Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stive bein, restitusjon og knirk i kranken

Stive bein, restitusjon og knirk i kranken #1419422 09/06/2012 09:54
joerntp Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har tidvis vært plaget av muskelkramper i rittsammenheng og jeg har tidligere lagt skylden på manglende grunnlag og overmot. I år har jeg trenet systematisk hele vinteren og har lagt et bra grunnlag for sesongen.

Har vært igjennom årets 2 første ritt, terrengsykkelrittet og vestmarkrittet, og farrisrunden er neste på programmet.
På terrengsykkelrittet fungerte beina knallbra og kunne banke på det beina klarte uten antydninger til kramper.
På vestmarkrittet hadde jeg en noe hard start og bra flyt helt til de siste 10Km. Husker jeg måtte gå av sykkelen i en bakke og da smalt det til i den ene leggen. Kort tid etter var det kramper i begge lår og måtte kjøre i snilefart inn til mål. Tiden ble ganske bra likevel men ser ut til at krampetendensene er tilbake igjen.
Nå er det gått en uke siden vestmarkrittet og skulle ha en testrunde på farrisrunden. Merket etter kort tid at beina var "stive", tunge og slitne (slik det kjennes litt før krampene kommer). Avbrøt runden og syklet rolig tilbake.
Tror sikkert dette er manglende restitusjon ? men trodde ikke jeg ville bli satt ut etter 2 helger med ritt...
Har tatt det veldig rolig mellom rittene også for å få overskudd.

De siste ukene har sett slik ut :

Lørdag : Terrengsykkelrittet
Søndag : Rolig sone 1
--------------
Mandag : Fridag
Tirsdag : Rundbane/intervall 5x8min. Hardt
Onsdag : Fri
Torsdag : Fri
Fredag : Fri
Lørdag : Vestmarkrittet
Søndag : Fri
-----------------
Mandag : Rolig sone 1
Tirsdag : 4x10minutter intervall sone 3/4
Onsdag : Fri
Torsdag : Fri
Fredag : Test-Farrisrunden
Lørdag : Terrengsykkel.no

Skal sies at jeg nok tar ut allt jeg har i rittsammenheng men er det vanlig å bli satt ut etter 2 ritt ? Tips til bedre restitusjon og stive bein ?
Er det kun rolige økter og hvile som gjelder frem til ritt neste helg eller bør jeg legge inn noen intervaller ?

Og til det andre problemet. Merket knirk i kranken på den siste turen på Fredag. Noen som vet hva dette kan være ? Har forøvrig nye kranklager for sesongen. Kanskje det var de stive beina som ropte på hvile ? ICON_SMILE

Re: Stive bein, restitusjon og knirk i kranken [Re: joerntp] #1419633 09/06/2012 17:27
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Stive bein uten futt etter ritt eller hard treningspeiode løses stort sett alltid med hvile for min del. Noen ganger jogger jeg det av meg for å løse opp litt, men hvile og ikke minst søvn er tingen.

Knirk i kranken er et vanlig fenomen (vanligere en knark i "Krinken", som en vis mann her på forumet skrev en gang), i alle fall på mine Scott sykler etter periode med mye vått. Skru opp kranken, smør opp med fett og det løser problemet hver gang.

Shut up legs!

Moderator  support