Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er det bonden sprøyter ut?

Hva er det bonden sprøyter ut? #1416839 06/06/2012 07:01
oslove Offline OP
lo-fi
OP Offline
lo-fi
Nabobonden freser rundt med traktoren sin på jordet og sprøyter noe ugressmiddel, vil jeg tro?

Men hvorfor har han maske over nese & munn?

Bør jeg være skeptisk til å oppholde meg ute, mens han holder på?

Vedlegg
bilde-12.JPG (681.96 KB, 481 nedlastinger)
Re: Hva er det bonden sprøyter ut? [Re: oslove] #1416857 06/06/2012 07:21
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Haha, det bilde kunne jo kommet fra 70-tallet.

Det kan være ugressmiddel, mot sopp, fluer. Kan være så mangt, men mest sannsynlig ugressmiddel på en kornåker på denne tiden.

Nå er det lenge siden jeg tok sprøytesertifikatet, men tror det er krav om maske så lenge enn sprøyter med åpen traktor.

Tror ikke du skal være så veldig bekymret for å oppholde deg utendørs, så lenge du ikke står i spruten. Sprøytemidler er dyrt slik at alle bønder med vettet i behold sprøyter når det er relativt pent vindstille vær, slik at dosering og spredebilde blir jevnt.

Redigert av JayTe; 06/06/2012 07:22. Rediger grunn: trykkleif

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Hva er det bonden sprøyter ut? [Re: oslove] #1417204 06/06/2012 12:59
PM_G Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: oslove
Nabobonden freser rundt med traktoren sin på jordet og sprøyter noe ugressmiddel, vil jeg tro?

Det har du nok rett i denne tiden av året.
Men hvorfor har han maske over nese & munn?

Det er minstemål av anbefalt verneutstyr for de fleste planteværnmidler.

Bør jeg være skeptisk til å oppholde meg ute, mens han holder på?

En sitter ganske eksponert for få sprøytetåke på seg om en sprøyter med traktor med åpen hytte, sett i forhold til en som oppholder seg ved siden av jordet. Selv hadde jeg gått inn om det er noen som sprøyter i nærheten av meg. Men det er bare fordi jeg syns det er utrivelig med lukta av plantevernmidler.
Jeg er bonde sjøl og hånderer en del plantevernmidler for bruk i kornproduksjon. Og i konsentrert form er ikke det noe trivelig å håndtere. Men når det blir sprøytet ut er konsentrasjonen lav. Høyeste konsentrasjonen jeg kommer til å sprøyte med i sommer er under en prosent. Resten er vann. Så jeg tror du skal være uheldig om du skal klare å få noen konsekvenser på kort sikt av naboens sprøyting.
Selv har jeg snakket med en nabo som har mange hunder inntil ett jorde jeg har. Der kan det være en viss risiko for at sprøytåke kan drive inn mot hundene om en er uheldig. Vi har blitt enige om at jeg sier i fra når jeg skal sprøyte. Slik at de kan bytte ut drikkevannet til hundene etter at jeg har sprøytet.
Du kan jo spørre naboen din om hvilke midler han bruker, slik at du vet hva det er snakk om. Informasjon om middelet finner du antagelig her: http://epapir.info/felleskjopet/plantevern2012/

Pål Martin

Moderator  support