Vel, på Raumerrittet var det enklere å komme forbi. [Redigert: pga. eliten kanskje, de fleste var obs på at folk kom bakfra, og var villige til å vike. Og her var det jo brukbart med plass også. I det lange terrengpartiet var det vanskeligere å passere fordi mange gikk 2-3 i bredden.]
Her video fra siste terrengparti, og ganske langt ute i puljene (etter 3 punkteringer, og masse sand i øynene....).
Det er mange som går eller knoter, og denne delen er relativt enkel og dessuten mye nedover. Morsomt å se eliten skvette forbi. Men den jevne deltaker kunne godt trene litt på stisykling - her er det mye tid å spare.
Selv med sand og vått på linsa: ser nesten bedre her hva som foregikk enn i virkeligheten.
Til forskjell fra Vestmarkrittet, kjørte jeg her med hardtail. 29" var bra, men dekkene var for smale ift føreforholdene (2.1") og alt for lite mønster (Specialized Renegade). Og til info: jeg sykler i klasse M60, altså langt unna eliten.
Har video fra det lengste stipartiet også, forsøker å redigere bort et langt punkteringsstopp. Kommer etter hvert.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Morsom video Spesielt når du har filmet meg! Du passerer meg (DNB) etter 3 minutter så hang jeg meg på et godt stykke! Jeg blir ikke akkurat overrasket lenger over alle som går, men har flere ganger tenkt på hvor mye de taper på å gå i terrengpartiene... Det skal ikke mange turene utenfor grusveien så har de tjent masse tid!
Haha, jeg skal så sjukt bli som front biker når jeg blir 60!
Mannen knuser jo kiddza og O2-snapperne som står hjelpeløse og fomler i gjørma. Bra Øyvind!
Nå har jeg null ritterfaring og kjenner ikke rittmiljøer, tradisjoner og koder og slikt, men stusser stadig over alle som går i tilsynelatende kurante partier. Er det slik at man helst bør spasere med hojen forbi litt tekniske (eller våte) ting i stedet for å gønne på, slik Øyvind gjør? Er det mange som mangler elementær teknikk?
De mangler helt klart elementær teknikk og blir redd med en gang de ser litt søle! Sånn blir det når treninga bare består av spinning og turer på fine grusveier og asfalt!
Re: "It is hard to be a stisyklist (2) - NOT"
[Re: HaraldW]
#142086511/06/201209:42
Mannen knuser jo kiddza og O2-snapperne som står hjelpeløse og fomler i gjørma. Bra Øyvind!
Nå har jeg null ritterfaring og kjenner ikke rittmiljøer, tradisjoner og koder og slikt, men stusser stadig over alle som går i tilsynelatende kurante partier. Er det slik at man helst bør spasere med hojen forbi litt tekniske (eller våte) ting i stedet for å gønne på, slik Øyvind gjør? Er det mange som mangler elementær teknikk?
Synes det er for enkelt å snakke om O2-snappere med null teknikk når man viser videoer av folk fra de bakre av de bakerste puljene.
De virkelige O2-snapperne går ikke med sykkelen, de løper. Selv ble jeg kraftig fraløpt av opptil flere i 2. terrengparti og skjønner godt at de tar beina fatt når de løper fortere enn mange klarer å sykle. Jeg er verken god til å sykle i terreng og heller ikke god til å løpe med sykkel, så sånn sett sliter jeg når det blir for teknisk.
Det mange glemmer i sin iver etter å hovere over andres teknikk og komme med nedsettende karakteristikker, er at det er flere veier til Rom. Det å ha bra kapasitet gjør det lettere å sykle i for eksempel partier som er enkle teknisk, men med sugende gjørme. Har man verken god teknikk eller god kapasitet, så blir rolig gange en foretrukken løsning.
Selv hadde jeg bra driv gjennom det siste partiet grunnet ok kapasitet og passerte en bøtte med folk som var ute på de kortere versjonene. Morsomt nok var det en guttunge som knapt rakk ned til pedalene som var den eneste som holdt farten min (sammen med meg altså, mange sykler fortere enn meg her) gjennom det partiet. Neppe den med best kapasitet, men fin teknikk og uredd som de fleste guttunger er.
Skikkelig gøy å se og han fikk velfortjent ros av undertegnede underveis.
Det er mulig at noen går på grunn av dårlig teknikk, men jeg går ut ifra at føret er ganske tungt og jeg tror mange av de som går ikke ha mere krefter igjen.
[Re: Rønnern]
#142086711/06/201209:45
Nå ser jeg av tråden Øyvind lenker til at emnet ble grundig debattert tidligere.
Så ha meg unnskyldt; jeg har som nevnt for lite innsikt i ritt, rittkultur og rittstrategi til at jeg kan heve min stemme i særlig utstrekning.
Likefullt skal jeg sitere Øyvind (som altså blir 61 i år) fra en kveld i Nordmarka tidligere i år under kloppebygging: – Jeg skal da sykle i minst 20 år til!
Nå har ikke jeg mye rittbakgrunn å skryte av heller, men jeg er veldig, veldig glad for at denne idretten drives ute i skogen langt fra folk – så ingen ser hvor mye dustete jeg knoter med når jeg er skikkelig sliten. Det er enorm forskjell på hvordan jeg takler crux når jeg er ute på hyggetur på sti og når jeg er på vei ned kjellertrappa etter noen mil med startnummer.
Foreslår at hele Tirsdagsklubben kollektivt tvangspåmeldes neste års Vestmarkritt i regi av Den Kulturelle Skolesekken.
En gang var jeg så sliten at jeg trynet over en maur som dro en barnål... Det skyldes sikkert manglende kunnskaper, men klatre og sti egenskapene mine klapper helt sammen når jeg går i kjelleren.
Foreslår at hele Tirsdagsklubben kollektivt tvangspåmeldes neste års Vestmarkritt i regi av Den Kulturelle Skolesekken.
Derfor holder jeg helt kjeft til jeg (forhåpentligvis)har gjennomført UB senere i år. Regner med at innen jeg har kommet til de virkelig fine stipartiene er bena tunge som bly og en midlertidig nærsynthet har drept alle ambisjoner om gode linjevalg.
Øyvind, du må slutte med å sykle ritt. Ser at for andre uke på rad så legger du ut en tråd for å skape diskusjon, forrige uke var det bare brumming. Du blir gammel av sånt!
Jeg synes videoene til Øyvind er kule jeg, ikke alle svar på trådene hans som er like gode, dog er det faktisk mange bedre og mer riktig svar i denne enn i den forrige :-)
Mer nyansert og forsøksvis god forklaringer på at enkelte faktisk ikke klarer å sykle i terrenget, som f.eks fordi de ER dyktig slitne og kanskje er alt annet enn O2 snappere som noen velger å kalle de som sykler fra en...
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
[Re: Lurifax]
#142109911/06/201213:04
Til de som hoverer (jeg håper jeg ikke å gjorde det): det er litt mer steinete, hullete og opp og ned enn det som vises på videoen. I VMR-tråden omtalt som "Doris Day-effekt".
Likevel: jeg mener at dette strekket er syklebart 99,5% for de aller fleste. Det er jo mest bortover, nedover og noen få bekke-dumper, men altså ikke stigniner som tar på kreftene. Så min teori er at folk feiger ut fordi de er uvant med steiner og i tillegg tror det er glatt. Min erfaring er at det er bedre å ha litt fart og kjøre rett fram. Man sklir og faller lettere på sleipe steiner gående med sykkelsko mer enn trillende på hjula.
I tillegg til generell teknisk trening er det veldig lurt å ha kjørt løypa på forhånd. Jeg var ute på torsdag og har video av forholdene da også, og det var ganske så stor forskjell ja. Steinene er jo de samme, men utrolig mye gjørme som er blitt kjørt opp.
[Redigert]Tok en kjapp opptelling: jeg kjørte forbi 90 ryttere på dette strekket, og ble passert av 5-6 fra eliten. Neste år stiller jeg med grovere dekk, og da skriker jeg hold høyre for f... til eliten! ;-)
Redigert av front biker; 11/06/201223:48.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
(...) Min erfaring er at det er bedre å ha litt fart og kjøre rett fram. Man sklir og faller lettere på sleipe steiner gående med sykkelsko mer enn trillende på hjula.(...)
La dette være vår lille hemmelighet noen år til. Jeg oppfordrer alle til å pumpe dekkene sine til maks også.
Synes du er på bærtur front biker. Det er som terrengmosjonist mye viktigere å diskutere om du bør ha bakkeintervall 2 eller 3 ganger i uka for å spare 15 sek. i en langbakke enn om du mister 5 min. i terrengpartier fordi sykkelen din knapt ser en sti.
Sidespor (aka sti): Hva slags dekk på 29" burde man EGENTLIG ha på det føret som videoen viser?
Min plan var å sette på Specialized Beaver. Slangeløst, selv om de ikke er tubeless-ready. Men skal visst gå bra på Roval-felgene. Men tid og ork strakk ikke til.
Det straffet seg. Stiller med Beaver i Trans Østerdal. Så da får det bli så mye myr og gjørme og gørr som det bare vil.
Ok. Her kommer mitt ultimate innlegg i debatten: kan Raumerrittets terrengpartier sykles, eller må de dreneres, kloppes, gruses, merkes og asfalteres?
Vending av kjøreretning var veldg bra. Endelig er det mulig å sykle terrengpartiene. Selv om det er bløtt så kommer man fram. Videoen er dokumentasjon.
@Harald W og Tommygutt: takk for klapp på skulderen. Er litt fornøyd med innsatsen i terrengpartiene. Og det er hyggelig å høre det fra andre. Men dropp det der "du er flink fordi du er 60+".
Til de jeg passerte: for 5 år siden var jeg også fotgjenger. Sett igang og tren terrengsykling. Morsomt er det også.
Ps: min første redigerte video. Den neste får musikk....
I tillegg til generell teknisk trening er det veldig lurt å ha kjørt løypa på forhånd. Jeg var ute på torsdag....
Der nevner du noe vesentlig. Det er utrolig stor forskjell på om du er ukjent, eller om du som lokalkjent vet hva som venter deg rundt svingen, eller hvor dype hullene er.
De aller færreste av de som stiller til start "i bakre ledd" har prioritert (eller hatt mulighet til) å gjøre seg kjent i løypa, så dette blir rått parti.
Husk på at det også er mange som ikke har 4 sett dekk å velge mellom når de ser den siste værmeldingen før rittet. Kanskje sitter det på 3 år gamle utslitte FF som fulgte med sykkelen når de kjøpte den.
Helt enig om at de aller fleste burde trene mere teknikk, men vi får se positivt på det med at så mange uten teknikk i det hele tatt stiller. Det er jo det vi vil at det skal være en breddeidrett.
Apropos elitesyklister og løping... Hvordan er det i gåpartiet i Birken? Går, løper eller sykler de raskeste i eliten der? Tenker da på den bratte bakken ved Djuposet.
[Re: hrukin]
#142170012/06/201207:15
Husk på at det også er mange som ikke har 4 sett dekk å velge mellom når de ser den siste værmeldingen før rittet. Kanskje sitter det på 3 år gamle utslitte FF som fulgte med sykkelen når de kjøpte den.
Hvorfor har de ikke det? Når man tenker på hva folk bruker av penger på ritt(påmelding, lisens, øl på byen etterpå, ringer osv.) så er et ekstra sett dekk godt innenfor rekkevidde for de fleste.
For min egen del så er jeg inne i min femte sesong på en MTB, har trent mye på sykkelen, mest grusgamping / asfalt de første årene. Hvorfor? Jo rett og slett fordi jeg var i grusomt dårlig forfatning fysisk sett. Syklet vel grusen i samme tempo som dere sykler terrengpartiene i.
De siste årene så har formen blitt stadig bedre, og Høyåsrittet i år vist at jeg har nådd en slags form som jeg selv er både stolt av og fornøyd med å ha fått til.
Hva har så dette med saken å gjøre? Vel, for min del så ble påmelding til Birken et spøkelse som hang over meg og gjorde at jeg etter eget syn måtte trene - uansett vær og forhold. All den tid jeg selv er skrudd sammen på en måte som er slik at om jeg skal være med på noe så skal jeg gjennomføre på en god måte (altså, mine sykler har aldri stått igjen på Lillehammer)
Jeg tror fryktelig mange har det slik som meg, de begynner å sykle for å trene - komme i gang med noe sunnere enn sofa og TV. De melder seg på ritt for å ha noe å trene mot. De færreste ser nok på seg selv som "terrengsyklist". Jeg synes det er flott at arrangørene har plass til oss alle. Enkelte av de som er i min gruppe blir etter hvert i relativt god fysisk form, sykler en del ritt og blir seedet deretter. Ergo havner de foran en stisyklist som har dårlig kondis, men som er en dævel i terrenget.
De siste to sesongene har jeg imidlertid brukt mer og mer tid i terrenget. Dette er gøy når man oppdager at man _kan_ mestre dette bedre og bedre. Er som Øyvind helt riktig skriver, jo høyere fart man tørr å ta med seg, jo lettere forserer man hindrene. Eneste aberet er at det også medfører en større mengde AU AU når man bommer og har vært i overkant tøff i trynet. Enn så lenge har ikke AU AU vært så stor at det har skremt meg, så jeg fortsetter å trene på sti.
En eller annen dag så sykler man kanskje godt, (ikke supert) i terrenget også, om man da også har syklet intervaller opp bakkene og opprettholdt kondisen, vel så sykler man trolig raskere enn gammelogdesperat på alle områder.
Trening er sunt, ritt er ritt, ikke alle kan vinne, er man ikke god nok til å ligge helt først i køen så som olechr, austad, nordskar, manengen & co, så må man regne med å møte tullinger som meg i skauen. Vit da at mange av oss forsøker! Vi har bare begynt i andre enden enn mange av dere andre.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
Hvorfor har de ikke det? Når man tenker på hva folk bruker av penger på ritt(påmelding, lisens, øl på byen etterpå, ringer osv.) så er et ekstra sett dekk godt innenfor rekkevidde for de fleste.
Det er kanskje på grunn av alle de andre utgiftene at noen ikke ser seg råd til å kjøpe flere par dekk?
Dragev87: Jeg spurte en av de beste på birken i 2008, han hevdet bastant at mange av de syklet opp der. DA tenkte jeg at, er det virkelig mulig? Rett og slett imponerende i min bok :-)
Må være et sant mareritt om en av de stopper opp, spenne ut beina i den steinrøysa virker ikke spesielt fristende for min del...