Her føler jeg jeg kan skrive mye.
Først og fremst er det viktig å forstå at man ikke bare kan kopiere hverandre da alle har forskjellige grunnlag, familiesituasjon, aktiviteter og ikke minst hva ektefelle/samboer holder på med på fritiden og "aksepterer" av egotid.
Har alltid vært i en eller annen form for lavere aktivitet. Spilte ballspill på lavere nivå 4-6div fra 2004-2008, og i denne perioden ble jeg far til to tette i 2005 og 2006. Ser nå i ettertid at fotballen med 3 treninger + kamper pr uke tok minst 10t i uka. I 2009 kom unge nr 3 og i 2010 ble jeg spurt om å bli med på skibirken og etter hvert trippelen samme år. Etter dette har det blitt mer og mer trening, og stort sett sykkel fra 2013. Begynte vel på ca 350t i 2010 og har vært oppi nesten 850t, og ja sikkert alt for mye

Så sant man vil det nok selv, prioriterer, planlegger, strukturerer og da har en kone/samboer som tillater det rekker man mye. Trening på morgenen, trening rett etter jobb før middag, trening mens barna er i aktivitet, trening når ungene har lagt seg. Bruke kalender med de ulike aktivitetene i heimen, og prøve å planlegge på søndager når man kan få trent den neste uken. Treningstimer pr uke vil da variere ut fra aktivitetsnivå i heimen og etter hvert kan man justere intensitet/periodisering i treningen til å passe inn ut ifra dette.
Mengdetrening når det er roligere perioder i aktiviteter og skoleferier. Det hjelper jo da på at man har en kone som er den gleden jeg har av dette, hvor mye mer overskudd man har, samt at kone selv er lærer med fri i skoleferier og ikke selv er like aktiv. Etter hvert har det mer eller mindre blitt fast at jeg trener på morgenen i helgene og tar med ungene på aktivitet når jeg er ferdig trent og spist.