Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Boligkjøp og gamle bad

Boligkjøp og gamle bad #1419475 09/06/2012 12:15
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Litt pussig sted å spørre om dette, kanskje, men jeg har nå blitt godt vant med at terrengsykkel.no kan gi svar på omtrent det det skulle være, så da så ;-)

Ser på boligannonse, for et stort gammelt rekkehus med "oppussingsbehov". Det er det absolutt, ser ikke ut som det er gjort noe der på de siste 40 årene. Do og badekar er den fine guloransje fargen alle likte så godt på 70-tallet, og på veggen er det vinyl. Samme dag leser jeg i VG om hvordan de viktigste tingene å sjekke ved boligkjøp er detaljer på badet, og en forsikringsmann uttaler at "bad har levetid på maksimalt 15-20 år".

Så lurer jeg jo på, hva skjer egentlig etter 20 år? Og etter 30, eller 40? Jeg tenker, enten er det tett og uten lekkasje, og da er alt ok, eller så er det utett, og da er det vel det samme hvor gammelt det er?

Eller?

Saken er den at vi ville nok rehabilitere et sånt bad fullstendig, men har kanskje ikke lyst til å gjøre det med en gang. Har det noe å si, når badet først er så gammalt?

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419495 09/06/2012 13:00
2
2rgrim Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
2
Enig i at emnet er "litt" på siden av hva terrengsykkel.no driver med, men folk har jo erfaringer med så mangt:-) Å også jeg... Var i samme situasjon for noen år siden, badet og bygget var relativt nytt og etter innflytting merket vi ei stram lukt etterhvert. Det viste seg at vi hadde fått en vannskade ja... Nå var vi i den "heldige" situasjonen at badet skulle pusses opp likevell. Kunne fortalt mye om dette, men generelt er det dyreste rommet å pusse opp er bad og kjøkkenet. Å av erfaring er dette menn har minst råderett over.. Regn med oppussing relativt kjapt:-) Hvis det i tillegg står i boligannonsen at det er oppussingsbehov, kan du være helt sikker på at behovet kommer relativt kjapt.
Bli boende!! å kjøp heller noe fint i karbon;-)

Blogg mindre og tren mer!! - nytt jungelord;-)
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419515 09/06/2012 13:37
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Hehe, nå er det jeg som er konemor her, og det er nok helst jeg som vil utsette oppussing :-D Har så mye annet morsomt å gjøre.

Men det var liksom det jeg tenkte på. Hvis ikke muggen står ut av badet når man åpner døra kan det vel ikke være noe farlig å drøye litt med oppussing? Helrenovering er så klart dyrt, men i dette tilfellet er det alt eller ingenting, og kan ikke se hvorfor det skulle blir dyrere av å vente et par år.

Alternativt ser jeg ikke bort fra at vi heller pusser opp de delene vi faktisk oppholder oss i og lærer fint å leve med guloransje do og vinyl på badeveggen. Hva skjer da? Hmm...

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419572 09/06/2012 15:40
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Puss opp badet med en gang,, Det virker som du tar over rekkehuset til noen gamle folk utifra farger og gammelstil,,gamle mennesker dusjer ikke hver dag /uke når du begynner å bruke badet med normalt dagelig bruk kommer du til å få deg en overraskelse garantert,,,Det er en fordel hvis det er et badekar med dusjforheng da kan du legge silicon rundt badekarkanten til vegg for minske søl,husk å rense stake sluk så vannstanden ikke står helt opp til slukrista for da trekker foktighet inn i gulv...Det er også mulig å montere et dusjkabinett da er du sikkret så lenge sluket tar unna,,,,

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: allesammen] #1419598 09/06/2012 16:39
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Vi normenn har en besettelse i å måtte pusse opp.
Strengt tatt funker et hus helt greit, sjøl om det er 50 år gammelt, så lenge normalt vedlikehold taes fortløpende.
Største problemet kan være strømkapasiteten, da en rett og slett brukte mindre støm før,og sikringer er dimensjonert utifra dette.
Vann og avløp kan fint holde i "evig" tid.
Flytt inn og kos deg!

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419599 09/06/2012 16:41
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har vært gjennom dette nå nylig. Riktignok er det flis på veggene, men type brun med blomstermønster. Vi hadde råd til å kjøpe huset, men ikke pusse opp rubb og rake de første årene. På badene gikk vi for en billig mellomløsning. Rev ut bide og gammel vask, og fikk installert ny dobbelvask. Det var badekar, så der bader ungene (og far etter kalde sykkelturer). På det andre badet rev vi ut gammelt dusjkabinett og satte inn nytt. Da dusjer vi som vi vil, selv om det ikke er membran. Satte også inn ny ventilasjon til begge badene, blir brukt litt mer nå enn de gamle som bodde her før gjorde.
Totalt på begge bad, ca.20.000,- (rørlegger og utstyr)
Ventilasjon, ca.15.000,-

Vil du f.eks. rive vinylen av veggene, finnes det mye fint baderomspanel nå som ikke koster mye. Sett på en dusjvegg og silikoner rundt badekaret som foreslått, så får dere en grei dusjløsning.

Lykke til

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419809 09/06/2012 21:17
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Takk for kreative og konstruktive tips. Jeg er jo opptatt av å ta vare på ting og drive nødvendig vedlikehold i tide, men samtidig er jeg svært lite interiørinteressert bortsett fra oppholdsrom og vil bare ha noe som funker. Kjellerstua er allerede lansert som mekkebod, til tenåringens fortvilelse ;-) Så vi får se hvor ille det ser ut, på visning...

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1419907 10/06/2012 06:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ett ord til deg: Dusjkabinett!

Jeg tror at all dusjingen rett ned på flisene gjør at bad slites ned så fort. Levetid på 10-15 år er jo helt sykt. (Bad til 150' kr med levetid på 15 år er en sykkel i året bare på badekostnader ...)

Nei, neste gang jeg gjør noe med badet (og det må jeg vel snart pga et begynnende fukt/råte-problem)så blir det rehabilitering og inn med et fancy dusjkabinett. Da tror jeg man har bad for resten av levetiden.

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1420301 10/06/2012 18:47
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Dusjkabinett er notert!

Har nå vært og snoket utenfor, og den som bodde der før har latt det gro en diger hekk rett utenfor stuevinduet. Gjør meg litt skeptisk til å inspisere innsiden, merker jeg.

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1421243 11/06/2012 16:19
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Dusjing på fliser er ikke bra. Fliser er ikke tett, og det VIL lekke, innen 15-20år.

Verdt å merke seg er og hva er gulvet er laget av. Er det betonggulv eller trebjelkelag?

Vi har betonggulv i kjeller, med innstøpte varmekabler som ble lagt når vi kjøpte huset for et par år siden, og fliser på betongvegger. Og stor fancy (steam)dusj med radio, lys, masssje meg her (men ikke der) og det har tak. Dugger ikke på speilet på badet når du har tak på dusjen, og det blir mye lettere varmt inni dusjen. Et oppsett det skal være meget vanskelig å få fuktskadet det..

+1 for dusjkabinett MED tak

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1421867 12/06/2012 09:45
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Nå kan ikke jeg en dritt om boligbygging, men badet er i andre etasje, så det er vel helst bjelkelag og ikke betong under. Eller?

Og så er badet bittebittebittelite, med badekar. Er veeeldig glad i badekar, så jeg har ikke så lyst til å hive ut det til fordel for dusjkabinett, men innser at om vi ikke skal (må) helrenovere badet med en gang er nok det smarteste å få inn et dusjkabinett med en gang.

Alternatvit! er det faktisk eget vaskerom i kjelleren. Det hadde jo gått an å sette inn dusjkabinett der midlertidig. Hm.

Apropos fliser - leste nettopp at fliser er ikke tett, men er heller ikke ment å være det. Litt fukt under fliser er derfor "ok", så lenge det er lagt membran. Sier fagfolket. Som jeg veldig gjerne skulle vært akkurat når jeg står der og prøver å vurdere i løpet av en times visning om et hus er bra eller et pengesluk...

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1421926 12/06/2012 10:38
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fliser er bare en mekanisk beskyttelse - fukt passerer så og si fritt gjennom. Derfor er det også håpløst å si hva som ligger under. Dokumentasjon fra forrige eier er stikkordet. Jeg ville gått så langt som å si at dersom man ikke vet hva som ligger under, så bør man ta høyde for å ta kostnaden for totalrenovasjon inn i prisen når man kjøper.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1422023 12/06/2012 11:57
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Jeg har holdt ut ni år i et gulbrunt vinylhelvete og istedenfor noe flislagt våtromsnormert som ofte viser seg å ikke holde har jeg bygget terrasse, pusset opp kjellern, lager nå et tilbygg med masse glass osv. Masse ting som hever livskvaliteten til familien på fem mer enn hva man kan oppnå der man uansett bare dusjer, tisser og bæsjer.

Vi plages ikke av det, Bonytt holder seg unna og vi har kaldt og varmt vann, dusj, badekar, vannklosett, speil og annen moderne luksus. Hvis det er bra ventilert, holder det bra!

Om et år eller to pusser jeg nok opp badet helt selv etter å ha lært meg diverse håndverk og kjøpt masse billig kvalitetsverktøy i UK dessuten!

No added style
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: KnutAa] #1422207 12/06/2012 15:33
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: GogBozen
Jeg har holdt ut ni år i et gulbrunt vinylhelvete og .. Bonytt holder seg unna

ICON_GRIN

Jeg skulle gjerne visst hva forrige eier har å si. Dessverre har jeg en sterk mistanke om at han er død... Visning på søndag. Er ikke sikker på om jeg vil spørre hvor han døde.

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1422396 12/06/2012 19:38
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Det er på "moderne" hus at dokumentasjon og kontroll er viktig pga fuktsperrer i vegger, skjulte røropplegg og alt mulig annet som kan skape kjempeproblemer hvis ting ikke er 100%. Veldig ofte viser det seg at ting er feil til tross for dokumentasjon og sertifikater.

På gamle hus er timng ofte akkurat slik som det ser ut, alt av rør og ledninger ligger åpent og det meste kan fikses greit av en nevenyttig eier. Trenger ikke sveisa membran hvis det aldri kommer vann på gulvet uansett.

Hvis man klarer å vente med kosmetiske ting til man skal gjøre større endringer kan man komme greit ut økonomisk også, særlig hvis man liker å holde på litt selv og kan ta rom for rom. Ofte er det lurt å bo seg inn litt så man oppdager de geniale løsningene før man totalrenoverer.

Kjøp nok ved!

No added style
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1422513 12/06/2012 21:32
knutrs Offline
Medlem
Medlem
Husk at et bad ikke trenger være synonymt med dyre løsninger og fliser. Selv pusset jeg opp badet i utleiehuset. Der ble det lagt fliser på gulvet, men fuktsperre og impregnerte panelplater på veggene og dusjkabinett samt god ventilasjon. Ble langt billigere enn om vi skulle satt opp rupanel, gips, membran og hatt flislegger til å sette fliser på veggene.

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1422611 13/06/2012 06:47
S
Storfe Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vår erfaring med bad i gammelt hus: (Ca 30-40 år gammelt):
Gulvbelegg hadde små sprekker rundt der det var brettet ned rundt sluk, så fuktighet hadde trekt inn i gulvet under gulvbelegg. Dusjet i badekar, men vannet spruter på gulvet allikevel. Rørgjennomføringer for vann i vegg var ikke lenger tette, silkon var dårlig og manglende, vannet trekte ut i vegg. Ingen ventilasjon, alle vinduer i huset dugget ned hver gang vi åpenet døra til badet etter å dusje. Respatex-plater på vegg var forsåvidt "som nye", hvis du ser bortifra at det blir en del hull i de etter 40 år med forskjellige skap som er skrudd gjennom platene som har blitt flyttet. Høy fuktighet gjør at det kondenserer på toalettsisterne, som gjør at vann renner nedover på utsiden av dassen, det var ikke tett rundt rørgjennomføringa under doen. Kobberørene lå skjult i vegg, ingen på badet hadde gått lekk, men de til kjøkkenet fra samme tidsperiode hadde gått lekk og forårsaket store råteskader i bærevegg i kjeller.

Vi kjøpte og totalrenoverte alt det første året. Dette var planlagt ved kjøp. Ingen indikasjoner på at ting var slik det var, men det er det du bør forvente når noe er så gammelt. For all del, det kan være fint, men har du råd til å ta sjansen på at det ikke er det?

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1423162 13/06/2012 18:05
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Nå har vi fått vært innom huset og titta, lånte nøkkel av grei megler. Badet var... interessant. Vinylaktig gulvbelegg med godt opptrukket kant, det så igrunnen greit ut. Varmekabler under. (Betyr ikke det at det må være tett?) Sluket fikk jeg ikke sett på, fordi det lå langt under det gule badekaret (der det også lå masse støv, en gammal sko, og en pakke med liktornsplaster |-D ). På veggene var det noe vinylbeleggreier, som hadde buklet og krøllet seg godt i skjøtene. Om det ikke er fukt bak dem er det et under. Men ikke noe lukt eller tegn til mugg eller sopp i tak over eller i etasjen under, eller på loftet.

Ellers var ikke huset fullt så gammelt som jeg trodde. Bygd i 85, og inventaret er nok i stor grad derfra også. Men et pluss var at takplatene så ut til å være ganske ny og at varmtvannstanken er fra 2005. Da har det vel vært gjort noe vedlikehold.

Nå sitter vi og grunner på om vi har lyst til å bruke endel penger på å kjøpe et hus som egentlig er litt for stort som vi må bruke masse tid og krefter på å få praktisk eller fint... men som riktignok ligger rett i markagrensa. Ikke lett det her.

Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1474954 29/08/2012 07:58
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpte dere huset?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1474993 29/08/2012 08:25
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: lph
Nå sitter vi og grunner på om vi har lyst til å bruke endel penger på å kjøpe et hus som egentlig er litt for stort som vi må bruke masse tid og krefter på å få praktisk eller fint... men som riktignok ligger rett i markagrensa. Ikke lett det her.

man kan ALDRI kjøpe for stort hus, det skjønner man så fort man har unger innomhus itillegg til terrengsykkel/reser sykern.

men hvordan gikk det, blei det hus kjøp? hørte jo ut som ett finfint hus inærheten av marka

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/
Re: Boligkjøp og gamle bad [Re: lph] #1475088 29/08/2012 10:01
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Nei, vi kjøpte ikke huset gitt. Vi var litt ferske i gamet, og hadde ikke skjønt at "oppussingsobjekt" ikke betyr billig, det betyr vill budrunde og flere hundre tusen over takst...

Men, vi har kjøpt et annet stort hus i markagrensen, bare en annen mark. Rekkehus v Lillomarka viste seg å være for dyrt, så vi holder oss til Østmarka enda en stund. Ikke eldgammalt bad, ikke langt over takst, blir så fint så ICON_SMILE

(Og hvis skulle være interessert i et lite men lyst og praktisk rekkehus på Lindeberg med utsikt, masse sol, 100 m til skogen, 200 m til barneskole og 500 m til t-bane og butikker - følg med, følg med!)

Moderator  support