|
|
|
For preget av spinning?
|
For preget av spinning?
17/06/2012 09:12
|
gbrig
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
For noen dager siden fikk vi nye spinningsykler her på plattformen. Disse var utrustet med en computer som viser blant annet kadens og watt. Nyttig informasjon, men jeg fikk noen overraskelser. Nå ber jeg forumet om råd for å effektivisere treningen. Men først litt om hva jeg har drevet med hittil.
For fire år siden bestemte jeg meg for å ta opp igjen en eller annen form for trening, valget falt på sykkel. Begrunnelsen var delvis at jeg var i dårlig form og delvis at jeg var feit. Jeg er nå i adskillig bedre form og noe vekttap har kommet som en bonus. Jeg er for så vidt fornøyd med resultatene så langt, men ønsker mer fremgang. Fra i fjor sommer har det blitt mer og mer stisykling på meg. Jeg kjøpte fulldemper i vinter og har ikke syklet grus eller asfalt etter den ble innkjøpt. Jeg synes det er vanvittig gøy å sykle sti. Det er faktisk så gøy at jeg har problemer med å kalle det trening. Og her ligger dilemmaet; kan jeg bare ha det gøy hele tiden? Eller bør jeg trene for at stisyklingen skal bli enda mer gøy? Jeg forstår jo selvfølgelig at stisyklingen også har en treningsmessig effekt, og at følelsen av mestring er noe av det som gjør det gøy………
Som nevnt, jeg jobber i Nordsjøen og bruker noen kvelder hver tur på spinningsykkel. Vi har et vektrom også, så det er sagt, og jeg er ikke ukjent med vekttrening. Tre til fire treningskvelder i uken blir det nok, eller fire fem timer.
Tidligere har spinningkveldene vært styrt av puls ene og alene, motstand har vært underordnet. Første kveld på ny spinningsykkel viste at jeg spinner med relativt høy kadens og lav (?) effekt. Så vidt jeg vet ikke spesielt gunstig for stisyklingen? Snittkadens på en halvannentimes intervalløkt var 87, snittwatt var 157. Når vi hadde «pauser» mellom intervallene lå jeg på ca 95 i kadens og jeg syntes beina gikk vanvittig sakte når jeg prøvde å flytte meg ned mot 80. På ståintervallene var kadensen ca 60 og watten opp mot 250-260.
For at innlegget ikke skal bli for langt, gir jeg meg her. Jeg kan selvfølgelig komme med fler detaljer om ønskelig. Jeg ønsker altså råd om hvordan treningskveldene offshore kan legges opp for å ha det ennå mer gøy når jeg er hjemme.
Geir B
|
|
|
Re: For preget av spinning?
[Re: gbrig]
17/06/2012 09:58
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner spørsmålet, men forstår ikke problemet... Kadens mellom 85 og 95 er vel helt ideelt, og anbefalt av "ekspertene". Behold kadensen, men øk motstanden om du vil trene hardere (produsere mer watt)
|
|
|
17/06/2012 10:57
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
80-100 i kadens er helt vanlig. jeg ligger rundt 80 i passe rolig sykling og 90-100 i intervaller. Når du er på spinningsykkelen så kjør intervaller - lange i 3-4x10 minutt (sone 3) og kort og harde med 4x4 (sone 4). Du utvikler da formen til du kommer på sti og klarer enda mer på sti fordi formen er bedre. Mer trøkk i beina og bedre kondis gjør at du klarer å holde på lenger i skogen og klatre lengre
|
|
|
17/06/2012 11:46
|
gbrig
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg får innimellom en følelse av at kondisjonen er litt svak, og jeg er innforstått med at 4x4 eller annen intervall vil styrke denne. Det er greit. Jeg er også med på at kadensen er ok på transportstrekk mellom kneikene og på grus eller asfalt.
Men det største problemet er at jeg synes jeg mangler kraft i korte, bratte, (tekniske) klatringer for eksempel. Jeg registrerer at det blir tråkket på tyngre gir enn det jeg synes jeg må være i, altså lavere tråkkfrekvens. Folk sitter og trør opp på tyngre gir enn det jeg klarer. Ofte går beina så fort når jeg prøver å sitte og trø opp en kneik, at det blir «rotete» og jeg må løse ut. Eller jeg må opp å stå. Dette resulterer igjen ofte i feil vektfordeling og at bakhjulet spinner, kraft forsvinner og jeg må løse ut og gå resten av kneika. Videre kjenner jeg ofte at det brenner i lårene når jeg står med hekken bak eller over setet i bratte (og ikke så veldig lange)utforkjøringer. Dette er av de tingene jeg tror jeg bør «trene» mer på.
Spørsmålet burde kanskje vært formulert mot om det går an å få trent for denne type ting på en spinningsykkel?
Geir B
|
|
|
17/06/2012 13:26
|
gbrig
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå står det vel faktisk "utforkjøringer" i sitatet ditt
Geir B
|
|
|
17/06/2012 15:56
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Spørsmålet burde kanskje vært formulert mot om det går an å få trent for denne type ting på en spinningsykkel?
I vintersesongen hender det jeg kjører styrketråkk på spinning-sykkel, men med ett bein av gangen for også å trene rundtråkket. Kjører så tungt at jeg bare klarer ca 40 tråkk i minuttet og ett minutt av gangen på hvert bein. Du kan sikkert med fordel starte på 30s eller enda kortere. Dette svir ganske bra etterhvert, men om det hjelper meg ute sommerstid kan jeg jo ikke være sikker på. På fellesturer på landevei legger jeg ihvertfall merke til at jeg reiser meg sjeldnere enn mange av de andre, men det kan jo også skyldes andre forhold. Rolf
|
|
|
19/06/2012 12:20
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Du kan jo legge inn litt tung styrketrening for beina, for å få opp maksstyrken, knebøy, utfall, etc.
Supplere med styrketråkk på spinningsykkelen for å gjøre treningen spesifikk.
Når du ikke er offshore, så er vel den beste treningen å sykle sti, holde deg på passe tunge gir, og brekke deg opp kneiker. Men spørsmålet ditt var jo hva du kan gjøre på plattformen, og da er mitt tips å jobbe med styrken som skissert overs.
Lars
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
19/06/2012 13:53
|
gbrig
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for tilbakemeldinger. Hadde en halvtimesøkt (som ble avbrutt av alarm)for et par dager siden. Da var alt fokus på kadens og effekt, pulsmåler ble lagt vekk. Konstaterte etterpå at puls ikke ble høyere enn 83% av max, noe jeg var fornøyd med. Testet ut motstand og tråkkfrekvens og fikk tilbakemelding omtrent som ventet. Det ser ut som at de nye syklene kan brukes til mer målrettet trening.
Tar gjerne imot flere tips.
Geir B
|
|
|
|
|
|
|