Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

"It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)"

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414644 03/06/2012 20:38
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Birken

Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: brandonman:)] #1414645 03/06/2012 20:38
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: brandonman:)
fy fader!! det der er jo ikke sti en gang, de skulle blitt med meg på tur en dag...på ekte sti. team-sykler til 60 laken og hjelmer og sko til 3000 tusen når man ikke kan sykle på litt røtter engang.

Som flere har nevnt ser den strekningen mye jevnere ut på film enn den var, men den er absolutt syklebar. En del røtter og steiner på kryss og tvers som tar farten, så lett å gå på en stopp.

Jeg hadde samme opplevelse av kø i stipartiet før, og kom ikke forbi så mange, men syklet meg opp til fronten av gruppe rett før dette partiet og kunne dra i fra.

Men jeg syntes vel også at kamerafører var litt passiv i starten. Når folk får en stopp og går av pleier det å funke bra med "kan jeg komme forbi?". Tok den flere ganger med hell på lørdag.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: knuthaug] #1414650 03/06/2012 20:42
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: knuthaug
Men jeg syntes vel også at kamerafører var litt passiv i starten. Når folk får en stopp og går av pleier det å funke bra med "kan jeg komme forbi?". Tok den flere ganger med hell på lørdag.
Når det står/ligger 2-3 mann i løypa foran deg, virker det litt anmasete å be om å komme forbi. I den første kneika, der en falt, var tanken min egentlig at jeg burde passere på venstre (hadde trolig gått), men kom i ubalanse og havnet til høyre. Samme spor valgt han som var foran meg, og da var det kjørt....

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: brandonman:)] #1414656 03/06/2012 20:44
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
fy fader!! det der er jo ikke sti en gang, de skulle blitt med meg på tur en dag...på ekte sti.

Trenger du virkelig å tøffe deg ved hver bidige anledning?

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: ] #1414661 03/06/2012 20:46
A
AtleJ Offline
Medlem
Medlem
A
Kanskje vi skal innføre tidstraff for fotisett?

Skal jeg kjøre "elegant" i dette knotet må jeg
1 ikke snappe så mye o2 at syra (nesten) spruter ( det går saktere resten av rittet) og
2: ha andre dekk og dekktrykk (og kanskje sykkel)( det går saktere resten av rittet, eller jeg riskerer å punktere)

Atle

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414669 03/06/2012 20:51
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Den videoen forteller meg at den gjennomsnittelige rittsyklist får mest igjen for å trene terskelwatt og o2. For på stien må de jo uansett bare sykle i kø...

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414678 03/06/2012 21:03
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Trodde sykling var en kondisjonsidrett jeg? Må si jeg synes det ser like dumt ut med 40-50-60 åringer med fulldempere til 70 laken som nesten avgår med døden bare det blir noen høydemetre på grus.

Og når de kjører helt bajas nedover, med livet som innsats: Har dere ingen hjemme som er glad i dere? Eller har dere opplevd alt dere trenger her i livet? Det blir som regel vesentlige forskjeller i konsekvenser om man tryner i 40 kmt eller 70 kmt.

-O2 snapper.

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: bjerkseth] #1414682 03/06/2012 21:05
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: bjerkseth
Den videoen forteller meg at den gjennomsnittelige rittsyklist får mest igjen for å trene terskelwatt og o2. For på stien må de jo uansett bare sykle i kø...
Det er helt korrekt. Så lenge du ikke stiller i en av de bedre klassene så er det nok av folk som går av sykkelen om steinene blir større en pukk.

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414684 03/06/2012 21:09
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Må gjøre denne passeringen i løypa hvis dere er så missfornøyde med mosjonister. (nsfw side)
http://zensiert.to/item/ueberholt

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: Dragev87] #1414694 03/06/2012 21:29
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Dragev87
Trodde sykling var en kondisjonsidrett jeg? Må si jeg synes det ser like dumt ut med 40-50-60 åringer med fulldempere til 70 laken som nesten avgår med døden bare det blir noen høydemetre på grus.

Og når de kjører helt bajas nedover, med livet som innsats: Har dere ingen hjemme som er glad i dere? Eller har dere opplevd alt dere trenger her i livet? Det blir som regel vesentlige forskjeller i konsekvenser om man tryner i 40 kmt eller 70 kmt.

-O2 snapper.
1) Terrengsykling er en kombinasjon av kondisjon og teknikk. Det er vel den balansen som diskuteres (harselleres med?) her.
2) 70 laken?? Så billige sykler har vi vel ikke. Ærlig talt!
3) Bajas? På dette strekket, og ellers i VMR, mener jeg at jeg hadde full kontroll. Var ikke ute å kjøre på et eneste punkt. Max fart var 61 km/t ifølge GPS, men det var vel på grusen tipper jeg. Hm, grusracing?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: brandonman:)] #1414698 03/06/2012 21:35
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
fy fader!! det der er jo ikke sti en gang, de skulle blitt med meg på tur en dag...på ekte sti. team-sykler til 60 laken og hjelmer og sko til 3000 tusen når man ikke kan sykle på litt røtter engang.

Synd at terengsykling er blitt så status-orientert i det siste, folk glemmer at det handler om å ha det gøy og utfordre seg selv til å bli bedre, men slår heller til med energybars og ekstreme treningsmetoder. min tips til dere dårlige i terrenget er rett og slett å kjøre av på grusveien og inn i skogen, finne en sti og sykle til dere har gått dere ville. ikke bruk kart eller gps, det er nå å bare sykle, og selvfølgelig: nyte det! ICON_SMILE

Hvordan sykler en til en har GÅTT seg vill?

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: knuthaug] #1414699 03/06/2012 21:36
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse

Selv jeg som en n00b på sti herja jo med de jeg tok igjen på andre runde, spesielt i Borgenskogen. Ikke noe problem med å få folk til gå til siden ved å spørre om jeg kan komme forbi.

Nederst i bakken før starten på spurtprisen, så jeg oppgitt at hele bakkens bredde litt lenget oppe var opptatt med folk som gikk. Ga beskjed om at jeg kom syklende og om de kunne holde seg på en side. Kanskje ikke med et vær så snill, men takket da jeg syklet forbi... Null stress

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: zero] #1414703 03/06/2012 21:42
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
Er du en skikkelig o2 snapper så kjører man nok rimelig greit i det terrenget der. Tviler på at de fra pulje 5-6 og bakover snapper så veldig mye o2;)

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: Lars K] #1414722 03/06/2012 22:20
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Lars K
Er du en skikkelig o2 snapper så kjører man nok rimelig greit i det terrenget der. Tviler på at de fra pulje 5-6 og bakover snapper så veldig mye o2;)

Enig i det ICON_SMILE -

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: Torlog] #1414749 04/06/2012 05:18
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Øyvind,

Hvis du hadde meldt deg på den lengste distanse, så ville du har unngått å stresse i skogen.

Jeg skyklet hele rittet uten fotiset. Når jeg tok igjen de treigste 1-runders folk var de så spredt at det var null problem å passere.

Itilegg til dette, så var den fineste stipartiet på 33km`s runden. Hærlig. ICON_SMILE

#Pedalenkrs
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: RobG] #1414756 04/06/2012 05:42
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Front Biker, det hadde jo også vært interessant å sett pulsen din for partiene før og etter dette stipartiet og sammenlignet det pulsen her. Jeg TROR nemlig at du gir jernet delvis for å ha det gøy, delvis for å illustrere et poeng. Som forøvrig nører opp under fordommene dine. Men det er fullt mulig at jeg tar feil her.

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414765 04/06/2012 06:12
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg lurer jo også litt på hvilke folk det du har foran deg i løypa også.
Er det folk som bare har trent terrengsykling i en eller annen lysløype i 3 uker,eller er det folk som har syklet terrengsykling i 5 år(tipper det er nybegynnere).

Hvis noen på forumet skulle ha noen kompiser,kollegaer som skal sykle ritt,og aldri har syklet sti før,inviter dem med ut på litt teknikktrening da vel.

Hadde noen nybegynnere med ut på litt teknikktrening før Lavkarrittet,og bare det å ha riktig dekktrykk var nytt for samtlige.

Hvordan sitte i klatringer,nedkjøringer osv osv er ganske basic.
Var litt stolt da jeg filma det rittet og så den lille forskjellen på de jeg hadde lært bort litt teknikk til,og andre nybegynnere som kjørte samme ritt.

Er bare å lære bort,og jeg mener at en organisasjon som NOTS godt kunne ha hatt noen billige teknikk kurs for å spe litt på inntekten(men ,det er nå bare min mening da,enda ikke fått innbetalingsblankett for 2012 forøvrig).

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414771 04/06/2012 06:18
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: front biker
Sitat: esv
...
Nå sykler jeg i M60 og er jo ikke av de aller raskeste. Men synes videoen illusterer bra noe som ofte blir diskutert i miljøet. TS-forumet er dominert(?) av stisyklister, og vi mener vel at når man i et terrengritt endelig kommer til saken, nemlig TERRENGET, så bør de som man ble frasyklet oppover og bortover på grus, vike pent til side når terreng-adelen kommer skridende. *ironialarm på?*

Sitat: esv
:-)

Egentlig er det jo fantastisk at ritt som VMR og lignende "tvinger" disse O2-snapperne ut i terrenget! Man bør heller tenke på det når man ligger bak i køen, og ikke kommer forbi på sykkelen (samtidig som det kommer en løpende forbi ute i lyngen med sykkelen på ryggen)!

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414778 04/06/2012 06:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kjære vene... er dette O2-snappere? Jeg ser middelaldrende mosjonister på tur med hyllevaresykkel de har kjøpt i en kjedebutikk med seteveske. Gutta som vet å kose seg en lørdagskveld. At de har kjørt fra deg på grusen inn til stipartiet må jo være relativt ergerlig.

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: Øyvind V] #1414807 04/06/2012 06:58
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Øyvind V
Kjære vene... er dette O2-snappere? Jeg ser middelaldrende mosjonister på tur med hyllevaresykkel de har kjøpt i en kjedebutikk med seteveske. Gutta som vet å kose seg en lørdagskveld. At de har kjørt fra deg på grusen inn til stipartiet må jo være relativt ergerlig.

+50 ICON_SMILE

Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: bjerkseth] #1414846 04/06/2012 07:37
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L

Hvorfor trener du ikke terskel og o2 i terrenget, så blir du bra på alt?

Del stien, skru av Strava
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414892 04/06/2012 08:16
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Jepp, intervall på sti er både øving og trening. Litt lettere å motivere seg til enn atter en intervall på asfalt/grus ICON_SMILE

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: Dragev87] #1414898 04/06/2012 08:24
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Hva med oss med fulldemper til 25 000 som sykler fort oppover på grusen, men enda litt fortere enn grusspesialistene i terrenget da :-)

Og når de kjører helt bajas nedover, med livet som innsats: Har dere ingen hjemme som er glad i dere?

Joda

Eller har dere opplevd alt dere trenger her i livet?

Neida

Og i tillegg tenker jeg på at jeg er selvstendig næringsdrivende uten sykepengedekning i et yrke der jeg er avhengig av å bruke begge armer og begge bein hver eneste dag, så derfor holder jeg alltid igjen litt.
Men den farten som virker småskummel på en humpete utforkjøring på hardtail fortoner seg som søndagstur på fulldemper, det burde prøves, anbefales :-)

Det blir som regel vesentlige forskjeller i konsekvenser om man tryner i 40 kmt eller 70 kmt.

Nå er gjennomsnittshastigheten i det aktuelle partiet sansynligvis noe i nærheten av 15 km/t med kanskje 25-30 km/t i de raskeste partiene. Det er sjelden at teknsike partier der stisyklistene er vesentlig kjappere enn 02 snapperne går så mye raskere enn det, og på grusen er min erfaring at 02 snapperne gir på vel så mye som fulldempergutta.

Redigert av Torshov-Simen; 04/06/2012 08:25.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: "It is hard to be a stisyklist (in a MTB- race)" [Re: front biker] #1414924 04/06/2012 08:54
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Det er mange 50+ som har sykler til 50k+ fordi lånet er nedbetalt og ungene flyttet ut. Det synes jeg er helt greit. Folk får bruke pengene sine på hva de vil. Kanskje karen kjøper en BMW X3 istedet for en X5 og bruker mer penger på sykkel.

Jeg sykler Birken på rundt 5 timer og da sykler jeg sammen med mange som ikke kan grunnleggende sykkelteknikk verken på grus eller sti. De kan ikke å ligge på hjul, de kan ikke kjøre rulle, de kjører ikke inn i bakker, bremser ned småbakker, skifter fil uten å gi tegn, går av sykkelen så fort det kommer en liten sti osv. Selvsagt kan man irritere seg over dette. Du vet at du kunne syklet litt fortere dersom du ikke hadde blitt hindret av en 50+ på en sykkel til 60 000,-.

Løsningen på alle problemer, også når det ikke gjelder sykling, er å bruke tid og krefter på det du kan gjøre noe med selv. (dette er veldig sann livsvisdom!). Ikke kast bort energien din på ting som du ikke kan påvirke. Tren mer 02 så kommer du i grupper med folk som er flinkere både på grus og sti.

Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: front biker] #1414930 04/06/2012 08:59
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Når det står/ligger 2-3 mann i løypa foran deg, virker det litt anmasete å be om å komme forbi. I den første kneika, der en falt, var tanken min egentlig at jeg burde passere på venstre (hadde trolig gått), men kom i ubalanse og havnet til høyre. Samme spor valgt han som var foran meg, og da var det kjørt....

Jeg tenker stort sett bare en passering av gangen. Foran en mann er bedre enn bak. Man vet heller aldri hva som skjer rundt neste sving. Han foran deg kan punktere og må ta en pistop i lyngen, de to foran deg er mann og kone som sykler sammen, og far tryner og mor må vente (!) og da blir plutselig en sjanse til, osv.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: front biker] #1414940 04/06/2012 09:06
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I den første kneika, der en falt, var tanken min egentlig at jeg burde passere på venstre (hadde trolig gått), men kom i ubalanse og havnet til høyre. Samme spor valgt han som var foran meg, og da var det kjørt....

Kom du ikke opp?

Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: knuthaug] #1414956 04/06/2012 09:17
front biker Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
En liten oppsummering før jeg stikker til Sverige og er utlogget av ts-forumet.

Her har jeg stukket hånda inn i et vepsebol, og det er jo alltid interessant.

Jeg får pepper for å hisse til motsetning mellom stisyklister og grusracere, for å sykle for sakte i det midtre partiet, for å påstå at det er O2-snappere i de middelmådige puljene. Og mye annen utenomsnakk.

Mitt ærende var enkelt: det ER og vil måtte være en motsetning mellom dem som sykler fort på grus og dem som er best i terrenget i ritt. Alle kan ikke være like gode på alt. Uansett nivå. Ser da bort fra elitenivået (men det er jo få da).
Og hvordan løser man så denne motsetningen? Samarbeid, hoiing eller må en som er teknisk god bare bite i det sure eplet og akseptere at ditt teknikk-fortrinn er lite verdt i rittsammenheng? DET var det jeg ville sette lys på, og som jeg synes videoen illustrerer.

Glem personen Front biker og diskuter saken.

Til dere som synes det var mye knoting på en enkel sti: det partiet i begynnelsen er en god del mer kupert enn det som frmakommer i videoen. Nettopp derfor har en stisyklist mye å vinne i dette partiet. Om det er mulig å komme fram da.

Men ellers: takk for engasjementet, og for ros for (deler av ) innsatsen. Var fornøyd med egen innsats i første og siste tredjedelen av videoen.

Og til deg som lurte på om jeg nærmest hvilte på grusen for å gi jernet på sti: neida, jeg satser på å holde en jevn puls. Kjører med pulsbelte og følger med. Men siden jeg er best på teknisk sti (relativt!), så er strategien å forsøke å ta igjen noe av det tapte fra grus i terrengdelene.

Til slutt: dere som synes det er latterlig at voksne folk fortsatt har konkurranseinstinktet i behold: vel, dette er en motivasjonsfaktor for min trening og sykling. Jeg har som mål å vinne min aldersklasse i terrengcupen og da må jeg jo få lov til å sykle fort der jeg er god til det og det ikke går ut over andre. (Ikke mange med, så da får dere en sjanse til å le av det også). Så får de som ler bare le videre. Jeg ler hele veien gjennom stipartiene. Fordi det er gøy!

Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: Lillosti29] #1415014 04/06/2012 10:11
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Jo_Inge

Hvorfor trener du ikke terskel og o2 i terrenget, så blir du bra på alt?

Terskelintervaller i terrenget? Du har åpenbart ikke kjørt med wattmåler på sti ICON_WINK

Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: front biker] #1415042 04/06/2012 10:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stå på, Øyvind!

+1!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: It is hard to be a stisykliste (in a MTB- race) [Re: front biker] #1415043 04/06/2012 10:35
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den videoen forteller meg en ting. Trådstarter må trene mer på grus. Da slipper han å ligge bak sinkene i terrenget. Case closed.

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support