne typen lyd. Vanskelig å tro at det er fordi klingene foran er (for) slitte i forhold til kjedet. Det vil ikke gi en slik lyd. Som sagt, vær helt sikker på dette! Utrolig fort gjort, klarte det selv forrige gang jeg skiftet kjede, selv om jeg har gjort det en rekke ganger før. Når jeg bytter kjeder på sykler er jeg ekstremt bevisst på akkurat dette - allikevel trer jeg feil rett som det er - senest på torsdag... Ser jo fort at det er feil etterpå, men føler meg allikevel som verdens største kløne hver gang det skjer.
|
|
|
[Re: thamg]
24/06/2012 19:04
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Dobbelsjekk akkurat det. Det er nemlig mulig å tre kjedet slik at det går over en tapp (mellom trinsehjulene), og det vil gi denne typen lyd. Vanskelig å tro at det er fordi klingene foran er (for) slitte i forhold til kjedet. Det vil ikke gi en slik lyd. Som sagt, vær helt sikker på dette! Utrolig fort gjort, klarte det selv forrige gang jeg skiftet kjede, selv om jeg har gjort det en rekke ganger før. Når jeg bytter kjeder på sykler er jeg ekstremt bevisst på akkurat dette - allikevel trer jeg feil rett som det er - senest på torsdag... Ser jo fort at det er feil etterpå, men føler meg allikevel som verdens største kløne hver gang det skjer. Ok, da har jeg dobbeltsjekket og kjeden ser ut til å gå helt fint mellom trinsehjulene. Det er en tapp på selve "buret" som er bøyd inn mellom trinsehjulene. Er det denne jeg skal passe på? I så fall tror jeg nok det er riktig slik det er. Bakgiret er nesten helt nytt så trinsehjulene er neppe veldig slitte. Dessuten kom denne lyden først da jeg skiftet kjede. Mulig jeg bare er litt oversensibel her altså :-) Lyden er ikke så veldig høy (men ganske gjennomtrengende), så jeg tror egentlig ikke at kjeden tar borti noe. Det er mer en jevn dur som ikke var der før, og derfor trodde jeg altså at det kunne være noe med at kjedeleddene ikke passer helt med tennene på fremskiva. Når det gjelder bytte fra 52 til 50 er det bare at jeg har en tendens til å ligge mye på den store skiva foran og de lettere girene bak (jeg har for øvrig 11-28 bak). Det blir da til et jeg ofte ligger på gir som gjør at kjeden blir mye vridd og må jeg trimme for å unngå subbing i fremgiret og sånt. Mulig jeg bare må bli sterkere i beina? Men så tenker jeg at siden kompaktkranker har 50 på storskiva så er det kanskje mer passende.
|
|
|
24/06/2012 19:37
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Har du montert et 6700-kjede? Står det rett vei?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
24/06/2012 19:46
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Er det ny-typen kjede du har satt på (6700)? Det kan virke som om dette bråker mer enn de eldre "i følge Google".
I tillegg er kjedet nå retnings-bestemt. Teksten på leddene skal peke ut (ihvertfall er det slik på DuraAce-kjedene).
Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
24/06/2012 19:50
|
tseval
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Er det ny-typen kjede du har satt på (6700)? Det kan virke som om dette bråker mer enn de eldre "i følge Google".
I tillegg er kjedet nå retnings-bestemt. Teksten på leddene skal peke ut (ihvertfall er det slik på DuraAce-kjedene).
Rolf
Det er et 6701-kjede, montert med skriften ut. Mulig jeg bare må venne meg til det altså :-)
|
|
|
24/06/2012 20:07
|
trebor
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Duringen kommer sannsynligvis bort når kjede og drev har gått seg til litt. Har opplevd det samme selv etter kjedebytte, virker som vibrasjoner i drivverket.
|
|
|
[Re: RaymondJ]
15/10/2014 09:04
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Dobbelsjekk akkurat det. Det er nemlig mulig å tre kjedet slik at det går over en tapp (mellom trinsehjulene), og det vil gi denne typen lyd. Vanskelig å tro at det er fordi klingene foran er (for) slitte i forhold til kjedet. Det vil ikke gi en slik lyd. Som sagt, vær helt sikker på dette! Utrolig fort gjort, klarte det selv forrige gang jeg skiftet kjede, selv om jeg har gjort det en rekke ganger før. Gammel tråd, men jeg ville bare si takk til raymondJ Endelig er jeg kvitt en utrolig irriterende skurtresker-lyd. Klønete av meg å ikke oppdage dette før nå.
|
|
|
|
|