|
Anbefalinger: sykkelvogn og pulk?
|
Anbefalinger: sykkelvogn og pulk?
20/06/2012 12:51
|
bah
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal i pappaperm til høsten, og satser på å få lagt inn litt sykkeltrening med gull-jenta i vogn bak.
Vil selvsagt også ha en pulk til vinteren.
Har sett på nordic cab som virker som en fin pakke..
Men er det bedre å kjøpe ei billigere sykkelvogn, og en egen pulk (fjellpulk).
Noen som har erfaringer?
|
|
|
Re: Anbefalinger: sykkelvogn og pulk?
[Re: bah]
20/06/2012 20:09
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Nordic Cab er et godt valg. Et vennepar har en slik og den er ganske bra til det meste. Ifølge dem er det marginal bedre å gå på ski med en fjellpulk, men forskjellen er ganske liten.
Selv har vi en fjellpulk og en Burley D'lite. Det er også bra valg.
Største aberet med Nordic Cab er nok at den ser litt teit ut på ski, særlig på fjellet. Og er vanskeligere å få med seg i bil om vinteren når den skal være pulk. En Fjellpulk passer i skiboksen.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
20/06/2012 20:37
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjøpte Nordic Cab til jul, jenta er nå 14 måneder og det har ble mange gode skiturer under pappapermisjonen i vinter. Jeg mener oppriktig at Nordic Cab er overlegen Fjellpulken på de fleste områder: - Den kan legges sammen slik at den passer i bagasjerommet på en sedan eller stasjonsvogn. Kan også monteres på taket med eget taktrekk/feste. Med Fjellpulken må du ha stor skiboks for å få plass til pulken. - Barnet sitter oppreist med full utsikt både fremover og til siden. Med fjellpulk sitter barnet mer nedi pulken med begrenset utsyn - Barnet sitter skjermet for nedbør og vind, Cab'en fungerer som et telt der det blir flere grader varmere enn utenfor. Det er allikevel gode muligheter for lufting, i påskeværet så kan man kjøre med åpen front/sidevegg/bakside. - Selv om den ser litt ut som Postman Pat, så er tyngdepunktet lavt og skiene brede. Den er minst like veltesikker som andre pulker - Barnet kommer opp fra snøen, det er ingen fare for kuldegjennomtrenging nedenfra.
Det eneste området jeg må innrømme at fjellpulken er bedre er ved dyp snø og ikke oppkjørte skispor. Da blir det tyngre å gå med de brede skia som stikker utenfor skisporet.
Har også brukt den som sykkelvogn i sommer. Der fungerer den uproblematisk. Det finnes dog sykkelvogner med bedre demping, men det holder i massevis til mitt bruk.
Nordic Cab er dyr, totalpakken med pulk og sykkelvogn koster ca 8000,-. Men de er populære på Finn, og du får igjen ca 5000,- når den selges. Vil også nevne at de er kjent for god service ved reklamasjoner, du velger ikke feil ved å kjøpe Nordic Cab.
|
|
|
20/06/2012 20:41
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Men er det bedre å kjøpe ei billigere sykkelvogn, og en egen pulk (fjellpulk).
Noen som har erfaringer?
Ja. Jeg gjorde det. Fikk pulsen veldig billig brukt og kjøpte Crooser 2 på tilbud. Syns at pulken på Nordic Cab ser ustabil ut og dessuten ble det mye billigere å kjøpe separat.
|
|
|
21/06/2012 11:17
|
stigeso
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mye oppbevaringsplass har du? Jeg har ikke plass til en pulk i boden, men ski og seletøy til hengeren kan jeg alltids få skviset inn.
Give my love to all my brothers and sisters in mediocrity
|
|
|
21/06/2012 11:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har en fjellpulk och helt optimal är den nog inte. Crooser eller nordic cab tror jag fungerar bra men kan man lägga barnen i dem? Jag har nestan bara åkt skidor med dottern när hon sovit och då också innan hon kunde sitta själv.
För ett vakent och sittande barn tror jag Nordic cab och crooser är mycket bättre (iallafall i bra spår).
|
|
|
[Re: fredriks]
21/06/2012 12:18
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Vi har en fjellpulk och helt optimal är den nog inte. Crooser eller nordic cab tror jag fungerar bra men kan man lägga barnen i dem? Jag har nestan bara åkt skidor med dottern när hon sovit och då också innan hon kunde sitta själv.
För ett vakent och sittande barn tror jag Nordic cab och crooser är mycket bättre (iallafall i bra spår). På Nordic Cab kan man legge ned setet slik at barnet ligger helt flatt, eller dette kan justeres trinnløst med 2 remmer opp til sittende posisjon. Setet må flyttes litt frem for å legge helt ned, dette gjøres med 2 spaker under setet. Mener at barnet ikke bør ligge helt flatt men sover godt med en mellomvinkel. Da har man også øyekontakt samt at barnet ligger stødigere og sliper å få alt blodet i hodet når man går oppoverbakk. Har man lite plass for lagring tar denne minimal plass når den legges sammen, draget legges sammen i 3 deler og får plass sammen med skiene inne i caben før denne også klappes sammen. Det er seleutstyr for 2 barn i en standard Nordic Cab. Har ikke prøvd dette, aner meg at det kan bli trangt ihvertfall med større barn men det får noen andre svare på. Følger meg nesten som en misjonær når jeg forteller om dette produktet, men ja - er fornbøyd og dette er den beste investeringen jeg hittil har gjort av barneutstyr.
|
|
|
[Re: kolli]
21/06/2012 12:50
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg mener oppriktig at Nordic Cab er overlegen Fjellpulken på de fleste områder: - Den kan legges sammen slik at den passer i bagasjerommet på en sedan eller stasjonsvogn. Kan også monteres på taket med eget taktrekk/feste. Med Fjellpulken må du ha stor skiboks for å få plass til pulken. Fjellpulken kan også monteres på taket uten skiboks, og har man ett barn er det null problem å putte en pulk bak i en stasjonsvogn. - Barnet sitter skjermet for nedbør og vind, Cab'en fungerer som et telt der det blir flere grader varmere enn utenfor.
Har du prøvd å snurpe igjen en pulk? Ungen kan sitte svært godt skjermet i en pulk også. - Selv om den ser litt ut som Postman Pat, så er tyngdepunktet lavt og skiene brede. Den er minst like veltesikker som andre pulker
Selv om tyngdepunktet er lavt, er det uansett en del høyere enn en vanlig pulk. Veltebøylene på Fjellpulken gjør den svært stabil. - Barnet kommer opp fra snøen, det er ingen fare for kuldegjennomtrenging nedenfra.
Vindkjøling?
|
|
|
21/06/2012 13:32
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Jeg regner med at Nordiccab som pulk er noe man må prøve for å skjønne. Jeg kan til dels tro på at det kan funke bra i oppkjørt løypenett, men på vidda må det da bli vanskelig med skiene og den fasongen der?
|
|
|
[Re: jørgm]
21/06/2012 16:32
|
nutsen
Fersking
|
Fersking
Nordic Cab på ekspedisjon artikkel på ut.no
|
|
|
[Re: jørgm]
21/06/2012 17:23
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg regner med at Nordiccab som pulk er noe man må prøve for å skjønne. Jeg kan til dels tro på at det kan funke bra i oppkjørt løypenett, men på vidda må det da bli vanskelig med skiene og den fasongen der? Hvis fjellet er hovedbruksområdet da ville jeg valgt .... fjellpulken
|
|
|
24/06/2012 14:55
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Du bør også vurdere Chariot sine vogner, de har noenlunde samme konseptet som Nordic Cab, men har justerbar demping med bladfjær og skia er glassfiber, ikke plastmeier. De er dyre, men om du er heldig kan du finne de på finn, det gjorde vi, og har ikke angra ett sekund :-)
Uansett, lykke til med pappaperm. Bare å glede seg!
|
|
|
|
|