|
rabatt på nybil iht. listepris
|
rabatt på nybil iht. listepris
05/06/2012 18:03
|
mbee
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Vi er der at vi skal kjøpe ny bil og har sett på VW. Ifølge bilselger så er det ikke noe avslag å få på listepris lengre da de opererer med fastpris for alle. (Han slo av 6000.-) Bilen det er snakk om må bestilles og er ikke en de har stående klar i butikken.
Noen som har erfaring med VW og Møller systemet som kan bekrefte eller avkrefte dette?
|
|
|
Re: rabatt på nybil iht. listepris
[Re: mbee]
05/06/2012 18:27
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet at en del firmaer/konsern har avtaler med Møller som gir ganske gode rabatter dersom man får en signatur og stempel fra arbeidsgiver at man kjører noe bil ifm arbeid og derfor kan kjøpe bil via firmaets avtale/kvote.... Vi hadde en slik avtale et sted jeg jobbet tidligere, og vet at en tidligere kollega av meg kjøpte bil via denne avtalen for kun få måneder siden og fikk vel tilsvarende 10% omtrent i avslag.....noe som da selvfølgelig blir mer enn 6k på en ny bil... Men ta dette for det det er, kjennskap til en avtale som i hvert fall har eksistert...Om disse er reforhandlet/kansellert vet jeg ikke umiddelbart om. Og det skal vel også sies at de firmaene som har slike avtaler binder seg til å ta ut ganske mange biler ila avtaleperioden, som igjen sikrer Møller inntekt.....så å forvente å få like mye i rabatt om man "bare" kommer inn som privatperson er vel kanskje i overkant.. Men uansett, 6k syns jeg var veeel lite..... MEN, ofte er det mulig å snu litt på det, det er sikkert noe du trenger til denne bilen av utstyr og dilldall, der er de ofte litt slappere på rabattene, evt gir med vederlagsfritt.. Blir jo på en måte "lek med tall", i og med at du da betaler det de forlanger for bilen, men samtidig får du bedre rabatt fordi du slipper å betale for utstyr/ting du ellers hadde betalt for eller kjøpt ila første driftsåret.. Lykke til med kjøp av ny bil og prisforhandlinger! 
|
|
|
05/06/2012 18:35
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjøpte nettop ny passat, og fikk firmarabatt. Forstod det var ikke noe særlig prutemonn, ihvertfall ikke etter at eg allerede hadde fått firmarabatten.
Men om du ikke får firmarabatt, så prøv å få med mest mulig av ekstrautstyr du behøver i prisen. Vinterhjul, Skiboks++ som er "billig å gi" for forhandleren, men som er "penger" for din del.
|
|
|
[Re: Teletori]
05/06/2012 19:13
|
mbee
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det er Passat vi også skal ha. Du bekrefter egentlig at det ikke er noe prutemonn uten at en har firmaavtale eller på annen måte utmerker seg som spesiell kunde.
Hvor mye var firmarabatten på og hvilke firma er det om du kan opplyse om det?
|
|
|
05/06/2012 19:34
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Vi er der at vi skal kjøpe ny bil og har sett på VW. Ifølge bilselger så er det ikke noe avslag å få på listepris lengre da de opererer med fastpris for alle. (Han slo av 6000.-) Bilen det er snakk om må bestilles og er ikke en de har stående klar i butikken.
Noen som har erfaring med VW og Møller systemet som kan bekrefte eller avkrefte dette? Uten at jeg kan si noe konkret om hvor mye, så kan jeg si at at det helt klart er rom for en rabatt. Hvor mye i kroner og ører er selvsagt avhengig av bil og pris på denne.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
05/06/2012 19:36
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Tull, gå til en annen forhandler. Kan de gi rabatt til noen kan de gi til alle. Jeg fikk storkunderabatt på bilen til min mor selv om hun er pensjonist.
Sjekk dinbilpartner.no for å se hva du kan få bilen for ved å parallellimportere.
Som profesjonell innkjøper irriterer det meg når selgere drar nettopris-vrøvlet!
EDIT; storkunderabatt ligger i regionen 7-9% på bilpris uten avgifter. Minm ors bil enten opp med 7% på totalprisen etter en forhandlingsrunde på 2,5 timer.
Redigert av Niels; 05/06/2012 19:38.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
05/06/2012 19:45
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Sikker på at du kan få mer enn 6K i rabatt. Min far har nettop bestilt seg en Q3, er 72 år og skulle ha noe man kunne gå inn i og ikke ned i, mener han fikk ca 20K. Samtidige som han ikke kjøper vinterdekk med felg før til høsten. Noe selger mente kunne være lurt, da de ikke kunne gi så mye i rabatt ved bilkjøp. Høstkampanje på 25-30% fikk man lett til høsten. Vinterdekk koster jo fort 10-15K så her kan du jo spare litt.
Jeg ville sjekket med VW utenfor Møller (F.eks Bryn og Drammen) mulig de er mer interessert å selge deg en bil.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
05/06/2012 20:03
|
MortenAD
Medlem
|
Medlem
Vi kjøper ca 2-3 biler i året, og har avtale om 7% på bil/utstyr. Forhandlet oss frem til ca. 9,5 på privatbil, hos Møller Ryen. (Erik Arnesen på bryn er innunder møller-paraplyen)
Send forespørsel til flere, og spill de opp mot hverandre. Gjerne også til forhandlere litt utenfor gryta!
Det som kanskje er like viktig, er å velge riktig utstyr og fargekombinasjon på bilen. Dette kan fort bli avgjørende for pris ved salg av bil om 1-5 år. Kostnaden blir vel da differansen mellom pris for kjøpt og solgt!
|
|
|
[Re: MortenAD]
05/06/2012 20:08
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det som kanskje er like viktig, er å velge riktig utstyr og fargekombinasjon på bilen.
Er dette en myte eller har det noe for seg? Litt kjipt og kjøpe nybil og la neste bruker velge farge m.m.?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
05/06/2012 20:20
|
mbee
OP
Medlem
|
OP
Medlem
takk for mange svar. Det er mange gode tips til hvordan en kan 'spille spillet' men det jeg egentlig spør etter er hva en kan forvente hos Møller Bil som en ordinær kunde. Når selger sier at det er dette han kan gi for de har fastpris så enten lyver han eller så risikerer han at eg blir pottesur kunde den dagen naboen (eller noen på TS forumet) forteller at de fikk 20-30K på samme bilen. Kan ikke helt se hva Møller Bil skulle tjene på slik forskjellbehandling. Ser at noen får 7-9%, er dette på bilpris eks. avgifter eller på totalsummen? Siste er ofte dobbelt så mye i kroner. I mitt tilfelle så fikk jeg 2% på bil eks avgift.
|
|
|
05/06/2012 20:47
|
MortenAD
Medlem
|
Medlem
Man får ikke rabatt på avgift, og du bør kanskje være fornøyd med rundt 4%. Det skal jo tross alt reflektere din frekvens på kjøp av ny bil!
Er du en god forhandler er det muligheter, men som nevnt før er dette et spill!
|
|
|
[Re: ]
05/06/2012 21:17
|
mbee
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det kan jo virke som du kanskje er mer interessert i mest mulig rabatt enn mest mulig bil for pengene.
Isåfall har eg vært uklar. Synes du ikke du kommer noe vei med Møller, kryr det jo av alternativer. Det er vel ikke slik at man bare må ha en Passat lissom?
Vi kommer til å kjøpe Passat. Siden eg ikkje har erfaring i å handle ny bil så ønsket eg å høre hvilke erfaringer andre hadde med kjøp av VW. Konkrete eksempler slik som ovenfor var bra.
|
|
|
05/06/2012 22:16
|
satyv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg jobber i et firma som heter FMC Technologies og vi har 9% på biler levert av Bertel O Steen. Bl. Annet Mercedes og Peugeot. Kanskje det er lettere for deg å få med ekstrautstyr på kjøpet isteden for at de går ned på pris?
"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."
Homer Simpson
|
|
|
06/06/2012 10:25
|
Niels
Veteran
|
Veteran
Rabatten gies på bilpris eks.avgift.
Hvis 2% utgjør 6000.- ser dere på en bil til 300.000 eks Avgifter. Da mener jeg dere må ha lagt til en del ekstraustyr om ikke montoren er stor? Isåfall syns jeg det er magert å få 2%/6000NOK.
Ta kontakt med flere butikker å få tilbud på det samme. Så spiller du dem opp i mot hverandre.
Det er ingen skam å forlate forhandlingsbordet både fysisk og verbalt om du ikke får det slik du vil ha det.
Redigert av Niels; 06/06/2012 10:26.
2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE Moulton TSR9
|
|
|
07/06/2012 14:21
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Avansen en forhandler har på en ny bil varierer og kan være mindre enn 9%, og forvente ca 9% rabatt kan gjøre at du ikke får kjøpt deg bil. Men det er til stadighet diverse kampanjer fra importør som kan gi hyggelige rabatter på bil eller ekstrautstyr.
Etter min mening, 6000 i rabatt bør ikke nødvendigvis være dårlig i det hele tatt.
|
|
|
07/06/2012 17:18
|
MadsL
Veteran
|
Veteran
Rabatt i det hele tatt er ikke gæærnt når du ikke vurderer alternative varer. Litt kranglete i dag, eller?
|
|
|
[Re: MadsL]
07/06/2012 18:20
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Rabatt i det hele tatt er ikke gæærnt når du ikke vurderer alternative varer. Litt kranglete i dag, eller? Det er jo ingen regel at en skal få rabatt på varer - har eksempelvis aldri fått rabatt på kjøp av melk. En bil koster jo gjerne ganske så mye, så her er det nok en mer vanlig oppfattelse av at en skal få rabatt, men i utgangspunktet er de på ingen måte forpliktet til å gi rabatter. Er du derimot en kunde som kommer tilbake gang etter gang, samtidig som de vet at du er en kunde som gjerne kjøper en god del ekstra, så er det nok lettere å få avslag på prisen. Bilene til Møller selger også enormt bra om dagen, og når bilene selger seg selv, så trenger ikke forhandlere å gi spesielt store rabatter.
|
|
|
07/06/2012 18:51
|
Johnny Yuma
Avhengig
|
Avhengig
Listeprisen setter importøren, og marginen for rabatt blir deretter. Om du har fått femti prosent avslag føler du kanskje at du har gjort en god handel.
Hvis du får 10 prosent hos ford og bare 3 hos opel, så betyr vel det ingenting. Hvis bilen er den samme og du får bedre pris hos en annen forhandler, da har du spart penger.
|
|
|
07/06/2012 22:09
|
mbee
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for mange gode svar. Vårt tilfelle er at vi har funnet en bil vi vil ha og fått presentert en pris som vi i utgangspunktet synes var grei. Mitt spørsmål var hvorvidt noen hadde erfaring med VW og fastpris.
Om noen får 11% i rabatt på en annen bil så sier det kanskje bare at denne bilen var priset for høyt. Om noen sier at de fikk 11% på en lik bil så vil jeg føle at jeg betalte for mye, selv om jeg i utgangspunktet aksepterte prisen.
Det går nok mot bestilling.....
|
|
|
08/06/2012 05:42
|
kimhas
Entusiast
|
Entusiast
Fattern bestilte nylig bil herfra: http://www.dinbilpartner.no/og kom veldig gunstig ut av det. Kan være vert og sjekke
|
|
|
08/06/2012 06:15
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nåja, jeg sjekket den listeprisen de oppgir, og den bommet veldig på en av de modellene jeg var på utkikk etter. Oppgitt gevinst hos dinbilpartner var 60-70 tusen. Reelt var den på 15 tusen vs. listepris. Sjekket også, men det ble bare en differanse på ca 10 000,-. En av ulempene med bygg din bil hos dinbilpartner.no er for meg at pakkene er satt sammen på annen måte enn hos norsk leverandør. De reklamerer vel å merke med at det følger med en del ekstra som standard utover det om er standard på bilen i Norge, men når jeg allikevel må plukke med ekstrautstyr for å få med det jeg har bestilt, så blir ikke differansen så stor. Nå fikk jeg vel å merke en hyggelig rabatt hos norsk forhandler, men når veiledende priser hos dinbilpartner.no ikke stemmer med hva man faktisk må betale (uten rabatt), så blir det litt misvisende.
|
|
|
08/06/2012 07:33
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Møller har jo slitt med store underskudd de siste år *ironi av*
På ekstrautstyr skal du klare å få store avslag. på bilprisen, uten utstyr er det lite å spare.
En nabo fikk 9% avslag på totalsummen på sin nye Passerati, men da var det mye ekstrautstyr, og bilen ble kjøpt via en selger på Møller Ensjø.
Noe mer rabatt enn dette tviler jeg på at om selgeren hos møller hadde klart selv på den bilen.
Jeg la jo og på utstyr på All4 Cøntrimanen jeg bestilte, fikk rabatt tilsvarende utstyret, fikk levering gratis og betalte kun listebilpris, og fikk alt utstyret gratis (34K). Ca 10%. Den var og "ribba" av avanse. På mini får du MER utstyr ved å velge fritt, enn å velge en "pakke". "Pakke" er ingen gavepakke alltid.. Det er salgsbegrep for tilbud. Får du derimot rabatt på pakken, da er det gunstigere å velge pakken. Men da får du mindre totalrabatt igjen.
Vinterdekk og felg ordner du selv. Tas blodpriser på gummi, og ikke minst på felger. Og skrekkpropaganda om at garantien bortfaller om du velger dette selv osv holder ikke juridisk så lenge du har riktig ET.
Du liker bilen ja, hvilket utstyr vil du ha med? Der starter inntjeningen..
|
|
|
08/06/2012 10:54
|
kimhas
Entusiast
|
Entusiast
Nåja, jeg sjekket den listeprisen de oppgir, og den bommet veldig på en av de modellene jeg var på utkikk etter. Oppgitt gevinst hos dinbilpartner var 60-70 tusen. Reelt var den på 15 tusen vs. listepris. Ja vet at den differansen de refererer til en vel høy i de fleste tilfeller, har heller ikke sjekket på passat. Men på akurat den han kjøpte var dinbilpartner gunstig. Også sammenlignet med firmarabatt. En annen ting man skal passe på med det firma er at man ikke nødvendigvis får 5 års nybilgaranti vis man ikke betaler for det.
|
|
|
|
|