|
Nytt hjulsett til Trek Rumblefish
|
Nytt hjulsett til Trek Rumblefish
17/06/2012 14:41
|
Edvin
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg ser at det er mange tråder om 29" hjul. Men da jeg ikke er så teknisk av meg på alle de ulike størrelsene og merkene som florerer på de nødvendige komponentene så drister jeg meg til å starte en ny tråd. Jeg er ute etter et 29" hjulsett som er lettere og gjerne også stivere og sterkere enn de som følger med min Rumblefish. Nå står det Formula DHL92 20MM front hub og Shimano M529 hub bak på Bontrager Duster Disc felger. Mitt bruk på denne sykkelen er ren stisykling og toppturer oftest på vesltandstraktene. Alle innspill mottas med svære takk 
-Edvin
|
|
|
Re: Nytt hjulsett til Trek Rumblefish
[Re: Edvin]
18/06/2012 19:36
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Jeg ser at det er mange tråder om 29" hjul. Men da jeg ikke er så teknisk av meg på alle de ulike størrelsene og merkene som florerer på de nødvendige komponentene så drister jeg meg til å starte en ny tråd. Jeg er ute etter et 29" hjulsett som er lettere og gjerne også stivere og sterkere enn de som følger med min Rumblefish. Nå står det Formula DHL92 20MM front hub og Shimano M529 hub bak på Bontrager Duster Disc felger. Mitt bruk på denne sykkelen er ren stisykling og toppturer oftest på vesltandstraktene. Alle innspill mottas med svære takk Har en lik sykkel og fikk bygd meg carbon hjul. Fikk bygd de på fabrikken i China, men kjøpte de gjennom et firma i USA som fikk tak i nav og sendte de til fabrikken. De satte opp med de brede carbonfelgene som er like brede som Stans Flow og som jeg også fikk bygd noe sterkere til min kropp på 120 kg. Jeg kjente ikke sykkelen igjen. Avhengig av om du velger egne nav, feks CK så havner du på ca 8000 tusen levet til deg hjemme. Du må bare be de om å sette ned verdien på sendingen så slipper du mye moms. Jeg vurderte ferdigbygde hjul ala Stans Flow fra Bikeshop, til 4000 kr. Er likevel glad for carbonhjula og de er tross alt det mest optimale du kan ha på en sykkel. De virker veldig sterke og stive, du kan lese deg opp på MTBR forumet under 29er components og "cheap chineese rims". Der finner du vel en haug med folk som har kjørt på disse felgene. Om du vil forsøke så prøv Bikeempowerment.com og hør med Chris der. Du kan hilse ifra meg......
|
|
|
18/06/2012 20:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kjør på med Flow, alternativt Arch EX som felg.
F.eks. her får du gode hjul til under 4k for alt: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?products_id=314{29}167{30}431{31}716{32}715{28}299{26}813{33}313{27}302 Stan's Arch EX Superstar Switch Evo (ok nav som gjør det du ber det om) Sapim CX Ray (dritlette, supersterke eiker) Alunipler
Har tilsvarende med Flow og Trizoid baknav fra samme sted (noe tyngre og dyrere), og det er god kvalitet.
Kan nevne at bare eikene koster 1900,- kjøpt løst. Logger du på med Norge som land, får du opp prisen uten britisk VAT. Frakten er dyr, men det tar du igjen på latterlig lav pris på hjul. Byggekvaliteten er ikke halvgal heller.
|
|
|
19/06/2012 19:14
|
MHH
Ringrev
|
Ringrev
Men hva gjør man den dagen hjulet har fått kast eller andre problemer? Venter i KØ i den lokale sykkelsjappa for oppretting mens kompisene sykler? Ville heller(av erfaring) valgt en flink hjulbygger der du bor. Da får du nok service vesentlig fortere. Det er klart man kan gå hjulbyggerkurs, men det gidder du sikkert ikke..
|
|
|
20/06/2012 07:40
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det du har er jo ikke et dårlig hjulsett til sti og topptur, 28mm bredt men ikke lett. Jeg tipper det veier rundt 2,1-2,2 kg. Du bør ikke gå ned på bredde etter min mening, og da et felg type Flow eller American Classic AM (hjulsett) gode valg. Regn med rundt 1700-1800g for et slikt hjulsett. Det bør være merkbar forskjell, men kanskje ikke helt forvandlende. Regner med at du kjører slangeløst allerede.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: MHH]
20/06/2012 07:48
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Men hva gjør man den dagen hjulet har fått kast eller andre problemer? Venter i KØ i den lokale sykkelsjappa for oppretting mens kompisene sykler? Ville heller(av erfaring) valgt en flink hjulbygger der du bor. Da får du nok service vesentlig fortere. Det er klart man kan gå hjulbyggerkurs, men det gidder du sikkert ikke.. Man må stå i samme køen uansett. Dessuten er det faktisk slik at det fortsatt vil lønne seg å kjøpe Superstar-hjul og betale en lokal hjulbygger for å gå over enn å kjøpe komponenter og gå til samme mannen.  Dessuten er Superstar blitt ganske flinke, og alle hjul med CX-Ray er håndbygget såvidt meg bekjent.
|
|
|
21/06/2012 09:48
|
Edvin
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ajajj tusen takk for masse gode svar folkens! Grunnen til at jeg spør er at sjappa hvor jeg kjøpte sykkelen påstår at jeg må ha Bontrager hjul da disse er de eneste som passer til ABP systemet. Dette regner jeg med ikke stemmer helt. I tillegg er jeg usikker på hvor bredt navet er, dette er standard 135mm modell (2011 versjon av sykkelen modell) eller er dette 142mm? Bontrager hjulene er sikker greie, men de virker dyre. De vil har ca 4500 for Bontrager Rhythm Elite http://bontrager.com/model/09773Det jeg ser for meg er noen lettere hjul som har like stor felg og tar hjul opp til 2.35" dekk (jeg kjører Hans Dampf 2.35 som er superdigg), og som er stivere enn de som kom med sykkelen. Jeg kjører ikke slangeløst enda, men jeg kommer til å gjøre det når jeg gjør hjul oppgraderingen. Hjul jeg har sett på er: http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=85169http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=84016
-Edvin
|
|
|
21/06/2012 10:24
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
ABP Convert, som sitter bak på Rumblefish, støtter både 135x9mm (vanlig QR på 5mm) og 142x12mm (gjennomgående aksling). De fleste nye nav og hjulsett støtter både 9mm og 12mm bak gjennom forskjellige konverteringssett. Foran tror jeg det er vanlig 15mm med noe større kontaktflater mot navet, men her skal vanlige 15mm nav også funke greit. Correct me if I am wrong.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
21/06/2012 10:40
|
larsove
Entusiast
|
Entusiast
Simen har helt rett. Jeg kjører 2011 Rumblefish og har nettopp bygd nye hjul. XT-nav, 15 mm foran og 142x12 mm bak. Som Simen sier, kan drop-outene bak byttes for å passe enten vanlig QR eller 142x12. På ingen måte nødvendig med Bontrager-hjul, standard innfesting.
|
|
|
[Re: larsove]
21/06/2012 10:48
|
Edvin
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Simen har helt rett. Jeg kjører 2011 Rumblefish og har nettopp bygd nye hjul. XT-nav, 15 mm foran og 142x12 mm bak. Som Simen sier, kan drop-outene bak byttes for å passe enten vanlig QR eller 142x12. På ingen måte nødvendig med Bontrager-hjul, standard innfesting. Takk for innsikten  Fett, det var det jeg tenkte meg. Sorry for noob spørsmål, kommer drop-outene som jeg skal bytte med hjulene jeg kjøper eller shoppes disse utenom? Om de hjulene som kom med sykkelen er 142x12mm så elimineres dette behovet da.
-Edvin
|
|
|
21/06/2012 10:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fett, det var det jeg tenkte meg. Sorry for noob spørsmål, kommer drop-outene som jeg skal bytte med hjulene jeg kjøper eller shoppes disse utenom? Om de hjulene som kom med sykkelen er 142x12mm så elimineres dette behovet da. Drop-out er rammespesifikt. Du kjøper hjul som passer i det du har, ikke omvendt  Har du en tykk, gjennomgående aksel som må taes helt ut for å ta av hjulet, har du 142x12. Da skaffer du deg hjul med denne innfestningen. Hjulene jeg linket til passer det meste.
|
|
|
21/06/2012 11:30
|
larsove
Entusiast
|
Entusiast
I spesifikasjonene til Rumblefish i fjor, sto det at sykkelen skulle leveres med begge typer drop out for at man skulle kunne bytte hjul etter ønske. Om dette ble praktisert, vet jeg ikke. Jeg fikk løs ramme på garanti og kjøpte conversion kit separat.
|
|
|
21/06/2012 19:29
|
larsove
Entusiast
|
Entusiast
Det ser ut som dette er kun girøret, men det er riktig type. Du trenger hele settet, begge sider med muttere. Kan være vanskelig å få tak i Trek-deler på nett, de er veldig strenge på slikt.
|
|
|
22/06/2012 18:35
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Ajajj tusen takk for masse gode svar folkens! Grunnen til at jeg spør er at sjappa hvor jeg kjøpte sykkelen påstår at jeg må ha Bontrager hjul da disse er de eneste som passer til ABP systemet. Dette regner jeg med ikke stemmer helt. I tillegg er jeg usikker på hvor bredt navet er, dette er standard 135mm modell (2011 versjon av sykkelen modell) eller er dette 142mm? Bontrager hjulene er sikker greie, men de virker dyre. De vil har ca 4500 for Bontrager Rhythm Elite http://bontrager.com/model/09773Det jeg ser for meg er noen lettere hjul som har like stor felg og tar hjul opp til 2.35" dekk (jeg kjører Hans Dampf 2.35 som er superdigg), og som er stivere enn de som kom med sykkelen. Jeg kjører ikke slangeløst enda, men jeg kommer til å gjøre det når jeg gjør hjul oppgraderingen. Hjul jeg har sett på er: http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=85169http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=84016 Jeg har da som sagt samme sykkel og har prøvd å bytte litt hjul. Jeg har et shimano xt nav med mavic felgring som har 9 mm vanlig QR aksling. Dette må du da bruke ditto ABP convert for å få brukt. Det fulgte med henholdsvis 142x12mm og 135x9mm når du kjøpte sykkelen. Hjulet er brukbart godt det og tåler relavtivt mye hjuling, har derimot bytta nav en gang. Tror navet tåler mye bruk, men ikke så mye hjuling. Så har jeg prøvd Ellsworth sine 1000 usd hjul, som var fenomenalt gode hjul. Desverre tålte de ikke så mye hjuling som jeg ga hjulet. Det samme gjorde forsåvidt heller ikke de originale hjula som satt på sykkelen. Om du satser på Easton heaven så er det sikkert gode hjul, antageligvis i samme gate som Ellsworth hjula. Det ligger derimot endel på nettet med issues om navene. Det er noe drit når du kjøper noe i USA og må kreve dekning på garantien. Kjøp heller da hjula her i Norge. Bontrager hjula du tenker på å bytte til, er nok bare marginalt bedre enn de som sitter på. Det er 28 eikers hjul og føles for meg ganske myke. Min konklusjon er at de "stjeler" mye power i tråkket. Du får mest igjen for pengene om du sparer og kjøper carbon hjul slik jeg har gjort, evt så sats på Stans med Flow felg. Der kan du kjøpe rett fra hylla hos Bikeshop.no og du får et stivt og greit hjul som gir god snert i tråkka.
|
|
|
[Re: Rumblefish]
23/06/2012 10:46
|
Edvin
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg fikk ikke med ABP Convert kittet da jeg kjøpte sykkelen, jeg ringte sjappa og luftet det for dem, de skal skaffe meg et nytt gratis. Så det er på vei. Dermed blir det ihvertfall et 142x12 system på meg. Karbon felger blir for dyrt da jeg er ganske hard mot hjulene mine, men Stans Flow felger høres fornuftig ut. Jeg fant disse på Bikeshop.no. Er det disse du tenkte på? http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=21205Et annet, litt mistenkelig billig alternativ med nav som kanskje ikke er av den mest slitesterke typen: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=496PS! Fint nick du har 
Redigert av Edvin; 23/06/2012 10:47.
-Edvin
|
|
|
23/06/2012 18:26
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Ja jeg er vel ikke snill med hjula mine jeg heller, er bare påpasselig at jeg har dekktrykk i det jeg setter utfor de værste nedstigningene. Det er derimot noen som sier at carbon felgene tåler mer hjuling enn alu, så jeg er ikke sikker på hva jeg skal tro?? Er du mye nedi felgringene i steinur så hadde jeg vært skeptisk også. Men det er ikke værre enn om at du må blø 150 usd + arbeid med å sette på en ny ring. Chris King navene er jeg ihvertfall overbevist skal tåle trøkken, om jeg bare holder servicen som de krever. Vel vel, hadde disse Flow hjula du fant på Bikeshop nesten i handlekurven før jeg bestemte meg for carbonhjula. Så jepp det er de. Tror de er helt ok, har ikke hørt noe spesielt negativt om disse nava?? Om det skulle være noe så er det vel bare å kreve sitt iht. norsk garanti. Superstar hjula her jeg også sett på, men synes at det er litt å gå over bekken etter vann, siden det er noe dritt å sitte med reklamasjon mellom her og England. Kan godt hende at det er gode nav og alt det der, mest sannsynlig er det det, men vet ikke nok til å gå for de.... En annen ting som du bør få sjekket ut er om du har den siste bakramma som faktisk tar ABP convert?? Har du ikke det må du sørge for å finne ut det før du bestiller 12mm aksling. Har du gammel bakramme så har du ikke mulighet til å konvertere. Siden utsparingen i den siste bakramma er større, nettopp for å ta 12mm. PS! Du kan om du vil, kjøpe mitt Shimano bakhjul evt, mitt Rythm Pro Elite bakhjul?? Framhjulet ditt er godt nok som det er og har lite for seg å bytte på..... Jeg ga vel 2700 for bakhjulet ferdig bygd med nav og Mavic ringen og om du ikke er så tung som meg så ville det sikkert funke bra nok???
|
|
|
26/06/2012 18:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Superstar hjula her jeg også sett på, men synes at det er litt å gå over bekken etter vann, siden det er noe dritt å sitte med reklamasjon mellom her og England. Kan godt hende at det er gode nav og alt det der, mest sannsynlig er det det, men vet ikke nok til å gå for de.... Er liksom ikke så mye å tenke på. Lagrene varer maks en sesong, og byttes lett til kvalitetslagre. Har hatt dette settet i et halvår og det har tålt relativt hard kjøring, samt en dag i Hafjell på stisykkel. Har Superstar-nav på utforsykkelen også, og der er lagre byttet etter en sesong. Byggekvaliteten med CX-ray-eikene er ganske god, da de må bygges for hånd. De forrige hjulene jeg kjøpte derfra var ganske dritt bygget, men jeg visste hva jeg gikk til og bygget opp. Ble dermed overrasket da jeg fikk skikkelige hjul nå sist. Hvor mye er det som kan gå galt med nav, liksom? Lagre ryker, man bytter. Boss ryker, man bytter. Reservedeler finnes lett tilgjengelig. Det er Novatec som lager navene til Superstar, og de er nok relativt gode på nav og produserer for andre "higher end"-merker. Husk at hos Superstar får du ikke opp pris uten VAT før du logger inn. Det hjulsettet jeg har koster £266 + frakt på £55 + fortolling og moms. Bare eikene der er verdt ca 1900. (30kr/stk)
|
|
|
[Re: baronKanon]
28/06/2012 13:17
|
Rumblefish
Fersking
|
Fersking
Superstar hjula her jeg også sett på, men synes at det er litt å gå over bekken etter vann, siden det er noe dritt å sitte med reklamasjon mellom her og England. Kan godt hende at det er gode nav og alt det der, mest sannsynlig er det det, men vet ikke nok til å gå for de.... Er liksom ikke så mye å tenke på. Lagrene varer maks en sesong, og byttes lett til kvalitetslagre. Har hatt dette settet i et halvår og det har tålt relativt hard kjøring, samt en dag i Hafjell på stisykkel. Har Superstar-nav på utforsykkelen også, og der er lagre byttet etter en sesong. Byggekvaliteten med CX-ray-eikene er ganske god, da de må bygges for hånd. De forrige hjulene jeg kjøpte derfra var ganske dritt bygget, men jeg visste hva jeg gikk til og bygget opp. Ble dermed overrasket da jeg fikk skikkelige hjul nå sist. Hvor mye er det som kan gå galt med nav, liksom? Lagre ryker, man bytter. Boss ryker, man bytter. Reservedeler finnes lett tilgjengelig. Det er Novatec som lager navene til Superstar, og de er nok relativt gode på nav og produserer for andre "higher end"-merker. Husk at hos Superstar får du ikke opp pris uten VAT før du logger inn. Det hjulsettet jeg har koster £266 + frakt på £55 + fortolling og moms. Bare eikene der er verdt ca 1900. (30kr/stk) Jas å lenge det er lager og det er boss etc. som ryker og det er deler å få tak i Norge, så er jeg enig. Men om du må bestille reservedeler fra England eller USA så blir det i hvert fall for meg for lenge å vente. Jeg prøvde dette med Ellsworth hjula og jeg fikk erstattet alt, men det tok sin tid…..Der røyk jo hele nav huset så det var en del verre enn reservedeler da….De prisene du skisserer på eiker skjønner jeg ikke helt at kan stemme, og det er masse eiker som er flate som ikke koster all verden, er du 100% sikker på at det Sapim eiker??
|
|
|
28/06/2012 13:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De prisene du skisserer på eiker skjønner jeg ikke helt at kan stemme, og det er masse eiker som er flate som ikke koster all verden, er du 100% sikker på at det Sapim eiker?? CX Ray koster rundt 30 kr/stk, og gang det med 64. Og ja, det er CX Ray, har dem jo hjemme, samt at jeg har kjøpt meg reserveeiker sånn i tilfelle (og de er helt like, og kjøpt fra Sapim-forhandler). Superstar har fått mye gode kritikker, og det eneste som er å utsette på dem er lagerkvaliteten, men der er det bare å bytte til SKF ved behov. Bosset i Trizoid-navet har IGUS-foringer, noe man også får tak i her på berget.
|
|
|
|
|