|
Nybegynner på sykkel med sure lår
|
Nybegynner på sykkel med sure lår
14/06/2012 22:07
|
Surelår
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg er en nybegynner på sykkel som stivner i lårene. Har erfart at sykling og løping er to vidt forskjellige ting, noe som neppe er nytt for noen. Sammenlignet med en jeg sykler sammen med, har jeg ikke mulighet til å henge på når det kommer til sykling. Løping er det omvendt. Det er relativt stor forskjell på oss også. Han best på sykling, jeg på løping. Jeg får syreangrep på fremside lår ved sykling. Føler det er dette som er flaskehalsen fremfor pusten. Er ok trent når det kommer til løping, ca. 4 min/km på 10 km. Ved intervalltrening på sykkel sliter jeg også med å komme opp i puls pga. dette.
Betyr dette at jeg har veldig lav melkesyreterskel ved sykling, og evt. hvordan trener jeg sykling mest effektivt for å unngå å bli så fort stiv? Intensive intervaller / rolige langturer?
Innspill mottas med takk!
|
|
|
Re: Nybegynner på sykkel med sure lår
[Re: ]
14/06/2012 22:24
|
Parkert
Medlem
|
Medlem
Dette har ikke mye med sittestilling å gjøre. Det aller meste av kraft hentes ut i tråkket, ikke i trekket.
Kombiner lange rolige turer med lange intervaller under terskel (start med 6-8 min per intervall og øk intervallengden og antall intervaller per økt ettersom du blir bedre).
Når du har kjørt lange intervaller en stund (6 uker?) kan du begynne å vri fokus over på kortere og mer intensive intervaller (pyramideintervaller eller kanskje 7-minuttere?), og kjøre det noen uker - også i kombinasjon med langturer..
Er du litt systematisk og tar tiden til hjelp (men likevel fokuserer på ett element (feks. lange intervaller) av gangen), så får du helt sikkert bra framgang over sommeren..
Vedlikeholder du løpingen med en og annen økt så kanskje du klarer å slå kompisen din både i løping og sykling etterhvert?
|
|
|
[Re: Surelår]
15/06/2012 07:10
|
hrukin
Besatt
|
Besatt