|
Nybegynner på sykkel med sure lår
|
Nybegynner på sykkel med sure lår
14/06/2012 22:07
|
Surelår
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Jeg er en nybegynner på sykkel som stivner i lårene. Har erfart at sykling og løping er to vidt forskjellige ting, noe som neppe er nytt for noen. Sammenlignet med en jeg sykler sammen med, har jeg ikke mulighet til å henge på når det kommer til sykling. Løping er det omvendt. Det er relativt stor forskjell på oss også. Han best på sykling, jeg på løping. Jeg får syreangrep på fremside lår ved sykling. Føler det er dette som er flaskehalsen fremfor pusten. Er ok trent når det kommer til løping, ca. 4 min/km på 10 km. Ved intervalltrening på sykkel sliter jeg også med å komme opp i puls pga. dette.
Betyr dette at jeg har veldig lav melkesyreterskel ved sykling, og evt. hvordan trener jeg sykling mest effektivt for å unngå å bli så fort stiv? Intensive intervaller / rolige langturer?
Innspill mottas med takk!
|
|
|
Re: Nybegynner på sykkel med sure lår
[Re: ]
14/06/2012 22:24
|
Parkert
Medlem
|
Medlem
Dette har ikke mye med sittestilling å gjøre. Det aller meste av kraft hentes ut i tråkket, ikke i trekket.
Kombiner lange rolige turer med lange intervaller under terskel (start med 6-8 min per intervall og øk intervallengden og antall intervaller per økt ettersom du blir bedre).
Når du har kjørt lange intervaller en stund (6 uker?) kan du begynne å vri fokus over på kortere og mer intensive intervaller (pyramideintervaller eller kanskje 7-minuttere?), og kjøre det noen uker - også i kombinasjon med langturer..
Er du litt systematisk og tar tiden til hjelp (men likevel fokuserer på ett element (feks. lange intervaller) av gangen), så får du helt sikkert bra framgang over sommeren..
Vedlikeholder du løpingen med en og annen økt så kanskje du klarer å slå kompisen din både i løping og sykling etterhvert?
|
|
|
[Re: Surelår]
15/06/2012 07:10
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Du kan godt sette verdens beste maratonløper på sykkel og han vil oppleve akkurat det samme som deg. Du får en annen muskelbelastning en det som er normalt og det tar tid og venne seg tid. Forutsetter at innstillinger er noenlunde optimale.
Det samme skjer vis du drar å trener med vekter for første gang, pinne stiv og det ser ut som du har gipset hele kroppen etterpå.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
15/06/2012 07:13
|
Kruser
Ringrev
|
Ringrev
Sykle mer, så kommer det seg etterhvert.
|
|
|
[Re: Kruser]
15/06/2012 07:29
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Sykle mer, så kommer det seg etterhvert. Helt riktig. Ting tar tid, vær tolmodig! Litt enkelt sagt har du dårligere arbeidsøkonomi for sykling, enn du har for løping. :-)
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
15/06/2012 09:41
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Sittestilling har mye og si,,,har hatt med meg en kamerat noen ganger og han har bestandig klaget over att han surner i lårene. Her en dag fikk jeg ham endelig til justere sette en del. Han ringte meg på morgenen etter en tur han hadde tatt sammen med en annen og var kjempe fornøyd, han hadde ikke blitt sur i beina og han hadde aldri før klart holde så stor fart på slettene. Så for ham var det stor hjelp siden setet hans var for lavt og han kun brukte litt av arbeid området til musklene.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
15/06/2012 10:57
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Sykle mer  Ellers så er rumpa og baksiden av låret større muskler enn de foran, slik at disse bør få være med og tråkke, slik at du avlaster foran. Prøv å knipe aktivt på baksiden for å passe på at du bruker disse også i tråkket. Knebøy med all vekt på hælen er fint triks for å lære det. søk på single leg deadlift på google..
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
16/06/2012 01:08
|
Braaten22
Avhengig
|
Avhengig
HELT KLART at dette kan ha noe med sittestilling ja , jeg selv opplevde dette med å få syre fort i fremside av lår. Justert sete mitt opp å litt bakover så skal du se du holder lengre før syra anngriper å selvfølgelig sykle mer =)
*Santa Cruz Bronson 2019*
|
|
|
16/06/2012 06:57
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Jeg er en nybegynner på sykkel som stivner i lårene. Har erfart at sykling og løping er to vidt forskjellige ting, noe som neppe er nytt for noen. Sammenlignet med en jeg sykler sammen med, har jeg ikke mulighet til å henge på når det kommer til sykling. Løping er det omvendt. Det er relativt stor forskjell på oss også. Han best på sykling, jeg på løping. Jeg får syreangrep på fremside lår ved sykling. Føler det er dette som er flaskehalsen fremfor pusten. Er ok trent når det kommer til løping, ca. 4 min/km på 10 km. Ved intervalltrening på sykkel sliter jeg også med å komme opp i puls pga. dette.
Betyr dette at jeg har veldig lav melkesyreterskel ved sykling, og evt. hvordan trener jeg sykling mest effektivt for å unngå å bli så fort stiv? Intensive intervaller / rolige langturer?
Innspill mottas med takk! Hadde samme problem selv. Har etterhvert blit kvitt det ved: * Sitte høyere. * Cleats litt fremover mot tærne for å involvere legg litt mer * Fokus på å variere kadens og generelt litt kjappere kadens enn det som føles naturlig(til å begynne med)
iq
|
|
|
|
|
|