Hvis du vil finne din Vo2 max tror jeg du må få den målt på et institutt eller noe sånt..
Polar sine klokker har en jallametode, såkalt "fitness test", for å finne et estimat, basert på at du ligger helt i ro (i hvilepuls) på sofaen i 5-10min, kombinert med data om kjønn, alder og det åpenbart objektive målet "hvor godt trent du er"...
Basert på dette angir klokka en Vo2max (såvidt jeg vet) - antar det er en statistisk vurdering som ligger til grunn.
Dette tallet brukes ikke til å måle puls, men såvidt jeg vet brukes det av ulike "trenings"-funksjoner på klokka/programvaren, som basis for å definere hvor hard du skal trene, om du er overtrent etc.
For min del er tallet som polarklokka oppgir helt uvesentlig, og funksjonene i programvaren som baserer seg på dette tallet er for min del helt unødvendige(/ubrukelige).
Muligens kan "fitness test"-funksjonen brukes til å vurdere en relativ utvikling av Vo2max, og eventuelt avsløre at du brygger på en forkjølelse eller at kroppen er sliten (i tilfelle du ikke kjente det selv...) - men først og fremst anser jeg tallet som klokka oppgir å være et mål på hvor flink du er til å slappe av i 5 minutter sammenhengende.