|
syklist omkom under farrisrunden.
|
syklist omkom under farrisrunden.
16/06/2012 16:32
|
brandonman:)
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Utrolig trist nyhet, en man skal vist ha omkomet under farrisrunden.Har null peiling på hva som har skjedd men han falt, håper ledelsen forbedrer løypa slikt at sånt ikke skjer igjen. Mine tanker går til hans pårørende og nærmeste! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10058044
|
|
|
Re: syklist omkom under farrisrunden.
[Re: brandonman:)]
16/06/2012 17:13
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Se tråden om Farrisrunden 2012. Ligger under ritt og arrangementer. Arrangøren kan på ingen måte klandres.
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
16/06/2012 17:58
|
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
sikkerheten var ivaretatt, men tydeligvis ikke nok (?). Slikt skal ikke skje, leste det var glatte og gjørmete forhold, og at ulykken skjedde etter en skarp sving. Var det noe som helst advarsel om den skarpe svingen, eller at man skulle sette ned farta på grunn av de våte forholdene? Var det fall etter svingen eller velt/kræsj?
Redigert av brandonman:); 16/06/2012 18:04.
|
|
|
16/06/2012 18:11
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Dette er på et asfaltparti, og ja, hvert eneste år står det folk på toppen som sier i fra om farlig utforkjøring, trafikk i mot etc. Det er kraftig utforbakke som begynner med tre hårnåler. I den siste av disse skjer det ganske ofte ting og tang, og i år fikk det et brutalt og meningsløst utfall. Jeg mener Nanset IF gjør en meget god jobb i forhold til sikkerheten og skilting sv traseen.
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
16/06/2012 18:12
|
Fagerli
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dersom ulykken skjedde i denne serpetinnedoverkjøringen stod det folk med rød flagg både i toppen og midt i bakken. Dessuten ropte de til oss. Du bør slutte å "kverulere" og heller sette deg inn hva som virkelig skjedde og ikke bare plukke ut det som står i avisa. De folka som stilte opp i hele løype gjorde en så utmerket jobb at jeg følte av og til at det var pinlig hvor sikkerhetsfokusert de var.
|
|
|
16/06/2012 18:14
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kven seier det? Ein bør så klart gjere alt man kan for å unngå slike tragiske episodar, men å gardere seg heilt er umuleg.
|
|
|
[Re: -Jan]
16/06/2012 18:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som jeg sånn cirka skrev i en tråd her; det er ikke spørsmål om slik ting vil skje, men hvor ofte.
Sykling er en idrett med potensiale for store skader, og å gjøre rittene helt risikofrie er umulig. I hvert fall om de samtidig skal være noe det er verdt å delta i.
|
|
|
16/06/2012 18:24
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Sikkerheten er mer en varetatt på dette stedet. Syklistene har faktisk et ansvar å tilpasse farten etter forholdene (jeg sier ikke med dette at det ikke skjedde her).
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
16/06/2012 18:27
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Sikkerheten er mer en varetatt på dette stedet. Syklistene har faktisk et ansvar å tilpasse farten etter forholdene (jeg sier ikke med dette at det ikke skjedde her). Dekk valg og hvordan sykkelen ble kjørt dvs sporvalg, innbremsing osv. Så det er mange faktorer som innvirker på det som har skjedd.
|
|
|
16/06/2012 18:29
|
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
ok, terrenksykling er en sport med en del farer og hvis de ikke kan mestres så kan det gå riktig nok galt. Slikt skal HELST ikke skje* i så fall ikke på et arrangement som er ment for å ha det gøy og kose seg. Jeg var ikke til stede så jeg har ikke fått med meg mer enn det som sto i avisen og deres komentarer i tråden.
|
|
|
16/06/2012 18:37
|
perbl
More than words
|
More than words
sikkerheten var ivaretatt, men tydeligvis ikke nok (?). Shit happens. Hva skulle arrangørene ha gjort annerledes da Enerly brakk nakken? En spreking i min egen slekt som drev med ustrakt ekspedisjonsvirksomhet tidligere har ligget lam de siste årene etter at han stupte over styret på rolig sykkeltur på fine grusveier etter et øyeblikks uflaks. Poenget mitt er, ikke anta at uhell som dette skyldes arrangørfeil inntil vi i det minste har konkrete holdepunkter for å anta at noe slikt var årsaken.
Per B.
|
|
|
16/06/2012 18:54
|
PerEivind
Avhengig
|
Avhengig
Jeg sykla Farrisrunden selv i dag, og passerte stedet for den tragiske ulykken bare minutter etter det hadde skjedd. Det var MYE vakter i hele bakken, og man blei godt informert om at det er en til dels krevende utforkjøring. Ulykken var et uhell, uflaks, med tragisk utfall. Det er tragisk. Men det viser bare risikoen i sporten vi driver. 0.1 sekund med uoppmerksomhet, og sånt kan dessverre skje. Heldigvis er det lenge mellom hver gang, men det er tragisk de gangene det skjer.
-Per-Eivind.
Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no. Og meld deg inn i NOTS. nots.no
|
|
|
[Re: perbl]
16/06/2012 19:03
|
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
sikkerheten var ivaretatt, men tydeligvis ikke nok (?). Shit happens. Hva skulle arrangørene ha gjort annerledes da Enerly brakk nakken? En spreking i min egen slekt som drev med ustrakt ekspedisjonsvirksomhet tidligere har ligget lam de siste årene etter at han stupte over styret på rolig sykkeltur på fine grusveier etter et øyeblikks uflaks. Poenget mitt er, ikke anta at uhell som dette skyldes arrangørfeil inntil vi i det minste har konkrete holdepunkter for å anta at noe slikt var årsaken. var nok litt for kritisk imot ledelsen, beklager. Er bare litt fustrert over at noe så tragisk kunne skjedd.
|
|
|
16/06/2012 19:21
|
peeer
Medlem
|
Medlem
Sikkerheten var meget god hele veien med løypevakter ved alle skarpe svinger. Ulykken skjedde på asfalten og for meg ser det ut som om det skjedde 50-100 meter etter en sving. Tragisk ulykke som arrangøren ikke kan klandres for. Hva som har skjedd i feltet han lå i vet jeg ikke, men var en annen syklist som også hadde gått i bakken.
Viktigste er ikke å vinne, men å slippe feltet med stil
|
|
|
[Re: peeer]
16/06/2012 19:26
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Sikkerheten var meget god hele veien med løypevakter ved alle skarpe svinger. Ulykken skjedde på asfalten og for meg ser det ut som om det skjedde 50-100 meter etter en sving. Tragisk ulykke som arrangøren ikke kan klandres for. Hva som har skjedd i feltet han lå i vet jeg ikke, men var en annen syklist som også hadde gått i bakken. Syklet forbi selv ulykkesstedet. Har samme oppfatelse av stedet, ganske rett strekke, men fortsatt nedoverbakke. Bergvegg ved siden av veien. Har ingen formening om hva som skjedde, det er bare grusomt. Ble skikkelig lei meg da jeg så det.
|
|
|
17/06/2012 00:13
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Arrangør kan overhodet ikke klandres for dette. Svært tragisk og faller etter min mening i samme kategori som Wouter Weylandt(RIP) sin forferdelige ulykke.
Nå skal jeg ikke spekulere for mye i forhold til følelsene til de pårørende, men det kan også hende at han har fått ett illebefinnende.
Sykkel er en veldig risikofylt idrett og ting kan skje. Dårlig vurdering av fart i utforkjøringer (tenker på folk som har kjørt ut nede ved Djuposet i Birken) av rytter, dårlig grep(så en som glapp barendesene sine og tryna fordi han ikke hadde tommel på "riktig" side ) og mekaniske feil. Bremser kan svikte og det er viktig å regelmessig sjekke over sykkel for at alt fungerer godt.
Kondolerer så meget til alle pårørende, svært tragisk og surrealistisk hendelse.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
17/06/2012 07:56
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
På generell basis - uten kopling mot Farrisrundens tragiske ulykke:
Er overrasket over at det ikke skjer flere ulykker innen terrengsykkelsporten - spesielt når det gjelder ritt.
Blir stadig vekk forbikjørt av andre syklister som flagrer ned stier og bratte heng med null kontroll og ett villt håp om å vinne rittet........
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
17/06/2012 09:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Blir stadig vekk forbikjørt av andre syklister som flagrer ned stier og bratte heng med null kontroll og ett villt håp om å vinne rittet........ En flagrende kjørestil betyr jo ikke nødvendigvis null kontroll. At du stadig vekk blir forbikjørt av dem kan jo faktisk bety at de har bedre kontroll og kjøreteknikk enn det du selv har. 
|
|
|
[Re: Dan]
17/06/2012 13:00
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Blir stadig vekk forbikjørt av andre syklister som flagrer ned stier og bratte heng med null kontroll og ett villt håp om å vinne rittet........ En flagrende kjørestil betyr jo ikke nødvendigvis null kontroll. At du stadig vekk blir forbikjørt av dem kan jo faktisk bety at de har bedre kontroll og kjøreteknikk enn det du selv har. du har helt rett  det er svært mange som er MYE flinkere enn meg til å sykle og det er bra. får moderere uttrykket til "blir forbikjørt" når enkelte parkerer sykkelen i gjerdet etter ballettbakken og sykler til mål med nettingmønster i ansiktet så er det ikke bare fordi de er flinkere enn meg til å sykle fort nedover bakkene... 
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
[Re: ScottRacing]
17/06/2012 13:13
|
edmann
lillofarer
|
lillofarer
Blir stadig vekk forbikjørt av andre syklister som flagrer ned stier og bratte heng med null kontroll og ett villt håp om å vinne rittet........ En flagrende kjørestil betyr jo ikke nødvendigvis null kontroll. At du stadig vekk blir forbikjørt av dem kan jo faktisk bety at de har bedre kontroll og kjøreteknikk enn det du selv har. du har helt rett  det er svært mange som er MYE flinkere enn meg til å sykle og det er bra. får moderere uttrykket til "blir forbikjørt" når enkelte parkerer sykkelen i gjerdet etter ballettbakken og sykler til mål med nettingmønster i ansiktet så er det ikke bare fordi de er flinkere enn meg til å sykle fort nedover bakkene... Minner om denne tråden her Har selv syklet birken 4 ganger for mange år siden, men ballett bakken er ikke særlig vanskelig vil jeg si, problemet er de som ligger foran og ikke mester den.
|
|
|
|
|