|
F**n, for et j***a stress!
|
F**n, for et j***a stress!
15/06/2012 18:13
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Først og fremst, beklager språkbruken, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.
Lei av stresset før ritt og da spesielt for å få sykkelen syklebar. Det eneste rittet i år, med unntak av landeveisritt, hvor det har vært stressfritt, var årets debut med Helgøyatråkket.
Etter TSR: Brukket setepinne. Får tak i en setepinne men med feil dimensjon og full panikk tre dager før VMR.
Skifter dekk to dager før VMR, ser at det er et bra kast i bakhjulet (har jo ikke fått syklet på den på grunn av manglende setepinne) og full panikk. Får lånt et bakhjul av dama til en kompis.
Samme dag som VMR oppdager jeg at jeg ikke er kar om å få setet til å sitte skikkelig på den nye setepinnen. Panikk blir erstattet med oppgitthet....
Kvelden før Raumerrittet oppdager jeg kast i mitt nye RK, lettere irritert. Skifter til Panaracer, oppdager kast i bremseskiva. Må rette dette...
Før UB-cup i Drøbak, skifter bremseklosser bak kvelden før, har ikke bremseklosser foran. Sykler uten forbrems....
"Oppdager" underveis i bakercupen at kjedet glipper på kassetten. Skifter kassett og kjede i går kveld, rekker ingen inspeksjonstur, men tar denne når jeg kommer hjem i dag. Merker at det fremdeles glipper og konstanterer at det ikke er kassett og kjede som er kaputt, men den midtre klingen foran.
Klokka er da halv seks og jeg sjekker lomma at jeg har med VISA-kortet, legger inn en langspurt til min lokale delepusher som stenger seks. Ramler inn og ber om en midtre klinge og får også lov til å låne verkstedet for å bytte den på stedet. BDC på pakka stemmer overens med det som jeg har, men drevet i pakka fra Shimano, stemmer overhodet ikke og passer ikke.
Frem med dremmel for å få filt vekk de nødvendige milimeterne og får det presset på plass. Sykler hjemover, merker at det er vanskelig å gire opp på øverste klinge. Prøver å stramme vaier, men det hjelper ikke. Kommer hjem, ser at vi i stresset ikke har tenkt på antall tenner, som åpenbart et mer på den nye klinga og dermed subber hele forgiret bort i klinga når jeg forsøker å gire opp til største.
Så da er det bare å flytte opp og justere forgiret på nytt....
Nevnte jeg bremseskiva med kast som jeg ikke er kar om å få rettet opp? Nå er subben nær ubetydelig, men gud bedre så irriterende!
Dæven så deilig det hadde vært å bare sykle for å ha det gøy. Ikke noe stress om utstyr hele tiden. OK, sykkelen trenger en del? Null stress, jeg tar bare skrotsykkelen inntil jeg får delen i posten. Og skifter den når jeg har tid og lyst.
Nå sitter jeg og pimper øl og ser ball. Satser på at det er det som skal til for å få en formtopp til i morgen!
|
|
|
Re: F**n, for et j***a stress!
[Re: Rønnern]
15/06/2012 19:07
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Kjenner meg godt igjen i mye av dette! I kompisgjengen har vi tradisjon for P&P (pils og prepp) vinterstid kvelden før skirenn ala Birken. Dette tror jeg er maks oppladning, du blir sterk i morgen! Får bare håpe utstyret holder  .
|
|
|
15/06/2012 19:37
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Først og fremst, beklager språkbruken, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.
Lei av stresset før ritt og da spesielt for å få sykkelen syklebar. Det eneste rittet i år, med unntak av landeveisritt, hvor det har vært stressfritt, var årets debut med Helgøyatråkket.
Etter TSR: Brukket setepinne. Får tak i en setepinne men med feil dimensjon og full panikk tre dager før VMR.
Skifter dekk to dager før VMR, ser at det er et bra kast i bakhjulet (har jo ikke fått syklet på den på grunn av manglende setepinne) og full panikk. Får lånt et bakhjul av dama til en kompis.
Samme dag som VMR oppdager jeg at jeg ikke er kar om å få setet til å sitte skikkelig på den nye setepinnen. Panikk blir erstattet med oppgitthet....
Kvelden før Raumerrittet oppdager jeg kast i mitt nye RK, lettere irritert. Skifter til Panaracer, oppdager kast i bremseskiva. Må rette dette...
Før UB-cup i Drøbak, skifter bremseklosser bak kvelden før, har ikke bremseklosser foran. Sykler uten forbrems....
"Oppdager" underveis i bakercupen at kjedet glipper på kassetten. Skifter kassett og kjede i går kveld, rekker ingen inspeksjonstur, men tar denne når jeg kommer hjem i dag. Merker at det fremdeles glipper og konstanterer at det ikke er kassett og kjede som er kaputt, men den midtre klingen foran.
Klokka er da halv seks og jeg sjekker lomma at jeg har med VISA-kortet, legger inn en langspurt til min lokale delepusher som stenger seks. Ramler inn og ber om en midtre klinge og får også lov til å låne verkstedet for å bytte den på stedet. BDC på pakka stemmer overens med det som jeg har, men drevet i pakka fra Shimano, stemmer overhodet ikke og passer ikke.
Frem med dremmel for å få filt vekk de nødvendige milimeterne og får det presset på plass. Sykler hjemover, merker at det er vanskelig å gire opp på øverste klinge. Prøver å stramme vaier, men det hjelper ikke. Kommer hjem, ser at vi i stresset ikke har tenkt på antall tenner, som åpenbart et mer på den nye klinga og dermed subber hele forgiret bort i klinga når jeg forsøker å gire opp til største.
Så da er det bare å flytte opp og justere forgiret på nytt....
Nevnte jeg bremseskiva med kast som jeg ikke er kar om å få rettet opp? Nå er subben nær ubetydelig, men gud bedre så irriterende!
Dæven så deilig det hadde vært å bare sykle for å ha det gøy. Ikke noe stress om utstyr hele tiden. OK, sykkelen trenger en del? Null stress, jeg tar bare skrotsykkelen inntil jeg får delen i posten. Og skifter den når jeg har tid og lyst.
Nå sitter jeg og pimper øl og ser ball. Satser på at det er det som skal til for å få en formtopp til i morgen! Du har ikke vurdert ny sykkel?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
15/06/2012 20:21
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Du har ikke vurdert ny sykkel?
He, he, jeg har jo gått ut av mitt gode skinn før denne sesongen og investert 12 lapper i "ny" sykkel. Sykkelen er bra den, men har fått litt uheldig medfart og med så tett rittprogram blir det hektisk...
|
|
|
18/06/2012 20:17
|
Dj Dan
Fersking
|
Fersking
Jeg kunne ikke vært mer enig! Lite viste jeg at man måtte ha 50 % stilling som sykkelmekaniker ved siden av jobben, samt minimum 180 studiepoeng i ingeniørkunster når jeg kjøpte min j****a Trek! Men morro når den en sjelden gang funker da 
|
|
|
18/06/2012 20:25
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det en evig kamp. Nå har jeg klart og ødelegge vinterbakhjulet, mens sommerbakhjulet er inne til reparasjon. Men med velvillig utlån (takk!) blir det sykling likevel.
Sykler man med for lette og skjøre deler eller er det sånn det skal være?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
19/06/2012 06:53
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Sykler man med for lette og skjøre deler eller er det sånn det skal være? Nja, eller kjører for røfft, for røffe linjer, veier for mye selv eller kanskje bremser for mye...  Brukte deler får ofte et nytt liv når man plutselig står der i beit for deler.. Men jeg har ikke så tett rittprogram, så skal ikke klage. Med to sykler er man litt mer "forsikret". Slitasjen fordeles og har en nød-backup i deler. En dyr og en rimelig sykkel feks.
|
|
|
19/06/2012 06:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hett tips: sjekk sykkelen litt før dagen før ritt - gjerne etter dusj og post-ritt-pils.
|
|
|
19/06/2012 07:20
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Hehehe, da jeg var gutt hadde jeg samme sykkel år etter år. Kan ikke huske at jeg gjorde annet med den enn å hente fatter'n når den en sjelden gang punkterte.
Lurer på hva de laget sykler av på 70- og 80-tallet?
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: baronKanon]
19/06/2012 07:23
|
Schtig
Medlem
|
Medlem
er ikke en 'best practice' å smøre og sjekke sykkelen rett etter vask etter tur? Da har man oversikt over evt. problemer... sykle-vaske-smøre-dusje-ølle ;-)
|
|
|
[Re: TFN]
19/06/2012 07:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Man kommer langt med å velge litt sterkere deler, ikke bare tenke vekt.
Man kommer enda lenger ved å ha rimelig kontroll på sykkelen, kjenne delene, vite hva man skal se etter, gjør noen kontroller og sjekker på den noen dager før ett ritt, IKKE kvelden før :-)
Men verkstedene tjener godt med kroner på stressa folk som ikke sjekker sykkel tidsnok :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: silverwrx]
19/06/2012 10:45
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Med to sykler er man litt mer "forsikret". Slitasjen fordeles og har en nød-backup i deler. En dyr og en rimelig sykkel feks. Dette er vel dagens visdom. Visere blir det for hver ekstra sykkel man øker stallen med. Kjører man ritt hver helg, bør etter min mening hjulhavari, girøreknekk eller rammebrudd påregnes!
|
|
|
19/06/2012 10:50
|
Kaffelars
Ivrig
|
Ivrig
Ta deg en løpetur. Det går med ei lilletå i ny og ned, men alt i alt lite stress eller deler som ikke passer.
|
|
|
[Re: Kaffelars]
19/06/2012 11:15
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Derfor har jeg 2 sykler og sikkert 3-4 hjulsett. En til ritt og en til trening.Ble så D¤%¤#lei det stresset etter ritt om og få tak i deler så jeg kunne få gjennomført dagens trening.
Om rittsykkelen er ødelagt så duger treningsykkelen i værste fall. Der er det Xt/slx deler og veier 1,5 kg mer.
|
|
|
08/08/2012 18:29
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Må jo følge opp denne. Forrige uke klarte pokker meg kassetten å løsne på vei hjem fra treningstur. Ringe kona for å bli hentet. Ikke så mye stress, bare å stramme kassetten før Grenserittet.
På dagens tur så ryker plutselig to eiker, bakhjulet får et skikkelig kast, jeg blir stående i Nittedal og må igjen ringe kona. Akkurat nå er jeg glad for at jeg bestemte meg for ikke å sykle BMC-rittet i helga.
Det hadde blitt et jævla stress!
|
|
|
08/08/2012 18:34
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje på tide å slutte med å plage deg selv,selg rittsyklene og kjøp deg en trivelig stisykkel. Da skal du se at magemålet øker,bamsemumsfaktoren stiger,samt at du kan begynne å måle turen i SRT (SMIL PER TIME). For da gjør det ikke noe om ting ryker,man tar bare helt rolig og triller hjemover,for i sekken er det alltid litt godis,ekstra klær,samt verktøy og ekstra cash for å komme seg hjem(hvis man pakker riktig). 
|
|
|
11/08/2012 08:08
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
He, he, rittsykleNE hadde vært en drøm, stresset hadde blitt så jævlig mye mindre da  Ellers er jeg relativt lugn nå. Tre nye eiker kjøpt inn, tipper jeg går løs på det i kveld sammen med en god øl eller tre.
|
|
|
11/08/2012 08:58
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du vet at man får ikke kast i dekkene. Og får du det, så pumper du bare opp helt til dekket sitter jevnt rundt hele felgringen og så slipper du ut luften til ønsket hardhet/mykhet.
Og virker som du burde sykle med hele verktøykassen på ryggen. Men skaff deg en momentnøkkel og stram opp det som må strammes opp, sjekk skruer i ny og ne og kontroller at QR eller aksling sitter som det skal.
|
|
|
11/08/2012 09:05
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
.................å herregud, så godt det er å ha blitt stisyklist! 
|
|
|
[Re: Andrehua]
13/08/2012 00:33
|
OnATop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Innlegget over burde ha få blitt siste ord i tråden, for det sier så mye.... Men etter dagens megatryn på grusvei i 70+ på Birkensykkelen slår jeg også et slag for tidligere innlegg: flere sykler! Nå er det høyst sannsynlig at jeg vipper over stivgaffelen på MTB'en og tar Birken med den. Vet ikke om jeg har tid til å fixe opp alt på OnATop'en som røyk idag - den ser ut som et dass, med skurestriper all over og bøyde hendler og gripshiftere som ser ut som de har vært i krigen....
Nei, flere sykler, gutter, det er tingen...setter også ekteskap på uimotståelige prøver. Fight your thing, back up on nonsense....!
En gang var jeg forut for min tid.....
|
|
|
[Re: polkaDOT]
16/08/2012 07:59
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Du vet at man får ikke kast i dekkene. Og får du det, så pumper du bare opp helt til dekket sitter jevnt rundt hele felgringen og så slipper du ut luften til ønsket hardhet/mykhet. Tja, kanttråden hadde fått seg en smell, så mer luft, ga bare mer kast. Og virker som du burde sykle med hele verktøykassen på ryggen. Men skaff deg en momentnøkkel og stram opp det som må strammes opp, sjekk skruer i ny og ne og kontroller at QR eller aksling sitter som det skal. Det kan virke sånn. I dag på vei til jobben så løsnet kassetten igjen. Fikk festet den sånn nogenlunde, QRen strammet så løst at hjulet så vidt satt på og syklet veldig forsiktig resten av turen til jobben. Litt irriterende, men skulle uansett sykle rolig i dag, så ikke så jævla stress....
|
|
|
16/08/2012 08:10
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Ellers er jeg relativt lugn nå. Tre nye eiker kjøpt inn, tipper jeg går løs på det i kveld sammen med en god øl eller tre. Måtte drøye denne hjulrettinga til i går, men da blei det et jævla stress igjen!! Sleit skikkelig med å skjønne hvordan jeg skulle få de nye niplene på plass. Er jo et gedigent hulrom i denne felgen og når nippel for tredje gang bare forsvant i dette hulrommet og ble liggende og skrangle, var jeg mildt sagt frustrert i forsøket på å få pirket det ut igjen. Løsningen ble en av de gamle eikene som jeg kuttet av eikehodet og skrudde nippelen fast i. Dermed fikk jeg tredd nippelen på plass og holdt den der til ned nye eika ble skrudd på. Etter det, ikke så mye stress, bare lugnt og gøy. Skulle vært litt mer stress(avlastning), for når jeg syklet til jobb i dag, så plinget det godt og et lite kast kom tilbake. Til pass for meg når jeg glemmer så essensielle ting... Nye hjullagere er ankommet Norge fra Kina, reservehjulsett er ferdig rettet og satt opp, bremseklosser har jeg liggende i reserve, det samme med kassett og kjede. Begynner å bli rolig foran Birken nå. Mangler bare litt på formen. Det er foreløpig ikke spesielt stressende 
|
|
|
[Re: Kaffelars]
16/08/2012 08:18
|
Hvilepuls
Besatt
|
Besatt
Ta deg en løpetur. Det går med ei lilletå i ny og ned, men alt i alt lite stress eller deler som ikke passer. Hvis du skal kunne erstatte en sykkeltur, og de timene du bunkrer opp på å sykle, med å løpe, så må du allerede ha løpt mye for å ikke dø av smerte i dagene derpå, eventuelt allerede underveis. Jeg har vel syklet i snitt sånn ca 1.5 timer per dag denne sesongen, og hadde jeg begynt å erstatte 2 timers sykkelturer med 2 timers løpeturer for å komme opp på det timetallet, så hadde det ikke vært et senefeste syd for navelen som ikke hadde vist tegn til degenerasjon. Ellers er denne tråden smertelig gjenkjennelig. Ettersom jeg går fra midlertidig ansettelse til midlertidig ansettelse, har jeg kjent hvor dyrt det kan være å skulle sykle i skogen med utstyr som ikke funker optimalt for skogsykling, når flyttelasset må begrense seg. Bremseklosser som fyker ut av skivene, skjermer som løsner, drittdekk som sklir på felgen og river i stykker slanger, gafler som trenger service/masse utstyr kjøpt for reparering, osv. No fun. Bra jeg kjører mesteparten av tida på landeveien, da (men faen så kjedelig det begynner å bli)
|
|
|
16/08/2012 22:32
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Så en Opel med mtb med rittnummer på taket mot "runnerland" i dag ettermiddag. Håpet det ikke var deg på vei hjem fra ritt.. Det hadde vært litt stress...
Og poden på 14år har gneldret seg til å låne min mtb sykkel i helga på tre klubbritt. Uka før uka. NÅ skal jeg ha en sykkel til. Pokker ass. Stress..
|
|
|
27/08/2012 11:52
|
Rønnern
OP
Skrotnisse
|
OP
Skrotnisse
Ahhh, endelig er sesongen over. Klubbmesterskapet gjenstår, har en tittel som regjerende mester som skal forsvares, men merker at stresset nå er lik null.
Etter årets Birken, gikk jeg over sykkelen, vasket, smurte og tok meg en restitusjonstur. Alt var smuuuud! Nå er det kun trening og ustressende sykling før mai banker på døra igjen. Har nå både reserve hjulsett til ritthoien og en reservesykkel som gjerne kan brukes på trening. Livet leker nå om dagen.
Må vel snart begynne å tenke på å få bygget opp en vintersykkel igjen, men i år skal jeg være smart og bli ferdig med det før snøen kommer. Blir vanvittig lite stressende!
|
|
|
27/08/2012 12:16
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvis du bråbestemmer deg for United Bakeries cup på Holmen onsdag og bare skal bytte om hjul og bremser og seter og styrer mellom syklene så får du ikke en like brå overgang som det du er i ferd med å fikse nå.
LarsB
|
|
|
|
|