Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hemsedal

Hemsedal #1418796 08/06/2012 09:24
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei!

Sommerferien står straks for tur, og i år tenkte jeg å hive sykkelen på taket når vi tradisjon tro tar turen til familiehyttene i Hemsedal og på Sjusjøen.

I Hemsedal har jeg gått en god del i fjellet forskjellige steder, og en av favorittene om jeg bare skal ut med bikkja en ettermiddag er en enkel tur opp på Såta (Se kart) .

Men en ting jeg alltid har hatt lyst til å prøve er å sykle opp til Såtetjernet, for så å fortsette mellom Skurvefjellet og Myljofjell, og videre ned til Trøim. Deretter tenkte jeg å ta Karisetrunden eller Hemsilrunden etter inspirasjon fra Tommy Aslaksens stiguider (oppdatert i dag).

Er det noen som har gått eller syklet nevnte sti mellom fjellene og ned til Trøim? Jeg har aldri gått der selv, og det er ille tråki' å måtte leie sykkelen hele strekka pga uframkommelighet (men jeg er ikke redd for utfordringer ICON_WINK ).

MVH
Henning

MVH
Henning
Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1419187 08/06/2012 19:07
Tannlaus Offline
Fersking
Fersking
Hei,

Stien videre mellom Skurvefjell og Myljofjell er bedre enn stien fra Fekjan og opp til Såtetjern. Fint område og bør ikke by på de store problemene. Litt kronglete akkurat føre Såtetjern p.g.a. jord- og steinraset forrige året.
Jeg har derimot ikke testet øvre del av stien ned fra Synebekken, men bør absolutt ikke være mange partier hvor det ikke kan sykles.

Du kan også velge å ikke sykle ned langs Synebekken, men i stede rett frem over Halleinklanten, og så svinge nedover når du treffer Trøymsåne. Her vil du antagelig måtte trille et par små partier.

Når du kommer ned til Synehovda kan du velge om du tar stien på vestsiden, men som vil kunne ha noen fotturister midt på sommeren. Du kan også ta traktorveien som gør på østsiden, men denne gir deg ikke noen utfordringer hvis det er det du er ute etter.

Mvh
Jonas

Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1419434 09/06/2012 10:24
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Vi snakker vel ikke akkurat flytsti i store deler av området du omtaler, men flott er det uansett og best fra Såtatjern til Synebekken. deretter ville jeg også dreid mot Halleinklanten mot Trøimsåne. Stia inn i Trøimsbotten er da også et alternativ for å forlenge turen.

Kjølen gir også gode muligheter med ulike "innsteg" og run offs fra / mot både øst og sør.

Kjørte for mange år siden rundt Flævann og Gyrinosvannet med start over demningen og kjørte på nordsiden av vannet i starten, veien tilbakefra Lysebotten. Kartet med angitte stier funket i starten, men det ble litt upløyd mark etterhvert, for å si det mildt. Tror kanske det fortsatt er ugjort av andre ICON_SMILE

Fin runde er gamleveien og etterhvertstiene via Helgebu fra over Elghøgda / Nørelien ( begge veier ), men dette er jo alment kjent...

Fagerdalen er uten vegetasjon, og skulle gjerne hørt om noen har herjet rundt der inne... Tror det bør være bra.

Stien fra Bjøberg mot Bulia har jeg ikke syklet, men gått til toppen ved el-mastene fra Bulia. Noen som har syklet den ? Trolig best fra Bjøbergsiden.

Stifinner
Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1419464 09/06/2012 11:39
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg bor i Hemsedal og guider gjerne Karisetberget om jeg er i området når du kommer. Vi har jobbet ganske mye med starten på denne runden i det siste da grunneier har flathøgd en stor del av området 100 meter fra der jeg bor.

Men nå er den stort sett ryddet og bedre enn noen gang. Som min egen lokalrunde blir jeg bare mer og mer glad i den da den har "alt", flytstier, gresstier, svaberg, tekniske utfordringer både opp og ned, fantastisk utsikt på toppen og en avslutning som ikke kan beskrives....

Igår og idag har jeg også luftet motorsaga noen timer og dette er første byggetrinn på litt leking ved siden av stien som skal passe for både små og store:

Redigert av Tallak; 09/06/2012 11:39.

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1419780 09/06/2012 20:28
T
Therminator Offline
Entusiast
Entusiast
T
Kommer opp andre uka i juli:)

Stifinner
Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1423138 13/06/2012 17:27
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tilbud og løypeforslag - de skal utforskes ICON_SMILE

Men, nå tynte jeg ut resten av drivverket på min gamle sykkel på forrige sti-tur, så det ser dessverre mørkt ut for ferien m/sykkel... Hvis ikke jeg får på beina noe kjapt da.. Vi får se..

MVH
Henning

MVH
Henning
Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1428796 21/06/2012 07:45
Henning H Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I går kom en svært etterlengtet pakke med nye organer til Anton i posten, så nå er hele drivverket (krank, kassett, kjede, fram- og bakgir) byttet til 770(2) XT. Beholdt de gamle spakene mine ca. 2002 LX kombi. Sykkelen er som ny, og jeg er klar for nye utfordringer igjen ICON_SMILE

Men, er det noen som har kjørt med Endomondo e.l. på gjennom Karisetrunden eller en tur oppe på Kjølen som har lyst til å dele .gpx filene med meg? Disse er geniale sammen med appen "Norgeskart" for orientering i ukjente områder.

MVH
Henning
Re: Hemsedal [Re: Henning H] #1431024 24/06/2012 17:01
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Henning:
Her er GPX-track for Karisetrunden. Ta hensyn og vær forsiktig med bakbremsen nedover fishwhack

NB: vedlagte fil må omdøpes til .GPX da forumet ikke godtar slike filer (egentlig)

UTFORDRING: Jeg tok en ræcerrunde på torsdag, klokket hele runden på 42 minutter, hva blir DIN tid?

Vedlegg
TRACK-Karisetberget_på_full_gass_42minutter_.jpg (320.07 KB, 820 nedlastinger)
Karisetberget - omdøp til .GPX

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Hemsedal [Re: Tallak] #1431303 24/06/2012 22:53
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Håper på å teste denne i begynnelsen av ferien, dvs sånn ca i begynnelsen av andre uka i juli.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hemsedal [Re: Therminator] #1431928 25/06/2012 19:10
S
Saffer Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Therminator
Vi snakker vel ikke akkurat flytsti i store deler av området du omtaler, men flott er det uansett og best fra Såtatjern til Synebekken. deretter ville jeg også dreid mot Halleinklanten mot Trøimsåne. Stia inn i Trøimsbotten er da også et alternativ for å forlenge turen.

Stien som går på østsiden innover Trøimsåni er vel neppe sykkelbar. Stien på vestsiden er mye bedre - hvis man først vil innover Trøimsbotn. Problem er at den ikke leder noe sted. Man må ta retur samme vei tilbake. Dessuten tviler jeg på at man kan krysse Trøimsåni utenom å måtte ta turen ned til den første broen utenfor sentrum. Det blir veldig mange tapte høydemeter.

Moderator  support