Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Hvor har det blitt av språkpolitiet?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: gare] #1421518 11/06/2012 20:52
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare

Derimot synes jeg det(z.b.)må slåes hardt ned på de som spør: "Hvem sykkel er best av a og b" eller "Hvordan sykkel er best"

Hvorfor det?
"Hvordan sykkel er best?" er da en fullgod setning.

"Hvordan" kan både bety "på hvilken måte" og "av slags type / beskaffenhet"

Hvordan sykkel er best i regnvær?

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421523 11/06/2012 20:57
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg nøyer meg nå om dagen med én liten kommentar i rettskrivingsdebatten:
Innlegg som er dårlig skrevet gidder jeg ikke å lese. Så til alle slurvere der ute, vil du bli lest eller er det viktige bare å skrive? Tenk litt på det.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tex] #1421524 11/06/2012 20:59
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Tex

Derimot synes jeg det(z.b.)må slåes hardt ned på de som spør: "Hvem sykkel er best av a og b" eller "Hvordan sykkel er best"

Hvorfor det?

Ja, det kan bety "av hva slags type" , men da som adverb, ikke som adjektiv. Ergo blir det feil med "hvordan sykkel ..."

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: GeirK] #1421533 11/06/2012 21:03
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Sitat: Pink floyd
Alt handler vel om måten det blir gjort på

Når en skal korrigere kun for å korrigere så blir det litt dumt.

Om en har noe vettugt å komme med og så avslutter med en korreksjon så er det vel mer spiselig, i mine øyne.

Har ingen problemer med å fortelle andre om mine feil og mangler, om det fins noen, men da om jeg mener andre kan lære noe av dem.

I en diskusjons sammenheng her hvor en har forskjellige meninger syns jeg det å plukke på mot debattantens feil bruk av ord, uttrykk eller rettskrivning blir litt avsporing om det ikke er slik at en ikke skjønner hva han mener.

B

En ting jeg synes det er nyttig, å korrigere deg på Pink, uansett - er at du tar deg bryet med å svare den du ønsker å svare slik at de som leser tråden slipper å gjette på hvem du svarer til.

Føler vel ikke at jeg svarer noen spesielt, men mer generelt.
Ser flere blant annet du er flink til å stykke opp svarene du sender i retur, skjønner ikke helt hvordan det gjøres, men har ikke behov for det når jeg ikke retter mitt svar til en spesielt.

Nå er det leggetid her.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: gare] #1421534 11/06/2012 21:04
guberg Offline
Medlem
Medlem
Sitat: FHanserud

Forum? Fora? Hvordan skal dette være?

Fora i flertall ja, og det er lite i veien for å forsøke å holde språket sånn noenlunde i hevd.

Ifølge offisielle kilder er også forumer likestilt bøyningsform.

--
Gunnar

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: guberg] #1421541 11/06/2012 21:13
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: guberg

Ifølge offisielle kilder er også forumer likestilt bøyningsform.

Huff!

Generelt: Det må gå an å skille snørr og barter. Når BaronKanon blir indignert over at han ikke får lov av språkrøkterne å skrive sne, frem og chauffeur på forumet er ikke det det samme som at en eller annen tastaturhamrer skriver et ubehjelpelig og uforståelig norsk! For min del kan Baronen holde på sine målformer, mens det kan trengs språkrøkt hos andre som har en lavere terskel for hybelkaniner i språket. Med to orddelingsfeil eller fler i tittelen på et innlegg gjør jeg som Dan og dropper å lese det. Om man vil ha engasjerte lesere/medhjelpere/medsyklister er det kanskje verdt å luke vekk de tingene som tar fokus fra innholdet?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Hæ?] #1421546 11/06/2012 21:18
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Hæ?

Hvorfor det?

Ja, det kan bety "av hva slags type" , men da som adverb, ikke som adjektiv. Ergo blir det feil med "hvordan sykkel ..."

Da tar jeg feil. Man kan åpenbart si "Hvordan er sykkelen?"
"Hvordan sykkel er best" sier de på Lillestrøm, men det blir jo ikke mer riktig av det.
""Hvem sykkel er best", derimot ....?

Ja, ja. Leggetid nå. God natt, grabbar!

Redigert av Tex; 11/06/2012 21:19.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Pink floyd] #1421563 11/06/2012 21:42
Walter E. Kurtz Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg kan rette på mange jeg treffer hver dag på jobben, men er det noen hensikt annet en å sette meg selv i ett bedre lys?

La oss si at du er flink til å taue vekk biler, og så ser du en som har lagt seg til en vane med å taue vekk biler ved å snu dem opp-ned og slepe dem vekk mens de ligger på taket. Du vil antagelig gjøre vedkommende oppmerksom på at det finnes en annen, korrekt måte å utføre jobben på. Til tross for at du kan risikere å få til svar at det viktigste er at bilen blir tauet vekk og at du for helvete må skjønne at forskjellen kun er en stilistisk bagatell, vil det være riktig av deg å si ifra for å unngå lignende tilfeller i framtida.

Flere av oss opplever grove språkfeil som en taksleping av vår egen bil, samt av landets kollektive bilpark. Da er det riktig å si ifra, selv om man til tider risikerer å bli jaget av en sinna mann med jekk som insisterer på at han har rett til å taue akkurat som han selv vil. Alternativet er å si «ja ja, jeg skjønner jo hva han prøver på», men da risikerer man at taksleping blir så utbredt etter hvert at hele bilparken blir en samling vrak som ikke fungerer, på samme måte som at å akseptere tvetydige formuleringer fører til at språket blir mindre egnet som kommunikasjonsverktøy.

På den annen side er det riktig at det ikke alltid er nødvendig, eller god folkeskikk, å korrigere hver minste lille feil. Om det skulle snike seg inn en ekstra bokstav fordi den som skriver har fete fingre, vil det ikke ha noe for seg å korrigere dette. Om det derimot dreier seg om et uttrykk for et kollektivt attentat mot språket, og da tenker jeg spesielt på særskrivingsfeil, så er det legitimt å gå hardt til verks. «Du skjønner hva jeg mener» er ikke et gyldig argument i dette tilfellet, siden man nettopp risikerer at meningen endres. Hvorfor skal jeg måtte tolke det noen skriver på en annen måte enn det som faktisk står, når avsender ikke gidder å uttrykke seg presist? I tillegg risikerer man å bli jaget med jekk om man faktisk tolker et utsagn i tråd med gjeldende regler i stedet for å anta at avsender mener noe annet enn det han skriver. Eksempel på at særskrivingsfeil gir en annen mening, hentet fra denne tråden:

Sitat: sl500

Dette synes jeg er litt overdrevent men ser poenget da det ofte er en norsk lærer eller en wannabe i salen.

En norsk lærer er en lærer med norsk statsborgerskap, og vedkommende kan godt undervise utelukkende i sløyd, og ha null interesse for språk. En norsklærer, derimot, kan godt være født og bosatt i Latvia, men arbeider med å lære bort norsk.

Når det gjelder å rette på folk i jobbsammenheng, så mener jeg det er legitimt. En velskrevet e-post vil, sammenlignet med en som er skrevet i tråd med gjeldende, folkelig aksepterte feilskrivningsregler, spare bedriften for tid (man slipper å skrive fem nye e-poster for å forklare hva som egentlig stod i den forrige), og i ytterste konsekvens penger (dersom en tvetydig formulering fører til at mottaker gjør det avsender sa, i stedet for hva han mente å si). I tillegg er det jo slik at en bedrift som kommuniserer på dårlig norsk vil bli tatt mindre seriøst enn en som klarer å sende ut informasjon som ikke inneholder hjerteskjærende språkfeil.

Det kunne vært interessant å vite hvor henholdsvis språkpolitiet og språkforbryterne mener grensen går for hva som kan og bør påpekes. Personlig mener jeg at feil jeg selv begår, eller kunne begått, er for små til å påpekes, iberegnet overdreven bruk av komma, mens feil andre gjør, og som er grove nok til at jeg ser dem, kan påpekes. Jeg ser for meg at dette kan fungere som en allmenn regel.

Ellers mener jeg at man bør være forsiktig med overdreven pirking i forbindelse med en opphetet debatt om andre ting, siden det fort kan oppfattes som (og ofte er) et forsøk på å insinuere at taler er litt tjukk i huet og derved ugyldiggjøre standpunktet hans på den måten i stedet for å argumentere for det motsatte.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421597 11/06/2012 23:00
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Veldig enig i det som Kurtz sier. Alt med måte, men et godt språk er noe å etterstrebe. Jeg skal ikke si at jeg, eller andre konstabler i språkpolitiet nødvendigvis er perfekte selv.

Men om man først legger litt ære og prestisje i å prøve å skrive så godt som mulig, så legger man og mye merke til det. For mange som har litt ambisjoner, uansett om det er i jobbsammenheng eller hva det måtte være, så gjør man seg litt flid. Og når man sitter der og skal ansette noen, så griner totalt unødvendige slurvefeil mot en. Da kan man lure på hvor nøyaktig denne personen er, om man vet man ikke har et godt språk, men ikke lar noen andre lese sensur på CV eller søknad. Det går da ikke på æra løs! Om jeg fikk en søknad fra en som gjerne nevnte at han/hun har latt noen andre lese gjennom for å sjekke, så vil da jeg synes det var et pluss.

Selvfølgelig skal man ikke pirke for mye, da er man bare en kødd, men jeg kan ikke se noen fordeler ved å la språket forfalle! Og man skal absolutt ikke la det bli et ad hominem i en diskusjon.

Å utrykke seg så dårlig at det er risiko for at det blir feil, er på linje med å slurve i matte. Å anslå noe til å bli omtrent så eller så mye, fordi man ikke gidder å regne ordentlig gjennom det, er ofte ikke godt nok.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: sl500] #1421619 12/06/2012 05:16
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: sl500
Sitat: larsb
Jeg savner språkpolitiet.
Jeg tror forfallet skyldes slurv. Alt var bedre for halvannet år siden.

LarsB

Når man blir gammel nok var alt bedre før i tiden.

Jeg synes til og med at nostalgien var bedre før ...

Martin

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Walter E. Kurtz] #1421623 12/06/2012 05:26
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: Walter E. Kurtz

Flere av oss opplever grove språkfeil som en taksleping av vår egen bil, samt av landets kollektive bilpark.

Nettopp!

-Magnus
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1421664 12/06/2012 06:41
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg stemmer for språkpolitiet da dette er noe som har hjulpet meg med rettskrivingen min. Etter å ha bodd sammen med en som rettet på alt jeg sa og skrev i 2 år har jeg selv blitt veldig oppmerksom på nettopp dette. Tidligere skrev jeg grusomt dårlig norsk. Jeg droppet tegnsetting, store bokstaver og delte ord over en lav sko. Når jeg nå leser ting jeg har skrevet for noen år siden er det sånn at jeg skjemmes. Men jeg må si at forstår frustrasjonen til folk når man skriver et innlegg fordi man faktisk lurer på noe og eneste man får til svar er ditt eget innlegg rettet opp av en terrengsyklende kverulant som bruker mer tid på å rette andres feil på forumet enn på å sykle.
Det går ann å rette på ting samtidig som man hjelper vedkommende med det de lurer på.

Redigert av Fossi; 12/06/2012 06:42.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Fossi] #1421698 12/06/2012 07:13
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Fossi
Jeg stemmer for språkpolitiet da dette er noe som har hjulpet meg med rettskrivingen min. Etter å ha bodd sammen med en som rettet på alt jeg sa og skrev i 2 år har jeg selv blitt veldig oppmerksom på nettopp dette. Tidligere skrev jeg grusomt dårlig norsk. Jeg droppet tegnsetting, store bokstaver og delte ord over en lav sko. Når jeg nå leser ting jeg har skrevet for noen år siden er det sånn at jeg skjemmes. Men jeg må si at forstår frustrasjonen til folk når man skriver et innlegg fordi man faktisk lurer på noe og eneste man får til svar er ditt eget innlegg rettet opp av en terrengsyklende kverulant som bruker mer tid på å rette andres feil på forumet enn på å sykle.
Det går ann å rette på ting samtidig som man hjelper vedkommende med det de lurer på.

+1

Alt handler vel om tid og sted, hvilken relasjon en har til den som retter opp og måten det blir hjort på.

ps. har lagt inn minst en skrivefeil her ICON_WINK

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Tex] #1421719 12/06/2012 07:33
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: xxxx
Jeg retter på språket til folk fordi jeg synes dårlig språk er uprofesjonelt og useriøst, og jeg går ut fra at de fleste ønsker å bli tatt seriøst.

...

Unntaket er at jeg pirker på pirkerene. Når man kaller seg xxxxx og ikke kan skrive "ifølge", så er det ganske morsomt, synes jeg.

Helt enig i dette - uten at det siktes mot noen spesielle. Ninjakrigeren er så flink med sykkel at fra den fronten lar jeg alt passere uansett ICON_SMILE Men :
Æ fløtte ikkje! På hverken bokstava, komma eller punktum. Dessføruten så påberope æ mæ retten tel å bruke hele mitt rikholdige vokabular når det måtte passe.
jeg trodde f.ø vi var ferdige med denne tøvete språkpolitidebatten for en god stund siden, og synes også å ha lagt merke til at flere av bokstavrunkerne har firt flagg. For det har - unntatt for denne tråden - vært lite særskrivingsstøy på TSforumet i lang tid. Måtte det fortsette slik .

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: progres] #1421736 12/06/2012 07:43
jaronsen Offline
Entusiast
Entusiast
+1

Temaer som blir løftet frem og belyst i debatter her, tenderer til å gå i syklus og gjenta seg med jevne mellomrom. Herlig å kunne løse verdensproblemer, glemme alle konklusjonene, for deretter å løse de på nytt ICON_WINK

Æ si skål med kaffen, go dag til folket og fortsatt go debatt!

-Johan

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Pink floyd] #1421737 12/06/2012 07:44
Dan Offline
More than words
More than words

Fire. ICON_SMILE

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: Dan] #1421947 12/06/2012 10:48
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Dan

Fire. ICON_SMILE

Noe av det morsomste her på forumet er en svenske som hjelper oss nordmenn i å skrive riktig.

ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: progres] #1422215 12/06/2012 15:41
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: progres
Sitat: xxxx
Jeg retter på språket til folk fordi jeg synes dårlig språk er uprofesjonelt og useriøst, og jeg går ut fra at de fleste ønsker å bli tatt seriøst.

...

Unntaket er at jeg pirker på pirkerene. Når man kaller seg xxxxx og ikke kan skrive "ifølge", så er det ganske morsomt, synes jeg.

Helt enig i dette - uten at det siktes mot noen spesielle. Ninjakrigeren er så flink med sykkel at fra den fronten lar jeg alt passere uansett ICON_SMILE Men :
Æ fløtte ikkje! På hverken bokstava, komma eller punktum. Dessføruten så påberope æ mæ retten tel å bruke hele mitt rikholdige vokabular når det måtte passe.
jeg trodde f.ø vi var ferdige med denne tøvete språkpolitidebatten for en god stund siden, og synes også å ha lagt merke til at flere av bokstavrunkerne har firt flagg. For det har - unntatt for denne tråden - vært lite særskrivingsstøy på TSforumet i lang tid. Måtte det fortsette slik .

Protest!
jeg syns så aboslutt rettskrivningen her på forumet har tatt seg opp, betydelig og, siden jeg sist hang her regelmessig! Det var vel i 2008/2009 tror jeg.

Skrivefeil og dårlig tegnsetting bidrar ikke til et rikholdig språk, men snevrer det inn. Det er som å snøvle i fylla, og omtrent like sjarmerende. Forresten, når æ sjøl e og bor i Nord-Norge og veldig ofte slit me å forstå ka de andre illiterære kjøttskallan prøve å formidle til mæ, så e det fan ikke mye "rikt"! Og om hele jævla haugen faktisk e dyslektikera, så tør æ tykjen plystre mæ aldri mer røre drikkevannet her oppe! Da e næmli nåkka jævli galt! Og det ser så tragisk teit ut, det e så jævla trist, å se avisartikla håndskrevne plakata i butikkvindu, kafea, eller ka det nu måtte være, som e skrevet så dårlig at etter at æ har flirt mæ ferdi, så må æ gå et anna sted. For dem som har skrevve det der, dem kan ikke ha fulgt mye med, og æ ska ikke ha nån tjenesta av nån slag fra dem! E det rart søringa og utlendinga e skeptisk til å legg igjen penga her? Æ forstår dem jævlig godt.

Nå føler jeg meg litt skitten og må dusje og pusse tenner for andre gang i dag.

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1422232 12/06/2012 16:13
progres Offline
Besatt
Besatt
Vet du Bugge - du skulle hatt et akkarsva tredd opp gjønna rauhålle og vært tampa etter det rangveien i fjorden i et langt tau ætte en sjark som bare går på en 1/2 sylinder. Og det før du fikk pussa teinnern.
Men ellers er jeg enig, rettskrivinga har tatt seg godt opp, men faktisk UTEN at det har vært så mye gneill om det på forumet i det siste. Og så kjem du å ødelægg ailt ICON_SMILE

Re: Hvor har det blitt av språkpolitiet? [Re: langen] #1424683 15/06/2012 12:53
progres Offline
Besatt
Besatt
Etter å ha lest litt i dagens VG-nett tror jeg faktisk at språkpolitiet burde engasjert seg litt mer på den fronten. Det er nemlig utrolig mye å ta tak i der - bostaveringsfeiler, ordfeil eller -mangler etc etc. En del av dagens ABB-oppslag er knapt til å forstå pga manglende kvalitetskontroll på innholdet før det publiseres - halve setninger, logiske kortslutninger osv osv. Da snakker vi endog om folk som lever av, og får betalt for sine skriblerier!

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå