|
|
The one to rule them all
|
The one to rule them all
03/06/2012 17:45
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har nå surfet 2348 sykler og rammer og kommet fram til at jeg trenger en sykkel med: klassisk tilsnitt livstidsgaranti semi-lett Racing geometri Stiv komfortabel wow faktor skal ikke koste mer enn jeg kan håndtere. (dette er jo avgjørende for min del , ikke nødvendigvis andre)
Jeg har landet på en Van Nicholas Chinook i str. 56.
Hva med dere? Jeg har allerede begynt å spare og den er min innen året er omme.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: The one to rule them all
[Re: Spiffhopeless]
03/06/2012 18:04
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
03/06/2012 19:54
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Jeg syns du skal liste opp de 2348 syklene, så vi kan gjøre sammenlikne..
|
|
|
03/06/2012 20:02
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
her er merkene. du får sjekke modellene. jeg klarer ikke å gå gjennom det en gang til. Har tatt med de som ikke produserer lenger også siden de finnes på ebay.
A A-bike - UK Abici - Italy Accell - Dutch, owns Hercules, Staiger, Winora, Tunturi, Lapierre Mercier, Atala, Batavus, Loekie, Koga-Miyata, and Sparta B.V. Adler - Germany (defunct) AIST - Belarus ALAN - Italy Alcyon - France (defunct) Alldays & Onions - UK (defunct) American Bicycle Company - USA (defunct) American Machine and Foundry (widely known as AMF) - USA (defunct), formerly owned Roadmaster. American Star Bicycle - USA (defunct) manufactured by the H. B. Smith Machine Company Argon 18 - Canada Ariel - England (defunct) Atala - Italy Author - Czech Republic Avanti - New Zealand
B Basso - Italy Batavus - Netherlands Benotto - Italy, México, Venezuela Beistegui Hermanos (widely known as BH) - Spain Berlin & Racycle Manufacturing Company - Canada (defunct) Bianchi - Italy Bickerton - UK (folding bikes) Bicycle Manufacturing Company (widely known as BMC) - Switzerland Bike Friday - USA (Green Gear Cycling Co.) (folding bikes) Bilenky - USA Biomega - Denmark Birmingham Small Arms Company (widely known as BSA) - UK, no longer builds bicycles, TI of India builds BSA branded bikes. Boardman Bikes - UK Bohemian Bicycles - USA Bontrager - USA (bought by Trek and converted into a component brand) Borile - Italy Bottecchia - Italy Bradbury - UK (defunct) Brasil & Movimento - Brazil (Branded as Sundown) Brennabor - Germany (defunct) Bridgestone - Japan British Eagle - UK Brompton Bicycle - UK (folding bikes) Brunswick - USA, formerly owned Roadmaster Burley Design - USA (no longer make bicycles)
C Calcott Brothers - UK (defunct) Calfee Design - USA Caloi - Brazil Campion Cycle Company - UK Cannondale - USA Canyon bicycles - Germany Carrera bicycles - UK (produced by Merida Bikes) Catrike - USA (Recumbent) CCM - Canada Centurion - Japan Cervélo - Canada Chater-Lea - UK Chicago Bicycle Company - USA (defunct) CHUMBA - USA Cilo - Switzerland Cinelli - Italy Clark-Kent - USA (defunct) Claud Butler - UK Clément - France (defunct) Co-Motion Cycles - USA Coker - USA Colnago - Italy Columbia Bicycles - USA (defunct) Corima - France Cortina Cycles - USA Cube - Germany Currys - UK, no longer makes bicycles Cycleuropa Group - Sweden, manufactures such brands as: Gitane, Monark, Puch. Cycle Force Group - USA Cyfac - France
D Da Bomb Bikes - USA/Taiwan Dahon - USA / China Dawes Cycles - UK Demorest - USA (restructured as Lycoming Foundry and Machine Company and discontinued bicycle manufacturing) Den Beste Sykkel Better known as DBS - Norway De Rosa - Italy Cycles Devinci - Canada Di Blasi Industriale - Italy Diamant - Germany, owned by Trek Diamondback Bicycles - US Dorel Industries - Canada, owns Pacific Cycle and markets under brand names including Cannondale, Iron Horse, Schwinn, Mongoose, Roadmaster, and GT. Dunelt - UK (defunct) Dynacraft - USA, owns Magna and Next
E Eagle Bicycle Manufacturing Company - USA (defunct) Electra Bicycle Company - USA Ellis Briggs - UK Ellsworth Handcrafted Bicycles - USA Emilio Bozzi - Italy (acquired by Bianchi) Enigma Titanium - UK Excelsior - UK (defunct)
F Falcon Cycles - UK Claud Butler. Fat City Cycles - USA (defunct) Felt - USA Fleetwing -USA (defunct) Field Bikes - Greece Flying Pigeon - China Flying Scot - Scotland Focus Bikes - Germany. Part of Derby Cycle Werke (German Wikipedia) Corporation. Cycles Follis - France (defunct) Fram - Sweden (defunct) Freddie Grubb - UK Fuji Advanced Sports - USA / Japan
G Gary Fisher - USA (owned by TREK) Gazelle - Netherlands Gendron Bicycles - USA Gepida - Hungary Giant Manufacturing - Taiwan Gitane - France Gladiator Cycle Company - France (defunct) Gnome et Rhône - France (defunct) Gormully & Jeffery - USA (defunct) Graflex (originally the bicycle company Folmer & Schwing) - USA (defunct) Gräf & Stift - Austria (defunct) GT Bicycles - USA Guerciotti - Italy
H Haro Bikes - USA, owns the Masi brand. Harry Quinn - UK (defunct) Hase bikes - Germany Head - Norway, managed by SykkelSport Engros Helkama - Finland Heinkel - Germany (defunct) Henley Bicycle Works - USA (defunct) Hercules - UK (defunct) Hercules - Germany Hero Cycles Ltd - India René Herse - France Hetchins - UK Hillman - UK (defunct) Hoffmann - Germany (defunct) Holdsworth - UK (defunct) Huffy - USA Humber - UK (defunct) Hurtu - France (defunct) Husqvarna - Sweden (no longer a bicycle manufacturer)
I Ibis - USA Ideal Bikes - Greece Indian - USA (defunct) IFA - East Germany (defunct) Independent Fabrication - USA Iride - Italy Iron Horse Bicycles - USA Italvega - USA (defunct) Itera - Sweden (defunct) Iver Johnson - USA (defunct) Iverson - USA (defunct)
J JMC Bicycles - USA (defunct) Jamis Bicycles- USA
K K2 Sports - USA Kent - USA Kestrel USA - USA Kettler - Germany KHS - ROC and USA Kia - ROK, no longer produces bicycles Kinesis Industry - Taiwan and USA, Kenesis produces its own bikes as well as brands manufactured by Kinesis include Diamondback, Felt Bicycles, GT Bicycles, Schwinn, Jamis, K2, Raleigh, Trek, and Kona Klein - USA (Discontinued brand owned by Trek) Kogswell Cycles - USA Kona - USA Kronan - Sweden Kross - Poland KTM - Austria Kuota - Italy Kuwahara - Japan (Okinawa), is/was a private label bike manufacturer
L Laurin & Klement - Austria-Hungary/Czech republic LeMond - USA (defunct) Alexander Leutner & Co. — Russia (defunct) Litespeed - USA Louison Bobet - France Lotus, USA (defunct)
M Magna - USA Malvern Star - Australia Marin Bikes - USA Masi Bicycles - USA Matchless - UK (defunct) Matra - France Melon Bicycles - USA Mercian Cycles - UK Merida Bikes - Taiwan Merlin - USA Merckx - Belgium Miele bicycles - Canada Milwaukee Bicycle Co. - USA Minerva - Belgium (defunct) Miyata - Japan Monark - Sweden/Brazil/Peru Mondia - Switzerland Mongoose - USA Montague - USA Moots Cycles - CO, USA Moser Cicli - Italy Motobécane - France Moulton - UK Murray - USA Muddy Fox - UK (other brand: Silver Fox)
N National - Japan, precursor to Panasonic Neil Pryde - Hong Kong Neobike - Taiwan NEXT - USA Nishiki - U.S. brand Norco - Canada Norman Cycles - UK (defunct) Novara - USA NSU - Germany Nymanbolagen - Sweden
O Opel - Germany (no longer makes bicycles) Orange - UK Orbea - Spain Orient Bikes - Greece
P Pacific Cycle - USA, was acquired by Dorel Industries in 2004. Owns GT, Mongoose, Murray, Roadmaster, and Schwinn brands Pacific Cycles - ROC, owns Birdy, Panasonic - Japan, successor to National Pashley Cycles - UK Patria - Germany Pedersen bicycle - UK Peugeot - France Phillips Cycles - UK Phoenix - China Pierce Cycle Company - USA (defunct) Pinarello - Italy Planet X - UK Pocket Bicycles - USA Pogliaghi - Italy Pope Manufacturing Company - USA (defunct) Premier - UK (defunct) Procycle Group - Canada, owns the Rocky Mountain Bicycles, Miele, also owns but not longer produces the Oryx, Mikado, VeloSport, Balfa, CCM, Peugeot brands. Prophete - Germany Puch - Austria
Q Quadrant Cycle Company - UK (defunct) Quality - USA and Taiwan Quintana Roo - USA
R Radio Flyer - USA Raleigh - UK. Part of Derby Cycle Werke (German Wikipedia) Corporation, Germany. Rambler - USA (defunct), made by Gormully & Jeffery Rans Designs - USA Razor - USA Redline bicycles - USA Ridgeback - UK Ridley - Belgium Riese und Müller - Germany Riley Cycle Company - UK (defunct) Rivendell Bicycle Works - USA Roadmaster - USA Roberts Cycles - UK Robin Hood - UK Rocky Mountain Bicycles - Canada Romet - Poland - A brand from the company Arkus & Romet Group Ross - USA Rover Company - UK Rowbike - USA Rudge-Whitworth - UK
S Samchuly - Korea Santana Cycles - USA (only makes tandem bicycles) Saracen Cycles - UK Scania - Sweden (no longer makes bicycles) Schwinn Bicycle Company - USA SCOTT Sports - Switzerland Serotta - USA Seven Cycles - USA Shelby Cycle Company - USA (defunct) Simson - Germany (acquired by Industrieverband Fahrzeugbau, now defunct) Sinclair Research - UK Singer - UK (defunct) Sohrab - Pakistan Solé Bicycle Co. - USA Solex - France (defunct) Somec - Italy Sparta B.V. - Dutch Specialized - USA Speedwell bicycles - Australia (defunct) Star Cycle Company - UK Stearns - USA (defunct) Stelber Cycle Corp - USA Stella - France Sterling Bicycle Co. - USA Strida - UK Sun Cycle & Fittings Co. - UK (defunct) Sunbeam - UK (defunct) Surly Bikes - USA Suzuki - Japan
T Tern - Taiwan Terrot - France (defunct) Thomas - USA (defunct) Thorn Cycles - UK Time - France TI Cycles of India - India, owns brands Hercules, BSA Torker - USA Trek Bicycle Corporation - USA, also Klein Bikes, LeMond Racing Cycles (both discontinued) and Gary Fisher Bikes Triumph Cycle - UK Triumph (TWN) - Germany Tunturi - Finland Turner Suspension Bicycles - USA
U UMF (United Merida Freeriders) - Taiwan. Owned by Merida Bikes Univega - US (defunct). Now a brand of Derby Cycle Werke(German Wikipedia) Urago - France (defunct) Utopia - Germany
V Valdora - USA Velomotors - Russia VéloSoleX - France (Velosolex America markets the VELOSOLEX worldwide.) Velo Vie - USA Victoria - Germany Villiger - Switzerland, part of Trek Villy Customs - USA Vindec - UK Vitus - France
W Wanderer - Germany (defunct) Waterford Precision Cycles - USA, owns Gunnar WeThePeople - Germany Wilderness - USA Wilier Triestina - Italy Witcomb Cycles - UK Worksman Cycles - USA, owns Atlantic Coast Cruiser brand. Wright Cycle Company - USA (defunct)
X Xootr
Y Yamaguchi Bicycles - USA Yamaha - Japan
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
03/06/2012 20:21
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
|
|
|
03/06/2012 20:21
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Synes du kunne lagt til linker.
|
|
|
03/06/2012 20:43
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Lynskey mangler på lista di- skulle tro du var spes. interessert i titan...
pedalistisk !
|
|
|
03/06/2012 20:51
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
ja og van Nicholas. oh teh Irony.
Tilbake til tema:
har ikke dere en sykkel dere drømmer om. (husk at dette er racer delen av forumet)
|
|
|
03/06/2012 21:15
|
oyoz
Entusiast
|
Entusiast
Speedvagen.
Redigert av oyoz; 03/06/2012 21:15.
|
|
|
03/06/2012 21:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bianchi Oltre. Grusveibomber, sprinter, klatrer og rambukk i en pakke. 
|
|
|
03/06/2012 21:55
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har ofte siklet på Oltre. En av mine favoritter har også vært BMC racemachine, Men de er ikke tidløs...etter min mening. Jeg forsøker å finne den sykkelen som ser Awsmoe ut i 2030 også.
|
|
|
04/06/2012 06:37
|
eracing
Veteran
|
Veteran
Oltre, Oltre og...... tja....Oltre. Selvsagt med Super Record 
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
04/06/2012 07:18
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
... Jeg forsøker å finne den sykkelen som ser Awsmoe ut i 2030 også. Famous last words. Jeg sa noe lignende når jeg bygget Colnago, og etter to måneder på veien knakk dropouten. Skulle jeg drømt opp en ville det kanskje vært en Moots Vamoots RSL med customgeometri. Men ærlig talt så drømmer jeg ikke om noen rammer, men gleder meg til å få Colnagoen på veien og litt tid til turer på mer enn enogenalv time. Chinhook ser litt stressa ut på bildene, men gleder meg til å se hva du ender opp med. Og gratulerer med drømmen forresten. Hold oss oppdatert. LarsB
|
|
|
04/06/2012 09:10
|
kodax
Veteran
|
Veteran
Hvilken sykkel fra 1995 syns dere ser awsome ut i dag?
|
|
|
04/06/2012 09:23
|
asbjorjo
Ringrev
|
Ringrev
Riktignok fra 1998, men denne er ganske awesome (selv uten luft i dekkene): 
|
|
|
[Re: asbjorjo]
04/06/2012 09:27
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Er nok bare denne som kommer til å se awesome ut i 2030, så da velger jeg den.
Jens
|
|
|
[Re: oyoz]
04/06/2012 09:58
|
anderz
Besatt
|
Besatt
Hadde jeg vært i markedet for titanramme ville Firefly stått aller, aller øverst.
|
|
|
[Re: kodax]
04/06/2012 10:03
|
anderz
Besatt
|
Besatt
... Jeg forsøker å finne den sykkelen som ser Awsmoe ut i 2030 også. Hvilken sykkel fra 1995 syns dere ser awsome ut i dag? Ikke 1995, men 1989:  Problemet med å ha en "tidløs" sykkel er at man må ha noen referanser fra den tiden for å synes det er kult over årene. Det er temmelig håpløst å få de fleste som starter med racer på 201X-tallet til å synes at stålsykler er kult f.eks. "Det regner, du ruster fast!" "Den må jo veie to tonn?" "Hadde de ikke flere karbonsykler igjen?" "Ble du lurt?" etc. ad nauseam.
|
|
|
04/06/2012 11:51
|
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Liker DeRosa Idol, men skulle helst vært lakkert i den lyseblå fargen som DeRosa team 09.
|
|
|
04/06/2012 12:01
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Den merckx´n er knall, fin fargekombo og ryddig "layout"
Problemet med en tidløs sykkel er jo å få noe som på en sindig måte representerer sykkelen og sykkelkulturen på en litt konservativ men rendyrket simplisitert måte.
Til og med de første ipod´ene ser jo litt klumpete ut nå , selv om de var "all the rage" da. derfor er jeg usikker på om en Van nicholas Zephyr eller em BMC Racemachine vil oppfylle mine krav.
Tror vel ikke man kan gå feil med DeRosa og Colnago med så komer pris, tilgjengelighet og så roper de litt. Colnago Master x-light i rød er en stor favoritt hos meg. men så var det prisen.
|
|
|
04/06/2012 13:00
|
hinault
Ringrev
|
Ringrev
Jeg forsøker å finne den sykkelen som ser Awsmoe ut i 2030 også. Jeg sikler på en Cinelli XCR :
|
|
|
04/06/2012 13:35
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
For tiden ser jeg på Condor Super Accacio når jeg surfer på rammer/sykler jeg ikke trenger. Stålramme som ikke ser ut som en stålramme
Redigert av Radival; 04/06/2012 13:35.
|
|
|
04/06/2012 17:58
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Denne er frå tidleg åttital (usikker på når eksakt), men etter min smak ser den enno rimeleg awesome ut:  Nye dekk, nytt styre og sete og moderne bremsehendlar – elles heilt original! (Og den er kanskje til sals.)
|
|
|
04/06/2012 19:13
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja Dagfink. Du trenger ikke lure på om den er awsmoe. Det nye setet ga sykkelen et veldig raskt utseende. Voi den var fin! blåfargen..... @Hinault: Det er jo Rapha sykkelen. Hvem vil ikke ha en sånn  Prisen er litt drøy for meg.
|
|
|
04/06/2012 20:24
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Det er jo slett ikke sikkert at dagens retro-smak vil være spesielt gjeldende i 2030. Kanskje en Trek Y-foil vil være det kuleste da? Eller kanskje sykler uten elektrisk motor bare vil være for spesielt interesserte? Muligens vil skjermer og bagasjebærer være et must? Men sånn alt i alt tror jeg at svart alltid er nogenlunde stilig, og at enkle linjer er bedre enn futuristiske former. Naken karbon kommer vel snart til å være bare så 2012. Kanskje en CAAD 10 med DA kommer til å være like kul om 15 år som den er nå. På den annen side: Kanskje også dagens überdyre karbonsykler kommer til å appellere til mange, på samme måte som amerikanske muskelbiler fra seint 60-tall har en skare av evige fans. Min drømmesykkel er en noen år gammel Ridley Excalibur.
|
|
|
04/06/2012 20:40
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
@lektoren
Det viser seg at produkter som er like enkle som geniale er de mest tidløse. (funksjon) Så kommer form og farge inn. Jeg tror på VN når de sier at med et Chris King styrelager så kan du bare begynne å glede deg til dagen du overleverer hojen til en av barnebarna fordi sykkelen fungerer og den har bevart det en sykkel skal gjøre nemlig at den inviterer til sykling og glede og ikke minst finne ut hvem du er mens du sliter med å forstå hvorfor du alltid velger den tunge veien hjem.
|
|
|
04/06/2012 20:43
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Har på min gamle trek 4800 mtb sete fra min far's Svitun racer fra -80 tallet.
Er det noen som skal bygge opp en eldre racer og trenger ett sete får de si ifra.
Er et Cinelli skinn sete, ganske godt å sitte på faktisk
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: Pink floyd]
07/06/2012 07:24
|
T K V
Fersking
|
Fersking
Synes den nye BMC'en ser akkurat passe slem og techy ut. Tidløs? tja.. Man kan jo alltids satse på at den blir et kultobjekt.
|
|
|
07/06/2012 07:31
|
Spiffhopeless
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ja, kultobjekt er vel det den kan bli. Den er neppe tidløs, framstår litt uten flyt men man ser tydelig hva intensjonen til designet er. Litt for "hi-tech" for min smak men jeg tar gjerne en om det skulle bli noen til overs 
|
|
|
07/06/2012 07:44
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
@lektoren
Det viser seg at produkter som er like enkle som geniale er de mest tidløse. (funksjon) Så kommer form og farge inn. Joda. Men det er en del eksempler på at annet enn funksjon har hatt mest betydning for at noe ble en klassiker. Eksempler fra annet enn sykler: Ikke en veldig driftssikker bil, men klassiker? You bet! Og dette var faktisk ikke det beste håndvåpenet i USA på 1870-tallet. Det var det Smith & Wesson som lagde. Likevel, Colt Peacemaker er ikonet: Det grunnleggende sykkeldesignet med drev, kjede og todelt ramme, er selvsagt en klassiker. Det har vært nesten uforandret i omtrent 120 år. Men de forskjellige utformingene av dette designet? Ikke godt å si hva som blir klassisk der, gitt. Hvem hadde for eksempel gjettet på denne:
|
|
|
|
|