For en tid tilbake var jeg så smart at jeg prøvde å kjøre inn i garasjen med sykkelen min på taket.... Resultatet var at overrøret fikk seg en liten "knekk", dvs, den er ikke knekt men er blitt litt trykt sammen på oversiden av røret.
Jeg har ikke lyst til å kvitte meg med ramma, og lurte på om det gikk ann å skjære vekk det som er bøyd, for så å sveise på et nytt rør i skjøten eller noe sånt. Vil tro at det ikke er trivielt å sveise et Reynolds 853 rør, men hvis det er noen her inne som bygger sykkel så er dette kanskje noe de allerede gjør?
Noen som vet om noen slike, eller er det noen her inne som kan ha tips til hvordan jeg kan angripe problemet?
Blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut at dette,
mvh, Jo Erik
mvh, Beles
Re: Sveising av Reynolds 853 ramme
[Re: Beles]
#141749006/06/201219:56
Hvis det er cotic, sanderson mfl så er vel rørene buttede og ekstruderte. Om ramme ikke er skeiv og bulken ikke altfor stor tror jeg du bør la den være som den er. Send evt en mail til produsenten.
Jeg har snakket med Truls og han mener hele topprøret må byttes samt at styrerør og downtube bør sjekkes. Han kan gjøre dette i september, så mao. så er jeg på utkikk etter en HT MTB-ramme. Den jeg har nå er i stål, så jeg ønsker vel kanskje det samme, evt. alu. Karbon tror jeg at jeg avstår fra :-) Hvor mye må man gi for ei bra stålramme tilsvarende den jeg har?
Redigert av Beles; 07/06/201221:46.
mvh, Beles
#141849507/06/201221:50
Jeg skal være forsiktig med å uttale meg skråsikkert her, men jeg er 180 og følte at ramma passet meg veldig bra. Lengden på ramma er kanskje kurant, men det spørs om den blir litt lav (og krever laaaaang setepinne). Nå skal det også sies at jeg ikke har brukt sykkelen som ramma var en del av noe særlig, bare et par hundre meter for å sjekke at ting fungerte.
Det ble til at jeg bestilte en On One Inbred ramme. Godt gammalt stål til en hyggelig pris :-)
Ramma kom i hus i dag, og ser fantastisk lekker ut. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å gjøre om denne til vintersykkel såfort jeg fikk sveiset den gamle ramma, men nå er jeg ikke sikker lenger.
Uansett: Jeg har aldri bygd en sykkel fra scratch før. I dette tilfellet blir det kun snakk om å flytte over deler fra Jamis'en min til denne, ihvertfall det som passer. Og da dukker det jo opp noen spørsmål:
Er det noe jeg bør gjøre med denne ramma før jeg begynner å sette på deler? Mener å huske noe om å få vekk maling fra krank og skivebrems-festet med noe verktøy. Stemmer dette? Ettersom det er stål, burde man spraye ramma innvendig med et eller annet for å bremse rust-dannelse? Mener å ha lest noe her inne om dette også.
Andre ting?
mvh, Jo Erik
mvh, Beles
#143585301/07/201207:10
Fikk plukket av det meste av deler fra Jamis'en i går kveld og fikk tatt av styre-rør lager også. Ved hjelp av et par treklosser, ei gummiklubbe samt en øl fikk jeg også disse på plass i den nye ramma. Var litt spent på om jeg ville få til det her men det gikk egentlig veldig greit. Gaffel ble så flyttet over sammen med skivebremser.
Det jeg mangler nå er å flytte over kranken, og her tror jeg at jeg har et problem. Det er en XTR hollow-tech krank og jeg er neimen ikke sikker på hvordan man får av en slik. Satser på at Google løser floka og at jeg kan få gjort ferdig nye sykkelen på mandag!
mvh, Beles
#143594101/07/201211:04