Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ben Clarsen om belastningskader (forskning)

Ben Clarsen om belastningskader (forskning) #1415421 04/06/2012 16:52
Trigger Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Må si meg enig i dette. Sliter faktisk med alle de skadene som han lister opp.

http://sprek.bt.no/sprek/Syklister-sliter-med-belastningsskader--21545.html

Forskningen: http://www.klokavskade.no/upload/Publica...d%20cycling.pdf (for spesielt interesserte)

Redigert av Trigger; 04/06/2012 16:56.

-Trigger
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: Trigger] #1415677 04/06/2012 20:30
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Tror noe ligger i det vekthysteriet som var/er. Mange har rensket vekk alt av funksjonell muskulatur for å veie minst mulig. Ikke kun styrke som er interessant, men også litt muskelvolum for bedre stabilisering og støtdemping. De få kg ekstra kan betale seg med en kropp som har flere skadefrie dager i det lange løp.

iq
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: Trigger] #1415806 05/06/2012 05:52
N
NAVN? Offline
Entusiast
Entusiast
N
Klarer ikke å tro på teorien din Gammelogdesperat, men det høres jo fint ut, jeg legger til en pose bamsemums i uken, så går jeg bedre på brostein.

Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: Trigger] #1415828 05/06/2012 06:35
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
De stabiliserende musklene får man ved å trene variert, som det nevnes i artikkelen. Kombiner syklingen med løping i skogen, styrke (spesielt kjernemuskulatur), og 10 timer ZUMBA i uken.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: ] #1415848 05/06/2012 07:01
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: pedaIglipp
Da fikk vi vite at å sitte sammenkrøket i 1000 timer i året for gir deg vondt i ryggen og at å bøye kneet opp og ned i 1000 timer i året mens du sitter sammenkrøket lett kan gi deg vondt i kneet.

Det er det som er forskning; Før bare visste vi at det var sånn, nå kan vi bevise det ;-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: Gammelogdesperat] #1415877 05/06/2012 07:31
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Gammelogdesperat
Tror noe ligger i det vekthysteriet som var/er. Mange har rensket vekk alt av funksjonell muskulatur for å veie minst mulig. Ikke kun styrke som er interessant, men også litt muskelvolum for bedre stabilisering og støtdemping. De få kg ekstra kan betale seg med en kropp som har flere skadefrie dager i det lange løp.

De problemene som nevnes i artikkelen skyldes vel først og fremst manglende tøying/bevegelighet ikke kjernemuskelatur.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: ] #1416649 05/06/2012 20:43
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Sitat: pedaIglipp
Sitat: bjerkseth
De problemene som nevnes i artikkelen skyldes vel først og fremst manglende tøying/bevegelighet ikke kjernemuskelatur.

Det har jeg god subjektiv erfaring med. Jeg har trent litt i slyngene i vinter og håpet det skulle hjelpe litt på stiv korsrygg etter en times tid i ritt.

Droppa tøying stort sett, og i de to siste ritta har det allikevel blitt helt stivt i korsryggen etter rundt en time og full stopp i beina.

Så det eneste hjelpen jeg har fått fra stryketreninga er at jeg kan ta planken mye lenger.

Stiv korsrygg løser jeg under ritt ved å hyppig stå å trå og vrikke på hofta som en skrulle.

Tøying og terrengløping er lagt inn i opplegget fra søndag av.

Jeg har også erfaring med at terapeuter anbefaler slynge og kjernemuskulaturtrening over en lav sko. Dette skal liksom hjelpe mot alt av plager. For min del hadde det nok liten effekt. Allikevel er nok trening av kjernemuskulaturen bra rent generelt.

For meg så ble det sagt at jeg nok var for svak i kjernemuskulaturen. For 10 år siden så var det null fokus på kjernemuskulatur og ingen hadde hørt om det.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: yoeddy] #1416844 06/06/2012 07:06
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Rent subjektivt og generelt vil jeg si at når det gjelder (kors)ryggplager er motorisk kontroll (evnen til å styre/koordinere bevegelsen i ledd/muskler) ett langt hyppigere problem enn svak kjernemuskulatur.

At redusert motorisk kontroll ofte omfatter kjernemuskulaturen er riktig, men motorisk kontroll trenes veldig lite effektivt ved typisk "core-trening" som planke, slynge etc.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ben Clarsen om belastningskader (forskning) [Re: Trigger] #1416885 06/06/2012 07:44
P
poopfeast420 Offline
Medlem
Medlem
P
Jepp, som jeg skrev i en annen tråd. Bevegelighetstrening har hjulpet meg kembomye mot smerter i korsryggen og da spesiellt tøying av hofteleddsbøyer.
Men jeg er jo ingen elitefyr, er bare en helt vanlig fyr så jeg har googlet smerter i korsryggen og har funnet noen artikler om å tøye ut hofteleddsbøyer. Har derfor fokusert på det og det har hjulpet meg. Men det kan jo meget vel hende at noe annen tøying funker for deg, anonymous13. Takk for i dag, ha en trivelig dag.

Moderator  support