Treningstips til birken
|
Treningstips til birken
05/06/2012 19:53
|
gei-joh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
er en kar i 40årene med lite treningsgrunnlag som har meldt seg på birken ,har tenkt til og trene 3 dager i uka . men hva er best 2 dager med drag og 1 dag med langtur eller 2 dager med langtur og 1 dag med drag .
|
|
|
Re: Treningstips til birken
[Re: gei-joh]
05/06/2012 20:16
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
06/06/2012 05:28
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
06/06/2012 07:40
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langturen bør være tidmessig være opp mot hva du bruker av tid i Birken.
Hardøktene kan med fordel kjøres som ei bakkeøkt og ei tempoøkt på flatene.
|
|
|
06/06/2012 14:59
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
er en kar i 40årene med lite treningsgrunnlag som har meldt seg på birken ,har tenkt til og trene 3 dager i uka . men hva er best 2 dager med drag og 1 dag med langtur eller 2 dager med langtur og 1 dag med drag . Hvis du ikke har syklet Birken før/har seeding fra et annet ritt anbefales det at du kjører et seedingritt i forkant. Da får du både en pekepinn på formen, og du starter sammen med antatt likesinnede i Birken.
With light parts come great responsibility
|
|
|
06/06/2012 20:28
|
gei-joh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
har tenkt til og kjøre et seedingritt ja men hvilken type drag er og anbefale lange eller korte ?
|
|
|
06/06/2012 20:38
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjør f.eks 5 x 5 min i bakke på og over terskelpuls. Og 4 x 10 min på flater på og like under terskel.
|
|
|
06/06/2012 21:30
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
2 intervalløkter og 1 lengre økt høres veldig fornuftig ut. Mange som trener etter det prinsippet.
Langturen trenger etter mitt syn ikke være helt opp mot birkentid/avstand som en nevner. Det viktigste er at du gjennomfører den i "birken tempo". 1,5-2 timer holder selv om det selvfølgelig ikke skader å sykle lenger. Det kan jo være lurt å kjenne på hvordan det er å sitte på sykkelen i 95 km før du starter rittet, men noe nødvendighet er det ikke.
|
|
|
[Re: Krank1]
07/06/2012 05:05
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Dersom du kjører langturen i birkentempo blir det tre hardøkter, og to timers langkjøring i rittempo hver uke er drøyt på toppen av de to andre. Ville tatt 3. økta som lang og rollig. Så kan du heller kjøre en testtur annenhver uke eller en gang i måneden eller noe slikt.
Mvh
|
|
|
07/06/2012 05:15
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Ketle]
07/06/2012 06:57
|
Hendrik
Medlem
|
Medlem
En god pekepinn på at de rolige langturene er rolig nok er å holde "snakketempo": Sindre Bergan gir tips om sykkeltrening (artikkel i Budstikka): "Det er på de lange og rolige turene vi synder mest. Snakketempo er tingen – dvs. at du kan føre en normal samtale med kameraten din under økta – også i de bratte bakkene – uten at du må hive etter pusten. Dersom du har lyst på en ny økt direkte etter 4 timer på sykkelen – da har farten vært riktig!"
It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
|
|
|
07/06/2012 07:18
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har ikke nubb til å kjøre rittempo i to-tre timer alene på trening. Så en langtur på 2 timer blir aldri så hard som et ritt selv om jeg knaller til alt det jeg kan. Så det er ikke sikkert at det blir for mye med en 2-timerstur der han kjører hardt, og to intervaller i tillegg. Er man godt restituert ser ikke jeg noe problem i å kjøre hardt på hver økt når det er snakk om tre økter i uka.
En langtur med tempo så lavt at man har lyst på en ny økt etter fire timer på sykkelen høres tullete ut for meg.
|
|
|
[Re: Hendrik]
07/06/2012 07:24
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
En god pekepinn på at de rolige langturene er rolig nok er å holde "snakketempo": Dette er viktig for de som trener mye for å unngå at man får for høy totalbelastning. Trener man tre ganger i uka, kan den "rolige" turen med fordel kjøres hardere enn snakketempo. Og spesielt om man kanskje ikke har fire timer å ta av, men kanskje bare 2-3...
|
|
|
[Re: Rønnern]
07/06/2012 08:47
|
Hendrik
Medlem
|
Medlem
Jeg er enig i at det kan kjøres hardere når det kun er tre økter i uka, bare man sprer disse utover uka slik at kroppen får tid nok til å restituere seg mellom hver trening.
Men jeg tror likevel det kan være lurt å ha enkelte lange, rolige langturer hver 2. eller 3. uke hvor varigheten gradvis økes opp mot den tiden man sikter mot i Birken. Formålet med disse langturene er ikke å heve terskelen, men å utvikle utholdenheten og de bør da utføres i rolig snakketempo.
It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
|
|
|
07/06/2012 09:29
|
Snorre 1967
Entusiast
|
Entusiast
Det er nok også en fordel for debutanter å ha gjennomført tilsvarende distanse/ritt-tid et par ganger før Birken, slik at man får erfaring med disponering av krefter, mat- og væskeinntak mv., men det blir vel da kanskje også et poeng at disse turene ikke blir for rolige, men mer sammenlignbare med selve rittet !
Dette er ihvertfall min erfaring, slik at jeg vet hvor ofte jeg må drikke/spise under ritt, hvilken belastning jeg kan ligge på for å holde inn osv.
|
|
|
[Re: BjKj]
07/06/2012 12:54
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Dersom du kjører langturen i birkentempo blir det tre hardøkter, og to timers langkjøring i rittempo hver uke er drøyt på toppen av de to andre. Ville tatt 3. økta som lang og rollig. Så kan du heller kjøre en testtur annenhver uke eller en gang i måneden eller noe slikt.
Mvh Mulig det er i grenseland, igjen avhengig av hvor dårlig trent man er selvsagt, men jeg tror ikke et opplegg hvor man fks kjører intervall på Tirsdag og Torsdag, samt en økt i bra tempo på 1,5-2 timer på fks Søndag er i overkant? Kanskje trengs det en liten tilvenningsperiode for muskler og ledd, men etter en liten stund tror jeg fint et slikt opplegg vil fungere også for helt utrente personer. Mulig et slikt opplegg dreper lysten på å sykle hvis man ikke har trent eller syklet noe særlig før, det kan jeg være enig i. Men jeg kan nesten garantere attskillig fremgang med et slikt opplegg for en utrent person. Slik jeg tolker trådstarter er han interessert i å høre hvordan han kan komme i best mulig form til Birken.
Redigert av Krank1; 07/06/2012 12:58.
|
|
|
07/06/2012 13:05
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man må da fort gå lei om man ikke skal gjøre annet en og presse seg hver gang man trener
|
|
|
07/06/2012 13:10
|
wirre
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har stor tro på at man skal like å drive med det man driver med.. Personlig trener jeg 2-3 ganger i uka, og da er det 2 beinharde økter med bakkedrag etc. gjerne en av disse treningene er ritt. Det kan være ritt i helga, karusell ritt i uka etc.. Masse å være med på.. Den andre av disse er gjerne med klubben, og da er det gjerne hardkjør der også  Den "rolige" økta er gjerne 2 dager før ritt (torsdag).. Da prøver jeg å ta det litt roligere, men snakketempo er det ikke snakk om.. Skulle jeg kjørt en økt til i uka, burde jeg nok vurdert en slik "restitusjons tur", men med disse 3 øktene går det helt greit uten. Skal jeg komme med en anbefalling, så må det være å slenge seg med i en klubb, og kjøre sammen med de, og kjør så mange ritt du har tid til. Ritt er den desidert beste treningen du får!
Feit og i dårlig form..
|
|
|
[Re: Krank1]
08/06/2012 08:10
|
BjKj
Ringrev
|
Ringrev
Mulig det er i grenseland, igjen avhengig av hvor dårlig trent man er selvsagt, men jeg tror ikke et opplegg hvor man fks kjører intervall på Tirsdag og Torsdag, samt en økt i bra tempo på 1,5-2 timer på fks Søndag er i overkant? Kanskje trengs det en liten tilvenningsperiode for muskler og ledd, men etter en liten stund tror jeg fint et slikt opplegg vil fungere også for helt utrente personer.
Mulig et slikt opplegg dreper lysten på å sykle hvis man ikke har trent eller syklet noe særlig før, det kan jeg være enig i. Men jeg kan nesten garantere attskillig fremgang med et slikt opplegg for en utrent person. Slik jeg tolker trådstarter er han interessert i å høre hvordan han kan komme i best mulig form til Birken.
På seg selv kjenner man andre, og det er egentlig et dårlig utgangspunkt, for vi er jo så forskjellige. For min del er det slik: Det er tre år siden jeg syklet mitt første ritt, og det først i år jeg har begynt å jobbe litt systematisk og langsiktig med treningen min. Etter fjoråret gjorde jeg følgende refleksjon: Det er veldig viktig med et treningsmål a la birken! – MEN jeg opplevde at når det målet var nådd gikk piffen helt ut og jeg kom ikke i gang igjen før veiene var bare igjen. I år har jeg fire kortsiktige mål for sesongen (VMR, Valdres, grense og birken). I tillegg har jeg et mål om å etablere treningsvaner som gjør det ”nødvendig” for meg å fortsette trening gjennom vinteren. Jeg kunne sikkert barbert tidene mine på årets ritt med noen minutter om jeg kjørte flere kamikazeøkter. Likevel prioriterer jeg en del rolig kjøring for å bygge stein på stein. Jeg har en muskulatur som ikke finner utholdenhetsidrett som det mest naturlige. Jeg mener bestemt at for meg er rolige økter en forutsetning for å tåle hardere økter og for å bygge soliditet. Å trene med variert intensitet er for meg også mentalt viktig fordi jeg får litt mer senka skuldre i forhold til hele bøtteballetten. Tror jeg ville gått fortere lei om jeg alltid skulle skvise sitronen i hver økt. Da ville treningen lett tatt i stedet for gitt overskudd, og da ville jeg fort måtte legge det hele på hylla. Det er min erfaring, så langt.  Mvh
|
|
|
08/06/2012 09:40
|
Kardam
Entusiast
|
Entusiast
Trådstarter sier lite treninggrunnlag og birken. og drøye 2 måneder til. Rull masse kilometer, kos deg på sykkel. Ta en hardøkt i uka. En del turer på 60 - 70 km på grusveier. Få spist og drukket godt under langturene. Da kan du bruke førsteåret som nybegynner og komme i mål med æren i behold. Viktigste er å bygge seg rolig opp og unngå skader. Med god trening utover høsten, vinter og vår så blir neste års birk en drøm!
Grusgubbe og langtursyklist
|
|
|
[Re: BjKj]
08/06/2012 10:03
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Mulig det er i grenseland, igjen avhengig av hvor dårlig trent man er selvsagt, men jeg tror ikke et opplegg hvor man fks kjører intervall på Tirsdag og Torsdag, samt en økt i bra tempo på 1,5-2 timer på fks Søndag er i overkant? Kanskje trengs det en liten tilvenningsperiode for muskler og ledd, men etter en liten stund tror jeg fint et slikt opplegg vil fungere også for helt utrente personer.
Mulig et slikt opplegg dreper lysten på å sykle hvis man ikke har trent eller syklet noe særlig før, det kan jeg være enig i. Men jeg kan nesten garantere attskillig fremgang med et slikt opplegg for en utrent person. Slik jeg tolker trådstarter er han interessert i å høre hvordan han kan komme i best mulig form til Birken.
På seg selv kjenner man andre, og det er egentlig et dårlig utgangspunkt, for vi er jo så forskjellige. For min del er det slik: Det er tre år siden jeg syklet mitt første ritt, og det først i år jeg har begynt å jobbe litt systematisk og langsiktig med treningen min. Etter fjoråret gjorde jeg følgende refleksjon: Det er veldig viktig med et treningsmål a la birken! – MEN jeg opplevde at når det målet var nådd gikk piffen helt ut og jeg kom ikke i gang igjen før veiene var bare igjen. I år har jeg fire kortsiktige mål for sesongen (VMR, Valdres, grense og birken). I tillegg har jeg et mål om å etablere treningsvaner som gjør det ”nødvendig” for meg å fortsette trening gjennom vinteren. Jeg kunne sikkert barbert tidene mine på årets ritt med noen minutter om jeg kjørte flere kamikazeøkter. Likevel prioriterer jeg en del rolig kjøring for å bygge stein på stein. Jeg har en muskulatur som ikke finner utholdenhetsidrett som det mest naturlige. Jeg mener bestemt at for meg er rolige økter en forutsetning for å tåle hardere økter og for å bygge soliditet. Å trene med variert intensitet er for meg også mentalt viktig fordi jeg får litt mer senka skuldre i forhold til hele bøtteballetten. Tror jeg ville gått fortere lei om jeg alltid skulle skvise sitronen i hver økt. Da ville treningen lett tatt i stedet for gitt overskudd, og da ville jeg fort måtte legge det hele på hylla. Det er min erfaring, så langt.  Mvh Hørtes hlet klart ut som fornuftige tanker. Ønsker deg lykke til. Vi er som du skriver alle forskjellige, det desidert viktigste er å finne en treningsform som passer deg...
|
|
|
08/06/2012 11:59
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Gadd ikke å finlese alle siste innleggene, men vil tilføye at hvor mye trening man tåler avhenger av to ting; genetikk, hvor mye trening takler kroppen din, dvs hvor fort restituerer du deg. Du restituerer raskere når du er ung. Jeg trente mye som ung og en av de tingene jeg merker nå er at det tar lenger tid. Det andre er hva utgangspunktet ditt er. Er du veldig godt trent fra før har du et helt annet utgangspunkt enn om du er sofapotet som konverterer til syklist.
Lytt til kroppen! Prøv 2 intervalltreninger i uken og en rolig langtur. Føler du at du kan kjøre på med mer så gjør det.
|
|
|
|
|