Er klar for å investere i ny sykkel og har fått et bra tilbud på en brukt Scalpel 1 26" 2011, som er under vurdering. Prisen matcher sånn ca en ny 29" Flash 3 med et litt lettere hjulsett.
Scalpelen gir jo veldig mye sykkel for pengene, og er mye bedre utstyrt enn Flash'en, men jeg må innrømme at jeg sliter veldig med å bestemme meg. Har prøvd en tilsvarende Scalpel og syns den ble litt "moped-aktig", men det kan skyldes at demperne ikke var tilpasset vekta mi. Har ikke prøvd 29", så den kjøpes evt uprøvd.
Sykler en del lokale rundbaneritt, samt turritt av typen Enern, Markathrillern og Birken. Er nok midt på treet på teknikken i terrenget.
Noen som har erfaringer som tilsier hva jeg bør velge? En ferdigmodda Scalpel, eller en 29" jeg kan bygge ut etter hvert?
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Scalpel er vel egentlig ikke en rein fulldemper, mer som en hardtail med mye demping. I følge terrengsykkel redaksjonen som hadde denne sykkelen til langtidstest, gynget den litt. Til rundbaneritt bør den være helt perfekt, på birken er det bare å låse bakdemperen og vips er den pinnestiv, den er heller ikke spesielt tung. Så hvis du liker 26er sin lekenhet og kvikkhet ville jeg helt klart valgt scalpelen.
Tror det vil bli billigere sånn rent utstyrsmessig og kjøpe scalpelen, oppgradering kan bli dyrt.
For ordens skyld: Scalpel siden 2011 har ikke låsing på bakdemper, kun plattform. Ellers er jeg enig med det han over her sier. Jeg kjører Scalpel på tredje året, og kommer nok ikke til å gå tilbake til hardtail utenfor asfalten. Greit å få litt hjelp de gangene en bommer på linja i tekniske partier. Dessuten ligger det litt helsefremmende komfort i dempinga bak. Jeg har ikke klart å måle at Scalpelen tar meg saktere frem enn den jevntunge hardtailen jeg sykla på før - men jeg er ganske sikker på at den gjør meg litt raskere utover i lengre ritt fordi jeg blir mindre sliten av risting osv. Ulempen med Scalpel vs Flash er flere bevegelige deler, og dermed før eller siden mer å vedlikeholde. Men så langt har ikke jeg opplevd dette som plagsomt mye ihvertfall. Det er verre å vedlikeholde en gammel kropp enn en Fox-demper og og noen foringer :-) Men for all del: du blir fornøyd uansett om du velger Scalpel eller Flash 29.
Kommentar til "mopedfølelsen": en riktig oppsatt Scalpel skal ikke gi mopedfølelse, tror nok riktig demperoppsett tar bort den følelsen.
Jeg satt selv i samme båt. Brukte lang tid på å bestemme meg. Jeg endt opp med en Scalpel 1 26". Er vel egentlig kjempe fornøyd. Og jeg føler ikke at demperen stjeler noe effekt heller. Det som jeg opplevde som litt negativt var at den hadde feil tyndgepunkt fremme, men etter å ha byttet styre ble det bra:)
Det som er litt urettferdig er at det, uansett sykkel, er stakkarn på setet som er begrensningen og tidligere unge Almberg sykler nok fra meg på en 16kgs damesykkel også...
Må innrømme at jeg heller litt mer mot 29", uten at jeg egentlig har noen gode argumenter for det.
Erling:
Hva er begrunnelsen for din kommentar? Har du prøvd begge, eller er du bare veldig glad i 29" din?
Her må det gjøres klart at scalpel 29 er nesten som en stisykkel å regne. Aas har så vidt jeg vet testet scalpelen og kunne konkludere med at det var mer som en stisykkel med rittpreg og at den hadde for høy front eller noe.
Scalpel29 har annen ramme enn Scalpel26. Scalpel26 har fleksende stag, mens 29ern har link. Slår litt inn på vekta og på vedlikehold.
Jeg digger fleksen i staget, foran linksystem. Lite som slites sammenlignet med en Scalpel29er. Syk stivhet til fulldemper å være, og verdens letteste fulldemperramme. Har ikke noen treigere tider på Scalpelen enn på Flash26ern. Og har noen riktige lange fine komfortturer og. Jeg kjører låst 90% av tiden, resten åpen. Har valgt et mykt oppsett bak for å få brukt vandringen. I mellomposisjon er den og veldig fin! Men er ofte så sliten at det blir enten åpen eller låst.
Bakdemper er og helt låsbart på scalpel26er. Jeg gikk jo fra Flash26HM1 til Scalpel26 Ultimate og nyter hver tur. Sykt lett. Raskere og mer komfortabel sykkel får du ikke. 29er HT gir ikke samme flytfølelsen som fulldemper synes nå jeg. Hører man ofte sier at 29er HT føles som en fulldemper.
Har heller ikke noe huskebevegelse i bakdemper når den er åpen. Låst så er den låst.
Eneste jeg savner en twinlockout (i rittmodus) som tar begge demperene.
Er du stor og tung ville jeg gått for Scalpel29ern, sånn som meg så er Scalpel26er et bedre våpen. (Fulldemper på 8,5kg rett ut av eska kalles våpen, kan shaves ned i 7,9kg).
Jeg ville nok ikke kvittet med med min Scalpel26, men er mer på funderingen på en helstiv 29er i tillegg, men den må ned i 7,5kg før det er interessant.
Har 86kg fordelt på 189cm og i syklingens verden antar jeg det det kvalifiserer til kategorien stor og tung.
Gikk for magefølelsen og endte opp med en Flash Carbon 29 3. Er på tur i posten nå og jeg er meget spent. SunRingle-felgene veier over 1,9 kg, så jeg kjøpte med dette felgsettet, som jeg håper er kurant?
Er ikke 26ern 80 mm bak ? eller er den 70 ? Ellers vil jeg ikke si 10.5 er drøyt på heldempa 29er, da jeg antar at lettere hjulsett f.ks Gold (som ikke koster all verden) for drar den ned under 10 kg. Men på en annen side så har jeg syklet med Cannondale Rize med 140/130 på ultrabirken de to årene de har vært og for to år siden var den vel på 10.5 med podium hjulsettet og crossmark dekk!
lefty-gafler virker vel bare når de selv ønsker å virke? "Alle" oppi her med lefty har demper-trøbbel en gang i mnd virker det som
Men når de virker Stian, herregud så mye bedre en det rælet dere andre sykler med he he! Har hatt 4 lefty gafler, og strengt tatt bare en jeg har vært nødt til å ha på service! Og det er ikke akkurat grus de sykles på! Antar du elsker dama di, men tipper også hun gir deg trøbbel minst en gang i måneden! Lefty er lidenskap vettu:)
haha.. ikke rart du er evig ungkar når du sammenlikner damer med gafler. Liker du best damer med ett bein også? hehe.. Neida.. Lefty er fett det- når det funker, men det er så jævli sært når det ikke funker.
Jeg sammenlikner ikke damer med gafler, så jeg synes det er bedre med noe som ikke er fullt så fett, men når det ikke funker er det null stress å skru på noe annet midlertidig.
Hva gjør du om natta, Odd? Kjøpt større seng, slik at du kan ha alle syklene i senga samtidig?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Damer med ett ben høres jo egentlig utrolig praktisk (og litt kinky) ut!
Hadde en testrunde med Flash 3'ern i en rundbaneløype på Vikåsen her i Trondheim på søndag og satte ny personlig løyperekord. Den flyter merkbart bedre over røttene og jeg reduserer tiden jeg må stå over setet for å holde opp farta. Tekniske knotepartier går som en drøm og nedover er det bare å gi full gass.
Veide inn min til 10,380 med pedaler på 210g, uten flaskeholder. Har ikke byttet til det letteste hjulsettet ennå, men feelingen var ikke langt fra 26'ern. Og med nytt hjulsett og nye skiver på plass, har jeg et håp om å få ned vekta mot 9,5 og da bør det bli vei i vellinga.
Takk. Første turen i går virker lovende. Bare å bombe på :-) I tillegg virker den ganske kvikk og leken. Vesentlig mer leken enn RDO'n jeg hadde. Bollecup i kveld. Så får vi se hvordan den funker på rundbane.