Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ukultur hos kjedene?

Ukultur hos kjedene? #1425647 17/06/2012 11:07
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei

Jeg var innom XXL her en dag sammen med ei venninne som skulle ha seg sykkel, type billig, en sak til 2k. Spurte der om å få prøve sykkelen, og fikk beskjed om at det ikke var mulig å få tatt den ut uansett, angivelig på grunn av at de hadde blitt frastjålet sykler tidligere. For hennes del, var det ikke så nøye, hun skulle bare ha noe å ta seg fram på, men jeg gikk tilbake senere og spurte om de praktiserte samme regler for dyrere sykler, og fikk til svar fra damen om at hun ihvertfall ikke ville tillate noen å prøve en sykkel til 20k. Jeg svarte takk for informasjonen, og at jeg finner nok en bedre butikk å handle sykkel hos…

Jeg sjekka en G-sport i Oslo sentrum litt senere og fikk tilsvarende svar der. Er det flere som har opplevd tilsvarende? Jeg synes det virker rimelig hårreisende å selge sykler og ikke tillate at kundene prøver dem først…

roy

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425651 17/06/2012 11:14
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Det kommer nok helt an på hvem du møter, treffer du en som faktisk liker og vet hva han driver med bør det ikke være noe problem å få prøvesyklet. Bare synd kjedebutikkene kun har et lite knippe ildsjeler.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425661 17/06/2012 11:26
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
På XXL virka det i hvert fall som om det var bestemt "fra oven", det var i hvert fall det dama sa…

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425663 17/06/2012 11:37
H
haaplost Offline
Entusiast
Entusiast
H
Er jo egentlig ikke så rart da om man har blitt frastjålet sykler.
Men man kan jo få se legitimasjonog notere ned den før en sykkel lånes ut slik. Eventuelt at man må deponere legitimasjonen til man er tilbake...(men her kommer kanskje andre forhold inn også?).

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425684 17/06/2012 12:06
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Synes ikke det er noe rart at du får nei når du går inn i en butikk, ikke lufter noe interesse for en sykkel, du bare ønsker å "prøve" en sykkel til 20k ute, jeg hadde sagt nei tvert..

Dette kommer vel heller av ukultur hos kunder som prøver å stjæle alt som ikke er spikra fast ICON_SMILE

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: Paragon] #1425698 17/06/2012 12:30
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Paragon
Synes ikke det er noe rart at du får nei når du går inn i en butikk, ikke lufter noe interesse for en sykkel, du bare ønsker å "prøve" en sykkel til 20k ute, jeg hadde sagt nei tvert..

Nå misforstår du totalt. Jeg forklarte at jeg hadde blitt nekta å prøve en sykkel til 2k, nedsatt fra 4k, og spurte dama om samme gjaldt dyrere sykler, siden jeg skal kjøpe ny sykkel snart, men å kjøpe en sykkel uprøvd, ikke ville falt meg inn, og fikk beskjed om at "nei, å slippe en sykkel til 20k ut av døra, det ville hun ALDRI ha gjort". Les det jeg skriver, så slipper du å misforstå… ICON_WINK

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425713 17/06/2012 13:03
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk prøve Apex 29.2 på G-Sport både på Ullevål og CC Vest. La igjen mobil og bankkort, og fikk tråkke en liten runde.

With light parts come great responsibility
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425719 17/06/2012 13:15
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man ikke får prøve sykkelen først kan man jo liksågodt kjøpe den på nettet fra kontinentet, USA eller Asia.

http://www.chainreactioncycles.com/ har gode tilbud i 15-20k-klassen.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425728 17/06/2012 13:35
A
ArneBjarne Offline
Fersking
Fersking
A
Mange butikker (bortsett fra xxl) har sykler som står i butikken kun for testing, og disse er det mulig å låne med seg hjem ett par dager ved å skrive seg på en liste. Mx-sport pleier å ha 4-7 i forskjellige prisklasser.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425743 17/06/2012 14:03
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Var på Milslukeren for å kjøpe sete. Spurte om de hadde en sykkel med det sete. Han hentet frem en flott s-works karbon fulldemper. Han sa ta deg en tur ut og test ut setet litt. Så forsvant han for å hjelpe noen andre. Jeg gikk ikke ut, men setet var fint det. Spurte han etterpå hvor mye sykkelen kostet den var jo veldig fin med XTR og karbon hjul. 67000 skal de ha for den. Kanskje jeg ser veldig troverdig ut..........

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425748 17/06/2012 14:18
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Man går ikke til XXL eller G-Sport for å kjøpe sykkel om man ikke vet hva man skal ha. Erfaringen min er at det er brødhuer uten peiling på sykkel som sitter i sykkelavdelingen og om man spør om å få prøve sykkelen blir man nesten regelrett kastet ut. Har vært vitne av en såkalt "mekaniker" hos en av disse kjedene som slo med hammer på en krankarm han ikke hadde skrudd av skikkelig.

Gå heller til en skikkelig sykkelsjappe. Der har de faktisk litt kunnskap om sykkel og lar deg som oftest prøvesykle uten problemer.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425758 17/06/2012 14:33
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel som å handle VW og Porsche, AutoStrada lar vel alle og enhver prøve lekkerbiskene..

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425768 17/06/2012 14:43
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Er enig at en skikkelig sykkelbutikk er ofte det beste for der har de jo samme garantier som gsport 3års gratis service 100% fornøyd garanti i 30 dager osv...eller..Tror testing av sykkler uansett bør gjøres på messer eller få lånt sykkelen ett par dager,,hjelper lite med en test tur rundt kjøpesenteret med vanlige klær og sko,,,

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425774 17/06/2012 14:48
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Ikke kall noen for "brødhuer" på XXL,mulig de ikke har like mye greie på sykkel som i en "spesial" butikk. De gangene jeg har vært i disse har jeg blitt "ranet". Jeg vil ikke si hva jeg vil kalle dem. Dri..se..... XXl er min favoritt. Pris og utvalg og hyggelig betjening,ofte Svenske.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: erik e] #1425967 17/06/2012 19:24
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: erik e
Ikke kall noen for "brødhuer" på XXL,mulig de ikke har like mye greie på sykkel som i en "spesial" butikk. De gangene jeg har vært i disse har jeg blitt "ranet". Jeg vil ikke si hva jeg vil kalle dem. Dri..se..... XXl er min favoritt. Pris og utvalg og hyggelig betjening,ofte Svenske.

Du blir ikke ranet på spesialbutikkene, men du må som regel betale litt ekstra for den servicen og den kompetansen folk der sitter med. Om alle handler på XXL og G-sport, og vi ender opp med å ikke ha igjen noen spesialbutikker, blir ikke sykkel-norge akkurat noe rikere...

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1425980 17/06/2012 19:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: RoyK
Om alle handler på XXL og G-sport, og vi ender opp med å ikke ha igjen noen spesialbutikker, blir ikke sykkel-norge akkurat noe rikere...

En möjlighet är ju också att de duktiga sälgarna kommer att jobba i xxl och G-sport och liknande. Jag vet egentligen inte hur den generella kompetansen är i olika sportsbutikkerna men vet att det är en del kompetenta forum folk som jobbar i xxl och G-sport.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: fredriks] #1425998 17/06/2012 20:00
RoyK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: fredriks
Om alle handler på XXL og G-sport, og vi ender opp med å ikke ha igjen noen spesialbutikker, blir ikke sykkel-norge akkurat noe rikere...

En möjlighet är ju också att de duktiga sälgarna kommer att jobba i xxl och G-sport och liknande. Jag vet egentligen inte hur den generella kompetansen är i olika sportsbutikkerna men vet att det är en del kompetenta forum folk som jobbar i xxl och G-sport.

Vet ikke, jeg… XXL virker ikke som om de tar kunden spesielt seriøst på andre måter heller. De gjorde en rask justering av gir, som måtte gjøres på nytt, og for all del, sånt skjer, men de hadde visst ingen førstegangsservice i prisen, og det synes jeg blir for dårlig. Så, torr jeg handler sykkel på spesialforretning neste gang også ICON_SMILE

roy

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426024 17/06/2012 20:33
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
...men de hadde visst ingen førstegangsservice i prisen, og det synes jeg blir for dårlig. Så, torr jeg handler sykkel på spesialforretning neste gang også ICON_SMILE

roy

Feil: http://www.xxl.no/Kundesenter/XXL-Sykkelservice/87172082-8E2A-4537-8360-C1F8A988A0F6/3
Forøvrig er jeg enig i at spesialbutikkene er å foretrekke av flere grunner. Regner med at dere som mener dette også handler likedans når det gjelder andre butikker når det er mulig (lokal kjøpmann framfor Rema etc.)?

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: kodax] #1426034 17/06/2012 20:44
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

50 kroner for å montere en flaskeholder! Og folk sier man blir ranet hos spesialbutikkene...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426048 17/06/2012 20:56
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Kjenner jeg blir små-irritert av å lese her. om du kommer innom oss på tillertorget og opplever dårlig service på sykkel, så si ifra til meg på PM.

Opplever generelt at vi yter god service og har flere kompetente selgere, også aktive sykelister.

Ønsker folk å prøve sykkel er ikke det noe problem, og vi kjører bikefiting ved/før kjøp.

Men jeg forstår også at man kan være uheldig å treffe på feil folk som ikke kan det de snakker om. Da forventes det at selger informerer om at de ikke er sikkre på saken og henter noen som kan svare for seg:)

Hørtes jeg ut som en sur grinebiter nå;P?

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: bjerkseth] #1426119 17/06/2012 22:24
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: bjerkseth

50 kroner for å montere en flaskeholder! Og folk sier man blir ranet hos spesialbutikkene...

på sykler under 5000 ser det ut som.. Hvem klarer ikke sette den på selv? latskapsavgift!

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426126 17/06/2012 22:41
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Vet ikke, jeg… XXL virker ikke som om de tar kunden spesielt seriøst på andre måter heller. De gjorde en rask justering av gir, som måtte gjøres på nytt, og for all del, sånt skjer, men de hadde visst ingen førstegangsservice i prisen, og det synes jeg blir for dårlig. Så, torr jeg handler sykkel på spesialforretning neste gang også ICON_SMILE

roy

Jeg har vært borti håpløse folk i "spesialforretninger", og dyktige folk i Intersport, XXL og G-sport, men også motsatt. Jeg har til og med vært borti både håpløse OG dyktige folk i en og samme butikk samtidig.

Det å skjære alle kjedebutikker, eller "spesialforretninger" over en kam blir like dumt som at en turgåer skjærer alle terrengsyklister over en kam, etter å ha møtt en grustulling i 50km/h ned fra Ullevålseter

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: bjerkseth] #1426136 18/06/2012 00:02
R
Raggedy Offline
Fersking
Fersking
R

Nesten som da jeg kjøpte ski hos XXL, og fikk spørsmål om jeg ville ha montert bindingen. Tenkte ikke noe over det, så jeg sa "ja", den butikkansatte gikk inn på verkstedet og jeg hørte et par smell før han kom ut igjen - og så skjønte jeg hva jeg nettopp hadde gått med på å betale 50,- for... (Det tar ca 10 sekunder å "montere" NIS-bindinger som på skiene jeg kjøpte, hvis man har gjort det før) Da jeg kom hjem merket jeg at bakklossen attpåtil var montert feil, sånn at den ikke passet med skoen jeg kjøpte. Det neste skiparet jeg kjøpte med binding monterte jeg selv!

Ellers vil jeg påstå at det er litt hipp som happ hva man møter på av betjening både i XXL og G-sport/Intersport. Jeg har møtt alt fra den deltidsjobbende 17-åringen helt uten kunnskaper til folk som i alle fall virker å ha god peiling begge steder. Unntaket er vel noen "spesielt serviceinnstilte" spesialsykkelsjapper hvor flere av de ansatte er lidenskapelig opptatt av sporten, men disse finner man ikke overalt her i landet...

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426140 18/06/2012 01:26
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Man betaler i spesialsykkelsjapper i oslo senrum 250 kroner for å bytte slange, er det lov å kritisere dette, eller er dette greit siden dette er spesialsjapper?

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: Raggedy] #1426149 18/06/2012 05:30
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det virker som om du hadde uflaks med butikken du handlet i. NIS-bindinger monteres stort sett gratis, i hvert fall i Trondheim.

Jeg har forøvrig hatt hipp-som-happ-opplevelser både hos kjeder og i spesialbutikker. Min erfaring er at opplevelsen er mer avhengig av folk og mindre avhengig av hva slags butikk du roter deg inn i.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: Paragon] #1426170 18/06/2012 06:12
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: Paragon
Man betaler i spesialsykkelsjapper i oslo senrum 250 kroner for å bytte slange, er det lov å kritisere dette, eller er dette greit siden dette er spesialsjapper?

Synes det er helt greit. Hvis man ikke klarer å bytte slange selv, så må man regne med å betale for det.

Lars Olav
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426181 18/06/2012 06:41
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sånn er det blitt over alt, ikke bare i sykkelbutikker. Lavere grunnpris for å lokke kundene, så må man betale for alt ekstra. Vi som forbrukere ser ut til å fokusere kun på en ting og det er pris. Så får vi takke oss selv når vi ikke vil betale det varen i utgangspunktet skulle ha kostet og ikke late som man er forferdet.

Se bare hvordan det er blitt i flybransjen.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: Raggedy] #1426185 18/06/2012 06:47
Trigger Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Raggedy

Nesten som da jeg kjøpte ski hos XXL, og fikk spørsmål om jeg ville ha montert bindingen. Tenkte ikke noe over det, så jeg sa "ja", den butikkansatte gikk inn på verkstedet og jeg hørte et par smell før han kom ut igjen - og så skjønte jeg hva jeg nettopp hadde gått med på å betale 50,- for... (Det tar ca 10 sekunder å "montere" NIS-bindinger som på skiene jeg kjøpte, hvis man har gjort det før) Da jeg kom hjem merket jeg at bakklossen attpåtil var montert feil, sånn at den ikke passet med skoen jeg kjøpte. Det neste skiparet jeg kjøpte med binding monterte jeg selv!

Ellers vil jeg påstå at det er litt hipp som happ hva man møter på av betjening både i XXL og G-sport/Intersport. Jeg har møtt alt fra den deltidsjobbende 17-åringen helt uten kunnskaper til folk som i alle fall virker å ha god peiling begge steder. Unntaket er vel noen "spesielt serviceinnstilte" spesialsykkelsjapper hvor flere av de ansatte er lidenskapelig opptatt av sporten, men disse finner man ikke overalt her i landet...

Har kjøpt flere par ski(10stk kanskje) på XXL og har aldri måttet betale for montering av binding.

-Trigger
Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426186 18/06/2012 06:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ehhh, man skal vel ikke betale for fremtidig service når man kjøper en vare. At butikkene tar seg betalt for en jobb som skal gjøres er 100% normalt.

Hvem andre jobber gratis her inne?

Grunnprisen på varen har nada å gjøre med dette. Jobb er jobb, og det tar man seg betalt for. Er man en meget god kunde så hender det butikkene slenger inn "free bee" for deg, uansett hva varen kostet. Dette er ekstra service å da bukker og takker man, samt smiler fra øre til øre.

Re: Ukultur hos kjedene? [Re: RoyK] #1426193 18/06/2012 06:56
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
feks sette på bindinger er i mitt hodet ikke fremtidig service, heller ikke montering av noe utstyr på en ny sykkel.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support