Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hest og syklister på tur

Hest og syklister på tur #1429385 21/06/2012 21:36
I
Ingebjørg Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
I
Det er mulig dette er "å banne i kirken" men som litt syklist men mest rytter mener jeg at enkelte syklister burde blitt fratatt sykkel og gitt en trehjulssykkel i stedet. I dag var en av mine rideskoleinstruktører på tur med øved voksen gruppe i Sørkedalen. De skrittet nedover en grusbakke da det komme en gjeng med syklister, flere i bredden, i stor fart nedover. De klarer ikke å stoppe, kan ikke svinge unna, da kræsjer de i hverandre og kjører da inn i rumpa på den ene skolehesten som stikker nedover bakken og drar med seg tre andre andre hester fra følge på flere. Resten klarer heldigvis å holde igjen. Syklistene er skikkelig eplekjekke og mener nærmest at hestene var umulig å se (vi snakker 8 stk langs veikanten).... Sykler ned til damene som ligger strødd og tilbyr litt drikke, de blir litt mer spake når den ene damen blir hentet av ambulanse på grunn av ryggskade etter fallet fra hesten som ble veldig skremt av å få en sykkel i rompa. Syklistene stikker av uten å oppgi navn eller nummer. Jeg mener at Sørkedalen bør ha plass til både syklister og hester. Og om det ble en skadet i dag var det alikevel mye mindre enn det kunne ha vært hvis alle hestene hadde løpt ut etter å ha blitt kjørt på. Som syklist skjønner jeg ikke hvordan i all verden man tør å holde så stor fart uten sikt fremover. Det kunne vært små barn i veien der, samt mye sprekere hester enn våre rideksolehester. Jeg er vanligvis ganske fredelig men etter denne opplevelsen kjenner jeg kjenner at jeg får usannsynlig lyst til å kjøre på de syklistene jeg kjører forbi langs Sørkedalsveien. Og det er mange. En veldig barnslig følese, man vet jo at skal det fungere og ingen skal bli skadet må ALLE ta hensyn. En oppfordring til alle syklister i Sørkedalen (og andre steder) Ta hensyn til levende dyr som også ferdes på veiene. Dere tjener ikke noe på å yppe på dere halvparten av de som ferdes i Sørkedalen. Og neste gang noen sykler inn i en hest kan det hende man treffer en som sparker tilbake, ikke en fredelig skrittende skolehest.......

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429390 21/06/2012 21:42
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Enig, høres ikke bra ut.

Er nok for mange som er uoppmerksomme når de er ute og da særlig i større grupper der en følger første mann.

Håper det går bra med rytter og hest.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429424 21/06/2012 22:28
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er på ingen måte å banne i kjerka. Det er plenty med idioter der ute. Noen av de sykler også. Synd du ikke fikk tak på navn og nummer. Jeg setter ikke særlig pris på andre såkalte "syklister" som ikke har ryggrad nok til å oppføre seg, hverken på sti eller vei, eller rydde opp etter seg når man først har klart å tabbe seg ut.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429561 22/06/2012 07:48
Dan Offline
More than words
More than words
Hester passerer jeg alltid på lengst mulig avstand, selv om det innebærer å sykle på feil side av veien en kort strekning. Farten settes ned til maks 10 km/h og rytterne får et hei for å vise at jeg ikke har noe imot at de er i veien. Siden jeg er allergisk mot hest så blir det et veldig kort hei siden jeg må holde pusten 30 meter før og etter passering. ICON_SMILE

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429589 22/06/2012 07:59
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Viktig påminnelse Ingebjørg, til alle som sykler på grusveier i marka. Det må tas hensyn og det må være mulig for alle å ferdes trygt i marka. Denne type idiotkjøring ser jeg også mer og mer av ned fra Kikut både i retning Sørkedalen og Maridalen.

Det kan virke som enkelte tror at vanlige trafikkregler og almenne hensyn ikke gjelder på disse grusveiene (vi er så tøffe når vi trener til Birken og farta vi får nedover er det kuleste).
Jeg krysser fingrene for at det går bra med hun som ble hentet med ambulanse og at vi i år blir spart for alvorlige ulykker på disse veiene.

Hilsen din fetter Dag

Redigert av DagRS; 22/06/2012 08:00.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hest og syklister på tur [Re: Dan] #1429608 22/06/2012 08:12
Trofast Offline
Entusiast
Entusiast

+1.

Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS
Trond
Re: Hest og syklister på tur [Re: Dan] #1429621 22/06/2012 08:30
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan
Hester passerer jeg alltid på lengst mulig avstand, selv om det innebærer å sykle på feil side av veien en kort strekning. Farten settes ned til maks 10 km/h og rytterne får et hei for å vise at jeg ikke har noe imot at de er i veien. Siden jeg er allergisk mot hest så blir det et veldig kort hei siden jeg må holde pusten 30 meter før og etter passering. ICON_SMILE

Gjør det samme - selv om jeg ikke er alergisk.

Et kremt/signal så tidlig som mulig slik at hest og rytter hører jeg kommer, for så å passere i sakte fart.

La i går inn et "Går det bra?" til rytteren (søt jente) da jeg passerte, og fikk et "Jada" etterfulgt av et stort smil.

Føler faktisk en har gjort andre glad når slikt oppleves!
#denfølelsen ICON_SMILE

Re: Hest og syklister på tur [Re: Dan] #1429644 22/06/2012 08:46
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Dan
Siden jeg er allergisk mot hest så blir det et veldig kort hei siden jeg må holde pusten 30 meter før og etter passering. ICON_SMILE

Haha, allergisk mot hester, du også? Ser frem til en felles tur der vi to - røde som tomater - tar et magadrag rett etter å ha passert gampen ...

Martin

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429656 22/06/2012 08:50
progres Offline
Besatt
Besatt
Her i gården har vi det motsatt. Madamen rir og har ditto en løshest ved siden mens jeg sykler foran og viser vei. Men det er ganske skummelt nå en halvnervøs lippizaner presser seg forbi i iver ette å "vinne kappløpet" - det være seg på trang sti eller grusvei.
Trøsten er at mor er fornøyd ,- - "å gud så romantisk ....."
Romantisk - my ass . Det er skummelt.

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429662 22/06/2012 08:54
gare Offline
More than words
More than words
Dette er aldeles ikke å banne i kjerka, dette er hensynsløs kjøring av syklistene.

Hester er dritskumle dyr, og selv om jeg ikke er allergisk gjør jeg mye for å unngå dem om jeg treffer noen på min vei. Endel hester ser også ut til å være omtrent like redde for syklister som jeg er for dem, det hjelper hesten ganske mye å stoppe, gå av og si hei.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hest og syklister på tur [Re: DagRS] #1429664 22/06/2012 08:55
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: DagRS
Viktig påminnelse Ingebjørg, til alle som sykler på grusveier i marka. Det må tas hensyn og det må være mulig for alle å ferdes trygt i marka. Denne type idiotkjøring ser jeg også mer og mer av ned fra Kikut både i retning Sørkedalen og Maridalen.

+1

Skjønner ikke vitsen med å gi full gass nedover grusveiene i marka. Man kommer ikke i bedre form til Birken av det. Dessuten irriterer det andre markabrukere og er farlig, slik trådstarter helt riktig påpeker.

With light parts come great responsibility
Re: Hest og syklister på tur [Re: gare] #1429669 22/06/2012 08:59
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Hester er dritskumle dyr, og selv om jeg ikke er allergisk gjør jeg mye for å unngå dem om jeg treffer noen på min vei. Endel hester ser også ut til å være omtrent like redde for syklister som jeg er for dem, det hjelper hesten ganske mye å stoppe, gå av og si hei.

Her hviler det også et lite ansvar andre veien synes jeg. Jeg har vært bittelitt borti hest, og det er enkelte hester som er så nervøse at jeg synes det er uansvarlig å benytte dem på grusveier med mye trafikk som kan skremme dem opp selv om de som eventuelt passerer dem gjør det noenlunde ansvarlig.

Men til trådstarters tilfelle så er det ikke mye formildende å si om idiotoppførselen.

Per B.
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429710 22/06/2012 10:01
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
Det gjelder å respektere andre marka-brukere, ville du fått en hest over deg? Hvis du har hjerne( ikke som idiotene TS nevner) så må du bruke de fine bremsene dine og bremse ned til GÅ-FART. Det gjelder uansett om det er hester eller små barn som er foran deg. Det er lov å sykle fort nedover, gøy er det også. Men det er ikke gøy å skade andre, det kan gå skikkelig galt når du ikke vet hva som er rundt svingen. Så ro ned farten rundt svingene og vær en ansvarlig syklist, da vil det gå bra med deg og de andre som ferdes på grusveiene i marka. ICON_SMILE

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429730 22/06/2012 10:23
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 til alle som har sagt noe fornuftig i tråden.

Det er selvfølgelig tilrådelig å si "hei", smile og ta hensyn til hesteekvipasjer og andre markabrukere. Det kan også være lurt å si noe om størrelsen på ditt eget tog om du ligger langt framme i toget. Så neste gang blir det: "Hei, vi er 12 syklister som kommer.", smile og ta hensyn.

God helg!

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hest og syklister på tur [Re: brandonman:)] #1429733 22/06/2012 10:24
front biker Offline
Besatt
Besatt
Trist sak. Vi i NOTS Oslo og omegn har uttalt at "Ferdes alle med vett, er det plass til alle i Marka". Men motsatt, med slik idiotoppførsel er det ikke rart at noen kommer på tanker om begrensninger og forbud.

Jeg har alltid ment at man ikke blir noen god Birken-syklist av å race nedover. Men kan jo skjønne at det kan være moro i blant. Men man må bruke hue! Det er jo for syklistene også greit å huske på at markaveier som dette faktisk er åpen for biltrafikk med kjøretillatelse. Kommer du rundt en venstresving i 40 km/t kan møtet med en bil bli ublidt.

Har oppdaget Strava i det siste. Vet ikke om noen driver konkurranser i utforkjøring - men det vil jeg i tilfelle på det sterkeste advare mot hvis det fører til situasjoner som vi her opplever.
http://app.strava.com/segments/655336
Det konkurreres på denne veien, men da i stigningene, og det er vel mindre farlig. Hvordan finner man eventuelle utfor-segmenter?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hest og syklister på tur [Re: front biker] #1429736 22/06/2012 10:28
edmann Offline
lillofarer
lillofarer
enig

Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride

- John F. Kennedy

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429737 22/06/2012 10:28
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sjekk om det finnes strava-segmenter på de belastede/uheldige grusveiene i Marka. Det ville være svært uheldig.

Vi snakket for et par år siden om at Nots skulle drive holdningsskapende arbeid overfor Birkensyklister/Birken/sykkelklubber i god tid før de store turrittene på sensommeren. Har det skjedd noe mer med dette?

Det burde gå an å sende informasjon eller til og med reise og snakke med sykkelklubber, store bedriftslag, få en artikkel i "Birkebeineren", innlegg i DN/Aften Aften, etc...

Jeg tror nemlig at brorparten av konfliktene og problemene mellom syklister og turgåere skyldes overivrige birkensyklister som kun tenker på seg selv.

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429738 22/06/2012 10:28
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg håper du besinner deg Ingebjørg, og ikke kjører ned alle syklister du ser der. (for sikkerhets skyld skal jeg holde meg litt unna sørkedalen fremover, tror jeg)

Problemet er vel ikke noen generell manglende forståelse for hester hos syklister, men det er vel etterhvert så mange observasjoner av uvettig sykling på markaveiene at man kan få mistanke om en generelt manglende evne til å vurdere risiko hos syklister.
Til stadighet ser jeg folk i full fart nedover veiene, kutter svinger og med ingen mulighet for å klare å stoppe hvis noe skulle stå i veien. Jeg undres over at folk tar slike sjanser. Det hender jo rett ofte at man møter biler også. Og jeg er overrasket over at det ikke er flere ulykker.
At folk er hensynsløse overfor andre er ikke noe nytt eller overraskende, men jeg forbauses til stadighet over at folk også ikke tar hensyn til seg selv.

Re: Hest og syklister på tur [Re: Stein] #1429747 22/06/2012 10:38
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Vi snakket for et par år siden om at Nots skulle drive holdningsskapende arbeid overfor Birkensyklister/Birken/sykkelklubber i god tid før de store turrittene på sensommeren. Har det skjedd noe mer med dette?

Det burde gå an å sende informasjon eller til og med reise og snakke med sykkelklubber, store bedriftslag, få en artikkel i "Birkebeineren", innlegg i DN/Aften Aften, etc...

Jeg tror nemlig at brorparten av konfliktene og problemene mellom syklister og turgåere skyldes overivrige birkensyklister som kun tenker på seg selv.
Joda, vi har etter fattig evne gjort endel:
* fått Aftenposten til å komme på dugnaden vår og skrive om sykle med vett, og at NOTS tar fatt i problemene
* aksjonsdager i Marka, samt stand på Markadagen
* innlegg/intervju i diverse nettsteder, NRK radio etc
* innlegg på Birken-seminarer
* innlegg på trenersamlinger hos Rye, og samarbeid med Rye mht sykkeladferd. Rye har flyttet en av ungdomstreningene sine fra Sognsvann til Grinda (mindre fotfolk, lavere hastighet på sti enn på grus)
* vi planlegger aksjonsdag i Østmarka og samarbeid med Frøy etter sommeren

Vi skulle selvfølgelig gjort mye mer. Men vi er kun en håndfull aktive sjeler i lokallaget, og vi har full jobb etc.

Ps: er DU som leser dette medlem? Kan DU tenke deg å delta i lokallagsarbeidet?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429750 22/06/2012 10:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Høres bra ut. Godt jobba!

Re: Hest og syklister på tur [Re: Stein] #1429766 22/06/2012 10:56
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Sjekk om det finnes strava-segmenter på de belastede/uheldige grusveiene i Marka. Det ville være svært uheldig.

Hm, der fikk jeg mine bange anelser bekreftet. Det kjøres fort utfor her. Raskeste rytter har snitt hastighet rett under 50 km/t og maks hastighet 76 km/t. Jeg skal IKKE henge ut noen. Kan hende det er kjørt helt forsvarlig.
http://app.strava.com/rides/10884790#191046187

Føler temaet Strava/konkurransekjøring vs råsykling/uheldige episoder/uhell/ulykker er verdt en diskusjon.

Redigert av front biker; 22/06/2012 11:13.

Re: Hest og syklister på tur [Re: Johnny Yuma] #1429786 22/06/2012 11:14
E
ErlendR97 Offline
Medlem
Medlem
E
+1

Beste så langt syntes jeg, men hest er mest på maten ICON_GRIN

Re: Hest og syklister på tur [Re: front biker] #1429797 22/06/2012 11:23
perano Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: front biker

Føler temaet Strava/konkurransekjøring vs råsykling/uheldige episoder/uhell/ulykker er verdt en diskusjon.

Strava-segmenter kan flagges som farlige via 'Actions' på segmentsiden. Da fjernes totalrankingen, men man kan fortsatt se sine egne tider.

BTW: Jeg ser nå at det allerede er gjort på det aktuelle segmentet...

Per Andreas

Støtt NOTS
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429816 22/06/2012 11:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg minner om denne tråden som linker til ett veldig fornuftig blogginlegg om hester og sykler.

Det er verd å leses om man ikke har lest det før, og kan leses igjen om det allerede er lest.

LarsB

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429845 22/06/2012 12:17
B
brandonman:) Offline
Ringrev
Ringrev
B
flott blogginlegg Larb! ICON_SMILE

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429849 22/06/2012 12:22
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G

Gamper selv mye rundt på grusveiene i marka, og blir stadig overrasket over hvor fort enkelte sykler nedover. Nå vet jeg ikke hvor dette skjedde, men spesielt tenkt over den hasardiøse syklingen ned fra Finnerud mot Sørkedalen skole. I høyresvingen når man kommer ned til bebyggelsen, er det et under at det ikke skjer fler ulykker. Her møter man både fotgjengere, hester og ikke minst biler.

Håper det går bra med alle involverte!

Redigert av Goldrush; 22/06/2012 12:26.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429853 22/06/2012 12:26
stosu Offline
Besatt
Besatt
veldig fint innlegg, Ingebjørg.
Hester er fantastiske dyr, selv om jeg er litt småredd for de. De tråkker opp nye stier ICON_SMILE

Selv møter jeg nesten alltid hest på sykkeltur, og senker farta til gangfart hver gang jeg møter en hest, og hvert fall når jeg tar igjen en hest. Jeg gir også alltid et "hei" eller "takk" til både hesteryttere, gående og syklende. Oppfordrer andre til å gjøre det samme.

Jeg tror ikke idiotene dere møtte er ivrige terrengsyklister, men birkensyklister.

Terrengsyklister og hestefolket har alt å tjene på å være på lag når fotfolket ønsker sykler og hester ut av skogen.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Hest og syklister på tur [Re: stosu] #1429914 22/06/2012 13:52
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er ikke alltid hestefolket heller er de mest fornuftige.

Opplevde under ett av klubbens ritt at to stykk til hest red inn i området hvor rittet foregikk, på tross av god skilting, og at jeg selv og en vakt på det sterkeste frarådet de å gjøre dette.

Naturligvis ble den ene hesten skremt.

Re: Hest og syklister på tur [Re: Ingebjørg] #1429915 22/06/2012 13:54
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hester på gang og sykkelvei er også noe av det skumleste jeg møter som syklist.

Re: Hest og syklister på tur [Re: EgilS] #1429918 22/06/2012 13:58
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS
Det er ikke alltid hestefolket heller er de mest fornuftige.

Opplevde under ett av klubbens ritt at to stykk til hest red inn i området hvor rittet foregikk, på tross av god skilting, og at jeg selv og en vakt på det sterkeste frarådet de å gjøre dette.

Naturligvis ble den ene hesten skremt.

Dessverre kan man ikke gardere seg mot idioter.
Idioter lager sikkert skader for milliarder av kroner hvert eneste år,samt skader en masse mennesker og seg selv...

Har ikke hatt noe problem med hester lokalt,men så kan jo jeg oppføre meg,samt at jeg ikke har møtt idioter til hest enda.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support