Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tunge bein uten punch

Tunge bein uten punch #1418263 07/06/2012 17:26
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har de siste ukene slitt med tunge bein med langt mindre punch enn ellers. Kommer meg ca like fort frem på de faste rutene, men krampene kommer raskere og man kjenner i begynnelsen av stigningen at "detta blir tungt". Punchen er liksom borte. Ingen forandringer i næringsinntak, eneste forandring er at jeg ikke har trent styrke på 1.5uke. Sykler til jobb 3 eller 4 dager, ca 3.4mil totalt på grus og godt med opp og ned. Trener også sammen med andre 1 - 3 ganger i uken, derav søndager som langtur i rolig tempo. Er litt bekymret fordi bena kjennes tunge akkurat nå. Tungt å bare gå. Hvordan skal dette ende på Lørdag frown Noen forslag?

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418268 07/06/2012 17:31
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Mye mengde? Nedkjørt? Lett "overtrent"? En uke med lite mengde, noen korte drag og mye hvile, og du vil være i kjempeslag er min teori.

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418270 07/06/2012 17:34
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Usikker på hva det kan være. Prøvde å pushe frem eksplosiviteten i kroppen igjen ved å spise masse karbohydrater i går, men ga absolut ingen resultater i dag. Og det pleier det å gjøre. Kroppen binder vann og får rask energi. Men alt av positive resultater uteble av det også. Er usikker på om jeg burde ta en rolig tur i morgen eller bare hvile før starten går i Raumern?!

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418277 07/06/2012 17:41
T
Terskeltrening Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Har de siste to årene sittet på med buss inn til Oslo, E18 fra lysaker. Her bevitnet jeg ifjor at så og si alle som syklet, syklet alt de klarte. Det var om å gjøre å sykle fortest mulig.

I år har jeg sett en endring i hvordan det sykles langs E18 fra lysaker. Noen kjører hardt, men ser langt flere som sykler mer moderat.

White: Hvordan sykler du når du skal på jobb? Høres ut som du har 5-6 treningsøkter i uka.

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418282 07/06/2012 17:46
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Til og fra jobb gjøres på ca 40min fordelt på ca 1.7mil med ca 284 høydemeter og snittfart på 22 - 23km/t. Føler selv at jeg kjører rolig, men effektivt. Prøver å beholde farten fra flater og nedoverbakker. Det er to lange motbakker og i de tråkker jeg godt til. Ja, 5 - 6 sykkeløkter i uken, vanligvis også 5 styrketrenings økter også

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418284 07/06/2012 17:47
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
En times tur med helt rolig visping gjør det neppe verre, men du burde kanskje ha tenkt på å roe ned på mengden for noen dager siden?

Re: Tunge bein uten punch [Re: traktoregg] #1418288 07/06/2012 17:50
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: traktoregg
En times tur med helt rolig visping gjør det neppe verre, men du burde kanskje ha tenkt på å roe ned på mengden for noen dager siden?

Ja, har kjørt en rolig uke. Ble en tur til jobb i dag og en tur i Østmarka på tirsdagen der vi kjørte naturlig intervaller og 2x opp til haukåsen. Ble vel på 3mil totalt. Men fortsatt er det bly i bena. Verker når jeg ligger på sofaen og går som en gammal gubbe når jeg rører på meg hehe

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418291 07/06/2012 17:57
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Ok, forsto det som om du har peisa på helt frem til nå. Beina høyt, mye væske, karbolading osv. Lykke til!

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418415 07/06/2012 20:21
stosu Offline
Besatt
Besatt
lønner seg å ha samme antall økter i uka som vanlig, bare roligere og kortere. Beina mine har også vært helt ræva de siste dagene pga en del trening de siste 2-3 uker, men tror en hviledag i dag og en kort vispetur i morgen med noen spurter kan gi litt overskudd til Raumer'n, selv om jeg tror det blir en tung dag uansett på lørdag ICON_TONGUE
Lykke til på lørdag, White

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1418558 08/06/2012 01:28
ledfly Offline
Entusiast
Entusiast
Kjørte skikkelig hard en periode selv her i vår, ivertfall i forhold til det jeg er vant til, og ble litt slurv med soving og sånt. Var rimelig tung i kroppen og det var ingen punch, men har fått hvilt meg godt i det siste og kjenner at jeg har mye og gi igjenn og det kommer lettere, det eneneste som hjelper er og ta det rolig ei stund, hvor lenge det vet jeg ikke men tok det ganske kuli en stund, et par uker.

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1419087 08/06/2012 15:24
H
hagen1978 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Og trene like mye økter uka før løp er jeg vel ikke helt enig i. For min del virker det abselutt best med 2 dager helt fri og få ladet overskudd. Men alle er jo forskjellige

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1419130 08/06/2012 17:05
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Tok meg en kort økt på 16km nå, holdt på i 40min. Vispet i nesepuste tempo på asfalt og kjørte sti i ganske krassterreng. Hadde ett par drag og smertene kom med en gang. Dette tyder dårlig for morgen dagen. Syns det er litt leit, for treningsopplegget har funket bra før. Alltid stilt med kanonform (foruten kneskade som ikke kan gjøres noe med om den kommer eller ikke)

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420088 10/06/2012 13:34
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Sikker på at du ikke skulle trene litt styrke igjen da? Før jeg begynte å sykle trente jeg utelukkende styrke ved siden av å gå toppturer på ski, og jeg ble overraska over å tilsynelatende ha en fordel i motbakkene når jeg deltok i mitt første ritt forrige lørdag! Selv med et tråkk som tilsier at jeg skulle bli utslitt på null komma niks, kunne jeg reise meg og sykle fra folk i motbakkene, selv på slutten av rittet. Hva som gjelder for sykkel vet jeg ikke, men jeg tror mange undervurderer systematisk styrketrening for både utholdenhet og eksplosivitet - det kommer litt an på hvordan man legger opp sett, repetisjoner og vekt.

EDIT: I topptur- og frikjøringsmiljøet er det i allefall ikke uvanlig å trene mye med vekter. De som konkurrerer på rando vet jeg ikke noe om, mulig kroppsvekta fort kan bli uforholdsmessig høy for utholdenhetsidrett?

Redigert av Bugge; 10/06/2012 13:37.
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420146 10/06/2012 15:22
Bugge Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har ikke syklet på omtrent to år, og da var det som transportmiddel og moro skyld, ikke for trening. Dette var årets først sykkeltur, og på en helt ny sykkel. Jeg har vært på tre spinningtimer siden nyttår, og ene var i bakfylla og som resultat av et veddemål. Sammenligninga må jo være relevant, og da blir det jo mot de som sykla på like "dårlig" tid som meg, et terrengritt på 57km på 2:40 er ikke akkurat noe å rope hurra for, men jeg er fornøyd!

Men så er det mulig at den generelle formen min tilsier at jeg egentlig burde sammenligna med folk som faktisk var endel raskere enn meg fordi de faktisk var bedre syklister. Men et sted mellom de som er i samme form, og de som sykla på samme tid må det jo bli. Jeg er nok endel breiere over skuldra enn de aller raskeste, men at dette skulle gjøre at jeg ikke har noe å gi av eksplosivitet selv på slutten, er bare tull. Følte meg både sterk og kjapp.

Men de fleste som driver på med utholdenhetsidretter driver og til en viss grad på med styrketrening. Det er et must for langrenn i allefall. Men alt med måte, selvfølgelig. Bygging blir jo helt feil. En måte å få mer eksplosivitet i lår er i allefal å ta knebøy i smith-maskin, og bare på 1/4-1/3 av lengda på an vanlig knebøy, altså at du bare bøyer beina maks 45 grader. Sakte ned, fort opp. To ganger i uka med 4x12, to uker på rad, så ei uke med 4x8, så ei uke med 4x4-6, og så tilbake til start igjen.

Jeg vil påstå at både eksplosivitet såvel som utholdenhet på ski har blitt merkbart bedre etter at jeg begynte å legge mer vekt på styrketrening, sammenligna med når jeg for det meste bare løp, både langt og intervall. Jeg gjør jo det fremdeles, men nå er det mer 50/50.

Styrketrening blir ofte sett på som noe litt lavpanna og urelevant for mange idretter, men det er bare feil. Går du på stoppeklokke og begrenser pausene så faller aldri pulsen spesielt lavt, og du får en ikke ubetydelig kardio ut av det og, men ved å dele opp i øverlser får du kjørt hver muskel langt hardere. Jeg skulle tro at en ekstremt disiplinert og intens intervalløkt kan gi samme resultat, dog.

Casing point må vel bli Marit Bjørgen, egentlig. Kan nok hende dette er endel genetisk og, at noen er mer disponert for å være enten endo- ecto- eller mesoform, det er jo ikke akkurat mangel på langrennsløpere av den slanke typen heller...

Redigert av Bugge; 10/06/2012 15:24.
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420340 10/06/2012 19:20
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei, det har vært tidsklemme som har gjort at jeg ikke har trent styrke siste to ukene. Er tilbake i morgen. Jeg har trent styrke i 17år konstant, både vært stor og normal, men kroppsbyggingsdagene er over. Nå er det helt andre treningsformer som gjelder. Jeg har en god muskelmasse og har over årenes løp lært å trene mest mulig effektivt, spesielt med tanke på treningen jeg driver med nå. De aller fleste som driver med styrke trening lurer seg selv ved å ikke trene bein. Trener man ikke ben, får man ikke resultater i andre muskelgrupper heller. Ikke uten inntak av ulovlige substanser.

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420358 10/06/2012 19:39
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg synes det virker som du har overbelastet beinmuskulaturen litt. For mange økter med litt for høyt tempo over tid. Jeg har hatt samme problemer selv. Ofte tror man ikke at tempoet er så høyt, men med jobbsykling hver dag klarer ikke kroppen hente seg inn igjen.

Kjenn på musklene dine selv, er de harde klumpete og vonde? En velfungerende muskel skal være myk. Antagelig er musklene på oversiden av lårene, muligens rett over knærne og på utsiden av lårene du kan starte å kjenne.

Løsningen er massasje, roolig trening og mye uttøying. Gå til en flink massør eller fysioterapeut.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420364 10/06/2012 19:48
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
matnyttig info yoeddy. Dropper syklingen til jobben i morgen, men kjører en middelsintensiv ben økt på treninga. Er fortsatt hoven fra raumern i venstre kneet som har skade fra før. Muskulaturen er myk. Vanligvis er beina mine steinharde, de siste 8 dagene har de vært myke. Kan virke som restitusjonen ikke har fungert og at muskelfibrene fortsatt er ødelagt. Vurderer en time ja for å se om det kan hjelpe blodsirkulasjonen i de.

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1420394 10/06/2012 20:08
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Ja, alt som får opp blodsirkulasjonen er nok bra. Du kan ha massevis av melkesyre og slaggstoffer i musklene som det tar litt tid å bli kvitt.

Selv tror jeg halvharde økter er det verste. Enten trener jeg rolig (prøver å trene rolig) eller hardt. For meg er nok halvhardt det verste, men det kan jo variere fra person til person. En ok massør eller fysio vil kunne kjenne om, og eventuelt hvor, du har overbelastet muskulaturen. Etter at jeg var en time hos massør for noen uker siden kjente jeg kraften i tråkket var vesentlig bedre på neste sykkeltur.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1423335 13/06/2012 21:32
White Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
kan melde at beina er dynamitt igjen etter raumern. Lette, smidigie, og vanvittig med trøkk. Problemet nå er at jeg har for mye punch. Dette går utover kneskaden. Jo mer punch og trøkk jeg har i bena, jo mindre bruker jeg girene. Kjører for tunge gir fordi jeg "kan" og da overbelastes kneet og hevelsen+smerte kommer. Ikke lett å være kar nei

Re: Tunge bein uten punch [Re: White] #1423541 14/06/2012 09:02
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
hehe, da får du trene på å tråkke med høyere frekvens da veit du.
Og da blir det "lett å være kar" igjen.

Moderator  support