|
Oppsett av RS SID 29 RL3 DNA3
|
Oppsett av RS SID 29 RL3 DNA3
19/06/2012 06:26
|
GardS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har en Spark Pro 29, men får ikke til fronten. Noen som har erfaring med SID 29 RL3 DNA3?
Kjennes som den ikke vil i 100mm modus. D.v.s. kjenner ikke forskjell på de to innstillingene for demping. Lock-modus fungerer bra. Gaffelen kjennes bare stum og er ikke i nærheten av samme flyt i terrenget som Fox F100, som jeg har på 26". Har ikke åpnet gaffelen enda, men prøvd å justere RL-wire og lufttrykk(+/-).
Skulle også gjerne hatt link til manualen for denne gaffelen. (Manualen forsvant i en ryddeskjau).
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
Re: Oppsett av RS SID 29 RL3 DNA3
[Re: GardS]
19/06/2012 06:31
|
Scale 10
Avhengig
|
Avhengig
Hei
Dette har jeg brukt endel tid på å... Men nå begynner jeg å nærme meg.
Mitt tips er relativ mye mindre luft i negativkammer, hos meg snakker vi ca 25 psi. Samt en relativ rask rebound.
|
|
|
19/06/2012 06:45
|
Espen
More than words
|
More than words
RS1 RS2 Start med positivkammeret til du har riktig sag. Så pumper du inn like mye i negativkammeret. Så justere returen basert på dette. Gaffelen skal gå raskt ut, men ikke klunke i toppen. Finjustering av forholdet i +/- Mer luft i negativkammeret vil gjøre gaffelen mer følsom. Mer luft i positivkammeret vil gir mer forspenning, og holde gaffelen høyere i vandringen. Alt er kompromisser. Gir du mer av det ene, vil du få mindre av det andre. e
Redigert av Espen; 19/06/2012 06:47.
|
|
|
19/06/2012 07:19
|
Lookatme
Entusiast
|
Entusiast
Jeg sliter også med det samme. Ikke at gaffelen ikke funker, men den står ikke i stil med resten av sykkelen som er helt konge. Jeg har lest manualer til jeg blir gul og blå, men finner ikke noe fornuftig om hvordan lock out wiren skal strammes. En plass står det at den skal strammes til det ikke er "play" i strømpen, men da funker ikke lock mode. Synes også den er dårlig på å ta unna smådumper. Skal prøve med mere luft i negativ kammer. Har bare forsøkt opp til 15 psi mer enn i pluss kammer eller hva det nå heter.
|
|
|
19/06/2012 07:55
|
Espen
More than words
|
More than words
Uten å ha studert denne gaffelen i detalj, er det alltid en god ide å prøve å forstå hvilke faktorer som spiller inn, og å gjøre ting i riktig rekkefølge.
På RS-gafler er det: - Positiv luftkammer - Negativt luftkammer - Returdemping - Kompresjonsdemping av/på - "floodgate" eller andre justeringer som bestemmer grad av kompresjondemping.
Begynn med å skru alle justeringer til 0. Ut med all luft, alle kompresjon og returjusteringer til 0. Ta av evn. wire til lockout osv.
Veldig vanskelig å få oversikt ellers.
Begynne med fjæra. - Positiv til riktig sag. Bruk o-ringen. - Negativ justeres til riktig følsomhet.
Så returdemping, som er direkte relatert til fjærraten. - Returdemppingen må hele tiden justeres i forhold positiv/negativ. Gjøres endringer i lufttrykk, må returdemping tilpasses etterpå.
Når dette er på plass, ville jeg montert/justert wire og evn. andre ting som påvirker kompresjonsdempingen.
e
|
|
|
19/06/2012 08:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke se på hva de anbefaler og prøv deg frem. Jeg har aldri fått en RS gaffel til å funke med like mye i negativ og positiv. Jeg har mindre luft enn hva som er anbefalt i +, mye mindre(nesten ingen ting) i -. Så justerer jeg returen så den hindrer at gaffelen klunker opp.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
21/06/2012 16:57
|
GardS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for innspill. Dette ble et 4-timers forskningsprosjekt og det har blitt klart for meg at det ikke er ferdig med det.
Startet med ta ut all luft, sette retur til raskest og slakke wiren til RL, slik at det ble slakk.
Lufttrykket til positiv (alene) endte på 83psi. med 20% sag. Prøvde så 50psi i negativ. sag endte på ca35%, WTF! Måtte da opp i 94psi i positiv for å få sag under 20%. Men gaffelen virket for stum i litt større dumper.
Endte til slutt på 38psi negativ og 86psi. skjønte nå at jeg kan holde på i en evighet, uten å bli fornøyd.
Så var det å få til RL. Manualen foreslår bare å ta ut slakk, men da virker ingen ting. Strammet wiren til lockout fungerte i lockout mode. Det er kun 1 en omdreining på wirestrammeren som holder lockout inne. D.v.s. mer enn 1/2 omdr. for lite eller for mye og lockout faller ut.
Så sitter jeg med en gaffel med tilnærmet full bevegelse og lockout. Mellomposisjonen klarer jeg ikke kjenne forskjell på. Bare en antydning til "fising" fra gaffelen.
Så da har vi endt på 38psi- og 86psi+ og det anbefalte fra RS var eh.. kremt.. +/- ca 145psi
Gaffelen er nok kanskje litt myk (ca 21% sag), men nå skal den få noen flere timer i terreng, før jeg fortsetter prosjektet.
Skal du snart selge en XMM-gaffel Olechr?
|
|
|
22/06/2012 10:18
|
Lookatme
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan endte du opp med mindre i -kammer enn i pluss? Slik jeg har forstått det blir gaffelen mer følsom for små dumper/røtter med mer luft i minus enn i pluss.
Jeg veier 74 og har endt opp med 100 i pluss og 120 i minus. Jeg kan ikke ha mindre luft for da bånner gaffelen.
Må jobbe litt mer med wirestramminga for å få lock out til å funke skikkelig.
Si fra om du finner noen bra triks for oppsettet.
|
|
|
22/06/2012 18:39
|
AtleJ
Medlem
|
Medlem
Dersom du er ny med RS SID ville jeg startet med anbefalingene som gis av RS.
-Positivt trykk etter vekt.
-Negativt noe lavere om det er racing egenskaper du vil ha (5 - 15 PSI lavere) -Negativt likt eller noe høyere om det er plush sti egenskaper du vil ha (max 15 psi høyere)
(For lite negativt trykk i forhold til poitivt ->det blir stivt og jævlig For mye -> du minster vandring)
-Rebound - prøv deg fram i en røff utforbakke hvor mye du kan du ha før demperen "pakker seg" (minster vandring) , det er max. Løs opp derfra til du er fornøyd.
-Floodgate - sett gaffel til låst stilling, åpne opp til det gynger ved stående klatring, så litt tilbake
Test! Juster trykk i små intervall om du føler du bruker for mye/lite vandring. Endrer du mye på trykk må rebound/floodgate taes på nytt.
Verdt å merke seg at negativt kammeret er mindre enn det positive, om du pumper opp likt trykk på pumpen i begge vil du ha mindre i negativt etter at du fjerner pumpen. Anbefalingene fra RS er gitt for pumpetrykk, sannsynligvis for pumper som slipper ut like mye som RS egne ved frakobling av pumpen.
Atle
|
|
|
[Re: Lookatme]
22/06/2012 19:26
|
GardS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hvordan endte du opp med mindre i -kammer enn i pluss? Slik jeg har forstått det blir gaffelen mer følsom for små dumper/røtter med mer luft i minus enn i pluss.
Jeg veier 74 og har endt opp med 100 i pluss og 120 i minus. Jeg kan ikke ha mindre luft for da bånner gaffelen.
Må jobbe litt mer med wirestramminga for å få lock out til å funke skikkelig.
Si fra om du finner noen bra triks for oppsettet. Jeg er ganske tung, så jeg er ikke avhengig av at gaffelen må være superfølsom på smådumper. Men som mange over her har påpekt og som jeg etterhvert fant ut. Måtte negativt trykk vesentlig ned. Prøv samme veien som jeg gikk. f.eks 50psi i negativ. Med 120psi i negativkammeret, får du bare store krefter som mottarbeider hverandre. Men jeg er på langt nær ferdig og man kan nok komme nærme med forskjellige innfallsvinkler
|
|
|
22/06/2012 19:49
|
olechr
More than words
|
More than words
Nei skal ikke selge noe XMM enda. Den XMM twin Shot gaffelen er en nydelig gaffel kontra Sid som sitter på.
Det mellomsteget trur jeg bare man må glemme. Det merket hvertfall ikke jeg forskjell på.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|