Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

BMC Rittet 2012, lørdag 11. august

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Rønnern] #1461861 11/08/2012 17:18
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Målfotokamera er ikke akkurat noe man ser ofte på terrengritt, så det er luksus ICON_SMILE Den siste pallplassen burde nok vært delt da rytterne selv ikke visste hvem som var først heller. Helt ålreit birken-løype selv om jeg nok likte den bedre sånn den var for noen år siden da det var NM ICON_SMILE

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Rønnern] #1461972 11/08/2012 21:00
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Ble en hard runde på meg i dag.. er skikkelig sigen enda... kom inn på 1.59, med 7 elitefolk på slep i gruppa (eller de slepte på meg :)) Ser jeg vant klassen min, vet ikke om jeg da egentlig skulle fått premie.. Vet du noe om det Tronda?

Feit og i dårlig form..
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: wirre] #1461977 11/08/2012 21:10
Tronda Offline
Entusiast
Entusiast
Står ikke noe om premiering utover det vanlige for klassevinnere i innbydelsen så er nok bare æra du sitter igjen med ICON_WINK

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Tronda] #1461992 11/08/2012 21:43
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tronda
Gratulerer med seiern Bjerkseth! Når det gjelder målfotokamera så visste jeg ikke at vi hadde slik luksus i klubben en gang.. Man får ta det som det er da det er ritt som blir arrangert av frivillige ICON_WINK. Målet til sponsoren (BMC) er å gjøre det til ett ritt for massene så det er faktisk kontraktfestet at løypa skal være.."folkelig" (Les: type Birken). Flott å se så mange som hadde møtt opp i finværet..selv om det sikkert hadde vært 3 ganger så mange om det hadde vært seedingstatus i dette rittet.

Folkelig!!!??
DDE og Sputnik er folkelige, men de er jo ikke nødvendigvis bra av den grunn!
Jeg synes arrangementet i dag var veldig bra og for min egen del gikk det overraskende bra i årets første "terrengsykkelritt". Det som er trist er at Mistberget Rundt en gang i tiden var et av de mest krevende og artige rittene på kalenderen, men akkurat som de fleste andre som arrangerer har man blitt håpløst konforme. Jeg kan gjerne sparke mot Eventyrritet på Nes også. De har gjort akkurat det samme. Jeg ønsker å bruke følgende eksempel: Hvis du spiser indrefilet hver kveld så blir du drittlei av det til slutt. Underforstått: Dersom alle maratonritt skal ligne på Birken, så blir det lite utfordrende og appellen til de som ikke er innenfor målgruppen blir liten. Det gjør igjen at færre gidder å delta.
Så vidt jeg kan se var det ikke noe særlig flere med på dagens ritt enn siste gang dere kjørte 80km-rittet. Har dere lykkes i å bli folkelige? Tja, kanskje. Har dere lyktes i å lage et klassisk godt terrengsykkelritt? Nei. Der har dere mislyktes.
Siste ting: Dersom dere hadde vært seedingritt til Birken, så kunne jeg forsvart at dere lagde et slikt ritt som dere arrangerte i dag. Dere er ikke det, så hva er poenget?

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: frodegutt] #1462072 12/08/2012 07:52
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Sitat: frodegutt

Jeg kan gjerne sparke mot Eventyrritet på Nes også. De har gjort akkurat det samme.

Jeg sykla Eventyrrittet i fjor, og da var det 35 deltagere, noe jeg fort forsto hvorfor ICON_SMILE Skjønner godt at de ikke gidder det flere år nå.. Er altid noen sånne som deg som vil ha masse teknisk, og som klager å syter, men når man først arrangerer noe, så er det SVÆRT få som dukker opp!

Redigert av wirre; 12/08/2012 07:53.

Feit og i dårlig form..
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: wirre] #1462086 12/08/2012 08:38
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Om noen ønsker mer tekniske ritt så anbefaler jeg UB-Cup - Scott cup o.l - Ser ut som flere og flere av marathon ritta går over til å bli "folkelige", noe som i og for seg er forståelig..

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: wirre] #1462094 12/08/2012 08:55
Tronda Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: wirre

Jeg kan gjerne sparke mot Eventyrritet på Nes også. De har gjort akkurat det samme.

Jeg sykla Eventyrrittet i fjor, og da var det 35 deltagere, noe jeg fort forsto hvorfor ICON_SMILE Skjønner godt at de ikke gidder det flere år nå.. Er altid noen sånne som deg som vil ha masse teknisk, og som klager å syter, men når man først arrangerer noe, så er det SVÆRT få som dukker opp!

Jeg var med på Eventyrrittet selv i forfjor og da var det 65 deltagere..De hadde bra elitedeltagelse da med sjølven Høydahl, Jo Nordskar og Geir Lien samt en unggutt fra Raumerrytter. Men resten av terrengmenigheta var fraværende. Løypa var veldig bra den med laange stipartier og det som var av grus gikk enten opp eller ned. Det var mer terreng og sti der enn Mistberget Rundt/BMC noensinne har hatt men når få møter opp så blir det til at de prøver å lokke folk med enn annen type løype. Nå skal det sies at jeg syns ikke de har vært så flinke til å promotere Eventyrrittet og det var ikke lett å finne fram og få meldt seg på.

Uansett så er poenget med å arrangere ritt gjerne å få inn penger til klubbkassa og jo flere deltager jo mer pæng i kassa..så da prøver klubbene å finne fram til det som lokker flest mulig til rittene. I Eidsvoll har vi aldri behøvd å ha dugnader der vi rydder loftene til borettslag og slikt. De eneste dugnadene vi har er å stille opp som funksjonærer og løypevakter på de 3 rittene vi arrangere i året og sånn jobber vi for at det skal fortsette i framtida og.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Tronda] #1462100 12/08/2012 09:10
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
@Tronda:
Jeg har forståelse for argumentene dine, men jeg velger likevel å komme med noen konkrete innspill.
Nok en gang: arrangementet var veldig bra, og all ære til ESK for det.
Valget av trase i et av de mest spennende områdene for terrengsykling er det jeg stiller spørsmål ved.
Det mest spennende partiet på løypa var den delen av løypa dere la til dagen før start! Jeg er ikke opptatt av at man skal løpe rundt i et myrhull dagen lang, men jeg kunne tenke meg at man brukte de partiene som minne litt om terreng. Det ville ikke vært en stor utfordring for rittet å sende deltakerne ned til Stensby og så kjøre Lasaretten oppover. Det ville gjort rittet mer krevende, det ville gitt mer følelsen av å kjøre et terrensykkelritt og det ville gjort rittet lenger. Jeg minner om at to av motbakkene dere har lagt inn i rittet er asfalten opp Minneveien fra både vest og øst. Det er virkelig ikke nødvendig i et så flott område som Minneåsen. Der finnes det gode løsninger som minimum inneholder grus!
På den måten ville det vært mer et "terrengsykkelritt" uten at det hadde blitt karakterisert som et "Gjørme- og bæresykkelbonanza".

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: bjerkseth] #1462472 12/08/2012 21:00
L
lkj Offline
Fersking
Fersking
L
Sitat: bjerkseth
Et terrengparti og der måtte jeg løpe fordi en "lokal helt" skulle først inn og knota så alle andre bak måtte av.

Det var nok meg som var den "lokale helten" som knota og lagde kø. Hyggelig for oss gamlingene at det kommer noen unge spreke "eliteryttere" som setter standarden. Gratulerer med seieren!

Redigert av lkj; 12/08/2012 21:11.
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: lkj] #1462487 12/08/2012 21:10
L
lkj Offline
Fersking
Fersking
L
Angående løypa så er det alltid mange meninger om den. Jeg kan jo sitere hva den ene dansken fra BMC(sponsor) sa på lørdag: Dette må være verdens beste terrengsykkelritt. (Om det var hans første er meget mulig).

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Rønnern] #1462888 13/08/2012 11:53
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Jeg synes løypa var fin! Ja, det er et grusritt, men det er jo moro med feltkjøring og høy fart også. Vil man ha mer tekniske ritt så kan man jo bare velge andre ritt (f.eks. UB-cup, scott-cup, terrengsykkelrittet o.l.). Mange bruker rittene i denne perioden som oppkjøring mot et annet ritt, og da er løyper som dette veldig god trening.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Blafreræva] #1462994 13/08/2012 13:36
K
kneissl Offline
Medlem
Medlem
K
Løypa var finfin for den jevne mosjonist med mål omkring 3.30 på Birken. I den kategorien passer jeg inn, så håper ESK beholder denne løypa. Skulle man falle for fristelsen til å legge inn for mye terreng synker antall startende og det er kjedelig for alle.
For min del blir det enda mer grusbanking i nabokommunen neste helg før eksamen den 25.august.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: kneissl] #1463094 13/08/2012 16:25
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler også på Nannestad kommende lørdag, og jeg er enig i at dette er god Birkentrening.
Jeg er også enig i at det er fint at det finnes slike ritt. Det jeg reagerer på i dette konkrete tilfellet er at det finnes så mange andre muligheter i dette terrenget, og så velger man å legge inn to motbakker med asfalt! Jeg er, som sagt, motstander av gjørmehull. Dette er bare trist fordi alternativene på grus og kjerrevei finnes, men nyttes ikke. Jeg tror ikke "Birkentreningen" hadde gått fløyten av den grunn!

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: frodegutt] #1463298 13/08/2012 20:01
L
lkj Offline
Fersking
Fersking
L

Valget av trase i et av de mest spennende områdene for terrengsykling er det jeg stiller spørsmål ved.
Det mest spennende partiet på løypa var den delen av løypa dere la til dagen før start! Jeg er ikke opptatt av at man skal løpe rundt i et myrhull dagen lang, men jeg kunne tenke meg at man brukte de partiene som minne litt om terreng. Det ville ikke vært en stor utfordring for rittet å sende deltakerne ned til Stensby og så kjøre Lasaretten oppover. Det ville gjort rittet mer krevende, det ville gitt mer følelsen av å kjøre et terrensykkelritt og det ville gjort rittet lenger. Jeg minner om at to av motbakkene dere har lagt inn i rittet er asfalten opp Minneveien fra både vest og øst. Det er virkelig ikke nødvendig i et så flott område som Minneåsen. Der finnes det gode løsninger .

Vi har diskutert en god del om Lasarett bakken skal være med eller ikke, og vi fant ut at den blir for hard. Målgruppen for dette rittet er tur og trim, og jeg er helt sikker på at de siste fullførende er glad de ikke skulle opp igjen fra Stensby. Vi droppa iår også den blaute myra opp før Hermodsplass. Dermed ble det asfalten opp fra begge sider.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: bjerkseth] #1463413 13/08/2012 21:33
M
MrRidealong Offline
Fersking
Fersking
M
Jommen sa man grusbanking. Et terrengparti og der måtte jeg løpe fordi en "lokal helt" skulle først inn og knota så alle andre bak måtte av. Uansett bra partempo-økt og fin Birken-oppkjøring.

Sol og varmt var det også ICON_SMILE

"Lokal helt" gjennomførte 1stk OL, 2stk Giroer og 1stk Vuelta innen "eliterytteren" og "seierherren" i dette tur-rittet blåste 8 lys av bløtkaken fra mamma`n sin. Du burde bedt om autografen. Eventuelt syklet fortere.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: MrRidealong] #1463446 13/08/2012 22:05
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: MrRidealong
Jommen sa man grusbanking. Et terrengparti og der måtte jeg løpe fordi en "lokal helt" skulle først inn og knota så alle andre bak måtte av. Uansett bra partempo-økt og fin Birken-oppkjøring.

Sol og varmt var det også ICON_SMILE

"Lokal helt" gjennomførte 1stk OL, 2stk Giroer og 1stk Vuelta innen "eliterytteren" og "seierherren" i dette tur-rittet blåste 8 lys av bløtkaken fra mamma`n sin. Du burde bedt om autografen. Eventuelt syklet fortere.

Der fikk jeg den ja ICON_SMILE

Har fått med meg at det var 2 stk foran der i ganske like, men allikevel forskjellige, gule drakter. Så det er mulig jeg beskyldte feil person for overdreven knoting i terrenget der.

PS: Unge Bjerkseth jobber 50 timer i uken og har hatt 2 dager sommerferie, som gikk med til reising til NC Molde, i år. Så du kan nok trygt spandere en tre-fire-fem ekstra anførselstegn rundt eliterytter. Supermosjonist er nok mer passende ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: lkj] #1463543 14/08/2012 06:59
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: lkj

Det mest spennende partiet på løypa var den delen av løypa dere la til dagen før start! Jeg er ikke opptatt av at man skal løpe rundt i et myrhull dagen lang, men jeg kunne tenke meg at man brukte de partiene som minne litt om terreng. Det ville ikke vært en stor utfordring for rittet å sende deltakerne ned til Stensby og så kjøre Lasaretten oppover. Det ville gjort rittet mer krevende, det ville gitt mer følelsen av å kjøre et terrensykkelritt og det ville gjort rittet lenger. Jeg minner om at to av motbakkene dere har lagt inn i rittet er asfalten opp Minneveien fra både vest og øst. Det er virkelig ikke nødvendig i et så flott område som Minneåsen. Der finnes det gode løsninger .

Vi har diskutert en god del om Lasarett bakken skal være med eller ikke, og vi fant ut at den blir for hard. Målgruppen for dette rittet er tur og trim, og jeg er helt sikker på at de siste fullførende er glad de ikke skulle opp igjen fra Stensby. Vi droppa iår også den blaute myra opp før Hermodsplass. Dermed ble det asfalten opp fra begge sider.

Jeg gjør deg oppmerksom på at dere har markedsført dette rittet som Rankingritt.

Re: BMC Rittet 2012, lørdag 11. august [Re: Rønnern] #1465207 16/08/2012 09:23
PerM Offline
Entusiast
Entusiast
Ros til ESK for løypevalget denne gangen !

Liker mer tekniske løyper, men var jo på forhånd klar over at dette var et grusritt.

Ved å kjøre de første kilometrene i lysløypa ble det raskt en god og riktig spredning på startpulja. Smart ! Det å sløyfe terrenget opp til Hermods plass var også helt greit. Det er jo ingen, selv de som liker å kjøre sti, som synes det er festlig å løpe med sykkelen med gjørme til knærne ICON_WINK

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support