Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ubehag på hjertet?

Ubehag på hjertet? #1424591 15/06/2012 11:24
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har trent rimelig hardt i et år nå, og hadde ei skikkelig kanonøkt for ei uke's tid siden, har hadt litt småvondt på hjertet hvis jeg kan si det slik siden da, har jo tatt EKG for et år siden også og det var ingenting og bekymre seg for mente de alt så veldig bra ut, har også snakket med legen min i dag han mente det ikke var grunn til og bekymre seg. Men det er jo litt ubehagelig da og kjenne at hjertet ikke er helt som det skal være, veldig svakt ubehag, og har følt det veldig ofte siden den økta, fikk hjertebank 2 ganger også etter den økta noe jeg ikke kan huske å ha fått tidligere, og har hadt ei intervalløkt etter det og men tok det bare rolig for jeg hadde slikt ubehag, svak trykkende følelse ikke spesielt vondt men kjenner at det er noe, vanskelig og beskrive såklart.. Men, det jeg lurer på er om noen andre her inne har hadt noe lignende?

Redigert av ledfly; 15/06/2012 11:25.
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424618 15/06/2012 11:41
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Tja, det er jo veldig vanskelig å si noe om, men jeg hadde en gang vondt i brystet på venstre side over noe tid -- det kjentes som det var hjertet, men hva vet man vel. Etter litt fram og tilbake og forskjellige diagnoseforslag som f.eks. atypisk lungebetennelse, viste det seg at jeg hadde Epstein-Barr/mononukleose/kyssesyken, evt. at det var "ettervirkninger" av selve virussykdommen.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424619 15/06/2012 11:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
En möjlighet kan vara att det är muskulärt och alltså inte hjärtat.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424627 15/06/2012 11:49
S
Simenhbe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Enig med fredriks!

Har hatt smerter i brystet på venstre side, gjerne etter harde treningsøkter, og ofte sånn at det føles som det "strammer seg til" eller stikker på innpust. Men jeg har blitt slått til ro med at det er smerter i brystmuskulaturen (mellom ribbene) ICON_SMILE

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424697 15/06/2012 13:17
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjenner at det er på innsiden av ribbeina.. Merkelige greier. Lurer på hvor sikker en slik EKG test er.. ICON_TONGUE

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424824 15/06/2012 16:46
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg merket at jeg fikk ubehag i venstre side av brystet for første gang i mai 2009. I tillegg fikk jeg (perioder med) hjertebank, ble trøtt, slapp, fikk vanskelig for å sove og var/ble smådeppa. Jeg gikk til lege, og han mente at jeg sov for lite. Jeg fikk innsovningstabletter som jeg skulle ta ved behov. Alt gikk over etter ca en uke. Ubehaget i brystet kom tilbake og kom og gikk hele det neste året. Jeg kunne kjenne det i feks en uke av gangen, men jeg fikk ikke de andre sympotomene som i mai '09. Ikke før i august 2010. Da fikk ble jeg igjen veldig slapp, og gikk igjen til (samme) lege. Denne gangen mente han at det kunne være en betennelse i muskelfestet på brystet, og jeg fikk voltaren, men jeg følte ikke at dette hjalp. Plagene gikk uansett over, igjen etter ca en uke. Ubehaget i brystet kom og gikk den følgede vinteren, og etter at jeg flytta og fikk ny fastlege gikk jeg igjen til lege i mars 2011. Jeg kom da til en turnuslege som gikk med på å gjennomføre en ekg (for at hun skulle få prøvd det). I følge ekg fikk hjertet mitt for lite blod, og jeg hadde pr def et hjertinfarkt. Jeg ble sendt på sykehus. Der tok de nytt ekg, belastnings-ekg, røntgen, ultralyd av hjertet og jeg lå på hjerteovervåking i et par døgn. Resultatet var at de ikke fant noe feil, og konkluderte med at ekg'en tatt på legekontoret av turnuslegen var feil. Ubehaget i brystet fortsatte etter dette å komme og gå. Hadde igjen en periode med slapphet, søvnvansker, hjertebank i juli 2011 og november 2011, begge gangene gikk det over etter ca en uke. I mars i år var jeg på en sjelden fest, hadde drukket noe, og skulle til å legge meg, da jeg fikk sterke smerter i øvre del av magen eller nedre del av brystet. Min samboer ringte 113 og fikk beskjed om å kjøre meg på legevakta. Smerte sto på i ca en time, og gikk over på legevakten. Legen tok ekg, men han var ikke helt overbevist om at resultatet var som han skulle, så han sendte meg på sykehuset. På sykehuset ble jeg nok en gang lagt hjerteovervåkning, og tok ny ekg. Jeg ble også sjekket for magesår (sånn kamera ned i magen) og tok ct for å sjekke om det kunne være nyrene. Tre netter på sykehus resulterte nok en gang i at jeg ble sendt hjem uten at de fant ut noe.

Jeg er forresten (snart) 29 år, og ellers frisk. Trener mellom 5 og 10 timer i uka, har full jobb, ett barn på 2,5 og får veldig snart ett til.

Selv om jeg har vært utredet for det meste, er jeg litt bekymra for hva det er. Det er noe som ikke føles helt som det skal. Selv om hjertet mitt er sjekka flere ganger føler jeg at det er der ubehaget sitter. Jeg har lurt på om periodene med slapphet kan komme etter harde treningsperioder, der jeg også har hatt litt mer stress enn vanlig i hverdagen i tillegg til litt lite søvn, altså en reaksjon på at totalbelastningen har blitt i meste laget.

Redigert av traktoregg; 15/06/2012 16:49.
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424860 15/06/2012 18:00
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Kjære alle sammen! Tror mange her inne med ugjenve mellomrom bør ta et steg tilbake og betrakte totaliteten i livet sitt litt på avstand. Traktoregg avlsutter med klokskap her i påvisningen: Totalbelastningen kan bli i meste laget. Det er noe man må ta på allvor. Har selv en livssituasjon som medfører vedvarende og betydelig belastning/stress. Glemmer det lett, men en konsekvens er at jeg MÅ fokusere på trening som gir overskudd fremfor å tære ytterligere. Har selv opplevd at kropp og psyke rotter seg sammen å gir sine signaler like (u)tydelig som en premenstruell kjerring om at det er på tide å bremse litt. Heldigvis får jeg også klar beskjed når jeg trener for lite: Blir rastløshet, gretten og slapp.
Mvh

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1424919 15/06/2012 19:45
2
2XU Offline
Avhengig
Avhengig
2
Har selv hatt til dels store probleme med "hjertet" skriver det slik da det er vanskelig og si om det faktisk er hjertet man kjenner. Ble liggende på gulvet i 10 minutterr etter en trening. Skole/jobb og mye trening og for lite søvn mente legen da. Var inne til hjertscann og belastnings ekg og alt så fint ut, men fikk time for å være på den sikrevsiden. Dette var 5 år siden, da var jeg 18år.

Har siden hatt ubegag/vondt aldri slik at jeg har blitt liggende igjen. Ble bevist på den gang at man kan ikke være "helt" døgnet rundt, regner med at tilogmed supermann trenger hvile.
Men, iår ble jeg mye plaget med mye ubehag/vondt januar - mars, fikk da bekreftet astma. Har hatt det som liten med "vokste" det av meg som legen sa det, men at jeg nå hadde fått tilbakefall.

Så begynte jeg på medisin igjen og plagene sluttet nesten helt nå har jeg plager veldig sjeldent. Så jeg tror mitt problem har vært litt blandet, mild astma som gjør at lungene innserves slik at det føles som om det er i hjertet og kanskje litt hjertevond også avåtil.

Man får jo vondt i kroppen i ulike kroppsdeler med jevne mellomrom, kroppen er den perfekte maskin og fikser ofte seg selv til slutt.

Om du er bekymret få legen til å bestille hjertescann og belastning EKG, er sikker ventetid så uansett lev livet normalt inntil det, det værste man gjør er å bekymre seg.

Redigert av 2XU; 15/06/2012 19:50.
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1425119 16/06/2012 09:24
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Det er alltids en mulighet for at noe er galt, men i de aller fleste tilfellene er man sin egen verste fiende.

Du vet rådet om å "lytte til kroppen"? Tull. Selvfølgelig er det nok best å ta en pause når det gjør vondt, men for det meste vil du gjøre deg selv til en hypokondrier. Hjertet trenger ikke gjøre noe som heltst, men om du lytter nøye nok, og du føler lenge nok så vil det nesten alltid kjennes ut som det ikke er som det skal. Og gjør det vondt i brystregionen et sted så er det altfor lett å koble det til hjertet. Husk forresten at hjertet sitter lengre mot midten og høyere opp enn mange tror. Hvis det gjør vondt under venstre bryst så er det nok ikke hjertet.

Og om legen din sier du ikke har noe å bekymre deg for, så er det siste du skal gjøre, å gå på et nettforum for å mate paranoiaen din! Be om å få en ny EKG, en annen leges mening eller noe. Helsepersonell er de som har de beste forutsetningene for å stille rett diagnose! Det hender de tar feil, men om det er fremdeles de som tar feil mest sjeldent.

Moralen er: ikke stol på deg selv eller et nettforum, men stol på TO leger. Og ta selvsagt vare på kroppen din, men ikke få panikk, for den kan jaggu finne på mye rart.

Men for svare på spørsmålet ditt: Joda. Har hatt vondt i brystet og "hjerteklapp" flere ganger. Kjenner du noen som ikke har hatt det? Jeg tar vel neppe feil dersom jeg gjetter at det går bra med de fleste?

Redigert av Bugge; 16/06/2012 09:28.
Re: Ubehag på hjertet? [Re: Bugge] #1425322 16/06/2012 18:03
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Selv om man ikke har hjerteproblemer, kan det godt være noe som ikke er på stell.

For rundt 10 år siden fryktet jeg hjerteinfarkt etter en uke med jobbing døgnet rundt, men det viste seg å være stress-smerter i muskelaturen på utsiden av brystet. (EKG var helt fin).

Jeg har god erfaring med min fysioterapaut som snart er ferdig osteopat. Det kan jo være du har muskulære og/eller skjelett-relaterte problemer som gir symptomene din.

Tilnærmingen til kroppslige plager oppfatter jeg å være litt annerledes hos leger vs fysioterapauter/osteopater. Så det å konsultere begge typer er gjerne greitt hvis problemet ikke løser seg i første omgang.

Og gode råd her er til for å ignoreres ICON_WINK

Rolf

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1425527 17/06/2012 04:41
ledfly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg er vel ingen doktor merkelig nokk ICON_TONGUE Er vel kanskje en smule paranoid til tider også ICON_TONGUE Men tok ivertfall ei styrkeøkt samme dag og fikk kjent litt mer på det og det er nokk ikke i selve hjerte smerten er men virker nesten som smerten var i selve ribbeinet eller på muskelfestet der, så har fått kjørt meg en god sykkeltur i går også helt uten problemer. Føles helt fint i dag, har ikke kjent noe enda ivertfall.

Redigert av ledfly; 17/06/2012 04:41.
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1425913 17/06/2012 18:33
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Mange har slitt og sliter nok med det samme som deg ledfly, stol på legen så lenge du har blitt utredet. Jeg har vært inn og ut av samme grunn som deg.
Stress, Spiserørsbrokk samt Magekatarr i kombinasjon kan også gi "brystsmerter"

Hodet til mennesket er slik at det blinker fare lamper når Brystet, fingre og bein får problemer. Er ikke alltid det er hjertet av den grunn.
Det som er det største problemet er OFTE usikkerheten som sprer seg og som noen ganger rett og slett ikke vil slippe taket i hodet.

En lett joggetur løser ofte opp massevis med spenninger i kroppen, Forsøk litt av den typen trening også.

For min egen del merker jeg at benkpress er med på å lage disse "stikkende" snikende uro smertene. Forsøker derfor å trene alternativt og dermed unngå de tingene som fremprovoserer dette. Hodet er ofte din største "fiende"

Redigert av Lurifax; 17/06/2012 18:35.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1425953 17/06/2012 19:10
White Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg fikk spamse på åren inn til hjerten, dvs den fikk kramper og hindret blodtilføreselen til hjertet. Jeg har ofte hatt slike "smerter" i hjerte i mitt liv, men 99% av tilfellene er det muskulært. Klyp deg i brystmuskelen med hele neven og du kjenner at du får tak i smerten. Placeoeffekten av at man tror det er hjertet hele tiden gjør at man blir skjelven, usikker, hjertebank osv. Tro meg, når det ER hjertet så kjenner du det, uten tvil i helvete. Intense smerter utover til skulderen, nummenhet i fingrene/hånden og typ voksesmerter i armen. Pluss alle de andre vanlige "placebo" effektene. Den gang var det ikke tvil. Og heldigvis ble det oppdaget raskt på ullevål så ingen skade overhode skjedde. Hadde ultralyd av hjertet, blodprøver, EKG overåkning i 3 døgn, løp på mølle og syklet med EKG. Legene kunne konstatere at jeg hadde ett prima hjerte og ingenting er galt. Krampene, eller spasmene, kan komme på hvem som helst, når som helst. I ettertid er ikke disse "smertene" i hjertet så viktige lenger.

Redigert av White; 17/06/2012 19:11.

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1425994 17/06/2012 19:49
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Det viktigste er at man sjekker det, er man usikker så får man en ny vurdering av lege nummer 2, (som nevnt oppe her) da burde man kunne stole på resultatene og slå seg til ro med de.

Men som sagt, hodet kan være vanskelig rundt slikt som dette.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1431200 24/06/2012 20:32
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Hadde en guffen opplevelse med flimmer eller hva jeg skal kalle det på tirsdag. Bør jeg ta en tur til lege?

Var i utlandet på jobb og skulle løpe en tur i mangel av sykkel. Hadde dårlig tid, og "gønna" på for å svi av litt krutt. Løper nesten aldri, så jeg ble nysgjerrig når pulsen lett hoppet opp i frekvenser jeg ser stjerner og planeter på sykkel. Makspulsen min ligger på ca 205. Nå hadde kunne jeg holde 196-198 overraskende lenge uten at jeg følte det SÅ uutholdelig. Så kom ubehaget: Etter at jeg slakket av og begynte å gå falt pulsen først som nørmalt, dermed speeda den noe alvorlig. Først sa klokka 210, så klarte den ikke telle (?) og viste 120-tallet, men jeg kjente at den dundra vel så hardt-etter en stund hentet klokka seg inn og viste 220-233!!! Episoden varte ca 10 min. Var sliten og daff et par timer etterpå og nådde ikke normal hvilepuls før i kveldinga. På torsdag tvang jeg meg til en sone 1-tur (Mann, det gikk treigt!). Ikke noe ubehag eller problemer av noe slag. Kom hjem i dag og har ikke kjent noe jeg ellers ville bekymret meg for.

MVh

Re: Ubehag på hjertet? [Re: BjKj] #1431414 25/06/2012 08:06
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: BjKj
Hadde en guffen opplevelse med flimmer eller hva jeg skal kalle det på tirsdag. Bør jeg ta en tur til lege?

Med fare for å overdrive eller skremme: Hjertet ditt MÅ funke - det er livsviktig.

Selv om du bare TROR det er noe feil med det, ikke søk råd hos en gjeng med wannabe syklister i midten av 30 åra med sterkt utviklet besserwisseregenskaper som kjemper for å gjøre seg selv udødelige selv om de innerst inne vet at de er over the top (jeg plasserer også meg selv i den kategorien ICON_WINK )på et terrengsykkelforum - GÅ TIL LEGE ASAP!!!

Shut up legs!
Re: Ubehag på hjertet? [Re: G. Freeman] #1431424 25/06/2012 08:19
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Sitat: G. Freeman
Sitat: BjKj

Med fare for å overdrive eller skremme: Hjertet ditt MÅ funke - det er livsviktig.

Selv om du bare TROR det er noe feil med det, ikke søk råd hos en gjeng med wannabe syklister i midten av 30 åra med sterkt utviklet besserwisseregenskaper som kjemper for å gjøre seg selv udødelige selv om de innerst inne vet at de er over the top (jeg plasserer også meg selv i den kategorien ICON_WINK )på et terrengsykkelforum - GÅ TIL LEGE ASAP!!!

;)Treffende analyse av forumdyret der, og sikkert et godt råd. Men store sterke karer skal ikke være hypokondere da.

Mvh

Re: Ubehag på hjertet? [Re: G. Freeman] #1431690 25/06/2012 13:32
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: G. Freeman
Selv om du bare TROR det er noe feil med det, ikke søk råd hos en gjeng med wannabe syklister ...

Han søkte ikke råd. Han spurte bare om andre hadde opplevd noe liknende. Ikke noe å jazze seg opp for, med andre ord.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1431821 25/06/2012 16:59
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
BjKj: Om både pulsklokka OG følelsen av at noe var galt var til stede så er lege det eneste som gjelder. G. Freeman har et par gode poeng. UT fra hva du beskriver så tivler jeg på at du går under kategorien hypokonder.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: Lurifax] #1431835 25/06/2012 17:24
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
Dr. lege syntes heller ikke jeg var hypokonder.Øyebrynet hans hevet seg en smule når tallenes tale kom på bordet. EKG var fin, men jeg skal til spesialist og sjekke ut et par muligheter. Må holde meg unna de høyere soner til jeg er utredet. Langt og rolig mente han dog var uproblematisk.

Mvh

Re: Ubehag på hjertet? [Re: EiW] #1431872 25/06/2012 18:04
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: tendilenz

Han søkte ikke råd. Han spurte bare om andre hadde opplevd noe liknende. Ikke noe å jazze seg opp for, med andre ord.

Ojsann, der var det en besserwisser til, gitt.

Jeg er normalt ikke kverulant av natur, men når innlegget hans starter med "Hadde en guffen opplevelse med flimmer eller hva jeg skal kalle det på tirsdag. Bør jeg ta en tur til lege?" så er det et ganske direkte spørsmål om et råd i min bok. Kall det hva du vil. Mitt poeng er, helt ujazza, JA, man skal gå til lege hvis man opplever ubehagligheter med hjertet. Ikkeno' jazzing her i gården, med andre ord.

Sånn. Nå er jeg offisielt kverulant også.

Til BjKj - bra at du har vært hos lege. Det er jo mange historier her på forumet om folk som har opplevd noe liknende, men jeg klarer ikke å finne noen gode grunner til at man ikke skal ta dette seriøst før man eventuelt får utelukket noe alvorlig.

Redigert av G. Freeman; 25/06/2012 18:05.

Shut up legs!
Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1432315 26/06/2012 08:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Til slutt kan man vel oppsummere med at det faktisk er vanskelig å være lege også. Er flere her inne som har hatt samme type opplevelser uten at man får noe konkret svar. Viser vel at kroppen er en rimelig kompleks greie.

Det som imidlertid er litt av utfordringen er "alarmen" som går av i hodet til den enkelte når man får ubehag i brystet. Skal man ignorere dette fordi man fort kan bli sett på som hypokonder, eller skal man utrede dette? Jeg mener det siste er det eneste rette.

En stresset og sammensatt hverdag er ofte mer skyld i problemene enn hjertet, men hva hjelper det når hele hodet ditt skriker "warning, warning".

Jeg har hatt disse plagene selv, men har trent aktivt hele tiden, dog har jeg nok holdt meg unna disse sone 4, sone 5 øktene og heller kjørt "ritt" trening som mine hardøkter. Funker fint for meg og mine mål. Hva som fungerer eller er godt nok for deg må du finne ut av selv. Men alle kan, og bør nok sette seg ned og se på totalen til slutt, ja se på hva vi faktisk tåler i en hektisk hverdag. Stress er rett og slett noe dritt, ikke alltid man merker man er stresset heller.

Re: Ubehag på hjertet? [Re: Lurifax] #1432447 26/06/2012 10:23
B
BjKj Offline
Ringrev
Ringrev
B
[quote=Lurifax]Til slutt kan man vel oppsummere med at det faktisk er vanskelig å være lege også. Er flere her inne som har hatt samme type opplevelser uten at man får noe konkret svar. Viser vel at kroppen er en rimelig kompleks greie. /quote]

Jupp! +1

Re: Ubehag på hjertet? [Re: ledfly] #1432628 26/06/2012 13:03
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Tror du skal ha : og ikke = der..

Moderator  support