Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten?

Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? #1426095 17/06/2012 21:43
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Har i dag hatt gleden av en 3 timers stitur med en Specalized Camber Comp 29, en nydelig stisykkel! Da jeg prøvesatt i butikken syntes jeg Large var vel stor. Demosykkelen som jeg prøvde var medium, i flatt og nedoverterreng fungerte denne bra men i klatringene fikk jeg ikke helt tråkket til å fungere og ble sittende veldig langt bak på setet.

Jeg er 181 cm og ifølge Spez sin anbefalte tabell bør jeg ha Large:
- Medium 168 - 178 cm
- Large 178 - 188 cm

Sykkelen skal i all hovedskal brukes til sti, men det kommer også til å bli transportetappper med grusracing. I tillegg kan det hende jeg slenger meg med et ritt a'la Enern der sykkelen også må fungere, dog har jeg her ingen ambisjoner om topp plassering.

Når jeg skal bruke 20-30 lapper på en sykkel vil jeg bli fornøyd, håper derfor noen kan gi meg tips om hva som kan bli det beste av følgende 2 valg:

1. Gå for den tvilsomme magefølelsen som sier Medium. Standard stem på medium er 90 mm, jeg kan sette på et 105 som er standard på L/XL. Mulig det også finnes setepinner med mere setback enn den som står på orginalt?

2. Velge L som er anbefalt størrelse. Montere kortere stem, men bør jeg velge mindre enn 90 mm? Er det kun snakk om tilvenningsperiode med 29 før jeg også blir komfortabel med L på denne?

PS: Jeg har frem til nå tråkket på en Hard Rock "Crudus Flames" str 18,5" som jeg synes er tilnærmet perfekt i størrelse.

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426122 17/06/2012 22:39
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: kolli
PS: Jeg har frem til nå tråkket på en Hard Rock "Crudus Flames" str 18,5" som jeg synes er tilnærmet perfekt i størrelse.

Da ville jeg målt opp diverse lengder på denne (krank til sete, sete til styre osv) og valgt den størrelsen som ligger nærmest den sykkelen du har.

With light parts come great responsibility
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426212 18/06/2012 07:31
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min er erfaring er at jeg liker en større ramme med kort stem, spesielt på 29ere. Jeg 187 cm og er litt mellom L og XL hos Specialized (bruker XL hos Trek), men jeg ville gått for en XL med kort stem for en mer leken følelse. Lengre stem passer dårlig med den lekenheten du er ute etter i en stisykkel. Byttet selv fra 105 til 90 med godt resultat i form av at fronten er lettere å løfte og litt kvikkere styring, og kommer trolig til å gå ned noe (70-80?) på neste sykkel sammen med enda bredere styre. Med ultrakort stem (type 50mm) kan fronten bli vel lett i klatringer.

Men - størrelser er veldig personlig og varierer med geometri og merker: noen liker små rammer med kort overrør og lavere front, mens andre synes de får mer komfort og bedre kontroll med større ramme.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: torsteinvh] #1426220 18/06/2012 07:40
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Sitat: torsteinvh

Da ville jeg målt opp diverse lengder på denne (krank til sete, sete til styre osv) og valgt den størrelsen som ligger nærmest den sykkelen du har.

Takk for tipset, det var selvsagt en rasjonell tilnærming til problemet. Satte setet langt bak på M, men når jeg midtstiller setet er det 52 cm til styret på Camber og 54 på HR. Da har jeg i tillegg satt på 1 cm kortere stem enn orginalt på HR (noe som ikke er helt optimalt da fronten blir for lett)

Camber i L har 105 cm stem som er 1,5 cm lengre enn Medium. I tillegg er ramma på L (Top Tube Length - Horizontal)
2,7 cm lengre, som tilsammen øker lengden på CockPit med 4,2 cm fra Medium til Large. Og det er nok denne økte lengden som gjør at jeg synes sykkelen blir for stor. Hvis jeg sa setter på et stem på 90 mm på Large ramma så kan dette bli bra? Men tilnærmet samme effekten på cockpitlengde får jeg ved å sette på 110 mm stem på Medium. Hva vil jeg i oppleve av praktisk forskjell melom syklene "M-Lang stem" og "L-Kort stem"? Ønsker gjerne en anbefaling fra dere på dette!

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426251 18/06/2012 08:06
H
Hoffnarr Offline
Fersking
Fersking
H
Sannsynigvis vil medium med langt stem føles litt kvikkere og enklere å håndtere i teknisk terreng med krappe svinger, mens large med kort stem vil følse mer stabil i høy fart og røffe utforkjøringer.

Personlig ville jeg gått for medium, og for å få en bedre sittestilling som ikke er så langt bakpå kan du eventuelt bare sette på en lengre setepinne om nødvendig.

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: Hoffnarr] #1426263 18/06/2012 08:17
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Hoffnarr
(...)Personlig ville jeg gått for medium, og for å få en bedre sittestilling som ikke er så langt bakpå kan du eventuelt bare sette på en lengre setepinne om nødvendig.

Hva i alle dager vil en lengre setepinne gjøre med å få en bedre sittestilling hvis ikke kolli har en pinne som er for kort? Og en lengre pinne vil, om den stikker lengre ut av ramma uansett flytte tyngdepunktet bakover. Dette kommer selvsagt av at seterøret skråner bakover.

LarsB

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426265 18/06/2012 08:17
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange forskjellige opplevelser rundt stem-lengden her :-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: larsb] #1426279 18/06/2012 08:30
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Sitat: larsb
(...)Personlig ville jeg gått for medium, og for å få en bedre sittestilling som ikke er så langt bakpå kan du eventuelt bare sette på en lengre setepinne om nødvendig.

Hva i alle dager vil en lengre setepinne gjøre med å få en bedre sittestilling hvis ikke kolli har en pinne som er for kort? Og en lengre pinne vil, om den stikker lengre ut av ramma uansett flytte tyngdepunktet bakover. Dette kommer selvsagt av at seterøret skråner bakover.
LarsB

Denne forstod ikke jeg heller, og er heller ikke enig i at sykkelen blir mer leken med et langt stem, min svært beskjedne erfaring gav meg en kvikkere sykkel ved å korte ned stem med 1 cm. Magefølelsen min har nå snudd, tror en Large med 90 eller ev 80 stem vil en god stisykkel. Da får jeg også en mer fleksibel sykkel da jeg også har muligheten til å sette på orginalt langt stem hvis jeg skulle finne på å sykle ritt. Skal prøvekjøre en Large i løpet av uka, må få skaffet meg et kortere stem fram til da slik at teori og praisks kan avstemmes.

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: Hoffnarr] #1426330 18/06/2012 09:19
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sannsynigvis vil medium med langt stem føles litt kvikkere og enklere å håndtere i teknisk terreng med krappe svinger, mens large med kort stem vil følse mer stabil i høy fart og røffe utforkjøringer.
(...)
Lang stem gir bussratt og ukvikk styring. Kort stem gir mer direkte styring. Lang sykkel har noe større "naturlig" svingradius som krever litt mer å få rundt svinger. Det har du også fått fra 29-er uansett. Med 29" er det viktig å ha en litt kvikk styring, da en 29-er i utgangspunktet ikke er så kvikk - ergo kort stem og bredt styre er tingen - og det er det stor konsensus om i 29"-miljøet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426341 18/06/2012 09:31
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har i dag hatt gleden av en 3 timers stitur med en Specalized Camber Comp 29, en nydelig stisykkel! Da jeg prøvesatt i butikken syntes jeg Large var vel stor. Demosykkelen som jeg prøvde var medium, i flatt og nedoverterreng fungerte denne bra men i klatringene fikk jeg ikke helt tråkket til å fungere og ble sittende veldig langt bak på setet.

Jeg er 181 cm og ifølge Spez sin anbefalte tabell bør jeg ha Large:
- Medium 168 - 178 cm
- Large 178 - 188 cm

Sykkelen skal i all hovedskal brukes til sti, men det kommer også til å bli transportetappper med grusracing. I tillegg kan det hende jeg slenger meg med et ritt a'la Enern der sykkelen også må fungere, dog har jeg her ingen ambisjoner om topp plassering.

Når jeg skal bruke 20-30 lapper på en sykkel vil jeg bli fornøyd, håper derfor noen kan gi meg tips om hva som kan bli det beste av følgende 2 valg:

1. Gå for den tvilsomme magefølelsen som sier Medium. Standard stem på medium er 90 mm, jeg kan sette på et 105 som er standard på L/XL. Mulig det også finnes setepinner med mere setback enn den som står på orginalt?

2. Velge L som er anbefalt størrelse. Montere kortere stem, men bør jeg velge mindre enn 90 mm? Er det kun snakk om tilvenningsperiode med 29 før jeg også blir komfortabel med L på denne?

Jeg er 180cm og har en Medium Stumpjumper FSR 29er.
Denner er midt blinken med 75mm stem. En Large hadde blitt enorm, og enda lenger hjulbase, noe som kan være drid på 29ere.
Stumpjumper FSR 29 er bittelitt kortere i overrør enn det Camber er.

En Large Camber ser altfor lang ut til en normal person på 181cm, spør du meg. Den anbefalingstabellen din, er den fra 2012-modeller?

Jeg hadde uten tvil valgt en Medium.
Jeg kjørte også med en pinne med mindre setback enn det som er originalt, men dette har jo med hvor lange vi er og hvordan vi sykler, samt hva vi har å sammenligne med.

I tillegg er det IKKE sikkert den sykkelen du prøvde hadde stem justert som du kommer til ha å det. Du kan leke med justeringer på medfølgende stem. Min 75mm kan være +8grader, +16 gader, -8 grader og -16 grader. Jeg kjører -8 grader med 5mm spacer under, samt et styre med 10mm rise.

Jeg er overbevist om at Large er for stor for deg i dette tilfellet.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426371 18/06/2012 09:57
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Takk for godt innspill RazeFace, kan meget godt hende du har rett i at Large blir for stor, men jeg er fremdeles usikker. Størrelsestabellen var link på spez sine hjemmesider over Camber 2012, men ikke sikkert linken var oppdatert og det stod heller ikke spesifikt at dette gjaldt 29'ere.

Får muligheten til å teste en large Camber på onsdag, finner mer ut av det da. Ideelt sett skulle jeg hatt Large og Medium tilstede samtidlig, men får rett og slett prøve om den største rammen er overkommelig og tilstrekkelig håndterbar i terrenget.

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426386 18/06/2012 10:08
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Takk for godt innspill RazeFace, kan meget godt hende du har rett i at Large blir for stor, men jeg er fremdeles usikker. Størrelsestabellen var link på spez sine hjemmesider over Camber 2012, men ikke sikkert linken var oppdatert og det stod heller ikke spesifikt at dette gjaldt 29'ere.

Får muligheten til å teste en large Camber på onsdag, finner mer ut av det da. Ideelt sett skulle jeg hatt Large og Medium tilstede samtidlig, men får rett og slett prøve om den største rammen er overkommelig og tilstrekkelig håndterbar i terrenget.

Testing er uansett det beste. Uten tvil.
Lykke til!

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1426625 18/06/2012 14:27
asa Offline
Entusiast
Entusiast
Hei

Er 182 cm høy og bruker selv Specialized Epic 29" i medium.

Anbefalingen i følge tabell er som du sier Large. Har prøvd både L og M.

For min del brukes denne mye på sti og da var jeg ikke i tvil. Det måtte bli medium. Mye kvikkere/lettere og håndtere i terrenget.

Jeg angrer ikke:)

Re: Riktig størrelse 29'er, når blir ramma for liten? [Re: kolli] #1427015 18/06/2012 20:48
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Har nå fremskaffet et 90 stem for å kunne prøve på Large, så får magefølelsen etter denne testen bestemme valget. .

Tok et posørbilde på Medium. Her er setet satt maksimalt bakover, når jeg ser på bildet så synes jeg cockpiten ser vel trang ut:

[img]https://picasaweb.google.com/11005855255...319324434532066[/img]

Mulig jeg burde ha vurdert andre merker enn Spez for å finne en produsent som har den riktige størrelsen, men det får bli siste utvei. Valget tas i løpet av uka, gleder meg ny sykkel!

Moderator  support