|
Guffe for clincher?
|
Guffe for clincher?
#1427134
19/06/2012 06:32
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255
murstein
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255 |
Jeg har plukket opp at guffe er veien å gå ved punktering på pariserdekk.
Er dette noe alternativ også for clincher? Jeg tenker på quick fix i ritt, for å ha sjanse til å kjøre seg opp igjen til gruppa. Slangebytte tar 5 min + for meg, så det er litt i overkant..
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427138
19/06/2012 06:35
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
burde ikke være noe problem det, hvis du klarer å få guffe til å tette fortere enn slangebytte på ritt (gitt at du ikke har guffe i slangene på forhånd som ekstra sikkerhet, da går det nok fort!) ...
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427148
19/06/2012 06:46
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Jo, det er et problem. Guffe funker ikke i slanger. Bytt hjul eller slange. Eller kjør egnede langeløse dekk på dertil egnede felger.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427150
19/06/2012 06:48
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Hvorfor funker ikke guffe i slanger?
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427156
19/06/2012 06:51
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Tror ikke trådstarter snakker om latexguffe á la Stan's her, men eller sånn punkterings-fiks på sprayboks. Stemmer det?
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427167
19/06/2012 07:03
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Sannsynligvis snakk om boks ala Vittoria Pit Stop ja. Men jeg klarer ikke å se noen god grunn til at det ikke burde fungere i en slange. Noen som kan utdype dette? 
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Simenhbe]
#1427204
19/06/2012 07:41
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255
murstein
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255 |
Ja, det stemmer. Jeg snakker om punkteringsfix. Funker f.eks. Pit Stop? Noen som har erfaringer å dele?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427205
19/06/2012 07:41
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
PitStop skal ifølge bruksanvisningen fungere på dekk og slange også. Jeg har aldri prøvd - men jeg har hørt om flere som har hatt problemer med å få det tett - både i slange og i pariser. Men, det står vel også i bruksanvisningen at man må/skal/bør vente 10 minutter (eller noe sånt) før man begynner å belaste dekket. Om det er tilfelle vil det vel i de fleste tilfeller være betydelig raskere å bytte en slange - pariser derimot kan det jo være verdt et forsøk.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427220
19/06/2012 07:52
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Det var det jeg også trodde jeg hadde sett i bruksanvisningen. Jeg sykler med en boks Pit Stop i lomma selv, men har (heldigvis) ikke testet det. Det jeg har hørt er at det funker bra, men bare i situasjoner der hullet er lite. Så jeg krysser fingrene for at det bare blir et nålestikk dersom jeg punkterer  Edit: Pit Stop når jeg kjører med pariser. Slange når jeg kjører clincher!
Redigert av Simenhbe; 19/06/2012 07:53.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427269
19/06/2012 08:57
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766 |
Jeg tror nok det mest effektive er å øve seg i raske slangebytter og bruke co2-patron til å pumpe opp. Det bør ikke være umulig å komme ned til en 2 - 3 minutter, men det krever øvelse.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Lektoren]
#1427340
19/06/2012 10:25
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255
murstein
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255 |
Jeg har sett slangebytte på 2 minutter, men de gangene jeg tror jeg er rask selv tar det aldri mindre enn 5, derfor etterlyser jeg quick fix alternativet.
Jeg får prøve PitStop neste gang. Må man etterfylle med co2-patron, eller fyller PitStop luft/gass også?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427366
19/06/2012 10:48
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 31
T K V
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 31 |
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Simenhbe]
#1427454
19/06/2012 12:01
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Hvorfor funker ikke guffe i slanger? Tja, ikke helt korrekt det jeg skriver nå, men svært forenklet og i nærheten: guffa trenger temperaturforandring for å koagulere, noe den får ved å strømme ut i friluft (ikke friluft som gir endringen, men hastigheten på lufta som presses ut) gjennom hull i dekket. Når en slange punkterer slippes ikke denne luften fri med samme hastighet grunnet dekket som senker luftstrømmen, og guffa koagulerer ikke. Pit-Stop er trykkluft med koagulerende skum, og man trenger ikke fylle luft ved siden av hvis man mot formodning får den til å virke. Jeg har prøvd og feilet tre ganger og gitt den opp. Dog alle på pariserdekk. Aldri testet den på slange og dekk.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: T K V]
#1427455
19/06/2012 12:01
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256 |
meget bra..! han slapp tilogmed unna et potensielt tilleggsminutt for ikke å plukke med seg søpla si.. Men, som det står i kommentarfeltet - han kontrollerte ikke dekket for evt. gjenstand som forårsaket punktering... Tror nok fort jeg ville spandert et ekstra minutt på det..
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427496
19/06/2012 12:48
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,632 |
Hvorfor skal det ikke fungere på clincer ? Er jo slange i et pariser dekk også.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: kitbay]
#1427511
19/06/2012 13:09
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Hvorfor skal det ikke fungere på clincer ? Er jo slange i et pariser dekk også. Akkurat det var min tanke også. Jeg ser ikke den helt store forskjellen.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427691
19/06/2012 18:26
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255
murstein
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 255 |
Men er det ingen som har prøvd dette? PitStop i clincher?
(det stemmer! jeg klatrer som en murstein...)
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427812
19/06/2012 20:34
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Det fungerer jo særdeles ræva på pariserdekk, så klarer ikke helt å se at det skal fungere prikkfritt på et kanttråddekk.
Har prøvd sikkert ti ganger på pariser, dog aldri på kanttråd.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427911
19/06/2012 23:13
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Likestiller dere nå Pitstop med "guffe" (type Stan's eller lignende)? Pitstop har jeg fått til å fungere én av ca. 10 ganger.. Annen guffe har jeg ikke forsøkt, men har en liter stående klar for når jeg bestemmer meg 
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1427936
20/06/2012 05:37
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 5,316 |
Jeg har kjørt Joe's i tubulardekk, noe som har fungert fantastisk. Joes lager også slanger, men hvordan disse fungerer aner jeg ikke. På Sykkeldelisk hadde vi et tubulardekk med over hundre hull, og på det drøyeste hadde jeg tre syl tvers gjennom dekket for å illustrere et poeng. Dette kan også brukes til å reparere dekket med, om du har punktert. Du kan selvsagt prøve å få joes til tubular inn i en vanlig slange, men da trenger du en slange med avtagbar ventil.
Tanken med pit stop er at den skal gi deg både luft og tetting, dog oppleves det som den ikke gjør noe av delene.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Alpers]
#1428014
20/06/2012 07:43
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 578 |
Det aller enkleste er å kjøre slangeløst med f.eks Hutchinson Fusion 3 med guffe inni. Får man problemer med stor punktering så er det bare å sette inn en slange, pumpe opp og kjøre videre. Må selvfølgelig ha med slange og pumpe, men det har vel alle på tur eller? Vanligvis er det bare mindre hull og da mister man bare litt luft og kan stort sett kjøre videre. Dekkene er veldig bra, god holdbarhet (holder i flere tusen km) og godt grep. Kan også ha laver lufttrykk og det gir bedre komfort.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1428100
20/06/2012 09:38
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Alpers: Det var jo klargjørende. Har planer om å stappe noe Joe's/Stan's eller-hva-han-nå-heters guffe inn i et sett parisere.
Syl har jeg faktisk kjørt gjennom et vanlig pariserdekk uten tetningsstoff og ikke fått til å punktere.. tror jeg kjørte sylen gjennom 2-3 ganger uten hell.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1428363
20/06/2012 16:31
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 161
1sykkel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 161 |
Forskjellen ligger i det at noen av turbular dekkene har butyl slanger istedenfor latex. (continental har latex) Grunnen uten jeg har fått dette 100%verifisert er at butyl slanger "revner" på en annen måte enn latex som lettere får et "hull" som lett lar seg reparers ved pit stop guffe eller liknende.
Likeullt er jeg interessert i erfaringer med guffe i trubular. Eneste problem er at jeg ikke får ut ventil hodet på hverken mavic dekkene eller vittoria dekkene. Vil gjerne det for å slippe a pumpe opp dekkene for hver tur. Noen med erfaring her??
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1428471
20/06/2012 19:12
|
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635 |
Jeg fikset et vittoria tubular med caffelatex ved hjelp sprøyte med schraderadapter på (Stans) og en schrader til prestaadapter som fulgte med kompressoren. Tilsvarede adaptere burde være å skaffe.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: 1sykkel]
#1428559
20/06/2012 20:26
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Forskjellen ligger i det at noen av turbular dekkene har butyl slanger istedenfor latex. (continental har latex) Continental bruker latexslanger i dekkene proffene får. De som selges til oss andre har butylslanger.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: 1sykkel]
#1428879
21/06/2012 09:34
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Eneste problem er at jeg ikke får ut ventil hodet på hverken mavic dekkene eller vittoria dekkene. Vil gjerne det for å slippe a pumpe opp dekkene for hver tur. Noen med erfaring her?? Hvordan ville det løse problemet ditt om du fikk av ventilkjernen? Du må nok uansett belage deg på å pumpe før hver tur, siden latex er så porøst at det siger luft gjennom slangen  Edit: Åja, guffe! På vittoria kan du skru av hele ventilen, så da er du vel nødt til å fylle guffe før du limer dekket. Mavic vet jeg ikke.
Redigert av Simenhbe; 21/06/2012 09:36.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Simenhbe]
#1428902
21/06/2012 10:00
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Du må nok uansett belage deg på å pumpe før hver tur, siden latex er så porøst at det siger luft gjennom slangen  Pumper man ikke og sjekker trykket før hver tur? Det har jeg alltid gjort, og ser ikke noe problem med det. Ett minutt eksstra for å ha kontroll på trykket ser jeg ikke som noen stor belastning, akkurat.
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: Stein]
#1428968
21/06/2012 11:07
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315
Simenhbe
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 315 |
Du må nok uansett belage deg på å pumpe før hver tur, siden latex er så porøst at det siger luft gjennom slangen  Pumper man ikke og sjekker trykket før hver tur? Det har jeg alltid gjort, og ser ikke noe problem med det. Ett minutt eksstra for å ha kontroll på trykket ser jeg ikke som noen stor belastning, akkurat. Helt enig. Men det ser ikke ut til at alle andre er det 
|
|
|
Re: Guffe for clincher?
[Re: murstein]
#1429360
21/06/2012 21:06
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 161
1sykkel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 161 |
Jo, klart jeg sjekker trykk og dekk før turene... Kanskje derfor jeg faktisk aldri har punktert med pariser enda....) Men tenkte litt "guffe" i dekkene ville hjulpet mot trykk tap etter noen dager. (riktignok er ikke dette det samme som pit stop produktene som trådstarter spurte om i begynnelsen tror jeg.)
Dvs hva er egentlig forskjellen på greiene i en flaske "pit stop", lappesaker på boks (ala skum som følger med til møkka bilen min da der ikke følger med reservejhul), og såkaldt guffe som vi bruker på slangeløst oppsett.
|
|
|
|
|