Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Punktering, what to do (fast)

Punktering, what to do (fast) #1414081 03/06/2012 09:18
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 107
Østers1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 107
Fikk dessverre ødelagt vestmarkrittet i går, da jeg som en av veldig mange punkterte ned en av de tekniske steinete bakkene. Veldig synd for jeg hadde kjørt bra og hadde gode bein.

Men så til kjernen. Jeg er en av de som sverger til slange enda. De grønne latexslangene godt preppa med babypudder. Og dette har funket for meg lenge. Første punktering på ritt på to år, så jeg tenker å fortsette med dette litt til før jeg eventuelt prøver slangeløst.

Men hva funker der ute av dekkspaker CO2 patroner/munnstykker, eller minipumpere ?

Jeg knota ordentlig på lørdag. Etter å ha satt inn ny slange og poppet dekket på plass så pumpet jeg opp slangen med CO2, med det påfølgende resultat at ventil frøys og ble ødelagt når jeg dro ut co2 munnstykket.. Her må man kanskje være litt mer forsiktig og ikke presse all luft inn på en gang ?

På slange nummer to greide jeg å lage hull i slangen når jeg brukte dekkspaken på det siste dekkpartiet jeg ikke greide å presse inn med håndkraft.
(Var sliten i underarmene og fingrene etter å ha kjørt i god stund)

Noen tips der ute. Det så ut til at det var mange i løypa med lignende problemer.

Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414094 03/06/2012 09:33
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Reserveslange i solid butylgummi og litt mindre stress ved bytting, kanskje?

Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414095 03/06/2012 09:35
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
pblind Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 2,446
Hva med å ha med en liten, lett pumpe - type Lezyne?

Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414099 03/06/2012 09:40
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern Offline
Skrotnisse
Offline
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Sitat: Østers1
På slange nummer to greide jeg å lage hull i slangen når jeg brukte dekkspaken på det siste dekkpartiet jeg ikke greide å presse inn med håndkraft.
(Var sliten i underarmene og fingrene etter å ha kjørt i god stund)

Noen tips der ute. Det så ut til at det var mange i løypa med lignende problemer.


Kjøp nye hjul:-) Jeg har så tighte hjul fra Sun Ringle at jeg må guffe på med dekkspaker av metall for i det hele tatt få av og på dekk. Lånte et bakhjul til VMR på grunn av brekkasje og det var så smuud å bytte at man kunne bruke håndkraft og ikke behov for dekkspaker i det hele tatt. "Nytt" hjulsett anskaffes plutselig i disse dager, kan ikke risikere punkteringer med det rælet som står på sykkelen nå...

Ellers er det et godt tips å prøve CO2 patroner før man står der i ritt med skyhøy puls. Koster ikke akkurat skjorta med slike patroner, så vil anbefale å teste et par tre stykker slik at man vet hva som skjer og er trygg på hvordan det skal brukes.


Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414158 03/06/2012 11:31
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
thamg Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,256
Jeg har sykler med (idiot)lette butyl slanger, (idiot)lette latex slanger og slangeløst med guffe.
Montering av alle disse er forbeholdt verkstedet i kjelleren - med en kopp nypresset espresso eller duggfrisk flaskeøl, verkstedsverktøy, god musikk og masse tid.
I sekken/lomma på tur/ritt har jeg med (idiotsikre) butylslanger (veier 3-4 ganger så mye som lettvekstgreiene som sitter i fra start).

Så er det bare å øve på slangebytte, og å ta seg god tid (så god tid som nødvendig) ved bytting.
Jeg har også opplevd frysing av ventil, men jeg fant ut at dette (den gangen) skjedde fordi jeg ikke presset godt nok mot ventilen, slik at noe co2 lakk ut på siden. Ved "riktig" fylling med min co2-pumpe skjer ikke dette.
På tur har jeg vanligvis vanlig pumpe med. På ritt har jeg med både co2 og vanlig pumpe; co2 for rask reparering og opphenting av felt, vanlig pumpe for punktering nr.2, eller 3, eller når jeg har føkka opp co2 fylling ved første forsøk.

Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414228 03/06/2012 13:35
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443
Horgen Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 1,443
Lærte en lekse i går selv, og kommer til å kjøre med 2 slanger samt pumpe i tillegg til co2. Fryktelig irriterende å bruke lang tid på å få bommet en patron/slange når man er tom... Røyk på 20 min tillegg og for lite luft i dekket når jeg fikk strekt en donor 26" slange på 29" hjulet mitt. Hadde jeg hatt en pumpe i tillegg kunne jeg kjørt på Fra Semsvannet til mål. Istedenfor ble det å safe seg til mål med nesten punktering på alle røtter/steiner...
SKS airgun munnstykket er jeg forøvrig veldig fornøyd med

Redigert av Horgen; 03/06/2012 13:37.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414244 03/06/2012 13:57
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 188
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
I
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 188
Hva er argumentene mot slangeløst? For meg har det vært en åpenbaring :-)


Truls Veslum
Asker
Re: Punktering, what to do (fast) [Re: ikke lett] #1414247 03/06/2012 14:05
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 107
Østers1 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 107
Sitat: ikke lett
Hva er argumentene mot slangeløst? For meg har det vært en åpenbaring :-)


Tja, en 24 siders tråd om hvordan kjøre slangeløst kanskje .... ICON_WINK

Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414263 03/06/2012 14:28
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 188
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
I
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 188
Ok. Da fortsetter du med slanger :-)


Truls Veslum
Asker
Re: Punktering, what to do (fast) [Re: Østers1] #1414397 03/06/2012 17:30
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Her kommer man seg gjennom VMR med Raceking ss uten noe slags problemer, bare for å punktere av en latsabbomgang med høytrykken på Statoil!!!

Mvh


Moderator  support