|
Sykkel-turist i Bergen et par dager
|
Sykkel-turist i Bergen et par dager
10/06/2012 20:31
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er på jobb-reise kombinert med familie-besøk i Bergen et par dager nå. Bor i Sandviken, med utsikt til Fløien. Tenkte i den forbindelse på å sykle opp på Fløien og prøve finne noen stier, men ble litt usikker på om det er lov. Noen som vet dette? Har googlet litt rundt det, men stedsnavnene som skal være "off limit" sier meg ikke noe, og jeg vil nødig forarge noen ved å gjøre noe ulovlig.
Hvis de ikke er lov; er jeg i nærheten av flytstier noen kan være behjelpelige med en GPS-fil, eller må jeg finne frem løpeskoene?
Og så et longshot... Noen som vet om en butikk som kan ha Caffelatex på lager, hadde jeg satt veldig pris på det.
|
|
|
Re: Sykkel-turist i Bergen et par dager
[Re: Clotho_NOR]
10/06/2012 21:40
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
De fleste stier på Fløyen er lovlige, men blir mye grusveier for deg i så fall. Lite sammenhengende skogsstier der oppe. Jeg tror det er skiltet i bunnen/starten av de grusveiene som ikke er tillatt for sykkel. Er det skog eller grusveier du er ute etter?
|
|
|
[Re: Oeyvind]
10/06/2012 21:55
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Supert !
Bor på i et område som heter Stølen, og har planer om å sykle Fløi-svingene opp, og surre litt rundt i skogen der oppe. Tar det selvsagt helt stille og rolig, siden det sikkert er mange gående. Var bare litt bekymret for å hisse på meg noen hvis det ikke er tillatt å sykle der.
|
|
|
10/06/2012 21:57
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er det skog eller grusveier du er ute etter? Primært tenkte jeg rolig restitusjon på enkel flytsti etter ritt i helgen, men grusvei i flott natur er heller ikke å forakte. 
|
|
|
10/06/2012 22:15
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Bergen + enkel flytsti... hmmm.. Det finnes mange fine grusveier!  Du kan sykle opp til Fløyen, videre mot Brushytten, og ta til venstre mot Munkebotn like før du kommer til selve hytten. Ikke asfaltveien som går opp til venstre ved hytten, men grusveien som går til venstre ca 50 m fra hytten. Så kan du følge denne grusveien, og vil til slutt ende opp i ytre sandviken. Følg så fjellveien tilbake mot byen/indre sandviken. Et annet alternativ er å sykle opp til Brushytten og ta til venstre opp veien mot Rundemannen som ligger like ved hytten. Følg til topps, og sykle ned på andre siden og ned til Svartediket. Følg så veien tilbake til byen, eller sykle Fjellveien tilbake til Sandviken.
|
|
|
11/06/2012 08:51
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har bodd i Bergen en stund nå. Flyttet fra Oslo. Bergen er elendig for terrengsykling med tanke på flytstier. Det er enten rett opp eller rett ned her. Det er noen grusveier, men sammenlignet med Marka i Oslo er forholdene nærmest ikke-eksisterende. Ta med deg racer neste gang 
|
|
|
[Re: Ketle]
11/06/2012 09:59
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har bodd i Bergen en stund nå. Flyttet fra Oslo. Bergen er elendig for terrengsykling med tanke på flytstier. Det er enten rett opp eller rett ned her. Det er noen grusveier, men sammenlignet med Marka i Oslo er forholdene nærmest ikke-eksisterende. Ta med deg racer neste gang  Evt ta med deg en skikkelig stisykkel og sykle litt skikkelige stier.
|
|
|
11/06/2012 10:25
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har bodd i Bergen en stund nå. Flyttet fra Oslo. Bergen er elendig for terrengsykling med tanke på flytstier. Det er enten rett opp eller rett ned her. Det er noen grusveier, men sammenlignet med Marka i Oslo er forholdene nærmest ikke-eksisterende. Ta med deg racer neste gang Oooh! Brannfakkel! Spørs hva man legger i "flytsti". Stemmer at det er få stier hvor en starter med et par/tre pedaltråkk og så blir båret videre ved ren pumping/sporadisk tråkking, uten å ha svettet noen dråper for å komme seg til slik sti først. Men, er man villig til å streve litt ifb med adkomst til stiene, så er utvalget langt i fra ille. "Marka"-mark finnes til og med, men da må man litt ut av sentrum (altså vekk fra byfjellene). Forholdene ligger akkurat nå optimalt til rette for denne kalssikkeren; http://terrengsykkel.no/index.php?stid=170 Benytt anledningen om du kan! Ikke glem stisykkelen, utforsykkelen, eller dirtsykkelen ved neste besøk heller. Vi har nok av sti/løype/spots-alternativer, dog er få av dem for den sedate syklist. Edit: Nettop hva Cerberus poengterer.
Redigert av Rednax; 11/06/2012 10:32.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
11/06/2012 13:11
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Greit at man er bypatriot i Bergen på sin hals, men sammenlignet med Oslo-marka er forholdene for stisykling i Bergen elendige. Sier ikke at det ikke finnes stier her, men i Oslo-marka er det fine stier over alt hele tiden. Det er det ikke i Bergen.
|
|
|
11/06/2012 13:29
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Hvor er det ikke lov å sykle på byfjellene?
|
|
|
11/06/2012 16:02
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
De letteste stier i byens nærområde finner du på Munkebotn. Det er også nærmest Sandviken så du har ikke mye asfalt opp dit. Stiene på Munkebotn er korte men spennende. Det går fint med vanlig HT eller med helstivt. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=989253#Post989253http://www.youtube.com/watch?v=hVQlaFVJbOQHar dessverre ikke GPS å vise til men skal prøve å finne ankomstruten på mapmyride.com. edit - Kart på mapmyrideStart fra ca. 2.5km der Amalie Skramsvei og Fjellveien møtes, sykle til ca. 4.3km opp til Munkebotsvannet, ta til venstre ved vannet og ikke til høyre som det står på kartet. Til høyre er det grusvei opp til Fløyen. Når du har tatt til venstre ved vannet så se etter stier på begge sider av asfaltveien. Eller spør turgåere for hjelp. Bare pass du ikke havner på en farlig bratt steinrøys (ligger på venstre side av asfaltveien) som turgåere tar oppover fra Sandviken.
Redigert av femte_gir; 11/06/2012 16:24.
|
|
|
[Re: femte_gir]
12/06/2012 05:18
|
Laban
Veteran
|
Veteran
Vidden er nok så godt som perfekt nå. Flyt i massevis, ingen nevneverdig klatring om man tar banen opp. Anbefales på det sterkeste.
Ta gjerne turen tidlig eller sent, så ungår du de store folkemengdene.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
|
|
|
13/06/2012 23:16
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
14/06/2012 15:18
|
dybvik
Medlem
|
Medlem
Den Munkebotn-stien så jo ganske bra ut, har aldri prøvd den.. Får prøve den når jeg vender tilbake etter sommerferien! 
|
|
|
14/06/2012 16:03
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Greit at man er bypatriot i Bergen på sin hals, men sammenlignet med Oslo-marka er forholdene for stisykling i Bergen elendige. Sier ikke at det ikke finnes stier her, men i Oslo-marka er det fine stier over alt hele tiden. Det er det ikke i Bergen. Har bodd i Oslo 4 år og Bergen i 6 år, og sykla sti 3-6ggr i uka begge steder. Sesongen i Bergen varer nesten hele året, i Oslo 7mnd. Det første jeg gjorde når jeg kom til Bergen var å selge FSR`n etter å ha prøvd meg ned til Montana. Etter et år Bygde jeg meg en ny HT med "moderne" geometri, altså slakt i fronten, lang vandring, kort stem, og brei kjepp. Etter et par sesonger kom flyten smått om senn, og viljen til å tråkke, bære og klatre flere hundre hm for å komme til toppen av episke nedkjøringer er blitt stor. Ville aldri bytta høyfjellsstiene i Bergen med slimet i Lillo..
|
|
|
27/06/2012 12:41
|
emja
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utsikt langt utover havet og følelsen av å komme seg skikkelig til fjells bare en knapp times sykling fra sentrum er verdier som mange bør verdsette minst like høyt som skog og mer skog på østlandet. Se på terrengsykkelturistene som tar turen til Norge, det er norske fjell og fjorder som først og fremst lokker.
Hva angår Fløyenområdet så er det også fine muligheter bla. tilrettelagt av dugnadsgjengen i skogselskapet. Men vis hensyn og unngå søndag i solskinn. Fin runde f.eks. forbi Bjørnebu og Revurtjern og bort til skiløypa, så steinura ned til grusveien, inn til venstre i hårnålsvingen nedenfor, stien bort til søndre del av skomakerdiket, videre ned stien på nedsiden av veien og ned til kamveien med en svingom i den lille dalen før man er ute på grusveien igjen.
|
|
|
03/08/2012 10:35
|
kapten8
Fersking
|
Fersking
bergen ær egentligen ganska kul sykkel by, det tar bara ett tag o finne ut av det:-) mye klættringar, mye grus och mye korta snabba små passager till stier, nokk till att man ska bli rejælt trøtt på en tur i alla fall!
|
|
|
|
|