|
|
|
Østmarkas venner
|
Østmarkas venner
23/06/2012 10:07
|
asyklist
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Alle brukere av Østmarka har vel merket seg denne organisasjonens engasjement for vern og bruk av Østmarka. Det er en organisasjon med stor innflytelse overfor kommunen og andre steder. § 3 - Foreningens virke Østmarkas Venner skal: Arbeide for å bevare Markagrensa. Spre kunnskap om Østmarkas naturgrunnlag og historie. Arbeide for å sikre adkomsten til Østmarka gjennom turveier fra bebyggelsen og inn i skogen. Gi ut informasjon om Østmarka, gi ut medlemsblad og være aktive i media. Bidra til å ta vare på Markas innhold gjennom å arbeide for å: · Hindre tekniske inngrep som forringer Østmarka som naturområde. · Opprette verneområder. · Sikre det biologiske mangfold. · Bevare vann og vassdrag mest mulig urørt. · Sikre det enkle friluftsliv. · Oppnå et skogbruk som sikrer naturverdier og grunnlaget for friluftsliv. · Unngå motorisert og støyende aktivitet i Marka. · Redde steder, bygninger og gjenstander i Østmarka av kulturhistorisk interesse. Foreningen er tilsluttet Oslo og Omland Friluftsråd og samarbeider med andre naturvern- og friluftsorganisasjoner og offentlig forvaltning. Burde ikke vi som stisyklister/terrengsyklister melde oss inn? Det er vel ikke vanskelig å stille opp på foreningens gode hensikter? Se: www.ostmarkasvenner.no
|
|
|
Re: Østmarkas venner
[Re: asyklist]
23/06/2012 10:10
|
olechr
More than words
|
More than words
Alle brukere av Østmarka har vel merket seg denne organisasjonens engasjement for vern og bruk av Østmarka. Det er en organisasjon med stor innflytelse overfor kommunen og andre steder. § 3 - Foreningens virke Østmarkas Venner skal: Arbeide for å bevare Markagrensa. Spre kunnskap om Østmarkas naturgrunnlag og historie. Arbeide for å sikre adkomsten til Østmarka gjennom turveier fra bebyggelsen og inn i skogen. Gi ut informasjon om Østmarka, gi ut medlemsblad og være aktive i media. Bidra til å ta vare på Markas innhold gjennom å arbeide for å: · Hindre tekniske inngrep som forringer Østmarka som naturområde. · Opprette verneområder. · Sikre det biologiske mangfold. · Bevare vann og vassdrag mest mulig urørt. · Sikre det enkle friluftsliv. · Oppnå et skogbruk som sikrer naturverdier og grunnlaget for friluftsliv. · Unngå motorisert og støyende aktivitet i Marka. · Redde steder, bygninger og gjenstander i Østmarka av kulturhistorisk interesse. Foreningen er tilsluttet Oslo og Omland Friluftsråd og samarbeider med andre naturvern- og friluftsorganisasjoner og offentlig forvaltning. Burde ikke vi som stisyklister/terrengsyklister melde oss inn? Det er vel ikke vanskelig å stille opp på foreningens gode hensikter? Se: www.ostmarkasvenner.no Nå er vel de kronisk motstander av at syklister skal være i marka. Så de får ikke innmelding av meg med det første i alle fall.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/06/2012 10:21
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Alle som sykler i skog og marka bør vel melde seg inn i NOTS som som står for Norsk Organisasjon for terreng sykkling. og her er deres sti vet regler http://www.nots.no/?page_id=5
Redigert av edmann; 23/06/2012 12:51.
|
|
|
23/06/2012 11:23
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er vel ikke vanskelig å stille opp på foreningens gode hensikter? LOL! *hikst* Nå er vel NOTS og ØV snart igang med en god dialog igjen, men etter de siste ukers skriverier i pressen så ble dette innlegget ganske morsomt. 
|
|
|
24/06/2012 15:46
|
hennir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Alle brukere av Østmarka har vel merket seg denne organisasjonens engasjement for vern og bruk av Østmarka. Det er en organisasjon med stor innflytelse overfor kommunen og andre steder. § 3 - Foreningens virke Østmarkas Venner skal:
Bidra til å ta vare på Markas innhold gjennom å arbeide for å:
· Sikre det enkle friluftsliv.
Burde ikke vi som stisyklister/terrengsyklister melde oss inn? Det er vel ikke vanskelig å stille opp på foreningens gode hensikter? Se: www.ostmarkasvenner.no Tipper at det enkle friluftsliv er spankulering i marka uten "forstyrrelser" som syklister.
LTVL Captain
|
|
|
04/09/2012 23:05
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: sverreb]
05/09/2012 04:26
|
dagbekk
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor det? Tror vi syklister må kunne ha 2 tanker i hodet på en gang, dvs forstå at det er andre grupper som bruker marka som ikke nødvendigvis har de samme interessene som oss, og at det faktisk finnes områder i Oslo marka som man ønsker skal bestå forholdsvis "urørt"til glede for kommende generajoner. Dette området det snakkes om her er såpass utilgjengelig at det uansett egner seg dårlig til sykling uansett. Konklusjon er at jeg tror dette er uproblematisk og ikke bør være noe konflikter. Man får velge de rette kampene og ikke la ØV få igjennom at det skal nektes å sykles i de områdene som ligger nær bebyggelse - feks traseen til Terrengsykkelrittet .......
|
|
|
[Re: sverreb]
05/09/2012 04:44
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Dette synes jeg ikke er ille, men tvert i mot en god ide. En del av områdene som er beskrevet er spesielle og har vært lite påvirket de kanskje siste femti-hundre årene. I tillegg har du blantannet en ordfører i Rælingen som heter Øivind Sand som gjerne bygger ut i marka.
|
|
|
05/09/2012 07:51
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Jeg har vært medlem der i flere år nå, og mottatt medlemsbladet Østmarkas Venner.
Dette er en forening som er oppriktig opptatt av å bevare Østmarka som den er i dag og forhindre inngrep som utbygging av næringsvirksomhet og boligbygging innenfor markagrensen.
Jeg har ikke vært aktivt medlem og aldri vært på noen møter, foredrag eller fellesturer i deres regi.
Jeg har heller aldri lest noe negativt om sykling i marka i medlemsbladet og har ikke inntrykk av at det er på deres agenda og begrense sykling på veier og stier i Østmarka.
Hvis ikke noe konkret er uttalt fra deres side, som å begrense sykling eller våre rettigheter som brukere av den så er det unødvendig og tillegge dem negative egenskaper.
Nå er det allerede en del av Østmarka som er nasjonalpark og forbudt for sykling. Dette området har jeg ikke hørt at skal være spesielt attraktivt for sykling - ei har jeg hørt at det er et stort savn at det er avgrenset for oss syklister.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
05/09/2012 08:16
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er flere stier gjennom og spesielt langs Østmarka Naturreservat og Ramstadslottet som er aktuelle for stisyklister som liker tekniske utfordringer. Det er jo ikke lov å sykle i reservatene og det bør man repektere - problemet dukker opp dersom et sykkelforbud utenfor opparbeidet grusvei blir gejnnomført i større grad enn det som allerede er tilfelle. Om sykkelforbudet utvides vil det for eksempel bli vanskelig å komme seg med sykkel til Røyrivannskoia (som ligger nordvest for Østmarka naturreservat) på sti. Stien fra Vangen til Røyrivannskoia har jeg syklet noen ganger og jeg ville blitt lei meg om den hadde blitt stengt for syklister.
Om NOTS kunne tatt kontakt med ØV og Elvestuen for å se på hva forslaget som ØV har lagt fram innebærer hadde jeg satt stor pris på det.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
05/09/2012 08:24
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Subs: det var en både tv-dekning og annet som dessverre viste representanter fra Østmarkas venner på en lite sjarmerende side på forsommeren. Så jeg har forståelse for at det blir skepsis mot forslag fra den kanten. Om dette forslaget gir noe negativ innvirkning eller ikke for sykling klarer ikke jeg å se.
Lars-Erik
|
|
|
|
|
|
|