|
|
29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
|
Re: 29er en døgnflue? Er 26er på vei inn igjen?
[Re: krankdrev]
10/06/2012 21:45
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Artikkelen sier eksakt det samme som wikipedia: At gyroeffekten ikke spiller så stor rolle som mange (inkludert meg, inntil nylig). Den understreker at det er hvordan massen kan forflytte seg sidelengs over balansepunktet som er den viktigeste kraften, men dette er IKKE massetreghet som genereres av farten, slik du sier. De sideveis kreftene er konstante, men de blir lettere å utnytte i fart på grunn av at man kan balansere ved å flytte hele sykkelen fra side til side. Gyroeffekten bidrar, men ikke så mye. Les nøyere 
|
|
|
[Re: Tor Arne]
10/06/2012 22:01
|
Espen
More than words
|
More than words
Det varierer fra sykkel til sykkel!
Noen sykler har høyt krankhus, mens andre har lavt.
E
|
|
|
[Re: Tor Arne]
11/06/2012 05:59
|
olechr
More than words
|
More than words
I VM løypa kjører man fortere på 29er enn 26 utfor.
Kan du ikke poste tidtabeller som viser forskjellen mellom 26" og 29" i løypa da sånn at vi i det minste har noe data? Jeg aner ikke hvor jeg finner det. Nå var jo jeg der å kjørte løypa en uke og så vel muligens ting ikke du leser om på nettet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: mantis]
11/06/2012 07:19
|
PerM
Entusiast
|
Entusiast
29 er nok "litt" døgnflue. De som har kjøpt 29 for å kjøre fortere på typiske norske marathon-ritt med mye grusvei/asfalt og bittelitt sti/terreng blir nok skuffet.
Har fått testet 29 i tre ritt nå, blant annet Vestmarkrittet og Raumerrittet. Ingen tvil om at 29 flyter bedre på sti og grovt/ujevnt underlag. 29 er på ingen måte raskere på jevnt underlag eller i oppoverbakker.
Jeg kjøpte 29 fordi jeg trives best i terrenget og synes jeg har fått full uttelling. For en typisk grussyklist er det ikke noe poeng med 29.
|
|
|
[Re: Espen]
11/06/2012 07:22
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det varierer fra sykkel til sykkel!
Noen sykler har høyt krankhus, mens andre har lavt.
E Du gjør det så vanskelig Espen. Det er mye enklere om folk fortsetter å tro at alle 29ere er like, like bra og funker akkurat likt. Og at alle 26ere funker likedan. Og at alle DW-link fulldempere har lik funksjon. At vekt er det viktigste målet for om en sykkel er bra. Jeg kjører 29er fulldemper nå, med 130mm vandring. Jeg kom fra 26er fulldemper med 150mm vandring. For meg føles 29ern lett og kjapp, klatrer bedre, er like bra nedover, har lavt nok styre, fin krankhøyde. Den er litt dauere og hoppe og sprette med, men sånn totalt sett over en 2-3 timers teknisk herjetur går det nok raskere. Om dette kommer av hjulstørrelsen eller av sykkelen som sådan driter jeg i. Jeg har funnet en BRA sykkel, hjulstørrelsen er et biprodukt av det, men teorien min om at litt mindre vandring med litt større hjul gjør at det klatrer bedre og gir bedre respons i tråkket er rett, det samme at de større hjulene med litt kortere vandring likevel funker omtrent like bra ned. Det går en grense hvor man MÅ ha mer vandring, og den grensa fant jeg på lørdag kveld :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
11/06/2012 07:37
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Kan vi ikke heller bare kalle det 28'er (twentyeighter)? Er vel det det EGENTLIG er?  Nei, fra spøk til alvor.. Jeg sykler fortsatt 26", men har lyst til å prøve 29'er siden "alle" maser om det. Noen som vil ta med sin til Kongsvinger på stitur? 
|
|
|
[Re: Andrehua]
11/06/2012 07:39
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Kan vi ikke heller bare kalle det 28'er (twentyeighter)? Er vel det det EGENTLIG er?  Nei, fra spøk til alvor.. Jeg sykler fortsatt 26", men har lyst til å prøve 29'er siden "alle" maser om det. Noen som vil ta med sin til Kongsvinger på stitur? Kan få teste min:) Ta en tur innom når du er i Fredrikstad:)
IFHT
|
|
|
11/06/2012 07:40
|
moskito
Entusiast
|
Entusiast
Større hjul, med lavere vandring foran ( negativt gradert stem ) gir en perfekt combo! 26 er på vei ut mener jeg, ! Særlig blandt mosjonister og også blandt større ryttere i Rundbane sykling! Du åpner opp for at større ryttere kan bruke sin fordel ved å sitte å trøkke mer kraft ned i pedalene siden du får ett bedre å gjevnere tråkk , særlig i terrenget siden hjulene triller ekstremt mye bedre gjennom hindringer å sykkelen er også mer stabil og tar hindringer lettere. Jeg vil si at for en syklist som er noe usikkert på seg selv teknisk og i utforkjøringer vil 29 gi en ekstrem forskjell. Gunn rita vant med en gang hun byttet til 29? Kanskje noe i det at det nærmer seg Ol form, men alikevell noe å tenke på!
Jeg mener at de som fortsatt mener 26 er det beste valget for terrengsyklister ikke har prøvd en god 29 er sykkel. 26 er kanskje hakke foran blandt rimelige sykle, men kjøper man en god 29er sykkel er den suveren mener jeg! Dårlige 29ere kan føles svært tunge å "bælete" grunnet store hjul føles tyngre!
|
|
|
[Re: PerM]
11/06/2012 07:48
|
Espen
More than words
|
More than words
Ja, at folk tar valg som alt i alt ikke vil være optimale er ikke noe nytt, og det har lite med hjulstørrelser å gjøre. Noen stiller i Birken med tunge stisykler eller hybridsykler også, uten at det er de beste valgene, hvis målet er å komme fortest til mål.
Helt siden jeg testet første 29er, for 5-6 år siden, har jeg vist at dette før eller siden kommer til å bli en suksess. Årsaken er at mange av egenskapene vil oppleves som gode for veldig mange syklister. Øket stabilitet og fremkommelighet gir trygghetsfølelse og selvtillit.
For erfarne syklister vil det være mulig å flytte grenser.
For noen vil ikke egenskapene passe kjørestil eller ferdigheter. Det finnes jo folk som sverger til v-bremser og helstiv sykkel også, og som verdsetter og/eller klarer å nyttiggjøre seg av lavere vekt.
Jeg tror mange vil bli skuffet over 650 når det kommer, fordi forskjellene vil bli så små. Det er først og fremst skeptikere til store hjul som venter på 650.
Det kan jo dukke opp en mirakel-650 som har noe helt nytt/annet, og/eller som maksimalt greier å utnytte tomrommet mellom 29 og 26, men for egen del tror heller på videreutvikling av 29.
Blir nye IBIS som planlagt, med rammevekt på drøye 2 kg, 120mm vandring, DW-link og god geometri, skal det mye til å knuse dette, selv med litt lavere vekt og litt mer vandring.
e
|
|
|
11/06/2012 07:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kan vi ikke heller bare kalle det 28'er (twentyeighter)? Er vel det det EGENTLIG er?  Nei, fra spøk til alvor.. Jeg sykler fortsatt 26", men har lyst til å prøve 29'er siden "alle" maser om det. Noen som vil ta med sin til Kongsvinger på stitur? Det blir nok rikelig med 28ere på Utflukt når både Trek, Scott, GT og Specialized dukker opp med demostallen. Selv Lapierre og Ghost stiller nok opp med storhjulinger.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
11/06/2012 08:13
|
motoxno
Medlem
|
Medlem
Er det noen her som har erfaring med 29" på svært grove stier? Tenker da spesielt på utforkjøringer.
Jeg kjører stort sett på de groveste stiene jeg finner i østmarka og lillomarka og bruker i dag en Morewood med 18cm bak og 16 foran til stisykling. (altså en fin DH sykkel egentlig
)
Men vurderer nå en 29" med litt mindre demping. Eks. Santacruz tallboy LTC. Altså en 29" som er litt slakkere og har litt mer demping.
Noen erfaringer der ute med grove stier og 29"?
|
|
|
11/06/2012 08:14
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvilke stier i Østmarka er det som er så grove at de krever 18 cm vandring? For at det skal bli en sti må jo noen ha klart å gå der først.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: motoxno]
11/06/2012 08:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Er det noen her som har erfaring med 29" på svært grove stier? Tenker da spesielt på utforkjøringer.
Jeg kjører stort sett på de groveste stiene jeg finner i østmarka og lillomarka og bruker i dag en Morewood med 18cm bak og 16 foran til stisykling. (altså en fin DH sykkel egentlig
)
Men vurderer nå en 29" med litt mindre demping. Eks. Santacruz tallboy LTC. Altså en 29" som er litt slakkere og har litt mer demping.
Noen erfaringer der ute med grove stier og 29"? Ja, har erfaring med 130mm foran og bak og 29er. Det funker. Ikke på samme måte som utforsykkel, men jeg sliter med å skjønne hvor du trenger utforsykkel i Nord og Østmarka :-D En 130-140mm 29er vil kunne herje voldsomt, samtidig la deg komme til og fra nedkjøringene og samtidig ha det litt morsomt :-D
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
11/06/2012 08:18
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Ble veldig mye teori her nå, så det er kanskje greit med litt praktiske erfaringer også.
Prøvde min nye 29" for første gang på favorittrunden i går og ble overrasket over resultatet. Forrige runde med 26" (Diamant Dark Cape) ble kjørt på 10:56 med en snittpuls på 85%. Med 29"(Flash 3 Carbon) fikk jeg ned tiden til 8:19, med snittpuls på 84% (please ikke dra ut dette til en diskusjon om dagsformens utslag på puls...).
Det må sies at det var vesentlig tørrere (=knusktørt) i går, mens det var relativt vått og sleipt da jeg brukte 26", men dette utgjør kanskje 50% av tidsforskjellen:
Jeg antar jeg ligger rundt snittet rent teknisk og denne løypa har mye røtter og flere tekniske partier. Med 29" merker jeg at jeg ikke trenger å stå over setet like mye for å beholde flyten som på 26" og der jeg tidligere har knota og slitt med å komme gjennom de tekniske partiene, er det nå bare å gi litt ekstra gass, så går alt "av seg selv". I tillegg tør jeg å holde høyere fart på tur nedover, da grepet er bedre.
29" med Racing Ralph veier 800g mer enn 26" med Ikon slik de står nå, men dette var ikke merkbart i praksis.
Konklusjonen min foreløpig, er at 29" er glimrende for oss middels tekniske i "krevende" løyper. Hvordan den fungerer på grus/asfalt gjenstår å se...
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
11/06/2012 08:19
|
motoxno
Medlem
|
Medlem
Den sykkelen er fantastisk å komme seg opp og selvfølgelig ned med. Den sitter som et "skudd". Og spesielt med supertacky dekk fra Maxxis! Klart veldig slitsom og HELT ubrukelig på de få grus etappene man må ta. Men derfor jeg styrer mot enten veldig teknisk opp eller veldig bratt/steinete ned og der det går fort. MEN - derfor jeg også ser litt på 29" nå. Få noe som også funker på vanlig sti (som det jo er mest av) - men vil ikke miste muligheten til å dra på ned hvor jeg vil. (Kanskje bare litt vel vant til det jeg har
)
|
|
|
[Re: Espen]
11/06/2012 08:25
|
treningsnico
Entusiast
|
Entusiast
Jeg tror også fordelene ved 29" viser seg mer, desto lengre inn i ritt man kommer. Det var tydlelig å se at Kulhavy hadde mer krefter igjen mot slutten. Nå kan det ikke akkurat bevises, men at 29" oppfører seg roligere og mer komfortabel å sykle på, kan ha gjort sitt til at han hadde mer krefter igjen mot slutten. Hvis man så rittet, var det tydelige forskjeller i kjørestilen på 26" og 29".
I det store og det hele er det nok markedskreftene som styrer. 29" er "in", men skal det selges flere sykler, og flere nye sykler må det komme noen nyheter. I hodet mitt høres jo 27,5" tommer helt fabelaktig ut, der man tar det beste fra 29" og det beste fra 26" i en fabelaktig kombinasjon. Om det faktisk er tilfellet får vi jo bare vente å se på.
|
|
|
11/06/2012 08:45
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sykler mye fortere i år enn i fjor..nå med 29"..lurer på om det kan være at jeg fått trent mye bedre jeg gitt:-) Syns jeg sitter behagelig og godt på sykkelen og spesielt i nedoverbakker i terrenget merker jeg forskjell i forhold til 26".
Kona er ei pyse i terrenget..det kan jeg vel si uten å få sparken, men hun har også gått over til 29" i år og har fått en helt annen fart i terrenget nå enn tidligere. Ikke for at det går fryktelig fort nå heller da men framgangen er stor etter bytte av sykkel.
|
|
|
[Re: treningsnico]
11/06/2012 08:55
|
Moose
Entusiast
|
Entusiast
Forskning i psykologi påpeker at:
FOR MYE UTVALG GJØR OSS ULYKKELIG
Det hadde vært så enkelt med EN standard, men nå er "hjulet i gang". Jeg skal sykle på alt Hardrocx kaster på meg, og det er snakk om 27,5 på Asker også. På min Circo Volante (29er) føler jeg meg veldig vel, har KUN brukt den hittil i år. Vil betegne meg som svært monogam, jeg orker ikke tanken om å ha flere ... Derfor henger den nye 26er'en fortsatt i Asker. Mulig at jeg sykler Grenserittet og Birken på den (etter jeg leste ALT dere skrev ;-))).
Jeg opplever at 29er'en sitter veldig bra i svingene og føles bra i terrenget.
Nå må det sies at jeg mener Hardrocx har gjort en god jobb mht valg av akselavstand (kort = leken, ikke som et skip) og styre/ sete-rør vinklene (aggressiv).
Jeg ser at det blir trangt på soverommet mitt neste år: 26, 27,5, 29 ... oh my goodness! Tenk på hvor ulykkelige vi alle sammen blir da. Vi må ta et valg: ved kjøp, foran ritt, på hver eneste utflukt! KRISE!!!
There ca be only more than one ...
|
|
|
11/06/2012 09:07
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
)
Noen erfaringer der ute med grove stier og 29"? I siste nummer av Fri Flyt er det en gruppetest av sti-29.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
11/06/2012 09:10
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
kaiost: jeg er som kona di, ei pyse i terrenget. Skiptvet rittet har et par stipartier hvor jeg faktisk ikke har greid å sykle hele - selv om jeg har forsøkt og virkelig ønsket å holde meg på setet hele veien.
Sykler fint hele partiet på 29'er sykkelen min. Er i bedre form i år enn i fjor, så da så jeg mitt snitt til å byttelåne med en kompis sist vi var ute i løypa. Tilbake på 26 så måtte jeg nedi et par steder igjen. 29 ER bedre i terrenget, flyter bedre over hindringer. Er den slik for en novise så er den slik for en som er god også. De skikkelig gode vil kunne utnytte dette enda bedre. Tror ikke en 29'er er noe raskere på grus, men den er ikke tregere heller. Så om du skal bytte - velg 29, det er mitt råd. Er du happy på 26, så hold deg til det. Viktigste er vel at du er nettop dette - altså happy med sykkelen din.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
11/06/2012 09:24
|
Markus S
Entusiast
|
Entusiast
Det er fortsatt mange ritt som vinnes på 26" av teknisk terreng her i landet. Fredrik fang Liland og Edvart Iversen, sykler begge på 26, pallen omtrent hver gang. Fredrik hadde foresten nest beste tid på nc 1 av både senior og junior. Lars Ragar sykler jo fortsatt nesten bare 26 han også.
Selv liker jeg meg best på 26, foreløbig. For meg virker det som man mister så mye stivhet i hjulene når det ikke er karbonfelger, og hjulene skal være på under 1400 gram. For at man skal få en sykkel som er stiv som en 26 og samme styrke runder man fort 10 kg. Personlig ser jeg også frem til 650b. de kortere eikene skal i teorien gi større stivhet i hjulene, enn 29.
Grassroot instruktør Vipera XC 9 Selges for 22 500,- Som ny. Kontakt på pm. Salgsanonse
|
|
|
[Re: PerM]
11/06/2012 09:38
|
olechr
More than words
|
More than words
29 er nok "litt" døgnflue. De som har kjøpt 29 for å kjøre fortere på typiske norske marathon-ritt med mye grusvei/asfalt og bittelitt sti/terreng blir nok skuffet.
Har fått testet 29 i tre ritt nå, blant annet Vestmarkrittet og Raumerrittet. Ingen tvil om at 29 flyter bedre på sti og grovt/ujevnt underlag. 29 er på ingen måte raskere på jevnt underlag eller i oppoverbakker.
Jeg kjøpte 29 fordi jeg trives best i terrenget og synes jeg har fått full uttelling. For en typisk grussyklist er det ikke noe poeng med 29. Det trur jeg du har veldig veldig rett i. For oss som sykler rundbane, teknisk sti etc så er 29er en fordel så sant man finner en bra innstilling. Men for alle de som sykler norske maraton ritt vil de nok ikke sykle noe fortere. Jo dårligere teknisk man er jo mer vil man hente på det. Nå vil jo 27,5 komme ganske fort på markedet. Da særlig siden Nino vinner ritt på ritt. Men hovedgrunnen til at han kjører den er at han ikke fant seg tilrette på 29ern.
|
|
|
11/06/2012 09:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Den sykkelen er fantastisk å komme seg opp og selvfølgelig ned med. Den sitter som et "skudd". Og spesielt med supertacky dekk fra Maxxis! Klart veldig slitsom og HELT ubrukelig på de få grus etappene man må ta. Men derfor jeg styrer mot enten veldig teknisk opp eller veldig bratt/steinete ned og der det går fort. MEN - derfor jeg også ser litt på 29" nå. Få noe som også funker på vanlig sti (som det jo er mest av) - men vil ikke miste muligheten til å dra på ned hvor jeg vil. (Kanskje bare litt vel vant til det jeg har
) 130 mm 29er kan du kjøre stort sett over alt. evnt vente på 27,5 stisykler som jeg trur blir helt konge
|
|
|
[Re: olechr]
11/06/2012 09:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
) 130 mm 29er kan du kjøre stort sett over alt. evnt vente på 27,5 stisykler som jeg trur blir helt konge 130mm 29er funker til det aller meste ja, kan skrive under på det :-D Selv om det ikke kan sammenlignes med en utforsykkel...
|
|
|
11/06/2012 10:19
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi som sykler 29ere har jo begynt å oppføre oss som en gjeng med nykonservative tullinger etter at 27,5 kom inn i diskusjonen for alvor. Plutselig har vi blitt mer opptatt av å forsvare våre valg enn å se mulighetene med en "nykommer"!
Jeg ser ingen svakheter med storhjuling til mitt bruk, men jeg prøver gjerne en 650 når den muligheten kommer. Og en 130mm Specialised Stumpjumper FSR S-Works er velkommen inn i stallen min any day! Alu-versjonen med store hjul var utrolig morsom.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
11/06/2012 10:51
|
Bugge
Avhengig
|
Avhengig
Helt enig! Forandring fryder, og vi finner aldri ut hva som passer en selv best, dersom en ikke tør prøve!
Men at 29er er en døgnfue tror jeg bestemt ikke. Jeg er ingen veteran i sportsbransjen, men har jobbet i noen år med salg. Feltet mitt er jo egentlig randonné og frikjøringsski, men i det siste året så har jeg altså blitt ansvarlig for ei sykkelavdeling og. Med tanke på så mye energi som er blitt lagt ned i R&D, og tilrettelegging for produksjon osv., så tror jeg virkelig ikke at noen av de som nå produserer komplette sykler, deler og tilbehør til 29ere, har tenkt å gi seg med det første. Til neste år spår jeg 29er til under 5000,-, sann mine ord!
Om 26" kommer til å dø og 650 til å ta over? Har ikke peiling... Hvorfor skulle det ikke være plass til alle tre? Kanskje det kommer til å følge rammestr? At small 29er forsvinner, og blir erstatta med 650? Vi får se. Spennende!
|
|
|
[Re: olechr]
11/06/2012 11:00
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Nå vil jo 27,5 komme ganske fort på markedet. Da særlig siden Nino vinner ritt på ritt. Men hovedgrunnen til at han kjører den er at han ikke fant seg tilrette på 29ern.
Schurter sykler teknisk fletta av de fleste, uansett hjulstørrelse. Scott har jo ikke kuppet noen 29-trone, så da er det kansje fint å være raskt ute med 27.5.
Redigert av Jo_Inge; 11/06/2012 11:01.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Lillosti29]
11/06/2012 11:38
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
I siste nummer av Fri Flyt er det en gruppetest av sti-29.
Er dette en test som kommer på trykk i Terrengsykkel eller må man kjøpe begge bladene?
|
|
|
11/06/2012 12:30
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Kan vi ikke heller bare kalle det 28'er (twentyeighter)? Er vel det det EGENTLIG er?  Nei, fra spøk til alvor.. Jeg sykler fortsatt 26", men har lyst til å prøve 29'er siden "alle" maser om det. Noen som vil ta med sin til Kongsvinger på stitur? Kan få teste min:) Ta en tur innom når du er i Fredrikstad:) Sten?
|
|
|
11/06/2012 12:32
|
mantis
OP
Veteran
|
OP
Veteran
IFHT
|
|